تأثیر رسانه‌‌های اجتماعی بر مشارکت سیاسی طلاب شهر قم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 استادیار، گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 استادیار، گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

هدف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ بررسی ﺗﺄﺛﻴﺮ رﺳﺎﻧﻪﻫﺎى اﺟﺘﻤﺎﻋﻰ ﺑﺮ ﻣﺸﺎرﻛﺖ سیاﺳﻰ طلاب شهر قم می‌‌باشد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده و روش تحقیق پیمایشی ‌است. با استفاده از جدول مورگان، 322 نفر به‌عنوان حجم نمونه از میان جامعه آماری 2000 نفری انتخاب شدند. براساس یافته‌‌های تحقیق، راﺑﻄﻪ ﻣﺜﺒﺖ، ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ و ﻣﻌﻨﺎداری میان مشارکت سیاسی طلاب و بهره‌گیری آنان از رﺳﺎﻧﻪﻫﺎى اﺟﺘﻤﺎﻋﻰ موردنظر قابل مشاهده است. علاوه‌بر این می‌توان رابطه معنادار و قابل‌توجهی میان حدود مشارکت سیاسی و ﻣﻴﺰان وثاقت ﺑﻪ رﺳﺎﻧﻪﻫﺎى اﺟﺘﻤﺎﻋﻰ ﻣﻨﺘﺨﺐ، سطح تحصیلات و سن افراد مورد بررسی برقرار کرد. رﺳﺎﻧﻪﻫﺎى اﺟﺘﻤﺎﻋﻰ با اﻳﺠﺎد بستر مناسب ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﻓﺮدى و ﮔﺮوهی و گسترش آن، و با زدودن ﻣﻮاﻧﻊ دﺳﺘﺮﺳﻰ ﺑﻪ اﻃﻼﻋﺎت، زمینه اﻧﺘﻘﺎل آگاهی‌های سیاﺳﻰ را در ﮔﺴﺘﺮدهﺗﺮﻳﻦ ﺷﻜﻞ آن برای طلاب فراهم آورده ‌است. این امر سبب توسعه اﻃﻼﻋﺎت و آﮔﺎﻫﻰ آنﻫﺎ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ روﻧﺪﻫﺎى سیاﺳﻰ ﺟﺎﻣﻌﻪ اﻳﺮان شده که توان اثرگذاری قابل‌توجهی ﺑﺮ اﻟﮕﻮﻫﺎى ﻛﻨﺶ سیاﺳﻰ طلاب خواهد داشت. از بین متغیرهای تحقیق، بیشترین تأثیر را میزان استفاده از رسانه‌های اجتماعی جدید و کمترین آن را متغیر تحصیلات داشته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Impact of Social Media on Political Participation of Seminary Students in Qom

نویسندگان [English]

  • Masoud Kayhan 1
  • Nazanin Malekian 2
  • Ani Mirzakhanin 3
1 Ph.D., Student, Department of Social Communication Sciences, Tehran East Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Social Communication Sciences, Tehran East Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Department of Social Communication Sciences, Tehran East Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The primary objective of this research is to investigate the relationship between the use of social media and the political participation of seminary students in Qom. The data collection tool was a questionnaire, and the research method employed was survey-based. Using Morgan's table, a sample size of 322 individuals was selected from a population of 2000 seminary students. The research findings indicate a noticeable correlation between the political participation of students and their utilization of social media. Furthermore, a significant and meaningful relationship was observed between the extent of political participation and trust in the intended use of social media, education level, and age. The use of social media has provided an appropriate platform for the dissemination and expansion of political awareness among seminary students, contributing to the development of activities and the empowerment of their political influence. Among the research variables, the most significant impact was related to the extent of using new social media, while the least impact was associated with the variable of education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Seminary Students
  • Political Participation
  • Social Media
  • Trust
افتاده، جواد (1389). رسانه‌های اجتماعی و کتاب: بازگشت عموم و باز نشر کتاب. کتاب مهر، شماره 1.
الهی‌منش، محمدحسن؛ قدیری، طاهره؛ فرجامی‌کیا، هادی (1397). تاثیر فضای مجازی بر مشارکت سیاسی شهروندان جمهوری اسلامی ایران (مطالعه موردی شهر تهران). علوم اجتماعی، 12(43): ص247-272.
امیدی، علی؛ مرادی‌فر، سعیده (1397). تبیین تاثیر رسانه‌های اجتماعی بر مشارکت سیاسی (مطالعه موردی استان مازندران). مجله جهانی رسانه، 13(26): ص254-275.
اوسولیوان، تام؛ هارتلی، جان؛ ساندرز، دانی؛ فیسک، جان (1385). مفاهیم کلیدی ارتباطات. ترجمه میرحسن رئیس‌زاده. تهران: نشر فصل نو.
بیژن، عارف؛ اعجازی، احسان؛ لکزی، مهدی (1398). واکاوی میزان تاثیرگذاری شبکه‌های اجتماعی بر مشارکت سیاسی (مطالعه موردی ایران و روسیه در سال‌های 2020-2010). پژوهشنامه علوم سیاسی، 14(4): ص80-37.
خانیکی، هادی؛ خجیر، یوسف (1397). رسانه‌های اجتماعی و مشارکت سیاسی؛ فراتحلیل مشارکت سیاسی کاربران رسانه‌های اجتماعی. مطالعات میان رشته‌ای در علوم انسانی، 11(41): ص127-101.
راش، مایکل (1377). جامعه و سیاست. ترجمه منوچهر صبوری. تهران: انتشارات سمت.
زارعی، غفار؛ همتی، فتحعلی؛ نرمانی، حسن؛ تقی‌خانی، عبدالله (1397). شبکه‌های اجتماعی و دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران؛ یک رویکرد نظری. مطالعات ملی، 4(13): ص103-123.
ساروخانی، باقر (1391). تاثیر استفاده از اینترنت در هویت قومی. مطالعات جامعه‌شناختی ایران، 2(5): ص1-18.
ضیایی‌پرور، حمید (1388). بررسی نفوذ شبکه‌های اجتماعی مجازی در میان کاربران ایرانی. رسانه، 20(78): ص23-42.
عبداللهی‌نژاد، علیرضا؛ قاسمی‌نژاد، ابوذر؛ صادقی، جواد (1395). رسانه‌های اجتماعی و مشارکت سیاسی در انتخابات (رابطه استفاده از فیس بوک، تلگرام و اینستاگرام و مشارکت سیاسی دانشجویان در انتخابات هفتم اسفند 1394). مطالعات رسانه‌های نوین، 2(5).
عقیلی، سید وحید؛ قاسم‌‌زاده عراقی، مرتضی (1394). رسانه‌‌های اجتماعی؛ چیستی، کارکردها و چالش‌‌ها. مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 8(1).
متولیان، سید علی؛ ملائکه، حسن‌؛ نژاد ایران، محمد، (1398). بررسی رابطه بین شبکه‌های اجتماعی مجازی و جامعه‌پذیری سیاسی در ایران معاصر: مطالعه موردی دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران). پژوهش‌‌های سیاسی و بین‌‌المللی، دوره 10، شماره 40 ، شماره پیاپی 2، پاییز 1398، صص 147-169.
مرادی‌فر، سعیده؛ امیدی، علی؛ بصیری، محمدعلی (1397). تبیین تأثیر تلگرام بر رویکرد مشارکت سیاسی (مطالعه موردی دانشگاه اصفهان). رسانه، 29(2): ص126-105.
مک کوئیل، دنیس (1382). درآمدی بر نظریه ارتباطات جمعی. ترجمه پرویز اجلالی. تهران: مرکز مطالعات و پژوهش‌های رسانه‌‌ها.
Boulianne, S. (2015). Social Media Use and Participation: A Meta-analysis of Current Research. Information, Communication & Society, 18(5): p. 524-538.
Enikolopov, R., Korovkin, V., Petrova, M., Sonin, K. & Zakharov, A. (2013). Electoral Fraud in Russian Parliamentary Elections in December 2011: Evidence from a Field Experiment. Proceedings of the National Academy of Sciences, 110(2): p. 448-52.
Maclosky, H. (1968). Political Participation internat ional-Encyclopedia of social science. Vol.11. New Yourk: Mocmillon.
Reuter, J.O. & Szakonyi, D. (2013). Online social media and Political Awareness in Authoritarian Regimes. British Journal of Political Science, 45(1): p. 1-23.
Towner, T.L. (2013). All Political Participation Is Socially Networked? New Media and the 2012 Election. Social Science Computer Review, 31(5): p. 527-541.
Vesnic-Alujevic, L. (2012). Political participation and web 4.9 in Europe: A case study of Facebook. Public Relations Review, 18(1): p. 211-279.