جایگاه تحقق عدالت در گستره معنویت با تأکید بر نقد نظریه عدالت به‌مثابه انصاف

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکتری، گروه فلسفه اسلامی، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، قم، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی جایگاه تحقق عدالت در گستره معنویت، با تأکید بر نقد نظریه عدالت به‌مثابه انصاف است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج حاکی از آن است که نقطه محوری نقد به نظریه‌‌های عدالت و به‌ویژه نظریه عدالت به‌مثابه انصاف، انحصار مطلوب عدالت در ایده توزیعی منابع و فرصت‌ها است. از سویی، چشم‌پوشی از جنبه‌های معنوی انسان به‌مثابه هسته اصلی تشکیل‌دهنده اجتماع، سبب شده است، این نظریه‌ها نتوانند شامل همه جنبه‌های معنوی و مادی فرد و جامعه گردند. از دیدگاه هستی‌شناختی، انسان از دو حیث مادی و معنوی برخوردار است، از یک نظر انسان حقیقتی مادی است و نیازها و خواسته‌های مادی دارد. ایده عدالت توزیعی در این قسمت می‌تواند، تأمین‌کننده خواسته‌های مادی باشد. برابری و آزادی به معنای داشتن موقعیت‌های برابر و تأمین آزادی‌های اساسی در این بُعد می‌تواند تأمین‌کننده مطلوب مادی عدالت باشد. اما از سوی دیگر و با توجه به رویکرد دینی به عدالت و از دریچه علوم اسلامی، به ویژه آنچه فیلسوفان مسلمان با عنایت به هستی‌شناختی انسان ارائه کرده‌اند، انسان حقیقتی مجرد و غیرمادی است و همه انواع ادراک‌ها و فعالیت‌های او ناشی از نفسی مجرد و غیرمادی است. در این نگرش، فرد انسانی خود یکی کلّ و یک مجموعه است و همواره میان دو بعد شاخص وجود او یعنی بعد مادی و معنوی، فطری و غریزی دیالکتیکی درونی در جریان است. این گفتگوی درونی در نهایت به انتخاب‌های عادلانه یا ظالمانه می‌انجامد. مخاطره انتخاب‌های ظالمانه همواره وضعیت‌های عادلانه را که با تلاش بسیار محقق شده است، در معرض فروپاشی قرار می‌دهد. بنابراین، لازم است برای تحقق جامعه‌ای عادلانه، افراد آن جامعه نیز در گفتگوی درونی خود جانب عدالت و انصاف را بگیرند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Role of Achieving Justice in the Realm of Spirituality with an Emphasis on Critiquing Critiquing the Theory of Justice as Fairness

نویسنده [English]

  • Mahdi Karimi
Ph.D., Department of Islamic Philosophy, Baqir al-Olum University, Qom, Iran
چکیده [English]

This research aims to examine the position of achieving justice in the realm of spirituality, emphasizing critiquing the theory of justice as fairness. The research method is descriptive-analytical, and the results indicate that the central criticism of justice theories, especially the theory of justice as fairness, is the exclusive focus on the desirable distribution of resources and opportunities. On the one hand, overlooking the spiritual aspects of human beings as the core components of society has led these theories to fall short of encompassing all aspects of individual and societal spirituality and materiality. From an ontological perspective, humans are both material and spiritual, with material needs and desires. The idea of distributive justice in this aspect can fulfill material desires. Equality and freedom, in the sense of having equal opportunities and securing fundamental freedoms, can serve as providers of material justice in this dimension. On the other hand, considering the religious approach to justice and through the lens of Islamic sciences, especially what Muslim philosophers have presented regarding the ontological understanding of humans, humans are essentially immaterial and non-material beings, and all their perceptions and activities stem from a non-material and immaterial essence. In this perspective, the human being is a unified whole and a set, and a dialectical interplay between the two dimensions of existence, namely the material and spiritual, continually occurs within. This internal dialogue ultimately leads to just or unjust choices. The peril of unjust choices always puts the states of justice achieved through considerable effort at risk of collapse. Therefore, to realize a just society, individuals in that society need to incline toward justice and fairness in their internal dialogue.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Justice
  • Spirituality
  • Fairness
  • Rawls
  • Freedom
  • Anthropology
آیزایا، برلین (1368). چهار مقاله درباره آزادی. ترجمه محمدعلی موحّد. تهران: انتشارات خوارزمی.
ابن سینا، حسین بن عبدالله (1375). الاشارات و التنبیهات. قم: نشر البلاغة.
ارسطو (1378). اخلاق نیکوماخوس. ترجمه محمدحسن لطفی. تهران: انتشارات طرح نو.
سن، آمارتیا (1395). برابری و آزادی. ترجمه حسن فشارکی. تهران: انتشارات شیرازه کتاب ما.
سهروردی، شهاب‌الدین (1375). کتاب التلویحات اللوحیه و العرشیه. تصحیح و مقدمه هانری کربن و همکاران. تهران: انتشارات مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، ج1.
مسکویه، احمد بن محمد (2011م). تهذیب الأخلاق و تطهیر الأعراق. دراسة و تحقیق عماد الهلالی. بیروت: منشورات الجمل.
مطهری، مرتضی (1377). مجموعه آثار. تهران: انتشارات صدرا، ج13.
مطهری، مرتضی (1379). مجموعه آثار. تهران: انتشارات صدرا، ج6.
ملاصدار (1360). اسرار الآیات. تصحیح محمد خواجوی. تهران: انتشارات انجمن حکمت و فلسفه ایران.
ملاصدار (1981م). الحکمة المتعالیة فی الأسفار العقلیّة الاربعة. بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
Atkinson, A.B. (1970). On the measurement of inequality. Journal of Economic Theory, 3: p. 244–63.
Crane, T. (2003). The mechanical mind: A philosophical introduction to minds, machines and mental representation. 2nd ed. London: Routledge.
Descartes. (1971). Philosophical writings. A Selection Translated and Edited by Elizabeth Anscombe & Peter Thomas Geach; Introduction by Alexander Koyre. United state: Prentice Hall.
Dombrowski, D.A. (2001). Rawls and religion: The case for political liberalism. Albany: State University of New York Press.
Rawls, J. & Kelly, E. (200). Justice as fairness: A restatement. edited by E. Kelly. Cambridge: Belknap Press.
Rawls, J. (1980). Kantian Constructivism in Moral Theory. The Journal of Philosophy, 77(9): p. 515-72.
Rawls, J. (1993). Political liberalism. New York: Columbia University Press.
Rawls, J. (1999). A Theory of Justice. Massachusetts: Belknap Press of Harvard University Press.
Róna, P. & Zsolnai, L. (2017). Economics as a moral science. Cham, Switzerland: Springer, vol. 1.
Shafer-Landau, R. (2018). Living ethics: An introduction with readings. New York: oxford university press.
Solomon, R.C. (2004). Thinking about feeling: Contemporary philosophers on emotions. edited by Robert C. Solomon. Oxford: oxford university press.
Walzer, M. (1983). Spheres of justice, A Defense of Pluralism and Equality. The United States of America: Basic Books.