الگوسازی تربیت سیاسی رسمی با رویکرد تربیت کنشگران آگاه و فعال سیاسی در جمهوری اسلامی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه علوم سیاسی (گرایش اندیشه سیاسی)، دانشکده علوم انسانی، واحد بافت، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.

2 استادیار، گروه علوم سیاسی، دانشکده علوم انسانی، واحد بافت، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.

10.22034/sm.2023.1973771.1973

چکیده

چکیده:

پیچیدگی روز افزون عصر حاضر و تراکم مناسبات و رقابتهای سیاسی، از یک سو فهم این مناسبات بسیار پیچیده از طرف شهروندان و تصمیم گیران و رهبران را ضرورت بخشیده و از سوی دیگر بازنگری در الگوهای تربیت سیاسی رسمی و دستیابی به الگوهای نوین متناسب با تجارب تاریخی و موقعیت های خاص هر کشور از جانب دولتها را به منظور تربیت شهروندان، تصمیم سازان و رهبرانی آگاه و کنشگرانی فعال در عرصه های داخلی و بین المللی به امری حیاتی مبدل ساخته است.

از این رو پژوهش حاضر در راستای دستیابی به الگویی متناسب با نیازهای سیاسی حال و آینده جمهوری اسلامی ایران کوششی است برای پاسخ دادن به این پرسش: « الگوی تربیت سیاسی متناسب با تجریه تاریخی و نیازهای حال و آینده ج.ا.ایران که منتج به تربیت کنشگران سیاسی آگاه و فعال گردد دارای چه مولفه ها و ویژگیهایی است ؟ » با استفاده از روش پدیدار شناسی و بکارگیری چارچوب نظری انتگرال. الگوی تربیت سیاسی حاصل از پژوهش حاضر با داشتن ویژگیهایی که می تواند بطور همزمان با نگاه از چهار منظر: عینی،ذهنی ،بیناعینی و بیناذهنی به هدف مورد نظر دست یابد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Modeling of formal political training with the approach of educating politically aware and active activists in the Islamic Republic of Iran

نویسندگان [English]

  • Faramarz Navidtabrizi 1
  • Majid Golparvar 2
  • Mehdi Hasani Bagheri 2
1 PhD student, Political Science Department (Political Thought Orientation), Faculty of Humanities, Baft Unit, Islamic Azad University, Kerman, Iran.
2 PhD student, Political Science Department (Political Thought Orientation), Faculty of Humanities, Baft Unit, Islamic Azad University, Kerman, Iran.
چکیده [English]

Abstract:

The increasing complexity of the present era and the density of political relations and competitions, on the one hand, make it necessary for citizens, decision-makers and leaders to understand these very complex relations, and on the other hand, to review the patterns of formal political education and achieve new patterns in accordance with historical experiences. And the special situations of each country have become a vital matter for the purpose of educating citizens, decision makers and leaders and active activists in the domestic and international arenas.

Therefore, the present research is an attempt to answer this question in order to achieve a model suitable for the current and future political needs of the Islamic Republic of Iran: "The model of political education is suitable for the historical experience, the current and future needs of the Islamic Republic of Iran, which leads to What are the components and characteristics of educating political activists to become aware and active? » Using the phenomenological method and applying the integral theoretical framewor. The model of political education resulting from the current research has the characteristics that can simultaneously achieve the desired goal by looking at it from four perspectives: objective,subjective, interobjective and intersubjective.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: formal political education
  • conscious activism
  • modeling of formal education
  • integral.Islamic Republic of Iran