A Comparative Analysis of Government Theory In the Thought of Mullah Ahmad Naraghi and Kashfi

Document Type : Original Article

Authors

1 1. PhD. Student, Department of History, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran

2 Assistant Professor, Department of History, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran

3 Associate Professor, Policy Group, Institute of Islamic Culture and Thought; Member of the Association for Political Studies, Qom, Iran

10.22034/sm.2022.119986.1495

Abstract

The purpose of the present study is an analytical comparison of the theory of government in the political thought of Mullah Ahmad Naraghi - as a jurist - and Seyyed Jafar Kashfi - as a mystic and philosopher - in the Qajar period. Comparative and descriptive-analytical methods have been used to analyze these two views. Hence, the most important question is, what are the similarities and differences between the two thinkers regarding Islamic government? A comparison of Naraghi's and Kashfi's views showed how much their worldview significantly affected their government approach during the absence. Kashfi had a non-jurisprudential worldview and sought to connect the Islamic ruler with the levels of reason. He adds to the ruling attributes that had neither a narrative nor a Qur'anic documentary; Rather, he came to such an idea based on his mystical experiences. Naraghi issued sentences based on evidence, based on which he arrived at a theory of politics. The rigorous results of the discovery worked, and he was able to accept the distinction between science/saif or sharia/custom as the thought of some thinkers of the constitutional age and to create distinct domains between sharia - prescribed - and custom - non-prescribed.

Keywords


اعتمادالسلطنه، محمدحسن خان (1307). المآثر و الآثار. ]چاپ سنگی[.
الگار، حامد (1359). نقش روحانیت پیشرو در جنبش مشروطیت. ترجمه ابوالقاسم سری. تهران: انتشارات توس، چاپ دوم.
دوانی، علی (1381). مفاخر اسلام. تهران: انتشارات انقلاب اسلامی، ج 9.
زارعی، سعدالله (1384). حکمت کشفی. کیهان فرهنگی، 230: ص40-43.
فراتی، عبدالوهاب (1378). اندیشه سیاسی سید جعفر کشفی. قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه.
فراتی، عبدالوهاب (1397). گونه‌شناسی فکری سیاسی حوزه علمیه قم. قم: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
فیرحی، داود (1381). درآمدی بر اندیشه سیاسی نراقی. آینه پژوهش، 73: ص76-82.
کشفی دارابی، سید جعفر (1375). میزان الملوک و الطوائف و صراط المستقیم فی سلوک الخلائف. به کوشش عبدالوهاب فراتی. قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه.
کشفی دارابی، سید جعفر (1381). تحفه الملوک (گفتارهایی در باب حکمت سیاسی). به کوشش عبدالوهاب فراتی. قم: انتشارات بوستان کتاب، ج2.
کشفی دارابی، سید جعفر (بی‌تا/ الف). اجابه المضطرین. بی‌جا: مطبعه حیدری.
کشفی دارابی، سید جعفر (بی‌تا/ ب). کفایه الایتام فی معرفه الاحکام. قم: بی‌نا.
مصاحب، غلامحسین (1384). دائره‌المعارف فارسی. تهران: انتشارات فرانکلین، ج 2.
نراقی، ملااحمد (1367). شئون فقیه. ترجمه سید جمال موسوی. تهران: بنیاد ثبت.
نراقی، ملااحمد (1375). عوائد الایام. قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه.
نراقی، ملااحمد (1415ق). مستند الشیعه فی الاحکام الشریعه. قم: مؤسسه آل البیت(ع) لاحیاء الثراث، ج14.