نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
In continuance of the topic of “the relation between intellect and religion” in the realm of practical sciences – specially Politics, the issue of “place of intellect and Shar’ (Religious Law) in setting the hierarchy of sciences” is of high importance in such a way that any interpretation of this relationship leaves an undeniable effect on categorization and of various knowledge and knowing their position. With formation of translation movement and transition of Greek knowledge to the Islamic world, some of the noticeable thinkers of Islamic civilization, have proposed new categorizations of their various contemporary knowledge on basis of their principles and hypotheses which has been due to the mastery of Shariah and its explaining knowledge; Fiqh. Naturally, in such a viewpoint, the science of Fiqh is considered a religious and civil foundation for the politics. Ibn-e Rosh Andulusi, the Masha’i philosopher and the 6th century great jurist is one of the Islamic thinkers who, although didn’t write Ehsa-Al Olum like Al-Farabi, but we can arrive at typology of political science for him with referring to some of his works. With seeking for response to the question “what is the place of Political knowledge for Ibn-e Roshd in the hierarchy of sciences?”, this paper follows the hypothesis that practical Hikmah (Ethics and Politics) and the science of Fiqh are considered “civil knowledge” because of their sharing of “Fazilah” (superiority) being the end.
کلیدواژهها [English]
10. الجابری، محمد عابد (2002م)، «مقدمة» لکتاب الضروری فی السیاسه، نقله عن العبریه الی العربیه: الدکتور احمد شحلان، بیروت، مرکز دراسات الوحده العربیه.
11. حائری یزدی، مهدی (1361)، کاوشهای عقل عملی، تهران، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
12. روزنتال، اروین آی.جی (1388)، اندیشه سیاسی اسلام در سدههای میانه، ترجمه: علی اردستانی، تهران، قومس، چاپ دوم.
13. زیدان، محمود (1989م)، نظریه المعرفه عند مفکری الاسلام و فلاسفه الغرب المعاصرین، بیروت، دارالنهضه العربیه.
14. طوسی، خواجه نصیرالدین (1388)، اخلاق ناصری، تصحیح و تنقیح: مجتبی مینوی و علیرضا حیدری، تهران، خوارزمی.
15. العبیدی، حمادی (1991م)، ابنرشد و علوم الشریعه الاسلامیه، بیروت، دار الفکر العربی.
16. فارابی، ابونصر محمد بن محمد (1381)، احصاء العلوم، ترجمه: حسین خدیوجم، تهران، علمی و فرهنگی.
17. گالستون، ماریام (1386)، سیاست و فضیلت، ترجمه: حاتم قادری، تهران، بقعه.
18. مدرسی، سید محمدرضا (1388)، فلسفه اخلاق، تهران، سروش، چاپ سوم.
19. المصباحی، محمد (1998م)، الوجه الآخر لحداثه ابنرشد، بیروت، دار الطلیعه.
20. مطهری، مرتضی (1379)، آشنایی با علوم اسلامی، تهران، صدرا.
21. ملکیان، مصطفی (1377)، تاریخ فلسفه غرب، قم، دفتر همکاری حوزه و دانشگاه، ج1.
22. میراحمدی، منصور (1384)، «روششناسی فهم فلسفی شریعت در اندیشه سیاسی دوره میانه»، مجله پژوهش و حوزه، ش21و22، ص 164-186.
23. هدایت، محمد (60/11/1389)، «ابنرشد و بنیادگذاری علم سیاست»،
http://mhedayat.blogfa.com/post-64.aspx.