ابن رشد، محمد بن احمد (1384). تهافت التهافت. ترجمه علی اصغرحلبی. تهران: جامی.
ابن رشد، محمد بن احمد (1998م/ الف). تلخیص السیاسة. ترجمه حسن مجید، و فاطمه کاظم العبیدی. بیروت: دارالطلیعه.
ابن رشد، محمد بن احمد (1998م/ ب). الضروری فی السیاسة: مختصر کتاب السیاست لافلاطون. احمد شحلان. بیروت: مرکز دراسات الوحده العربیه.
ابن رشد، محمد بن احمد (2002م). تلخیص السیاست الافلاطون (محاوره الجمهوریت). حسن مجید و فاطمه کاظم العبیدی. بیروت: الطلیعه، چاپ دوم.
ابوعلی، سکینه؛ قاسمپور، حسن (1394). بررسی تحلیلی انتقادی دیدگاه ابن سینا و ابن رشد در باب نفس. حکمت و فلسفه، 11(3): ص7-24.
اسماعیلی، محمدمهدی؛ عباسی، میثم (1397). تأملی در اندیشه سیاسی غزالی با بهرهگیری از الگوی روششناسی اسپریگنز. سیاست، 48(3): ص551-570.
بشیریه، حسین (1395). آموزش دانش سیاسی. تهران: انتشارات نگاه معاصر.
بهرامینیا، امید؛ خضری، سید احمدرضا (1398). جایگاه اسماعیلیه در آرای خواجه نظامالملک و غزالی. پژوهشنامه تاریخ اسلام، 9(33): ص77-96.
بیگلری، احمد؛ برزگر، ابراهیم (1394). ابن رشد و دانش سیاسی. سیاست متعالیه، شماره 11: ص27-46.
بیگی، محمدحسن (1396). کاربست نظریه بسیج منابع در تبیین جنبش اجتماعی مرابطون. تاریخ اسلام، 7(27): ص۵-۲۳.
پارسا، علیرضا (1395). واکاوی روش تأویلی ابن رشد. پژوهش فلسفی، 10(19): ص115-132.
پارسانیا، حمید؛ واثقی، میثم (1392). روششناسی اندیشه اجتماعی ابن رشد. اسلام و مطالعات اجتماعی، شماره 1:
ص52-85.
پولادی، کمال (1387). تاریخ اندیشه سیاسی در ایران و اسلام. تهران: نشر مرکز.
تاجیک، محمدرضا (1390). صوفی شالوده شکن؛ غزالی و واسازی عارفانه متن. پژوهشنامه علوم سیاسی، 7(1): ص39-54.
توانا، محمدعلی؛ آذرکمند، فرزاد (1394). مقایسه حکومت اقتدارگرا و جایگاه مردم در آن در اندیشه امام محمد غزالی و توماس هابز. سیاست نظری، شماره 17: ص49-76.
جوادی، محسن؛ شکراللهی، نادر (1387). بررسی و نقد دیدگاه ابن رشد در چگونگی ضرورت نبوت و شناخت آن. پژوهشهای فلسفی کلامی، 9(4): ص47-68.
حسینزاده، مهدی (1389). تاثیر فلسفه ارسطو بر فیلسوفان اسلامی تا ابن رشد. غربشناسی بنیادی، 1(1): ص25-46.
حسینی شاهرودی، سید مرتضی؛ مشهدی، تکتم (1392). بررسی مسئله تعارض میان عقل و دین از نگاه ابن رشد و ملاصدرا. فلسفه دین، 2(2): ص35-57.
حسینی، سیدحسن (1389). اندیشه پیشرفت در فلسفه ابن رشد و روشناندیشی. اسلامپژوهی، شماره 4: ص1-25.
خاتمی، محمد (1378). آیین اندیشههای خودکامگی. تهران: طرح نو.
خادمی، عینالله (1391). چیستی سعادت و اقسام آن از نگاه غزالی. پژوهشنامه اخلاق، 5(18): ص103-124.
داورپناه، ابوسعید؛ علوی، سید حمیدرضا؛ رستمی نسب، عباسعلی (1390). جسم، روح و نفس از دیدگاه امام محمد غزالی. ادیان و عرفان، 44(1): ص63-49.
دبیری مهری، امیر (1383). غزالی: فقه رئالیست. خردنامه روزنامه همشهری، شماره 37.
روزنتال، اروین آیزاک یاکوب (1388). اندیشه سیاسی اسلام در سدههای میانه، طرحی مقدماتی. ترجمه علی اردستانی. تهران: قومس، چاپ دوم.
زند سلیمی، خالد؛ هوشنگی، حسین (1394). بازسازی و تحلیل چهار الگوی خداباوری در آثار غزالی. پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت)، 13(26): ص113-134.
زیباکلام، صادق (1388). ما چگونه ما شدیم؟ ریشهیابی علل عقبماندگی در ایران. تهران: روزنه، چاپ هفدهم.
زیویار، فرهاد؛ مجیدی، ابراهیم؛ اعتمادی، امیر (1394). شریعت در فلسفۀ سیاسی ابن رشد. پژوهشهای علم و دین، شماره 6: ص61-78.
سلمان، محمد (1385). اندیشه سیاسی ابن رشد. علوم سیاسی، 9(36): ص239-268.
سلمان، محمد (1390). اندیشه سیاسی ابن رشد. قم: موسسۀ بوستان کتاب.
شریف، میانمحمد (1365). تاریخ فلسفه در اسلام. ترجمه نصراله پورجوادی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
طاهری، ابوالقاسم (1380). روش تحقیق در علوم سیاسی. تهران: قومس.
طباطبایی، سیدجواد (1388). درآمدی بر تاریخ اندیشه سیاسی در ایران. تهران: کویر، چاپ دهم.
طوسی نصرآبادی، محمد؛ زندی، بهمن؛ محمودی بختیاری، بهروز؛ فامیان، علیرضا (1398). ادب زبانی در متون تعلیمی امام محمد غزالی. پژوهشهای زبانشناسی تطبیقی، 9(17): ص219-237.
عطارزاده، مجتبی (1388). دین سیاسی یا سیاست دینی از نگاه امام محمد غزالی. تحقیقات سیاسی و بینالمللی، شماره 2: ص57-78.
علمالهدی، سید علی (1384). بررسی انتقادات ابن رشد بر ابنسینا در مباحث فلسفه اولی (متافیزیک). پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت)، شماره 6: ص109-128.
عنایت، حمید (1385). نهادها و اندیشههای سیاسی در ایران و اسلام. تهران: انتشارات روزنه.
غزالی، ابوحامد (1361). علم الدنی (الرساله الدنیه). ترجمه زینالدین کیایینژاد، تهران: موسسه مطبوعاتی عطایی.
غزالی، ابوحامد (1362). شک و شناخت (المنقذ من الضلال). ترجمه صادق آیینهوند. تهران: امیرکبیر، چاپ دوم.
غزالی، ابوحامد (1367). نصیحة الملوک. به تصحیح جلالالدین همایی. تهران: هما.
غزالی، ابوحامد (1397). کیمیای سعادت. به تصحیح احمد آرام. تهران: انتشارات گنجینه، ج1-2.
غزالی، ابوحامد (بیتا). فضائح الباطنیه. تحقیق نادی فرج درویش. قاهره: الازهر.
فاخوری، حنا؛ جر، خلیل (1367). تاریخ فلسفه در جهان اسلامی. ترجمه عبدالصمد آیتی. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. چاپ چهارم.
فتاحی اردکانی، احسان (1388). مقایسه دفاعیههای خواجه نصیرالدین طوسی و ابن رشد از فلسفه (مسأله بساطت واجب). فلسفه و کلام، شماره 83: ص87-120.
فخری، ماجد (1398). ابن رشد زندگی، آثار و تاثیر او. ترجمه محمدحسن بخشی فعله. قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه.
فوزی، نجار (1366). سیاست در فلسفه سیاسی اسلامی. ترجمۀ فرهنگ رجایی. معارف، 4(3): ص470-494.
فیرحی، داود (1383). روششناسی اندیشه سیاسی ابن رشد. مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، شماره 63: ص59-91.
فیرحی، داود (1395). تاریخ تحول دولت در اسلام. قم: انتشارات دانشگاه مفید.
قادری، حاتم (1370). اندیشه سیاسی غزالی. تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی.
قادری، حاتم (1378). اندیشه سیاسی در اسلام و ایران. تهران: انتشارات سمت.
قائمی، علی (1368). روش تحقیق با تاکید بر مکتبشناسی. تهران: هما.
قمی، محسن؛ موسویپور، سید محمدحسین (1393). واکاوی مسئله سیاست از دیدگاه ابن رشد. آیین حکمت، شماره 21: ص121-151.
لائوست، هانری (1354). سیاست و غزالی. ترجمه مهدی مظفری. تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
لمبتون، آن (1380). دولت و حکومت در اسلام، سیری در نظریه سیاسی فقهای مسلمان از صدر اسلام تا اواخر قرن سیزدهم. ترجمه و تحقیق سید عباس صالحی و محمدمهدی فقیهی. تهران: عروج، چاپ دوم.
متها، فاروق (1381). غزالی و اسماعیلیان، مشاجره بر سر عقل و مرجعیت در اسلام سدههای میانه. ترجمه فریدون بدرهای. تهران: فرزانروز.
مجیدی، حسن؛ شفیعی قهفرخی، امید (1391). مقایسه رابطه دین و دولت در اندیشه ابن رشد و آکوئیناس. دانش سیاسی، 8(15): ص127-161.
مجیدی، حسن؛ شفیعی قهفرخی، امید (1392). سیاست در حکمت عملی ابن رشد قرطبی. جستارهای سیاسی معاصر، شماره 2: ص145-169.
محرمخانی، فریبرز (1389). بررسی تاثیر اندیشه ایرانشهری بر آرای سیاسی امام غزالی. پژوهشنامه علوم سیاسی، 5(4): ص173-205.
محمدیکیا، طیبه (1398). شهر مطلوب «غزالی» آرمانشهری بر مدار اصلاح. پژوهش سیاست نظری، شمار 25: ص225-247.
محمودپور، سعید؛ دانش شهرکی، حبیبالله؛ فاضلی، سید احمد (1399). تاثیر ابن رشد بر حیات فلسفی غرب در آستانه رنسانس. آموزههای فلسفه اسلامی، 15(27): ص235-254.
نصیریفر، صدیقه (1391). بررسی تطبیقی علم و دین از منظر غزالی و ابن رشد. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه سیستان و بلوچستان.
وینسنت، اندرو (1371). نظریههای دولت. ترجمه حسین بشیریه. تهران: نشر نی.
یاری، یاسمن (1394). بررسی اندیشه فرح انطون در کتاب ابن رشد و فلسفۀ او (براساس الگوی تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف). مطالعات تاریخ فرهنگی، شماره 23: ص117-137.
یلدرم، انور (1381). ابن تومرت و موحدون. ترجمه وهاب ولی. تاریخ اسلام، 4(9).
Bowering, G. (2015). Islamic Political Thoughts: An Introduction. Princeton University Press.
Kamaruddin, R. (2004). Politics in the Works of Al- Ghazali. Intelectual Discourse, 12(2): p.143-61.
Kirabaev, N. & Al- Janabi, M. (2019). Plitical Philosophy of Al- Ghazali. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, Vol. 329: p64-61. URL= 125911775.pdf
Moussa, M. (2012). A Discourse Analysis of Muhammed al- Ghazali, Thought: Between Traditional and Renawal. P.h.D., Thesis. University of Exeter.
Sabeen, A. (2016). The Genesis of Secular Politics in Medieval Philosophy: The King of Averroesand the Emperor of Dante. Labyrinth, 18(2): p. 231-209.
Shahidipak, M.R. (2015). Averroes and His Using Platos Republic in History. Journal of Social Science and Humanities, 1(3).