تمدن جدید بر مبنای فلسفه پایه گذاری شده است از این رو ارائه دانش سیاسی در تمدن اسلامی به زبان عقلی - فلسفی ضرورتی غیرقابل انکار می باشد. شناساندن دانش سیاسی عقلی تمدن اسلامی امکان مطالعات تطبیقی از یک سو و مطالعات بین رشته ای از سوی دیگر را در است و با رویکرد « اسنادی » ، سطح بی نالمللی فراهم می کند. روش به کار رفته در این مقاله تفسیری به شناساندن دانش سیاسی م یپردازد. نوشته حاضر نحوه فهم و درک مسلمانان را از این دانش و فرآیند تولید آن را در تمدن اسلامی نشان می دهد. از داده های این پروژه می توان برای نظریه پردازی سیاسی، تاریخ نگاری دانش سیاسی و فلسفه دانش سیاسی در تمدن اسلامی استفاده کرد.
12. نصر، سیدحسین (1359ش)، علم و تمدن در اسلام، ترجمه احمد آرام، تهران، خوارزمی، چاپ دوم.
13. ــــــــــــ (1379ش)، نیاز به علم مقدس، ترجمه حسن میانداری، قم، مؤسسه فرهنگی طه.
14. ــــــــــــ (1380ش)، معرفت و امر قدسی، ترجمه فرزاد حاجیمیرزائی، تهران، فرزان روز و باز.
15. ــــــــــــ (1385ش)، سه حکیم مسلمان، ترجمه احمد آرام، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ هفتم.
16. ــــــــــــ (1388ش)، معرفت و امر قدسی، ترجمه فرزاد حاجی میرزائی، تهران، فرزان روز، چاپ سوم.
17. یوسفیراد، مرتضی (1387ش)، «مکتب تاریخنگاری مسعودی در روششناسی دانش سیاسی در تمدن اسلامی»، به کوشش داود فیرحی، قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، چاپ دوم.
18. برزگر، ابراهیم (پاییز و زمستان 1389)، «ساختار فهم اندیشه سیاسی اسلام»، دانش سیاسی: دوفصلنامه علمی- پژوهشی علوم سیاسی، سال ششم، ش2.
19. علمالهدی، جمیله (پاییز 1386) «درآمدی به مبانی اسلامی روش تحقیق»، نوآوریهای آموزشی، سال ششم، ش21.
20. کیخا، نجمه (پاییز 1392)، «مناسبات اخلاق و سیاست در حکمت متعالیه براساس عالم مثال»، فصلنامه سیاست متعالیه، شماره 2.