نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری، رشته اندیشههای سیاسی، گروه علوم سیاسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، قم، ایران
2 استادیار، گروه علوم سیاسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، قم، ایران
3 دانشیار، گروه علوم سیاسی، دانشکده علوم انسانی، ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، قم، ایران
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
The purpose of the present study is to explain the principles and tenets of political training in the ideology of Twelver Shi’ism and Thomas Hobbes in order to sustain and secure the political system and establish permanent peace and security. In this regard and by descriptive analysis, the principles of cognition and belief including reason, revelation, piety, self-denial, and faith as well as the principles of ontology, anthropology, and political training including monotheism servitude to God, and guardianship (wilayat) were explored. The results indicated that in the process of political training from religious perspective, one first learns to know and explore his surrounding context and then starts to analyze it based on religious instructions and finally adopts a religious decision. Epistemology, ontology, and anthropology are 3 basic components in political training that provide the theoretical arguments for this process and also foster monotheism, servitude, guardianship, and responsibility among citizens to arrange their obligation to society relying on religion and religiousness. In western views especially the ideas of Thomas Hobbes, political training seeks to sustain the status quo in politics and controls social and political situation by creating a sense of fear and horror among new generation so it attempts to train adherent, devoted, and loyal people to the totalitarianism. However, political training in Shi’ite ideology aims to fulfill different purposes such as educating independent, critical, influential, and participative citizens in political and social affairs who have a sense of responsibility toward the destiny of political system, themselves, fellow citizens, and whole human being.
کلیدواژهها [English]
قرآن کریم.
نهجالبلاغه.
10. فعالی، محمدتقی (1377). درآمدی بر معرفتشناسی دینی و معاصر. قم: معاونت امور اساتید و دروس معارف اسلامی.
11. فیضالاسلام، سیدعلینقی (1378). ترجمه و شرح نهجالبلاغه. قم: انتشارات فقیه.
12. فیضالاسلام، سیدعلینقی (1365). ترجمه و شرح نهجالبلاغه. تهران: سازمان چاپ و انتشارات فقیه.
13. مجلسی، محمدباقر (1365). بحار الانوار. بیروت: موسسه الوفاء، ج53.
14. مجلسی، محمدباقر (1388). بحار الانوار. تهران: نشر اسلامیه، ج 49.
15. مصباح یزدی، محمدتقی (1388). انسانشناسی در قرآن. قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
16. مطهری، مرتضی (1361). بیست گفتار. قم: انتشارات اسلامی.
17. مطهری، مرتضی (1362). تعلیم و تربیت در اسلام. تهران: صدرا.
18. مطهری، مرتضی (1363 ). اسلام و مقتضیات زمان. تهران: صدرا.
19. مطهری، مرتضی (1383). تعلیم و تربیت در اسلام. تهران: صدرا.
20. نوروزی، محمدجواد (1388). فلسفه سیاسی اسلام. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
21. هابز، توماس (1395). بهیموت یا پارلمان طولانی. ترجمه حسین بشیریه. تهران: نشر نی، چاپ دوم.
22. Carlyle, Thomas (30 November 2012). Thomas Carlyle .Heroes and Hero Worship. http://www.gutenberg.org
23. Wallhausen, Johann Jacob “von” (1615). Martial arts on foot, Gallerus. Austrian: Austrian National Library.