نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Spreading Islam in the international domain requires convenient ground and instrument. With the emergence of communication technology and increasing of the speed of message transfer which simplified the interaction among different nations and cultures, this has gained a more serious form and initiated a new door for international advertising of Islam. The present study aims at finding international communication capacities for global advertising of Islam and tries to analyze the international communication theories with descriptive-analytical method and after explanation of the principle of “advertising” (Tabliiq), attempts to gather the capacities of this domain. Theories such as: public domain, information society and globalization; and also international regulations of communications like freedom of speech and religion are theories and laws looking at which can be beneficial in spreading of Islam. This paper claims that compiling of the plan for international advertisement engineering is the only way for using the capacity of international communications for international advertising of religion in the present era.
کلیدواژهها [English]
10. بدیعی، محمد و محمدجواد صاحبی (به اهتمام). جهانی شدن و دین: فرصتها و چالشها (مجموعه مقالات چهارمین کنگره دین پژوهان). قم: احیاگران.
11. برنز، پیتر.، م. (1385). درآمدی بر مردم شناسی گردشگری. ترجمه هاجر هوشمندی. تهران: نشر افکار.
12. بیات، عبدالرسول و دیگران (1386). فرهنگ واژهها. قم: اندیشه و فرهنگ اسلام، چاپ سوم.
13. پولن، رمون (1380). حقیقتها و آزادی. عباس باقری. تهران: نی.
14. جوادی آملی، عبدالله (1372). شریعت در آینه معرفت. قم: مؤسسه فرهنگی رجاء.
15. دالگران، پیتر (1380) تلویزیون و گستره عمومی (جامعه مدنی و رسنههای همگانی). ترجمه مهدی شفقتی. تهران: سروش.
16. رضی، حسین رضی (1377). «ارتباطات میان فرهنگی: تاریخ، مفاهیم و جایگاه». فصلنامه پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع)، ش ۶و۷، تابستان و پاییز.
17. رهبر، مریم (1381). آزادی اطلاعات و ارتباطات در حقوق بینالملل. تهران: ابوعطا.
18. فرونچی، ناصر (1384). ارتباطات بینالملل و کشورهای جهان سوم. تهران: کنکاش دانشها.
19. گلمحمدی، احمد (1386). جهانیشدن، فرهنگ، هویت. تهران: نی، چاپ سوم.
20. گلمحمدی، یحیی (1382). فرهنگ در عصر جهانیشدن (مجموعه مقالات). تهران: روزنه.
21. معتمد نژاد، کاظم (1389). ارتباطات بینالمللی. تهران: نشر دفتر مطالعات و توسعه رسانهها
22. معتمدنژاد، کاظم و معتمدنژاد، رؤیا (1386). حقوق ارتباطات. ج1. تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانهها.
23. همایون، محمدهادی (1384). جهانگردی ارتباطی میانفرهنگی. تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق(ع).
24. وبستر، فرانک (1380). نظریههای جامعه اطلاعاتی. ترجمه اسماعیل قدیمی. تهران: قصیدهسرا.