Anthropology and Political Man from the Perspectives of Hafez and Shamloo

Document Type : Original Article

Authors

1 Ph.D., Department of Persian Literature, Chalous Branch, Islamic Azad University, Chalous, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Persian Literature, Chalous Branch, Islamic Azad University, Chalous, Iran

3 Assistant Professor, Department of Persian Literature, Chalus Branch, Islamic Azad University, Chalus, Iran.

10.22034/sm.2022.556749.1906

Abstract

Among various approaches and perspectives on humanity, the understanding of intellectuals and poets of this complex and multidimensional concept, including their viewpoints, can lead us to understand the concept of humans better. Poets can represent a concept in their poetry in the most sublime and delicate expressions. A precise understanding of a concept during the poet's time can be achieved through the reinterpretation of a poem. How political intellectuals represent man is an important issue that opens up a new angle and dimension of anthropological knowledge. In this research, based on a descriptive-analytical method, an attempt is made to answer how two renowned Iranian poets, namely Ahmad Shamloo from the contemporary period and Hafez from the classical era, portray human and political man. The results indicate that both poets have a unique view of the mythological human and strive to define and determine the position of humans in the cosmos. Hafez is searching for a complete human who is patient, enduring, and hopeful, while Shampoo is searching for a terrestrial human, a warrior who can build the world around himself, two different approaches that display different benefits in politics. The socio-political transformation in Hafez's era is minimal, while the effort for social change and transformation in Shamloo's era is maximal. The concept of identity is a prominent and significant element in the poetry of both poets, especially in Hafez's, which is highly important in social matters and its transformation. For Hafez, the duality of reason and love (heart) has always been a conflict, and he strives to create a clear image of the despondent human in an indifferent atmosphere. Shamloo elevates the view of the Iranian human and, with an overarching Iranian approach to the concept of human, presents a different level of interpretation of humanity for his contemporary society.

Keywords


قرآن کریم.
آشوری، داریوش (1388). عرفان و رندی در شعر حافظ. تهران: نشر مرکز، چاپ هشتم.
ادگار، اندرو؛ سجویک، پیتر (1387). مفاهیم بنیادی نظریه فرهنگی. ترجمه مهران مهاجر و محمد نبوی. تهران: نشر آگاه.
اسکیدمور، ویلیام (1372). تفکر نظری در جامعه‌شناسی. ترجمه علی محمد حاضری و همکاران. تهران: سفیر.
اسماعیل‌پور، ابوالقاسم (1377). اسطوره بیان نمادین. تهران: سروش.
باستید، روژه (1370). دانش اساطیر. ترجمه جلال ستاری. تهران: نشر توس.
براون، کالین (1384). فلسفه و ایمان مسیحی. ترجمه طاطه‌وس میکائیلیان. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ دوم.
پاشایی، علی (1396). نامِ همه‌ شعرهای تو (زندگی و شعر شاملو). تهران: ثالث، چاپ دوم‌، ج3.
پورنامداریان، تقی (1382). سفر درمه (تأمّلی در شعر احمد شاملو). تهران: نگاه، چاپ دوم.
حافظ، شمس‌الدین محمد (1372). دیوان حافظ. تصحیح و توضیح پرویز خانلری. تهران: خوارزمی، چاپ دوم، ج1.
خرمشاهی، بهاءالدین (1391). حافظ‌نامه. تهران: انتشارات علمی فرهنگی، چاپ بیست‌‌ویکم.
رونق، محمدعلی (1388). شاملوشناسی. تهران: انتشارات مازیار.
سلاجقه، پروین (1384). امیرزاده‌ کاشی‌‌ها. تهران: مروارید.
شاملو، احمد (1380). مجموعه‌ آثار شاملو. تهران، زمانه ـ نگاه، دفتر یکم، چاپ دوم.
شایگان، داریوش (1390). بت‌‌های ذهنی و خاطرات ازلی. تهران: امیرکبیر.
شریعتی، علی (1375). مجموعه‌ آثار. تهران: الهام، چاپ پنجم.
شریعتی، علی (1376). فرهنگ لغات کتب. تهران: قلم، چاپ سوم.
شفیعی کدکنی، محمدرضا (1397). این کیمیای هستی. تهران: سخن.
شمیسا، سیروس (1383). انواع ادبی. تهران: فردوس، چاپ دهم.
صابر، غلام (1388). کی‌‌یر کگارد و اقبال. ترجمه محمد بقایی ماکان. تهران: ناهید.
فکوهی، ناصر (1383). تاریخ اندیشه و نظریه‌های انسان‌شناسی. تهران: نشر نی.
فکوهی، ناصر (1390). تاریخ اندیشه و نظریه‌های انسان‌شناسی. تهران: نشر نی، چاپ هفتم.
فکوهی، ناصر؛ بهروزی‌راد، فاطمه (1381). تاریخ اندیشه و نظریه‌های انسان‌شناسی. تهران: نشر نی.
کادن‌، جان آنتونی (1380). فرهنگ توصیفی ادبیات و نقد. ترجمه‌ کاظم فیروزمند. تهران: شادگان.
کیهان، مائده (1395). اسطوره‌‌ها در آیینه‌ اشعار شاملو. نوشهر: انتشارات ناستگ.
گولد، جولیوس؛ کولب، ویلیام (1376). فرهنگ علوم اجتماعی. ترجمه باقر پرهام. تهران: مازیار.
گولدنر، آلوین‌وارد (1383). بحران جامعه‌شناسی غرب. ترجمه فریده ممتاز. تهران: شرکت سهامی.
مطهری، مرتضی (1379). آئینه جام (دیوان حافظ). تهران: صدرا.
ملکیان، مصطفی (1389). راهی به رهایی (جستارهایی در باب عقلانیت و معنویت). تهران: نگاه، چاپ دوم.
نجم رازی، عبدالله بن محمد (1380). گزیده مرصاد العباد. تهران: علمی، چاپ سیزدهم.
Eysenck, J.H. (1985). Decline and fall of the Freudian empire. England: Penguin book.
Houzel, C.)1999(. Notion de Fonction. In: Encyclopédie Universalis, Dictionnaire des Mathématiques: algèbre, analyse, géométrie. Paris: Albin Michel.
Lombard, J.) 1994(. Introduction a l anthropologie. Paris: Armand Colin.