رسانه‌های فضای مجازی و تاخیر در فرآیند افول امریکا در افکار عمومی مردم ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه علوم سیاسی، جامعه المصطفی، قم، ایران

2 استاد، گروه علوم سیاسی، موسسه امام خمینی؛ و عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه، قم، ایران.

3 دانشیار، گروه علوم سیاسی، موسسه امام خمینی؛ و عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه، قم، ایران.

چکیده

سیطره بر فضای مجازی، از مولفه‌های اصلی قدرت نرم آمریکاست. اگرچه آمریکا، در سال‌های اخیر در برخی مولفه‌ها مانند قدرت اقتصادی، قدرت سیاسی رو به افول بوده است لکن به دلیل تسلط بر پلتفرم‌ها و سرمایه‌گذاری پیشینی بر فضای مجازی، همواره قدرت نخست این عرصه، در جهان شناخته می‌شود، که این مهم، در دوران کرونا عاملی مضاعف بر علل دیگر جهت افزایش قدرت بوده است. پرسش اصلی پژوهش حاضر، بر این پایه است که، «نقش رسانه‌های فضای مجازی در تاخیر فرآیند افول آمریکا در ذهنیت و افکار عمومی مردم ایران چیست و چگونه این رسانه‌ها بر این فرآیند تاخیر اثرگذار خواهند بود»؟ مقاله حاضر، بر این فرضیه مبتنی است که رسانه‌های فضای مجازی، خود عامل جلوگیری از افول بوده و اگر در دهه اخیر به بررسی این موضوع بپردازیم، یکی از عوامل اصلی تاخیر در افول، نقش‌آفرینی و تاثیر رسانه‌ها با ایجاد جنگ شناختی و تاثیرگذاری بر گسست ادراکی کارگزاران، و مردم و جامعه (به عنوان متغیر واسطه) تاثیر گذار بوده و به تبع آن در تاخیر افول امریکا در ذهنیت مردم ایران نقش داشته است. این مهم از سوی رسانه‌های فضای مجازی با دو راهبرد ایجابی (موجه سازی لیبرال دموکراسی) و سلبی (القاء ناکارآمدی) از طریق رسانه‌های فضای مجازی توسط امریکا تعقیب شده است. روش کاوش در این مقاله، در گردآوری داده‌ها، مبتنی بر روش اسنادی و مطالعات کتابخانه‌ای است. در تحلیل داده‌ها هم، از روش کیفی- توصیفی استفاده خواهد شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Role of Virtual Media in the Delay of America's Decline in the Public Perception of the Iranian People

نویسندگان [English]

  • Mahdi Rasekhi 1
  • Mohammad Javad Norozi 2
  • Qasem Shabannia Ruknabadi 3
1 Assistant Professor, Department of Political Science, Al-Mustafa Society, Qom, Iran
2 Professor, Department of Political Science, Imam Khomeini Institute; a member of the Political Studies Association, Qom, Iran
3 Associate Professor, Department of Political Science, Imam Khomeini Institute; a member of the Political Studies Association, Qom, Iran
چکیده [English]

Control over the virtual space is one of the main components of America's soft power. Although the United States has experienced a decline in certain aspects, such as economic and political power, in recent years due to its dominance over platforms and previous investments in the virtual space, it has consistently been recognized as a leading power in this field globally. This has been especially pronounced during COVID-19, acting as a compounding factor for other reasons contributing to its enhanced power. The main question of this research is based on the premise: "What is the role of virtual media in the delay of America's decline in the mindset and public opinion of the Iranian people, and how will these media outlets influence this delaying process?" This article is based on the hypothesis that virtual media acts as a factor preventing decline. By examining this topic in recent decades, one of the main factors in delaying the decline has been the role and influence of media, creating cognitive warfare and influencing the perceptual gap of officials, agents, and society (as an intermediary variable) and thereby affecting the delay of America's decline in the mindset of the Iranian people. Virtual media, through two strategies, positive (justifying liberal democracy) and negative (imposing inefficiency), has pursued this matter. The research method in this article is based on data collection through documentary and library studies. The data analysis will utilize a qualitative-descriptive approach.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Media
  • Virtual Space
  • America
  • Public Opinion
  • Islamic Republic of Iran
  • Soft Power
قرآن کریم.
ابن منظور، محمد بن مکرم (بی‌تا). لسان العرب. بیروت: دارالفکر، ج11.
افول آمریکا و انتقال قدرت از غرب به شرق (30/08/1397). قابل دسترس در:
 https://farsi.khamenei.ir/others-report?id=40935
ایزدی، پیروز (1380). استراتژی آمریکا برای قرن جدید (21). تهران: دانشکده فرماندهی و ستاد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، معاونت تحقیق و پژوهش.
خمینی، سید روح‌الله (1361). صحیفه نور. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی، ج1.
دهخدا (بی‌تا). لغتنامه. بی‌جا: بی‌نا.
رفیع‌پور، فرامرز (1377). توسعه و تضاد. تهران: شرکت سهامی انتشار، چاپ دوم.
رمضانی، اسماعیل و همکاران (1393). سواد رسانه‌ای (مفاهیم و کلیات). تهران: فهم (وابسته به موسسه فرهنگ و هنر هدایت میزان)، ج1.
سیف، ‌الله‌مراد (1388). تبارشناسی تهدیدهای نرم اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران. مطالعات راهبردی بسیج، شماره 34: ص59-92.
شعبانی، محمدرضا؛ هندیانی، عبدالله (1388). بسیج شناخت و مدیریت تهدیدات نرم. تهران: پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج، ج3.
عبداللهی، محمد (1390). دست‌های نامرئی، واکاوی راهبردها و راهبران براندازی نرم در ایران. تهران: ساحل اندیشه.
فرقانى، محمدمهدى (1382). درآمدى بر ارتباطات سنتى در ایران. تهران: دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها (مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها).
کاشفی، محمدرضا (1387). تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی. قم: جامعه المصطفی العالمیه.
کریمی مله، علی؛ بابائی، اکبر؛ امیرخانی، کاوه (1389). تهدیدات سیاسی امنیت ملی از دیدگاه امام خمینی. مطالعات راهبردی، 13(49).
مجلسى، محمدباقر (1403ق). بحار الأنوار. مصحح جمعى از محققان‏. بیروت‏: دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، ج7.
محمدی ری شهری، محمد (1391). میزان الحکمه. ترجمه حمیدرضا شیخی. قم: موسسه فرهنگی دارالحدیث.
مینایی، حسین؛ هادی‌نژاد، فرهاد (1397). روندپژوهی تهدیدهای آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران. آینده‌پژوهی دفاعی، 3(8).
نای، جوزف (1392). آینده قدرت. ترجمه احمد عزیزی. تهران: نشر نی.
Banducci, S. & Karp, J. (2003). How Elections Change the Way citizens view the political system: Campaigns, media effects and electoral outcomes in comparative perspective. British Journal of Political Science, 33(3): p.443-467.
Citrin, J. & Samantha, J. (2001). Political trust revisited: déjà vu all over again? In: What is it about government that Americans dislike. Cambridge.
Hetherington, M.J. (1998). The political relevance of political trust. The American Political Science Review, 92(4).
Maddox, G. (2008). Truth Telling and the Fragility of Democracy. Social Alternatives, 27(1).
Marcus, A. (2007). Determinants of Social Capital: New Evidence on Religion, Diversity and Structural Change. British Journal of Political Science, 37(2).
Mechanic, D. (1996). The Logic and Limits of Trust. Contemporary Sociology, 25(4).
Michelson, M.R. (2003). The corrosive effect of acculturation: How Mexican Americans lose political trust. Social Science Quarterly, 84(4).
Miller, A.H. (1974). Political issues and trust in government: 1964-1970. The American Political Science Review, 68(3): p. 951-972.
National Security Strategy white house 2002. Available at:   
www.Whitehouse.gov/nsc/nss/2002/nss2002.pdf. National Security Strategy white house 2006 (www. Whitehouse.gov/nsc/nss/2006/nss2006.pdf)
Chomsky, N. (2016). Noam Chomsky: The Decline of American Empire. Salon, MAY, p. 951-972.
Nye, J. (1977). Introduction: The decline of confidence in government. In: Why people don’t trust government, CambriidgeMA: Harvard Universit Press: p.1-18.
Nye, J.S. (2010). The Future of American Power: Dominance and Decline in Perspective. Foreign Affairs, 89(6).
Ottis, R. & Lorents, P. (2010). Cyberspace: Definition and Implications. In: The 5th International Conference on Information Warfare and Security: 267–270.
Putnam, R.D. (2004). Democracies in flux: The evolution of social capital in contemporary society. Oxford University Press, USA.
Schiffman, L., Sherman, E. & Kirpalani, N. (2002). Trusting souls: A segmentation of the voting public. Psychology & Marketing, 19(12).
Zakaria, F. (2008). The Post-American World. New York: W.W. Norton & Company.