مولفه‌های تربیتی نسل جدید در سند 2030 یونسکو و تضادهای آن با مبانی نظام سیاسی جمهوری اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری علوم قران و حدیث، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم ایران.

2 گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران

3 استادیار گروه فلسفه و کلام، دانشگاه قم، قم ایران،

10.22034/sm.2023.1988497.2021

چکیده

مهم‌ترین هدف ادیان الهی، هدایت و تربیت انسان‌ها برای رسیدن به کمال و قرب الهی است که تنها از راه خودسازی و تربیت صحیح صورت می‌پذیرد؛ در پرتو تربیت صحیح است که انسان‌های مؤمن و خودساخته پرورش یافته و به تبع آن، جامعه سالم در عرصه سیاسی-اجتماعی پدید می‌آید. از این منظر نظام جمهوری اسلامی نیز که بر بنیان‌های سیاسی اسلامی بناشده در زمینه تربیت، مسئولیت‌های مشخصی دارد و باید بر اساس مبانی دینی، نظام تربیتی را سامان نموده و بر اساس زیست بوم دینی و فرهنگی ایران آن را اجرایی نماید. این در حالی است که بر اساس سند 2030 یونسکو در زمینه تربیت، مسیر و مؤلفه‌هایی برجسته شده که با بسیاری از مبانی اندیشه دینی در عرصه اجتماع و سیاست، ناسازگار بوده و در واقع سند 2030 با هدف عالی تربیت سیاسی در نظام اسلامی ناهماهنگی و تضاد دارد. تحقیق حاضر با روش توصیفی، تحلیلی و انتقادی، با بررسی محتوای سند توسعه پایدار (2030)، به برخی از موارد تضاد سند مزبور با مبانی نظام سیاسی جمهوری اسلامی دست یافته است. از جمله این تضادها را می توان در مواردی نظیر آموزش جامع مسائل جنسی، به رسمیت شناختن همجنس گرایی، و برابری جنسیتی دختر و پسر، تبیین نمود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The educational components of the new generation in UNESCO's 2030 document and its contradictions with the foundations of the political system of the Islamic Republic

نویسندگان [English]

  • naser roozbahani 1
  • Ahmad Moradkhani 2
  • abdolah mottaghizade 3
1 PhD student of Quranic and Hadith Sciences, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran.
2 Department of Jurisprudence and Fundamentals of Islamic Law, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran
3 Assistant Professor, Department of Philosophy and Theology, University of Qom, Qom, Iran.
چکیده [English]

The most important goal of divine religions is to guide and train people to reach perfection and closeness to God, which can only be done through self-improvement and proper training. It is in the light of correct education that faithful and self-made people are raised and as a result, a healthy society emerges in the socio-political arena. From this point of view, the system of the Islamic Republic, which is built on Islamic political foundations, has specific responsibilities in the field of education and must organize the education system based on religious foundations and implement it based on the religious and cultural ecology of Iran. This is despite the fact that according to UNESCO's 2030 document in the field of education, the path and components have been highlighted that are incompatible with many of the foundations of religious thought in the field of society and politics, and in fact, the 2030 document is inconsistency and contradiction with the high goal of political education in the Islamic system. has it. The present research, with a descriptive, analytical and critical method, by examining the content of the Sustainable Development Document (2030), has found some cases of conflict between

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education
  • political education
  • youth and youth
  • sustainable development document
  • 2030
  • political system
  • Quran
  • hadiths