نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، قم، ایران.
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسنده [English]
The fundamental claim of the present paper is to emphasize “Sadrian philosophical discourse as a model of convergent discourse model”, in particular for the dialogues between Iran and the Arab world. Since these conversations are formed in the geography of Muslims, they must be naturally followed within the framework of Islamic discourses (such as jurisprudential or verbal discourses, etc.). The problem is that many of these discourses contain divergence aspects whose inefficiency has been proven throughout history. Through emphasizing the “enduring convergence” factor, this study tries to introduce the philosophical discourse by emphasizing the school of transcendent philosophy as a model of discourse for Iran and the Arab world. This school has special disciplinary capacities due to its impact on mysticism and the benefit of certain literature in the fields of ontology, epistemology, anthropology as well as apology.
کلیدواژهها [English]
10. صدرالمتألهین شیرازی (1387). شواهد الربوبیه. ترجمه علی بابایی. تهران: انتشارات مولی.
11. ـــــــــــــــــــ (1384). شرح الاصول الکافی؛ بابالعقل و الجهل. (ج1). تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
12. ـــــــــــــــــــ (1383). الحکمة المتعالیة فیالاسفار الاربعة. تهران: بنیاد اسلامی صدرا.
13. علمالهدی، جمیله (1384). مبانی تربیت اسلامی و برنامهریزی درسی براساس فلسفه ملاصدرا. تهران: دانشگاه امام صادق(ع).
14. کلینی، محمدبنیعقوب (1407ق). اصول الکافی. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
15. لکزایی، شریف (1395). فلسفهی سیاسی صدرالمتألهین. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
16. لکزایی، نجف (1381). اندیشهی سیاسی صدرالمتألهین. قم: مؤسسه بوستان کتاب.
17. مطهری، مرتضی (1375). مجموعهی آثار؛ بخش اصول عقاید. (ج3). تهران: صدرا.
18. ــــــــــــــ (1364). گفتارهای معنوی. تهران: انتشارات صدرا.
19. معین، محمد (۱۳۸۴). فرهنگ فارسی. تهران: امیرکبیر.
20. ولایتی، علیاکبر (۱۳۹۰). پویایی فرهنگ و تمدن اسلام و ایران. تهران: مرکز چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه.