انجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-2676103620220321The Quranic and Narrational Foundations
of the Source of Political Security in Islamمبانی قرآنی و روایی مرجع امنیت سیاسی در اسلام72625417610.22034/sm.2022.523592.1661FAعلی اصغر نصیریاستادیار، گروه معارف اسلامی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران11111111111111111111Journal Article20210211The purpose of the present study is to review Qur’anic and narrational foundations of the source of political security in Islam. In this research, Qur’anic and narrational foundations of the source of political security in Islam were explained by using the theoretical framework derived from the theory of government-centered security, triplet methods of understanding the source of political security, and documentary and inferential method. The results indicated that some propositions in the <em>Noble Qur’an</em> and Islamic narrations, on the one hand, imply the necessity of boosting components of the source of political security in Islam (Islamic government by 3 components of Islam, state institutions, territory), and on the other hand, they emphasize on removing any kind of threat against those 3 components above. It means that since bid’at (innovation in religious matters), Irtedād (apostasy), assimilation to unbelievers, books of ignorance (compared to Islamic ideology) and submission, autocracy, violence and seduction (against public governmental institutions) and submission, enemy’s attack against the country, selling weapons to the enemies (of Islamic countries) are considered threatful, it is concluded that from the view of verses and narrations, 3 components of the Islamic government are considered the source of political security.هدف پژوهش حاضر بررسی مبانی قرآنی و روایی مرجع امنیت سیاسی در اسلام است. در این پژوهش با کاربست چارچوب نظری برگرفته از نظریۀ امنیت دولتمحور و نیز کاربست روشهای سهگانه فهم مرجع امنیتی سیاسی و با بهرهگیری از روش اسنادی و استنباطی مبانی قرآنی و روایی مرجع امنیت سیاسی در اسلام تبیین گردید. نتایج حاکی از آن بود که گزارههایی از قرآن کریم و روایات اسلامی از یکسو به صورت ایجابی بر لزوم تقویت مؤلفههای مرجع امنیت سیاسی (دولت اسلامی با سه مؤلفۀ اسلام، نهادهای حکومتی، قلمرو سرزمینی) در اسلام دلالت دارند و از سوی دیگر به صورت سلبی بر رفع هرگونه تهدید از آن سه مؤلفه تاکید میکنند. با این توضیح که از تهدید تلقی شدن بدعت، ارتداد، تشبّه به کفّار، کتب ضلال (نسبت به ایدئولوژی اسلامی) و سلطهپذیری، استبداد، بغی و فتنه (نسبت به نهادهای حکومتی مردمی) و سلطهپذیری، تجاوز دشمن به سرزمین، فروش سلاح به دشمنان (نسبت به سرزمینهای اسلامی) فهمیده میشود که از منظر آیات و روایات، سه مؤلفۀ دولت اسلامی، مرجع امنیت سیاسی محسوب میشوند.https://sm.psas.ir/article_254176_315b3342dfb1ab8d327e082d5d0ada45.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-2676103620220321Pillars of the Political System of Islam
in Ziyārat-e “Amin Allāh” and “Āl-e Yāsin”ارکان نظام سیاسی اسلام در زیارت «امینالله» و «زیارت آل یاسین»274225417710.22034/sm.2021.108959.1392FAرضا لک زاییدکتری، پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)، قم، ایران0000-0002-6899-0341Journal Article20190603The purpose of the present study is to explain the political system of Islam based on the themes in Ziyārat-e Amin Allāh and Āl-e Yāsin. The method of study is inferential-analytic and the results showed that seemingly there is a summary-detail relationship between these two Ziyārat Nāmeh and they are complementary. The relationship between Imam (leader) and community or in Fārāb’s word, learned governor and people, is not merely a dry, juridical, totalitarian, and autocratic relationship, but rather it is emotional and romantic. In this relationship, Imam and community are on the same boat and head to an identical destination. In this political system, all emotional and sentimental, outer and inner, material and spiritual, individual and social needs are considered. According to the view and ideology presented in these two Ziyārat Nāmeh, the duty of the political system, in addition to providing people’s security and organizing this world, is to provide their prosperity and safety in the other world and their eternal survival. This important task is doable only by the political system of Islam under the government of learned people. It is a key point and if neglected, the political system will not be accomplished and Islamic anymore and cannot lead humans and society to prosperity.هدف پژوهش حاضر تبیین نظام سیاسی اسلام براساس مضامین زیارت امینالله و زیارت آل یاسین میباشد. روش پژوهش استنباطی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد به نظر میرسد این دو زیارتنامه رابطه اجمال و تفصیل با یکدیگر دارند و مکمّل هستند. رابطه امام و امّت و یا به تعبیر فارابی رئیس فاضل و مردم، صرفاً یک رابطه خشک حقوقی و از بالا به پایین و دستوردهنده و اطاعتکننده نیست، بلکه یک رابطه عاطفی و عاشقانه است. رابطهای که در آن امام و امّت بر یک کشتی سوار و به سوی یک مقصد در حرکت هستند. در این نظام سیاسی به تمامی نیازهای عاطفی و احساسی، ظاهری و باطنی، مادی و معنوی، فردی و اجتماعی توجه میشود. براساس نگاه و تفکری که در این دو زیارتنامه ارائه میشود، وظیفه نظام سیاسی، علاوه بر تأمین امنیت بقای دنیوی و سامان دادن به دنیای مردم، تأمین سعادت و امنیت اخروی و بقای ابدی آنان هم است و این مهم تنها از عهده نظام سیاسی اسلام که ریاست آن را انسانهای فاضل بر عهده دارند، برمیآید و این نکته کلیدی و مهمی است که اگر مورد غفلت قرار بگیرد، نظام سیاسی دیگر فاضله و اسلامی نخواهد بود و انسان و جامعه را به سعادت نخواهند رساند.https://sm.psas.ir/article_254177_54d4083f38e47ca51d1961d51ce20980.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-2676103620220321Counsel from the Perspective
of the Qur’an’s Jurisprudenceشوری از منظر فقه القرآن436425417810.22034/sm.2022.556026.1898FAعلی شیرخانیاستاد، گروه علوم سیاسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایرانمهدی شیرخانیکارشناسی ارشد، گروه علوم سیاسی، دانشگاه مفید، قم، ایرانJournal Article20220618<span style="letter-spacing: -.05pt;">The purpose of the present study is to review counsel from the perspective of the <em>Qur’an</em>’s jurisprudence. The method of study is descriptive-analytic and the results showed that the principle of counsel as a method in management of Islamic society relies on foundations of the <em>Qur’an</em> and sonnat (tradition). Since the <em>Noble Qur’an</em> has dealt with this subject as a characteristic and method of believers (Surah ash-Showrā: 38) and also a command to the Prophet (PBUH) (Āl-e ‘Emrān: 159), and with respect to the review of practical instances in the seerah of the Prophet of Islam (PBUH) in the battle of Badr, Ohod, and Khandaq and also the treaty of the Noble Prophet (PBUH) with people of Tā’ef, it is concluded that counsel is an unquestionable and inevitable issue. Therefore, consultation upon the order of wisdom, is considered good as it gathers opinions together and boosts wisdom and policy, because numerous intellects are better than one.</span>هدف پژوهش حاضر بررسی شوری از منظر فقه القرآن است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد اصل شورا به عنوان شیوهاى در مدیریت جامعه اسلامى، بر پایه مبانى قرآن و سنّت استوار است و با توجه به اینکه قرآن کریم به آن به عنوان ویژگی و شیوه عملکرد مؤمنان (شوری، 38) و نیز به صورت دستورى بر پیامبر(ص) (آل عمران، 159) پرداخته است، و نیز با بررسى نمونههاى عملى در سیره پیامبر اسلام(ص) که در جنگ بدر و اُحد و خندق و همچنین در جریان عهدنامه پیامبر اکرم(ص) با مردم طائف دیده مىشود، باید غیرقابل تردید و انکار تلقى گردد. لذا، مشورت به حکم عقل، نیکو و موجب اجتماع آراء و تقویت عقول و سیاسات است، چراکه عقول متعدد از عقل واحد برتر است.https://sm.psas.ir/article_254178_0f55919cd873a3382ffec484b5bf5a27.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-2676103620220321The Role of Religion in Politics
Based on the Divine Theory of the Stateنقشآفرینی دین در سیاست بر اساس نظریه الهی دولت658225417910.22034/sm.2022.118993.1481FAمهدی ذوالفقاریدانشیار، گروه علوم سیاسی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران00000000000000000000Journal Article20191225The purpose of the present study is to review the role of religion in politics based on the divine theory of the state. According to the research hypothesis, the religious law of Islam with respect to human needs and the epistemological source of Wahy (revelation), by an inclusive interpretation of Islam and under the divine theory of the state has reached a new concept called political Islam that is considered the developed form of the divine theory of the state. The method of study is descriptive-analytic and the results indicated that by accepting the divine theory of the state and the legitimizing essence of God to the state, it can be emphasized that the role of religion is not limited to ethical, individual, and prayer rules, but also involves all political, prayer, and social aspects of human life. Since religion is sensitive to human life in both this world and the other world, it has arranged a substantial and systematic framework for human prosperity and perfection in both worlds. God is the substantial source of religious legitimacy and politics; it means that the legitimacy is established and signed by the holy legislator. In the discourse structure of political Islam, religion is not merely belief, but rather it has vast aspects including all realms of human life. Such an attitude is common between all inner discourse trends of political Islam. Therefore, they can be classified within political Islam discourse and regarded it as a whole in our analysis.هدف پژوهش حاضر بررسی نقشآفرینی دین در سیاست بر اساس نظریه الهی دولت است. بر مبنای فرضیه پژوهش، شریعت اسلام بر مبنای نیاز بشری و منبع معرفتشناختی وحی، با قرائت حداکثری از اسلام و در پناه نظریه الهی دولت به مفهوم نوینی به نام اسلام سیاسی رسیده است که شکل تکامل یافته نظریه الهی دولت قلمداد میشود. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که با پذیرش نظریه الهی دولت و قبول ذات مشروعیتبخش خداوند به دولت میتوان تاکید کرد که: نقشآفرینی دین منحصر به اخلاق و احکام فردی و عبادی نیست، بلکه شامل تمام جنبههای حیات سیاسی، عبادی و اجتماعی انسان میشود. به دلیل حساسیت دین نسبت به حیات دنیوی و اخروی انسان، دین چارچوب کلان و نظاممندی را نسبت به سعادت و کمال بشر در دنیا و آخرت ترسیم نموده است. خداوند منبع ذاتی مشروعیت و سیاست دینی یعنی مشروعیتی که توسط شارع مقدس تأسیس و یا امضاء شده، است. در مفصلبندی گفتمان اسلام سیاسی، دین صرف اعتقاد نیست، بلکه ابعادی فراگیر دارد، و تمامی عرصههای حیات آدمی را در برمیگیرد. چنین نگرشی در تمامی گرایشهای درونی گفتمان اسلام سیاسی مشترک است و از این جهت میتوان آنها را در درون گفتمان اسلام سیاسی قرار داد و در تحلیل خود، از اسلام سیاسی بهمثابه یک کلیّت واحد سخن گفت.https://sm.psas.ir/article_254179_a78017b0aa280d930731021edbd26e2e.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-2676103620220321The Relationship between Freedom
and Political Security in the Idea
of Āyatollāh Nā’iniمناسبات آزادی و امنیت سیاسی در اندیشه آیتالله نائینی8310025272610.22034/sm.2022.549149.1839FAمحمداسماعیل نباتیاناستادیار، دانشکده معارف و اندیشه اسلامی، دانشگاه تهران، تهران؛ عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه، قم، ایران.0000-0002-6659-9007Journal Article20220222The purpose of the present study is to review the relationship between freedom and political security in the ideas of Āyatollāh Nā’ini. The deep-rooted culture of absolutism in Iran has led to the perception of freedom as something that happens after autocracy, yet autocracy has been considered as the harbinger of security. Thus, upon the collapse of autocracy, the outburst of freedom and chaos would occur to destroy the security of autocracy. The experience of Qajar absolutism and then the chaos after the constitutional revolution is an objective manifestation of this culture. In such a chaotic condition, Mohaqqeq Nā’ini, an eminent jurist and Osouli, dealt with reflection upon governance, autocracy, security, freedom, … and attempted to interpret these new concepts based on jurisprudential principles and tenets. He tried to define favorite order of Islam with respect to the circumstances of his era so that concepts of freedom and political security could be defined under that favorite order. Regarding the disorderly condition of the constitutional era as well as Nā’ini’s Osouli approach, this question is raised: what is the relationship between freedom and political security in his idea? Using descriptive-analytic method and Skinner’s hermeneutic paradigm, the present study showed that Nā’ini has derived the conception of politics, freedom, and security from the heart of religion and has defined religion as the source of thinking so he defined Wilāyatiyah government as the favorable and permissible order in religion. He believes that in the light of Wilāyatiyah government and based on religious instructions, there is interaction and even correlation between political security and freedom.هدف پژوهش حاضر<strong> </strong>بررسی<strong> </strong>مناسبات آزادی و امنیت سیاسی در اندیشه آیتالله نائینی است.<strong> </strong>فرهنگ دیرینه استبداد در ایران سبب فهم آزادی در پسِ استبداد شده و در عین حال، استبداد مُنادی امنیت تلقی گردیده است. از اینرو با فروپاشی استبداد، طغیان آزادیها و هرج و مرج عارض میشد که امنیتِ منبعث از استبداد نیز نابود میگردید. تجربه استبداد قاجار و هرج و مرجِ پسامشروطه تبلور عینی این فرهنگ است.<strong> </strong>محقق نائینی، فقیه و اصولی برجسته، در چنین شرایطِ مُلتهبی به اندیشهورزی درباره حکومت، استبداد، امنیت، آزادی و... پرداخت و کوشید مفاهیم جدید را با ابتنای بر اصول و قواعد فقهی، تفسیر و تبیین نماید و به اقتضای عصر خود، نظم مطلوب شرع را تعریف کند که مفاهیم آزادی و امنیت سیاسی ذیل آن امکان تعریف بیابند. با عنایت به محیط مُلتهب عصر مشروطه و رویکرد اصولی نائینی، این سؤال مطرح میشود که چه نسبتی میان آزادی و امنیت سیاسی در اندیشه نائینی وجود دارد؟ پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی و با بهرهگیری از روش هرمنوتیک اسکینر، نشان داد که نائینی با رهجویی سیاست، آزادی و امنیت از دل شریعت و تعریف شرع به عنوان نقطه عزیمت اندیشهورزی، حکومت ولایتیه را نظام مطلوب و مَمضی شرع تعریف نموده که در سایه آن و بر اساس تعالیم شرع، بین امنیت سیاسی و آزادی، تعامل و بلکه تلازم حاکم است.https://sm.psas.ir/article_252726_9322baa89d6796a0adc11b9bc513e7a1.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-2676103620220321A Critique of the Theory of “Negation
of Correlation between Sustaining Political System
and its Religious Legitimacy” from the View
of Political Jurisprudenceنقد نظریه «نفی تلازم وجوب حفظ نظام سیاسی با مشروعیت آن» از دیدگاه فقه سیاسی10111825418010.22034/sm.2022.523825.1656FAحسین عندلیباستادیار، گروه معارف اسلامی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران0000-0002-9062-9341Journal Article20210126The Theory of “negation of correlation between sustaining a political system and its religious legitimacy” claims that there is no correlation between the necessity to maintain a political system and the religious legitimacy of that system. In other words, the necessity of sustaining a political system is an absolute issue and this necessity is not dependent on whether it has religious legitimacy or not. The purpose of the present study is to review the relationship between this theory and arguments and foundations in political jurisprudence. Accordingly, the following question is raised: “From the view of political jurisprudence, what is the order about sustaining political systems with no religious legitimacy?” In order to answer this question in the present research, in addition to religious documents, the principles of Imam Khomeyni and the Supreme Leader were also emphasized. The method of study is descriptive-analytic and the results showed that religious implications and generalities as well as the perspectives of political jurists not only disapprove the necessity of sustaining political systems that have no religious legitimacy but also emphasize on the necessity of uprising against them. Furthermore, the theory of “negation of correlation between sustaining a political system and its religious legitimacy” relies on 4 basic pillars that the analysis of those foundations can shed light on the relationship between this theory and the arguments in political jurisprudence.نظریه «نفی تلازم وجوب حفظ نظام سیاسی با مشروعیت آن» بر آن است که بین وجوب حفظ نظام سیاسی با مشروعیت داشتن نظام سیاسی تلازمی وجود ندارد. به عبارت دیگر، وجوب حفظ نظام سیاسی امری مطلق بوده و این وجوب به مشروعیت نظام سیاسی وابستگی ندارد. هدف پژوهش حاضر بررسی نسبت این نظریه با ادلّه و مبانی فقه سیاسی است. بر این اساس، این پرسش مطرح میگردد که «از نظر فقه سیاسی، حفظ نظامهای سیاسی نامشروع چه حکمی دارد؟». در پژوهش حاضر برای پاسخ به این پرسش، علاوه بر اسناد شرعی، بر مبانی امام خمینی و مقام معظم رهبری تاکید شده است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که اطلاقات و عمومات اسناد شرعی و دیدگاههای فقیهان فقه سیاسی، نه تنها حفظ نظامهای سیاسی نامشروع را موجّه نمیدانند، بلکه همگی بر وجوب قیام بر علیه نظامهای سیاسی نامشروع تاکید مینمایند. همچنین نظریه «نفی تلازم وجوب حفظ نظام سیاسی با مشروعیت آن» بر چهار مبنای اصلی استوار است که بررسی و تحلیل این مبانی میتواند نسبت این نظریه را با ادلّه فقه سیاسی روشن نماید.https://sm.psas.ir/article_254180_244ec43b62897901e1b977515177f112.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-2676103620220321Indicators of the Officials and Supervision
over them from the View of the Imams(AS)شاخصهای کارگزاران و نظارت بر آن از منظر ائمه(ع)11913625418110.22034/sm.2021.141962.1638FAسیدمحمد الحسینیدانشجوی دکتری تاریخ، واحد محلات، دانشگاه آزاد اسلامی، محلات، ایرانسید اصغر محمودآبادیاستاد، گروه تاریخ، واحد محلات، دانشگاه آزاد اسلامی، محلات، ایرانکیوان لولوئیاستادیار، گروه تاریخ، واحد محلات، دانشگاه آزاد اسلامی، محلات، ایرانJournal Article20201213The purpose of the present study is to review indicators of the Imams’ supervision over the officials’ behavior. The research question of this study considers the content of these indicators. It means, from the view of Imams (AS), which indicators a favorable official should have for the advocacy on the behalf of an Imam. The method of study is descriptive-analytic and analysis of the most important components considered by the Imams (AS) about the officials showed that the delegates of the Shi’ite Imams ought to have special features such as justice and resoluteness, fair and just behavior with people, confidentiality, religious awareness that leads to better performance in the light of insight and understanding, submissiveness that is commitment to the rules in accordance with religion and social expediency and regulations, accuracy and order that is essential for accepting great and important responsibility of the delegates and officials assigned by the Imams (AS). An analysis of the political behavior of Shi’ite Imams shows that appointing the officials has been based on their qualification and having features that were mostly related to righteous people otherwise they would not be assigned in the group of officials. Therefore, appointment of officials from the view of the Imams (AS) is based on merit and decency and it has nothing to do with any special tribe, wealth, social power, family relation and so on.هدف پژوهش حاضر بررسی شاخصهای نظارت امامان در رفتار کارگزاران میباشد. پرسش مطرح شده در این پژوهش ناظر به چیستی این شاخصها است. یعنی از منظر ائمه معصومین(ع)، یک کارگزار مطلوب ایشان، باید دارای چه شاخصهایی برای وکالت و کارگزاری از سوی امام باشد. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و بررسی مهمترین شاخصهای مورد توجه ائمه(ع) درباره کارگزاران نشان داد که کارگزاران امامان شیعه میبایست شاخصهای خاص مد نظر ائمه(ع) را میداشتند، شامل: شاخص عدالتورزی و وثاقت کارگزار، یعنی برخورد انصافگونه و توأم با عدالت با مردم، شاخص رازداری، شاخص آگاهی دینی که موجب انجام بهتر کارها در سایه بصیرت و فهم خواهد بود، شاخص اطاعتپذیری که در حقیقت پایبندى به قوانینی است که مطابق با شریعت و صلاح و مقرّرات اجتماعى است. شاخص دیگر، شاخص دقت و نظم است که از ویژگیهای لازم جهت پذیرش مسئولیت عظیم و مهم نمایندگان و کارگزاران ائمه(ع) میباشد. بررسی رفتار سیاسی امامان شیعه نشان میدهد که نصب کارگزاران براساس شایستگی و حائز بودن شاخصهایی بوده که عموماً از ویژگیهای انسانهای صالح است. در غیر این صورت در جرگه کارگزاران قرار نمیگرفتند. بنابراین، انتصاب کارگزار از نگاه ائمه(ع) براساس لیاقت و شایستگی است و انتساب به یک قوم خاص، ثروت، قدرت اجتماعی، نسبت فامیلی و... تأثیری بر انتصاب کارگزاران نداشته است.https://sm.psas.ir/article_254181_8550b77eb042ef50423a9970fd70ec46.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-2676103620220321The Political Seerah of Imam Rezā(AS)
in his Encounter with the Demagogy
of Antagonistsسیره سیاسی امام رضا(ع) در مواجهه با عوامفریبی معاندان13715825418210.22034/sm.2022.120681.1505FAحسین خاکپوردانشیار، گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه سیستان و بلوچستان، سیستان و بلوچستان، ایرانفاطمه معصومه دهمردهدانشجوی کارشناسی ارشد، گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه سیستان و بلوچستان، سیستان و بلوچستان، ایران.هادی زینی ملک آباداستادیار، گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه سیستان و بلوچستان، سیستان و بلوچستان، ایرانJournal Article20200125The purpose of the present study is to review the political seerah of Imam Rezā (AS) in his encounter with the demagogy of antagonists. The method of study is descriptive-analytic and results indicate that although historical propositions are silent about the conspiracy of these 2 movements during the time of Imam Rezā (AS), it is reckoned that both bases -power and Vāqefiyah- synergized against Imam Rezā (AS) with their independent interests and each of them tried to deceive people in a way. The analysis of Imam Rezā (AS)’s techniques shows that one of the basic principles against soft war, especially the demagogy of antagonists, is to recognize their goals. Therefore, the suitable strategy should be in line with the fortification of status and enlightenment of public thought. Disclosure, enlightenment, telling the truth, training the elites, … are among techniques used by Imam Rezā (AS) against the demagogy of Ma’moun and the sect of Vāqefiyah.هدف پژوهش حاضر بررسی سیره سیاسی امام رضا(ع) در مواجهه با عوامفریبی معاندان است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج حاکی از آن است اگرچه گزارههای ﺗﺎرﻳﺨﻲ نسبت به تبانی این دو جریان در زمان امام رضا(ع) ﺳﺎﻛﺖ اﺳﺖ. اما قاﺑﻞ ﺣﺪس اﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﺮ دو ﭘﺎﻳﮕﺎه- قدرت و واقفیه- ﺑﺎ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﻣﺴﺘﻘﻞ در ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ اﻣﺎم رﺿﺎ(ع)، همافزایی نموده و هر کدام به گونهای عوامفریبی نمودند. ﺣﺎﺻﻞ ﺑﺮرﺳﻲ تکنیکﻫﺎی اﻣﺎم رضا(ع) نیز ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ ﻛﻪ ﻳﻜﻲ از اﺻﻮل اﺳﺎﺳﻲ در ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ﺟﻨﮓ ﻧﺮم، ﺑﻪﺧﺼﻮص ﻋﻮامﻓﺮﻳﺒﻲ معاندان، ﺷﻨﺎﺧﺖ اﻫﺪاف ﺣﺮﻳﻒ از ﻋﻮامﻓﺮﻳﺒﻲ اﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ، راﻫﺒﺮد ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎﻳﺪ در راﺳﺘﺎی ﺗﻘﻮﻳﺖ ﺟﺎﻳﮕﺎه و روﺷﻦ ﻧﻤﻮدن اﻓﻜﺎر ﻋﻤﻮﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. افشاءگری، روشنگری، بیان حقیقت، نخبهپروری و... از جمله تکنیکهایی هستند ﻛﻪ اﻣﺎم رﺿﺎ(ع) در ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ با عوامفریبی مأمون و ﻓﺮﻗﻪ واقفیه بکار گرفتند.https://sm.psas.ir/article_254182_53efd606734a83dec56ec32e8f36662d.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-2676103620220321A Typology of Iranian Intellectualism
Based on Different Perceptions
of Modern Reasonنوعشناسی روشنفکری ایرانی بر اساس فهمهای متفاوت از مقوله عقل مدرن15917625418310.22034/sm.2021.532142.1715FAمعصومه دستمرددانشجوی دکتری، گروه علوم سیاسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.ادریس بهشتی نیااستادیار، گروه علوم سیاسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایرانایرج رنجبراستادیار گروه علوم سیاسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایرانJournal Article20210613The purpose of the present study is to review the views and ideas of contemporary intellectuals, emphasizing on how western modern elements such as self-founded reason are reflected and reproduced by them. In this regard, the main research question explores the relationship between Iranian intellectuals’ perception of modern reason and their interpretation of the relationship between modernity and tradition. It seems that we can classify the perception of Iranian intellectuals from the modern world and the relation between Iranian traditions and this world, under the influence of their understanding and definition of modern reason, into 3 following groups: Some intellectuals, such as Molkom Khān, who have an instrumental perception of modern reason get into a kind of absolute acceptance and admiration of modern world and reject tradition; some other intellectuals, such as Bashiriyeh, who have a dialectic perception of modern reason try to make a compromise between tradition and modernism and tradition dialectic and modernity; and the third group of intellectuals who are under the influence of postmodern views, such as Mohammad Mojtahed Shabesari, attempt to expand their ideas using hermeneutic method.هدف پژوهش حاضر بررسی دیدگاهها و نظرات روشنفکران معاصر، با تاکید بر چگونگی بازنمایی و بازتولید عناصر مدرنیته غرب از جمله عقل خودبنیاد نزد آنان است. در این راستا، سوال اصلی پژوهش حاضر این است که چه نسبتی میان فهم روشنفکران ایرانی از عنصر عقل مدرن و تلقیای که آنها از نسبت میان سنّت و مدرنیته دارند، است. به نظر میرسد تلقی روشنفکران ایرانی از دنیای مدرن و نسبت سنّتهای ایرانی با این دنیا، تحت تأثیر فهم و تعریفی که از عقل مدرن داشتهاند را میتوان در سه گونه متفاوت دستهبندی نمود: بخشی از روشنفکران که تلقی ابزاری از عقل مدرن دارند، به نوعی پذیرش مطلق و تمجید دنیای مدرن و نفی سنّت روی میآورند، مانند ملکم خان؛ بخشی از روشنفکران که تلقی و فهم دیالکتیکی از عقل مدرن دارند، به امکان جمع بین سنّت و مدرنیزم و دیالکتیک سنّت و مدرنیته روی میآورند، مانند بشیریه؛ و دسته سوم روشنفکرانی که تحت تأثیر دیدگاههای پست مدرن بوده و با استفاده از روش هرمنوتیک به بسط اندیشههای خود پرداختهاند، مانند محمد مجتهد شبستری.https://sm.psas.ir/article_254183_e3ee3571cd13074b725f71b6cc21c010.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-2676103620220321The Relationship between Society
and Government in the Constitutional Revolution
Based on Migdal’s Theoryرابطه جامعه و دولت ایران در انقلاب مشروطه براساس نظریه میگدال17719425418410.22034/sm.2022.125284.1533FAداراب جلیل پیراندانشجوی دکتری، جامعهشناسی سیاسی، واحد شهرضا، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایرانسید حسن ملائکهاستادیار، گروه علوم سیاسی، واحد شهرضا، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران0000-0001-8004-1336بشیر اسماعیلیاستادیار، گروه علوم سیاسی، واحد شهرضا، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایرانJournal Article20200519<span style="letter-spacing: -.05pt;">The purpose of the present study is to review the relationship between society and government in the constitutional revolution based on Migdal’s theory. In this regard, the following questions are answered: What was the relationship between Iranian society and government in the constitutional revolution? How did intervening paradoxes occur in the constitutional revolution? The method of study is descriptive-analytic and the results showed that based on Migdal’s theory, the Qajar society and government represented a weak state in front of a network of influential and powerful communities. The disagreements began with the amendment to the constitution and divided the scholars into 2 groups of religion-seekers and constitutionalists. In addition to the contradiction between the religious system and the constitutional revolution, 2 other basic factors caused disunity among the clergymen: First, Shi’ite religious institutions were not pivotal back then; second, there had been numerous, mostly political, disagreements among Shi’ite scholars since before which were intensified with the revolution. In the constitutional revolution, each of the political actors adopted contradictory and fragile “survival politics and strategies” through different methods such as opposition and enmity, taking refuge to a sanctuary, religion-seeking, coup detat, killing the constitutionalists, assassination and suppression of opponents, changing the governments, supporting the tyranny of the Qajar and foreign countries, making foreign contracts and so on that could not reach any commonality and consensus. These factors paved the ground for the emergence of nationalist and republican ideas against the constitutional state and law and finally led to the rise of the Rezā Khān dictatorship. </span>هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه جامعه و دولت ایران در انقلاب مشروطه بر اساس نظریه میگدال است. در این راستا، به این سوالات پاسخ داده میشود که نسبت جامعه و دولت ایران در انقلاب مشروطه چگونه بوده است؟ تضادهای مداخلهگر در انقلاب مشروطه چگونه بروز مییابند؟ روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که جامعه و دولت قاجار بر اساس الگوی نظری میگدال، همواره دولتی ضعیف در برابر جامعه شبکهای متنفّذ و قوی بود. اختلافها از متمم قانون اساسی آغاز گردید و باعث تقسیم علما به دو گروه مشروعهخواه و مشروطهخواه شد. افزون بر تضاد گفتمان دستگاه دینی در مواجهه با انقلاب مشروطه، دو عامل اساسی دیگر موجب چند دستگی در جناح روحانیت شد: اول: عدم مرکزیت نهادهای مذهبی شیعه و دوم: اختلافات عدیده و عمدتاً سیاسی که از قبل میان علمای شیعه وجود داشت و با شروع انقلاب فزونی گرفت. در انقلاب مشروطه هر کدام از بازیگران سیاسی به تعبیر میگدال «سیاست و استراتژی بقای» متعارض و شکنندهای به روشهای گوناگون مانند مخالفت و دشمنی، تحصن و بستنشینی، مشروعهخواهی، کودتا، کشتن مشروطهخواهان، ترور و سرکوب مخالفان، تعویض دولتها، هواداری از استبداد قاجار و کشورهای بیگانه، عقد قراردادهای خارجی و غیره ارائه نمودند که نتوانست نقطه اشتراک و اجماعی بیابد. اینها همه صحنه را آماده پیدایش اندیشههای ملیگرایی و جمهوریخواهی بر ضد حکومت و قانون اساسی مشروطه کرده بود و سرانجام به ظهور دیکتاتوری رضاخان منتهی گردید.https://sm.psas.ir/article_254184_5c31ec52b58f54ec3969ea20b321d11b.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-2676103620220321A Critical Study of the Governance Condition
in Iran and Some Strategies
to Move towards Favorable Governanceخوانش انتقادی از وضعیت حکمرانی در ایران و راهکارهایی برای حرکت به حکمرانی مطلوب19521425418510.22034/sm.2022.552533.1871FAاحمد کلهریدانشجوی دکتری، گروه علوم سیاسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران0000-0000-0000-0000علی محسنیدانشیار، گروه علوم سیاسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران0000-0000-0000-0000محمدحسن الهی منشاستادیار، گروه علوم سیاسی، واحد قم،
دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران0000-0000-0000-0000Journal Article20220423The method and model of good governance is a new and key issue that has entered the concept of development and has rapidly attracted the attention of all people since more than 2 decades ago. According to the global indicators, good governance has 3 elements of government, private sector, and civil society. It also includes some indicators and features such as participation, rule of law, transparency, accountability, responsibility, regard for public votes, public agreement or consensus, equality, effectiveness, and efficiency. With respect to the above points, the present study aims to assess good governance indicators in the Islamic Republic of Iran based on the existing indices. The initial question of the article is: How is good governance condition from the view of triplet elements as well as features of good governance in Iran? After reviewing the governance condition based on global indicators, a hypothesis is raised that claims the global model is not useful for the evaluation of the governance condition in some countries like Iran as they need native models with some integrative standards. Due to ontological distinctions (different governance elements compared to global standards), we need a distinctive epistemological system. According to global indicators in the Islamic Republic of Iran, since policy making in political, social, economic, and cultural domains is conducted by the government (governance) through a vertical method, the results of government policy making will be incompatible with governance indicators. Therefore, regarding features of the Middle East as well as native components of Iran, we need to determine some native indicators in order to have a better perception of the governance condition in Iran.متد و الگوی حکمرانی خوب از مباحث تازه و کلیدی است که بیش از دو دهه اخیر به ادبیات توسعه وارد شد و به سرعت توجه همگان را به خود معطوف کرد. براساس معیارهای جهانی حکمرانی خوب دارای سه عنصر دولت، بخش خصوصی و جامعه مدنی و دارای شاخصها و ویژگیهایی چون: مشارکت، حاکمیت قانون، شفافیت، پاسخگویی و مسئولیتپذیری، توجه به آرای عمومی و توافق جمعی یا اجماع، برابری، اثربخشی و کارآیی است. با توجه به آنچه گفته شد، پژوهش حاضر تلاش دارد که به ارزیابی شاخصهای حکمرانی خوب در جمهوری اسلامی ایران بر اساس معیارهای موجود بپردازد. لذا پرسش ابتدایی مقاله این است: وضعیت حکمرانی خوب از منظر عناصر سهگانه و از منظر ویژگیهای حکمرانی خوب در ایران چگونه است؟ پس از بررسی وضعیت حکمرانی بر اساس معیارهای جهانی، این فرضیه مطرح میشود که بهرهمندی از الگوی جهانی برای سنجش وضعیت حکمرانی برای کشورهایی نظیر ایران راهگشا نبوده و این دسته کشورها نیازمند الگوهایی بومی با استانداردهای تلفیقی میباشند. زیرا به علت تمایز در ساحت هستیشناختی(وجود عناصر سازنده حکمرانی متفاوت از فضای جهانی) نیازمند دستگاه معرفتی متمایزی میباشیم. بر اساس معیارهای جهانی در جمهوری اسلامی ایران به جهت آنکه سیاستگذاری در چهار حوزه سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به وسیله دولت (حاکمیت) و به شیوه عمودی صورت میگیرد، نتایج این سیاستگذاری دولت ناهمسو با شاخصهای حکمرانی خواهد بود. لذا با توجه به ویژگیهای منطقه خاورمیانه و بومی کشور ایران نیازمند تعیین برخی شاخصهای بومی میباشیم تا برداشت بهتری از وضعیت حکمرانی در ایران به دست دهیم.https://sm.psas.ir/article_254185_5c9d9f2383f6d0b2fffbcc0310020b92.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-2676103620220321An Analysis of the Threats to Economic Security
in the Government of Hāshemi Rafsanjāni
from the View of Imam Khomeyniبررسی تهدیدات امنیت اقتصادی در دولت هاشمی رفسنجانی از منظر امام خمینی21523425418710.22034/sm.2022.533740.1726FAعلیرضا صدرادانشیار، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانسید حسن قاضویاستادیار، گروه تاریخ، تمدن و انقلاب اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.سید ابوالفضل حسینی زادهدانشجوی دکتری، مطالعات انقلاب اسلامی، دانشگاه تهران، تهران؛ عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه، قم، ایران0000-0001-9942-410XJournal Article20210710The purpose of the present study is to review the threats to economic security of the society during the presidency of<strong> </strong>Hāshemi Rafsanjāni, based on the economic ideas of Imam Khomeyni. The method of study is descriptive-analytic and the results indicated that neglecting the ideas and advice of Imam Khomeyni had a basic role in the occurrence of threats to economic security during the second decade of the revolution. In the decade under study, some factors such as unbalanced development, tendency to capitalist economy, neglecting social justice, oil dependence, social inequality, administrative and managerial corruption, increasing import and propagation of consumerism, unemployment, and deviation in privatization were threatening economic security of the society but if the ideas of Imam Khomeyni were considered, Islamic society would not face such threats.هدف پژوهش حاضر بررسی تهدیدات امنیت اقتصادی جامعه در دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی بر اساس اندیشههای اقتصادی امام خمینی است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که غفلت از اندیشهها و توصیههای امام خمینی، در بروز تهدیدات امنیت اقتصادی در دهه دوم انقلاب، نقشی اساسی داشت. در دوره مورد بررسی توسعه نامتوازن، گرایش به اقتصاد سرمایهداری، غفلت از عدالت اجتماعی، وابستگی به نفت، فاصله طبقاتی، فساد اداری و مدیریتی، افزایش واردات و ترویج مصرفگرایی، بیکاری، انحراف در خصوصیسازی، امنیت اقتصادی جامعه را تهدید مینمود که در صورت توجه به اندیشه امام خمینی، جامعه اسلامی با چنین تهدیداتی مواجه نمیشد.https://sm.psas.ir/article_254187_b720dab8435e573caef57d6ee34c11fd.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-2676103620220321A Study of the Themes and Components
of Charismatic Leadership in the Speeches
of Mahmoud Ahmadi Nezhād
in his Provincial Tripsبررسی مضامین و مولفههای مرتبط با رهبری کاریزماتیک در سخنرانیهای سفرهای استانی محمود احمدینژاد23525425267810.22034/sm.2022.548390.1823FAمحسن عسکری جهقیمربی، گروه عمومی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0003-0878-3989Journal Article20220207The purpose of the present study is to review the themes and components of charismatic leadership in the speeches of Mahmoud Ahmadi Nezhād in his provincial trips. The results of the research conducted by qualitative content analysis of the provincial speeches of Mahmoud Ahmadi Nezhād indicate that the themes and components related to charismatic authority as the dominant facet have the highest frequency in the speeches made in his provincial trips. In other words, from among 1622 units of analysis, 490 (30.2%) cases have dealt with subjects other than charismatic authority and the rest including 1132 units (69.8%) contain elements of charismatic authority. This figure clearly indicates the dominance of the above themes in the speeches under study and conveys that Mahmoud Ahmadi Nezhād recognizes his power not just as a conditional and temporary advocacy or a given subject resulting from people’s votes in the framework of the Islamic Republic, but rather as the manifestation of the will of mass of people to perform great missions originating from a bonding deeper than what is known as political representativeness given by people to the selected officials in the states based on election. It is an infinite and unlimited power, compatible and aligned with goals and missions such as justice and development that give legitimacy to that.هدف پژوهش حاضر بررسی مضامین و مولفههای مرتبط با رهبری کاریزماتیک در سخنرانیهای سفرهای استانی محمود احمدینژاد است. یافتههای این پژوهش که بر اساس تحلیل محتوای کیفی سخنرانیهای استانی محمود احمدینژاد به دست آمد، نشان میدهد که مضامین و مولفههای مرتبط با سلطه کاریزماتیک به عنوان وجه غالب از بیشترین میزان تکرار در سخنرانیهای سفرهای استانی محمود احمدینژاد برخوردار است. به عبارت دیگر، از مجموع 1622 واحد تحلیل، 490 (2/30 درصد) مورد به موضوعاتی جز سلطه کاریزما پرداختهاند و مابقی به تعداد 1132 واحد تحلیل (8/69 درصد)، متضمن عناصر سلطه کاریزماتیک هستند که این رقم به روشنی حاکی از سیطره مضمون فوق در سخنرانیهای مورد بررسی بوده و بیانگر آن است که محمود احمدینژاد قدرت خود را نه به عنوان وکالتی مشروط و موقت یا موضوعی معین که حاصل آراء مردم در چارچوب نظام جمهوری اسلامی است، بلکه بهمثابه تجلی اراده توده برای ایفای رسالتهای بزرگی میداند که منبعث از پیوندی به مراتب عمیقتر از آن چیزی است که نوعاً به عنوان ارتباط نمایندگی سیاسی میان مردم و منتخبانشان در نظامهای مبتنی بر رأیگیری شناخته میشود. قدرتی نامحدود و بیانتها، متناسب و متناظر با آرمانها و رسالتهایی همچون عدالت و پیشرفت که بدان مشروعیت میبخشند.https://sm.psas.ir/article_252678_e918151d7bd1cbb3bc9ea37842beba8f.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-2676103620220321Principles of Environment Protection
and International Environmental Cooperation
in Islamمبانی حفظ محیط زیست و همکاریهای بینالمللی زیستمحیطی در اسلام25527025418810.22034/sm.2022.137876.1617FAماشا الله حیدرپوراستادیار، روابط بینالملل، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایرانمسلم صانعیدانشجوی دکتری، روابط بینالملل، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایرانJournal Article20201023The purpose of the present study is to review principles of environment protection and international environmental cooperation in Islam. Using some theoretical principles in Islam, this research recognizes nature as the blessing of God and that humans should apply the best methods to sustain the life of their own and all other creatures. Moreover, such an insight associates human beings with the source of creation so when confronted with nature and environmental issues, in addition to following Islamic regulations and principles, humans connect with religion by ration and narration. Regarding practical aspects, by making a reference to Islamic regulations and principles, Islam has rules and disciplines in terms of environment that act as serious obstacles against environmental crises. Principles such as Ibāhah (permission) and the necessity of keeping a balance in nature, expediency and lā zarar (no harm), Itlāf (direct harm) and tasbib (indirect harm) as well as the approach of wise scholars all determine and prove the responsibility of the mass of people in preventing damage to the environment and avoiding environment pollution and also explain how much we are allowed to exploit the environment.هدف پژوهش حاضر بررسی مبانی حفظ محیط زیست و همکاریهای بینالمللی زیست محیطی در اسلام است. این پژوهش با استفاده از مبانی اسلامی در بخش نظری، طبیعت جهان را از مواهب الهی دانسته که باید انسان برای حفظ حیات و بقای خویش و تمامی موجودات بهترین روش را در بهرهبرداری از آن بکار گیرد. در عین حال این بینش، آدمی را با مبداء هستی پیوند داده و در مواجهه با طبیعت و مسائل زیست محیطی علاوه بر تبعیت از قواعد و اصول اسلامی، اتصال و ارتباط با شریعت را با وصف عقل و نقل برقرار میسازد. در بُعد عملی با استناد به قواعد و اصول اسلامی بیان شده، اسلام، احکام و دستوراتی در حوزه محیط زیست دارد که هر کدام از آنها مانع جدی در به وجود آمدن بحرانهای زیست محیطی خواهد بود. اصولی چون اصل اباحه و لزوم حفظ توازن در طبیعت، اصل مصلحت و قواعدی چون قاعده لاضرر، قاعده اتلاف و قاعده تسبیب و سیره عقلاء، مسئولیتهای آحاد افراد بشر را در جلوگیری از تخریب و آلودگی محیط زیست و همچنین میزان بهرهبرداری از آن را تعیین و اثبات مینمایند.https://sm.psas.ir/article_254188_ddb6820f34c88e5f7c5f2d3a37b93a31.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-2676103620220321Systematic Principle of Conflict
between National Interests and Islamic
Community Expediencies
(With an Emphasis on the Viewpoint
of Āyatollāh Khāmeneii)ضابطهمندی قاعده تزاحم در منافع ملی با مصالح امّت اسلامی (با تاکید بر دیدگاه آیتالله خامنهای)27129225418910.22034/sm.2022.540926.1763FAمحمد ملک زادهاستادیار، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تهران؛ عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه، قم، ایران.Journal Article20211014The purpose of the present study is to answer this research question: from the view of Āyatollāh Khāmeneii, what is the relationship between national interests and Islamic community expediencies? The common viewpoint in finding an answer to this question is based on the likelihood of conflict between these 2 categories and search for finding out the priority aspect of one over another. However, from the view of Āyatollāh Khāmeneii, it can be concluded that based on belief in 3 concepts named as consistency between national interests and theoretical foundations of Islam, consistency between national interests and national identity, and consistency between national interests and international objectives, there is innately no conflict between national interests and Islamic expediencies because in his view, national interests of an Islamic country are not separated from the Muslims’ national identity and social culture derived from Islamic values. In his opinion, in many cases, the perception of conflict is out of ambiguity; and if theoretical and practical confusions in the foreign policy of the Islamic government are resolved and corrected, a major part of outer contradictions in practical aspects would also be removed. Sometimes, conflict is out of the illusion of interests or experiences. Islamic government by considering theoretical foundations of Islam and a realistic outlook based on the existing necessities, can provide suitable strategies and techniques in its foreign policy to sustain national interests and Islamic expediencies.هدف پژوهش حاضر پاسخ به این سوال است که از دیدگاه آیتالله خامنهای چه رابطهای بین منافع ملی و مصالح امّت اسلامی برقرار است؟ دیدگاه رایج در پاسخ به این سوال، بر پایه امکان وقوع تزاحم میان این دو مقوله و جستجو برای یافتن اولویت و وجه تقدم یکی بر دیگری استوار است. از دیدگاه آیتالله خامنهای میتوان بر اساس اعتقاد به سه مقوله هماهنگی منافع ملی با مبانی نظری اسلام، هماهنگی منافع ملی با هویت ملی و هماهنگی منافع ملی با اهداف فراملی، نفی ذاتی تزاحم میان منافع ملی با مصالح اسلامی را نتیجه گرفت، زیرا از دیدگاه ایشان منافع ملی یک کشور اسلامی جدا از هویت ملی و فرهنگ اجتماعی مردم مسلمان که برگرفته از ارزشهای اسلامی است، نیست. از دیدگاه آیتالله خامنهای، در موارد بسیاری احساس تزاحم ناشی از وجود ابهام است؛ اگر ابهامات نظری و عملی سیاست خارجی دولت اسلامی رفع شود و مبانی آن منقح گردد، بخش مهمی از تناقضات ظاهری در بُعد عمل نیز منتفی خواهند شد. گاهی نیز تزاحم از توهّم منفعت یا مصلحت بوجود میآید. دولت اسلامی با در نظر گرفتن مبانی نظری اسلام میتواند با دیدی واقعگرایانه و بر اساس ضرورتهای موجود، استراتژیها و تاکتیکهای مناسبی در سیاست خارجی خود در راستای حفظ منافع ملی و مصالح اسلامی تدارک ببیند.https://sm.psas.ir/article_254189_818d3a710c4d3210b2acb08e901b9d9a.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-2676103620220321The Metaphor of Bilevel Game:
A Framework for the Analysis
of the Islamic Republic of Iran’s Foreign Policyاستعاره بازی دوسطحی: چارچوبی برای تحلیل سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران29331225419010.22034/sm.2022.131447.1568FAحسین پوراحمدیاستاد، گروه علوم سیاسی، دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.علی اکبر بازوبندیدانشجوی دکتری، دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20200725The purpose of the present study is to review the application of the metaphor of bilevel game for the analysis of the Islamic Republic of Iran’s foreign policy. The metaphor of bilevel game is an attempt to remove artificial boundaries between national and international policy. The research relies on the hypothesis that with respect to the emphasis of this metaphor on simultaneous attention to different levels of national, regional, and international policy, there is more possibility to explain the effect of different variables on the Islamic Republic’s foreign policy. Research findings revealed that using some theories based on general equilibrium, that try to explore all the effective factors leading to a phenomenon, we can provide a better understanding of Iran’s foreign policy. However, it should be noted that this theory, like any other theories, is suitable to explain just some aspects of Iran’s foreign policy and does not have the potential and capability to analyze all its aspects.هدف پژوهش حاضر بررسی کاربست استعاره بازی دوسطحی برای تحلیل سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. استعاره بازی دوسطحی تلاشی برای از میان برداشتن مرزهای تصنعی بین سیاست داخلی و سیاست بینالملل است. پژوهش بر این فرضیه استوار است که با توجه به تاکید این استعاره بر توجه همزمان به سطوح مختلف داخلی، منطقهای و بینالمللی، امکان بیشتری برای تبیین تاثیرگذاری متغیرهای مختلف بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی فراهم است. یافتههای پژوهش نشان داد که استفاده از نظریات مبتنی بر تعادل عمومی، که تلاش دارد همه عوامل موثر در وقوع یک رخداد را بررسی نماید، میتواند درک بهتری از سیاست خارجی ایران فراهم آورد. البته باید توجه داشت که این نظریه نیز همانند نظریات دیگر، برای تبیین برخی جنبههای سیاست خارجی ایران مناسب است و قابلیت و توان تحلیل کلیه ابعاد سیاست خارجی ایران را ندارد.https://sm.psas.ir/article_254190_ef0bb32b2b54441fd92bed6d1ffaaf31.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-2676103620220321The Effect of Political Components
on the Formation of the Ansārollāh
Movement in Yemenتاثیر مولفههای سیاسی بر شکلگیری جنبش انصارالله یمن31332925419210.22034/sm.2022.533411.1724FAمختار شیخ حسینیاستادیار، گروه علوم سیاسی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛ عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه، قم، ایران.ایمان محمدیدانشجوی دکتری، گروه علوم سیاسی، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، قم، ایران0000-0002-1977-2786Journal Article20210704<span style="letter-spacing: -.05pt;">The purpose of the present study is to review and analyze the political contexts effective on the formation and sustenance of the Ansārollāh Movement in Yemen. The research is conducted using potentials of contextualism and the results indicate that some backgrounds such as the reflection of the Islamic Revolution upon Zaydiyah in Yemen, the unification of Yemen, president Sāleh’s support to Iraq in the Second Persian Gulf Battle, September 11<sup>th</sup> attack, and the 6 wars in North Yemen are among outstanding components leading to the formation of Ansārollāh Movement that after Islamic Awakening transformations, improved the state of this movement to the most important political actor in Yemen. Six political backgrounds mentioned in the present research clearly specify the process of transforming Ansārollāh from a cultural group seeking the revival of Zaydism to an influential actor in Yemen and the region. </span>هدف پژوهش حاضر بررسی و تحلیل زمینههای سیاسی موثر بر شکلگیری و تداوم جنبش انصارالله یمن است که با استفاده از ظرفیتهای تحلیل زمینهگرایی انجام شده است. نتایج حاکی از آن است که بازتاب انقلاب اسلامی بر زیدیه یمن، اتحاد دو یمن، حمایت صالح از عراق در جنگ دوم خلیج فارس، حادثه یازده سپتامبر 2001م و جنگهای ششگانه در شمال یمن از مولفههای سیاسی قابل توجه بر شکلگیری جنبش انصارالله بوده که پس از تحولات بیداری اسلامی، جایگاه آن جنبش را به عنوان مهمترین بازیگر سیاسی در یمن ارتقا داده است. زمینههای سیاسی ششگانه مطرح در پژوهش حاضر به خوبی بیانگر روند تبدیل انصارالله از یک گروه فرهنگی به دنبال احیای تفکر زیدی به بازیگر تعیینکننده در کشور یمن و منطقه میباشد.https://sm.psas.ir/article_254192_4328fbbc54b9d6c72362fc34337d057f.pdf