Namāz-e Jamā’at (Collective Prayer) and the Soft Power of Islamic Society

Document Type : Original Article

Authors

1 Associate Professor, Department of Political Science, Seminary and University Research Institute; Member of the Political Studies Association of the seminary, Qom, Iran

2 Associate Professor, Department of Quranic Sciences, Seminary and University Research Institute, Qom, Iran.

3 PhD in Comparative Interpretation, University of Holy Quran Sciences and Education, Qom, Iran

10.22034/sm.2021.135748.1589

Abstract

The purpose of the present study is to explain social and political functions f Namāz-e Jamā’at (Collective Prayer) with emphasis on the idea of soft power. In this regard a descriptive-analytical method was used to determine the concept of soft power and its components as well as social and political functions of Namāz-e Jamā’at with regard to the components of soft power and the role of Namāz-e Jamā’at in expanding the soft power of Islamic society. The results indicated that considering the conditions regarded for Namāz-e Jamā’at in Islam, it has an outstanding effect in fostering at least four components of the soft power: expanding the political value of justice, promoting social integrity and decreasing conflicts, improving social trust, and increasing religious knowledge and insight.

Keywords


قرآن کریم.
ابراهیمی، ابراهیم و همکاران (1394). بررسی نقش نماز در جهت‌دهی به سبک زندگی اسلامی در سیره رضوی. فرهنگ رضوی، 3(12).
ابن بابویه، محمد بن علی (1376). امالی. تهران: کتابچی، چاپ ششم.
ابن بابویه، محمد بن على‏ (1385). علل الشرائع‏. قم‏: کتاب‌فروشى داورى‏، ج2-1.
ابن شهر آشوب مازندرانی، محمد بن على‏ (1379ق). مناقب آل أبی‌طالب(ع). قم: انتشارات علامه، ج ۱.
اسکندری، محمدحسین؛ دارابکلایی، اسماعیل (1391). پژوهشی در موضوع قدرت: انواع، منابع، پیامدها و کنترل آن. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، چاپ دوم.
افتخاری، اصغر؛ جانی‌پور، محمد (1392). منابع قدرت نرم انقلاب اسلامی ایران (مطالعه موردی: تحلیل وصیت‌نامه شهدای دانشگاه امام صادق(ع)). انقلاب اسلامی، 3(9): ص46-23.
بیتهام، دیوید (1390). مشروع‌سازی قدرت. ترجمه محمد عابدی اردکانی. یزد: دانشگاه یزد.
جوان آراسته، حسین (1394). بازخوانی امر به معروف و نهی از منکر به‌مثابه قدرت نرم در فرهنگ اسلامی. قدرت نرم، 5(12): ص63.
حرعاملى، محمد بن حسن (1409ق). وسائل الشیعه.‏ قم‏: مؤسسة آل‌‌البیت(ع)، ج8، 5.
زارعی، راضیه (1394). ظرفیت‌های اندیشه سیاسی اسلام در تولید قدرت نرم. سیاست متعالیه، 3(9): ص41 - 64.
سید باقری، سید کاظم (1397). عدالت سیاسی در قرآن کریم. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
عروسی حویزی، عبد علی بن جمعه (1415ق). تفسیر نور الثقلین. قم: اسماعیلیان، چاپ چهارم، ج5.
مجلسی، محمدباقر (1403ق). بحار الانوار الجامعه لدرر الاخبار الائمه الاطهار(ع). بیروت: دارالاحیاء التراث العربی، چاپ دوم، ج8.
محمدی، منوچهر (1393). دستاوردهای کلان انقلاب اسلامی در سطوح ملی، منطقه‌ای، جهانی و تاریخی. قم: نشر معارف، چاپ سوم.
محمدیان، محمد (1399). علی(ع) از زبان علی(ع): زندگی و زمانه امیرالمومنین(ع) از زبان ایشان. قم: دفتر نشر
معارف.
مرادی، حجت‌الله؛ طهماسبی‌پور، امیر هوشنگ (1390). قدرت و جنگ نرم: از نظریه تا عمل. بی‌جا: نشر ساقی.
مسجد جامعی، محمد (1385). زمینه‌های تفکر سیاسی در قلمرو تشیع و تسنن. تهران: نشر ادیان.
منطقی، محسن؛ میرصانع، سید محمدرضا (1394). تبیین نقش اقامه نماز در ارتقای رفتار کارکنان در سازمان. اسلام و پژوهش‌های مدیریتی، 5(1): ص 63-82.
مهدوی، اصغرآقا؛ نادری باب اناری، مهدی (1390). کاربرد قدرت نرم از ناحیه استکبار: رویکرد قرآنی. دانش سیاسی، 7(2).
نای، جوزف اس (1387). قدرت در عصر اطلاعات از واقع‌‌گرایی تا جهانی شدن. ترجمه سعید میرترابی. تهران: پژوهشگاه مطالعات راهبردی.
نای، جوزف اس (1392). آینده قدرت. ترجمه احمد عزیزی. تهران: نشر نی.
نبوی، سید عباس (1388). فلسفه قدرت. تهران: سمت؛ قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، چاپ چهارم.
نعمتی، لیلا؛ محمدی، لیلا (1395). نقش نماز جماعت منظم و مستمر در سازندگی روحی و معنوی جوانان. مطالعات روانشناسی در علوم تربیتی، 2(212): ص265-246.