انجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267693220210321Political Security of Parties; Its Causes
and Obstacles from the View of the Noble Qur’anامنیت سیاسی گروهها؛ موجبات و موانع تحقق آن از منظر قرآن کریم72424504410.22034/sm.2021.135470.1585FAسید سجاد آل سیدغفور1. دکتری علوم سیاسی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛ عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه، قم، ایرانیوسف یعقوبی منفردکارشناسی ارشد، گروه علوم سیاسی، نهاد رهبری، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران.Journal Article20200826The purpose of the present study is to explore the causes and obstacles for the political security of parties from the view of the Noble Qur’an. The method of this research is by extracting thematic interpretation and it was comprehended by making a comparison between exegeses in terms of explicit vocabularies, implicit and subjunctive vocabularies as well as different concepts. The results showed that the Qur’an in several cases by referring to the threats to the political security of parties, has pointed to some historical instances in this regard. In the view of the Qur’an, the political security of the parties is acknowledged by accepting and allowing the establishment of political associations, the possibility of structural and political participation in the form of different groups in order to build the political destiny. In a society in which there is political participation of parties and a mutual recognition between them and the political government and the parties have an active tendency to the political structures and decision making as well as executive processes, parties have security and can penetrate in policies and be effective in decisions.هدف پژوهش حاضر بررسی موجبات و موانع امنیت سیاسی گروهها از منظر قرآن کریم است. روش این پژوهش، استفاده از رویکرد تفسیر موضوعی استخراجی بوده و روش این فهم از طریق تطبیق آن براساس واژگان مستقیم، واژگان ضمنی و التزامی و مفاهیم مخالف صورت گرفت. نتایج نشان داد که قرآن در موارد گوناگونی با توصیف تهدیدات مربوط به امنیت سیاسی گروهها، به نمونههای تاریخی اشاره کرده است. از منظر قرآن، امنیت سیاسی گروهها در قالب پذیرش و اجازه تشکیل مجموعههای سیاسی و امکان مشارکت سیاسی ساختاری در قالب تشکّلهای گوناگونی جهت ساخت سرنوشت سیاسی صورت میگیرد. در جامعهای که مشارکت سیاسی گروهها وجود داشته و گروههای آن جامعه، شناسایی متقابلی نسبت به نظام سیاسی داشته و گرایش فعال نسبت به ساختهای سیاسی و روندهای تصمیمگیری و اجرایی دارا باشند، در این جامعه گروهها دارای امنیت بوده و میتوانند در خط مشیها نفوذ و در تصمیمات تاثیرگذار باشند.https://sm.psas.ir/article_245044_439f24bf87a7662b40d2596d35adbca7.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267693220210321The Pathology of Friendship with Kuffār
(Disbelievers) in Islamic Society and the Resolutions
for That Based on Sūrah Mumtahinah
Using Thematic Analysisآسیبشناسی دوستی با کفار در جامعۀ اسلامی و راههای برونرفت آن بر اساس سوره ممتحنه با روش تحلیل مضمون254224504510.22034/sm.2021.137420.1613FAبتول ملاشفیعیدانشجوی دکتری، قرآن و حدیث، واحد کاشان، دانشگاه آزاد اسلامی، کاشان، ایرانعبدالکریم بهجت پوردانشیار، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، قم، ایرانمحمد ناصحیاستادیار، گروه قرآن و حدیث، واحد کاشان، دانشگاه آزاد اسلامی، کاشان، ایران0000000313091872Journal Article20201001The purpose of the present study is to review the pathology of friendship with Kuffār (disbelievers) in the Islamic Society and finding resolutions for that based on Sūrah Mumtahinah using thematic analysis. The basic, organizing, general, and final themes in Sūrah Mumtahinah were extracted from the Qur’anic verses and vocabularies in order to discover the themes using thematic analysis. It was determined that the dominant general themes in this Sūrah discourage friendship with disbelievers and encourage obedience to the divine rules in terms of relationship between Muslims and Kuffār. Accordingly, the final theme that is self-esteem and distrust to the enemy was introduced. Moreover, in this regard and with respect to Birā’at jūyī (loathing), the Islamic society faces various moral damages such as the domination of sentiments and extremism in political-social domains so for releasing the Islamic society from such challenges, God Almighty has stated some guidelines like the model of Majesty Ibrāhīm (s) and justice to resolve this problem.هدف پژوهش حاضر آسیبشناسی دوستی با کفار در جامعۀ اسلامی و راههای برونرفت آن براساس سوره ممتحنه و با روش تحلیل مضمون میباشد. برای کشف مضامین سوره با روش تحلیل محتوا، با مراجعه به آیات و واژگان آن، مضامین پایه، مضامین سازماندهنده، مضامین عام و مضمون نهایی، استخراج گردیده و مشخص شد که مضامین عام و حاکم بر سوره، عدم دوستی با کفار و پیروی از احکام الهی در روابط با آنان و مسلمانان بوده و برگرفته از همین مهم، مضمون نهایی آن، خودباوری و عدم اعتماد به دشمن معرفی شده است. لذا جامعۀ اسلامی در همین راستا و با توجه به زمینهای چون برائتجویی، در فرایند شکلگیری دارای آسیبهای اخلاقی متفاوتی مانند غلبه روابط عاطفی در برائت و افراط در برائتجویی در عرصة سیاسی- اجتماعی بوده است که خدای متعال برای رهایی جامعة اسلامی از آنها، راهکارهایی مانند الگوگیری از حضرت ابراهیم(ع) و عدالتورزی برای برونرفت از آنها را بیان کرده است.https://sm.psas.ir/article_245045_f30dc72cced256e80c4496d050522ffc.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267693220210321Sovereignty and Natural Rights: A Comparative Review Based on Hobbes' Interpretations of the Holy Scriptures and Allāma Tabātabā’ī's Exegeses of the Qur'anحاکمیت و حقوق طبیعی: خوانشی تطبیقی براساس تفاسیر هابز از کتابهای مقدس و علامه طباطبائی از قرآن کریم436024504610.22034/sm.2021.55967.1075FAحسن قاسمیدکترای اندیشه سیاسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.Journal Article20170102The purpose of the present study is a comparative analysis between the interpretations of Hobbes and Allāma Tabātabā’ī of the Holy Books on the issues of sovereignty and natural law and the different orientations of these two concepts in Islam and Christianity. In this regard, the following main research questions were answered: What outcomes have the interpretations of Hobbes and Allāma Tabātabā’ī of the Holy Scriptures had for political sovereignty? What is the interpretation of these two figures of natural law and natural rights? What is the correlation between God's treaty with humans and social contract in the exegetical texts of these two philosophers? How do religious statements become binding and legal? The method of study is descriptive analysis and it is conducted comparatively. The research results indicate that despite motivating similarities between the theories of Hobbes and Allāma Tabātabā’ī on concepts such as human's aggressive essence, motion, power, social contract, obedience, and …., their philosophical doctrine is quite different in introduction and conclusion that is evident in their outlook to the relationship between religion and politics/sovereignty as well as the exegesis of the Holy Scriptures. Hobbes inserts the main component of his theory that is social contract in his exegesis of the Holy Text and interprets that in favor the authority of a sovereign ruler who seeks peace and security for the individuals and the maintenance of individuals' natural rights in general, whereas Allāma Tabātabā’ī in the discussion of sovereignty, infers from the Qur'an adherence to the rules of Sharīat (religion).هدف پژوهش حاضر بررسی تطبیقی تفسیر هابز و علامه طباطبائی از کتاب مقدس پیرامون مسئلة حاکمیت و مفهوم حقوق طبیعی و مسیر متفاوت این دو مفهوم در اسلام و مسیحیت میباشد. در این راستا، به این سوالات اساسی پاسخ داده شده است که: تفسیر هابز و علامه طباطبائی از متن مقدس چه نتایجی برای حاکمیت سیاسی داشته است؟ این دو شخصیت چه تفسیری از قانون طبیعی و حقوق طبیعی دارند؟ در تفسیر هر یک از این دو فیلسوف، عهد خداوند با انسانها چه زاویهای با قرارداد اجتماعی پیدا میکند؟ گزارههای دینی چگونه الزامآور و قانونی میشوند؟ روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و به صورت مقایسهای میباشد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که علیرغم شباهتهای برانگیزاننده نظریه هابز و علامه طباطبائی در مفاهیمی چون ذات ستیزهجوی انسان، حرکت، قدرت، قرارداد اجتماعی، اطاعت و...، نظام فلسفی آنها در بدایت و غایت کاملاً متفاوت است و همین تفاوت، خود را در نگاه آنها به رابطة دین و سیاست/ حاکمیت و تفسیر کتابهای مقدس هم نشان میدهد. هابز مؤلفة اصلی نظریة خود یعنی قرارداد اجتماعی را در تفسیر متن مقدس گنجانده و آن را به نفع مرجعیت یک حاکم مقتدر که درپی صلح و امنیت فرد و به طور کلی حفظ حقوق طبیعی فرد است، تفسیر میکند، در حالی که علامه طباطبائی الزام به قوانین شریعت را در بحث حاکمیت از قرآن استنتاج مینماید.https://sm.psas.ir/article_245046_5a14ee30fbfefdc3ea92e8161036b57e.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267693220210321The Existential Principles in Transcendental Wisdom
as a Foundation for Peace Studiesمبانی وجودی در حکمت متعالیه، مبنایی برای صلحپژوهی617624504710.22034/sm.2021.109501.1397FAطیبه میرمحمدحسینیدانشجوی دکتری حکمت متعالیه، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایرانهادی وکیلیدانشیار، پژوهشکده حکمت معاصر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایراناعظم قاسمیاستادیار، پژوهشکده حکمت معاصر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایرانJournal Article20190612The purpose of the present study is to extract the theoretical principles related to peace in the philosophy of Mullā Sadrā and to show the practical and pragmatic potentials of his philosophy in this regard. The method of study is descriptive analysis and the results showed that one of the root causes of violence and war is the differences among humans. These differences are meaningful only in plurality so Mullā Sadrā believes that essence is at the root of plurality. On the other hand, based on his important philosophical principle that is existentialism, he regards the essence credential existing only in mind while what constitutes reality in the external world is called existence and is common between all creatures. What causes disagreement and thus leads to violence and quarrel is something that has no essence and, in other words, is credential. On the other hand, the world of unity in the view of Mullā Sadrā is the world of oneness, harmony, and peace because all the things that are seemingly different and sometimes contradictory, are indeed dimensions of a single truth and thus a part from a unified whole. The focus of Mullā Sadrā’s ontological viewpoint on spiritual-substantive commonality between creatures and the current of a unified truth in them all can be considered as an important foundation to place them in a framework in which a unifying circle ensures their convergence despite their differences and distinctions. This convergence can be regarded as a theoretical tenet for deriving the concept of peace and peace studies from Mullā Sadrā’s philosophy.هدف پژوهش حاضر استخراج مبانی نظری مرتبط با صلح در فلسفه ملاصدرا و نشان دادن قابلیت عملی و کاربردی فلسفه ملاصدرا در این زمینه میباشد. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و بر این فرضیه استوار است که گرچه در فلسفه ملاصدرا، موضوع صلح به صورتی مستقیم وجود ندارد، اما در مبانی و اصول فلسفهی وی از جمله اصالت وجود و وحدت وجود و نیز مبانی انسانشناسی، دلالتهایی بر این موضوع داده شده است. نتایج نشان داد که یکی از ریشههای خشونت و جنگ، اختلافاتی است که بین انسانها وجود دارد. این اختلاف تنها در کثرت، معنی دارد و ملاصدرا معتقد است که خاستگاه کثرت ماهیت میباشد. از سوی دیگر، او براساس اصل مهم فلسفی خود یعنی اصالت وجود، ماهیت را امری اعتباری میداند که جایگاهش تنها در ذهن بوده و آنچه که در عالم خارج، متن واقعیت را تشکیل میدهد، وجود است که بین همه موجودات مشترک میباشد. آنچه که باعث اختلاف و در نتیجه خشونت و درگیری میشود، امری است که نمیتوان برایش اصالتی قائل شد، و به عبارت دیگر امری اعتباری است. از سوی دیگر در دیدگاه ملاصدرا عالم وحدت، عالم یگانگی و هماهنگی و صلح است، زیرا همه آنچه که به ظاهر متفاوت و گاه متعارض مینماید، شئون یک حقیقت واحد و در نتیجه جزئی از یک کل یکپارچه است. این اندیشه و نگریستن به عالم از این منظر میتواند بهترین راه برای درک تفاوتها و در نتیجه مفاهمه بین انسانها باشد و درک این تفاوتها نیز میتواند نقطه اتکایی باشد که ماهیتهای مختلف را با هم پیوند میدهد. در نتیجه، تمرکز دیدگاه وجودشناختی ملاصدرا بر اشتراک معنوی- ماهوی موجودات و سریان حقیقتی واحد در آنها میتواند مبنای مهمی برای قرار گرفتن آنها در چهارچوبی بشمار آید که در آن حلقهای وحدتبخش، به رغم اختلافات و تمایزات آنها همگراییشان را تضمین کند. این همگرایی را میتوان مبنای نظری مهمی برای استخراج مفهوم صلح و صلحگرایی از فلسفه ملاصدرا تلقی کرد.https://sm.psas.ir/article_245047_112bae31c26aecedb596178c6f26dfbb.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267693220210321Modern Technology Foundations
and Islamic Wisdom Approachبنیانهای فناوری مدرن و رویکرد حکمت اسلامی779824504810.22034/sm.2021.113593.1436FAاحمد شه گلیاستادیار، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، تهران، ایرانعبدالمهدی عربشاهی مقدماستادیار، گروه الهیات، فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.0000-0002-4943-4040Journal Article20190830The purpose of the present study is to explain the philosophical foundations of technology. The method of study is descriptive analysis by which the impact of metaphysical foundations on the formation of industry and technology was explained. Based on this approach, every type of industry and technology is formed relying on a worldview and metaphysical thought. Mechanical narration of the world, the perception of the world as a resource, ignoring the wise domain of the world and … are among issues that have paved the ground for the formation of modern technology.هدف پژوهش حاضر تبیین بنیانهای فلسفی تکنولوژی است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و تاثیر بنیانهای متافیزیکی بر شکلگیری صنعت و تکنولوژی تبیین شد. براساس این رویکرد هرگونه صنعت و تکنولوژی، همواره در بستر یک جهانبینی و تفکر متافیزیکی شکل میگیرد. روایت مکانیکی از جهان، تلقی منبع ذخیره از جهان، غفلت از ساحت حکیمانه جهان و... از جمله اموری هستند که زمینه شکلگیری فناوری مدرن را فراهم آورده است.https://sm.psas.ir/article_245048_1fd6a728b276f848dbd9b61089cc80cd.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267693220210321The Parameters of Adherence to the Ruler
in Imamiah (Ja’fari) Jurisprudenceحدود و ثغور تبعیت از حاکم9911424504910.22034/sm.2021.89857.1241FAمحمدرضا باقریدانشجوی دکتری مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانسیدابوالحسن نوابدانشیار، گروه مذاهب فقهی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانJournal Article20180717The purpose of the present study is to explore the parameters of adherence to the ruler in Imamiah (Ja’fari) jurisprudence. The method of study is descriptive analysis and the results showed that in Imamiah jurisprudence, adherence to a qualified ruler who has the right to enjoin and forbid others is considered necessary, and thus disobedience to him is not allowed. Adherence to a disqualified ruler is regarded as “obedience to Taghut or Satan”; therefore, a disqualified person cannot remain in power even by common consent because in Islamic culture he is considered as a representative of “Taghut”. Neither he has the right to rule over people nor are people permitted to obey him. The incompetence of such a ruler to govern people and implement justice nullifies his right of guardianship and governance so he has no right of governorship in social affairs and hence it is not obligatory to obey him.هدف پژوهش حاضر بررسی حدود و ثغور تبعیت از حاکم در فقه امامیه است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که در فقه امامیه، اطاعت از حاکم واجد شرایط که حق امر و نهی دارد، لازم شمرده شده و خروج علیه حاکم را جائز ندانستهاند. اطاعت از حاکمِ فاقد شرایط «اطاعت از طاغوت» است. از اینرو در فلسفه سیاسی، شخص فاقد صلاحیت، حتی با رضایت مردم نیز نمیتواند در رأس قدرت باقی بماند. چرا که در فرهنگ اسلامی، چنین فردی مصداق «طاغوت» است که نه حقی در اعمال ولایت بر مردم دارد و نه مردم مُجاز به اطاعت از او هستند و عدم شایستگی چنین حاکمی برای احراز حکومت و اجرای عدالت سبب میشود که حق حاکمیت و ولایت، از حاکم سلب شده و حق تصرّف در شئون جامعه را نداشته باشد و طبعاً اطاعت از او نیز واجب نخواهد بود.https://sm.psas.ir/article_245049_b8683ba8e937dbdd7d2047f3c498f49f.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267693220210321Divine Law; the Rationale of Social Life From
the View of Political Words of Āyatullāh Khāminiyīقانون الهی؛ منطق زندگی اجتماعی از منظر کلام سیاسی آیتالله خامنهای11513424505010.22034/sm.2021.520625.1641FAمحسن مهاجرنیااستادیار، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛ عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه، قم، ایران.Journal Article20201206The purpose of the present study is to explore the role of divine law in the political life of humans based on the political words of Āyatullāh Khāminiyī. The method of study is descriptive analysis and the results showed that the divine law in Takwīnī (evolutionary), Tashrī’ī (legislative), and conventional domains is the basis for the formation and sustenance of social system and political order while Takwīnī (evolutionary) and Fitrī (natural) laws are under the control of Godly will and divinity and can be perceived by ration and revelation. Conventional laws are also obtainable in the light of religion. The divine law from political perspective and with respect to human’s true interests and corruptions, is written in a hierarchy from the source of creation and humans’ creator to social realities and political relations. The salient feature of laws is in the “philosophy of law” that has the tendency to order, justice, paying attention to social interests and corruptions, and directing spiritual values in line with the purpose of human creation, and arrangement of human transactions and relations as well as providing their rights, freedom, and prosperity in the light of divine governance.هدف پژوهش حاضر بررسی نقش قانون الهی در حیات سیاسی انسانها در کلام سیاسی آیتالله خامنهای است.روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که قانون الهی در سه ساحت تکوینی، تشریعی و قراردادی مبنای شکلگیری و تداوم نظام اجتماعی و نظم سیاسی است. در حالی که قوانین تکوینی و فطری تحت اراده و ربوبیت الهی بوده و از طریق عقل و وحی قابل فهم و استنباط است. قوانین قراردادی هم در سایه شریعت قابل حصول میباشد. قانون الهی از منظر کلام سیاسی با رعایت مصالح و مفاسد واقعی بشر، در یک قوس نزولی از مبدأ آفرینش و خالق انسانها، معطوف به واقعیتهای اجتماعی و مناسبات سیاسی، جعل و انشاء میشود. ویژگی برجسته چنین قوانینی در «فلسفه قانون» است که معطوف به نظمبخشی، عدلگستری، توجه به مصالح و مفاسد اجتماعی و جهتدهی به ارزشهای معنوی میباشد که در راستای اهداف آفرینش انسان و تنظیم تعاملات و پیوندهای انسانی، تأمین حقوق، آزادیها و سعادت انسان در سایه حاکمیت الهی است.https://sm.psas.ir/article_245050_242167519b478d93e407b4d1f1db57c5.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267693220210321Justice-Seeking in the Ideology of the Supreme Leader
Based on Spragens’ Theoretical Modelعدالتطلبی در اندیشه مقام معظم رهبری براساس الگوی نظری اسپریگنز13516824505110.22034/sm.2021.136677.1600FAمحمد جلیلیکارشناسی ارشد، گروه علوم سیاسی، دانشکده تاریخ، تمدن و مطالعات سیاسی، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، قم، ایران0000-0002-7616-914Xنجمه کیخااستادیار، گروه علوم سیاسی، دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.Journal Article20200920The purpose of the present study is to review and explain the essence of the requirements of justice-seeking in the ideology of the supreme leader of Iran. To this aim, the boundary between the concepts, backgrounds, criteria, causes, means, obstacles, damages, duties, and instances of this ideal were specified. The Mazjī combination method was used to survey the ideas of the supreme leader so that by summarizing more than 180 of his speeches about justice, the research would have enough comprehensiveness, validity, and cohesion. Based on Sprangers’ theoretical framework, this research has arranged its obtained data under four categories including “justice crisis, causes of justice, optimal ideal, and ways to achieve justice”. Finally, following up the relative theoretical research, discourse-making, fair criticism, transparency, execution of tax policies, acknowledgment of choosing those of competence, assistance to the organizations, and acting according to the law are among some other achievements of the present research in surveying the leader’s ideas.هدف پژوهش حاضر بررسی و تبیین چیستی و چگونگی بایستههای طریق عدالتخواهی در اندیشه مقام معظم رهبری است. در این راستا، مرز میان مفاهیم، زمینهها، شاخصهها، عوامل، لوازم، موانع، آفات، تکالیف و مصادیق این آرمان تبیین شده است. برای تبیین نظرات مقام معظم رهبری از روش ترکیب مزجی استفاده شد، تا با تلخیص بیش از 180 سخنرانی مرتبط با عدالت، پژوهش از جامعیت، اتقان و انسجام کافی برخوردار باشد. این پژوهش با تکیه بر چارچوب نظری اسپریگنز، دادههای تحصیلی خود را در چهار عنوان «بحران عدالت، علل بحران، آرمان مطلوب و مسیر دستیابی به عدالت»، تنظیم کرده است. در نهایت، پیگیری پژوهشهای نظری، گفتمانسازی، نقد منصفانه، ایجاد شفافیت، اجرای سیاستهای مالیاتی، درک انتخاب شایستگان، کمک به دستگاهها و عمل به قانون، از دستاوردهای پژوهش حاضر در بررسی اندیشههای رهبری میباشد.https://sm.psas.ir/article_245051_a1a163ebae411539298d9518ce3ea5af.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267693220210321Semiotics of the Political Idea of Ayatullāh Namrنشانهشناسی اندیشه سیاسی آیتالله نمر16918424505310.22034/sm.2020.125081.1535FAهادی آجیلیاستادیار، روابط بینالملل، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.محمد رضا قائدیاستادیار، گروه علوم سیاسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران0000-0002-7303-5314جابر قاسمیاستادیار، گروه علوم سیاسی، واحد بوشهر، دانشگاه پیام نور، بوشهر، ایرانJournal Article20200518The purpose of the present study is to recognize and explain the symbols and doctrines stated by Shaykh Namr to combat against the ruling system in Saudi Arabia. The method of study is descriptive analysis and the research results show that “justice-seeking”, “anti-authoritarianism”, “political and religious authority (Marja’īyat)”, “uprising and combat”, and “rule of law” are six main symbols in the writings and speeches of Shaykh Namr. By raising these six symbols, he has recognized them as essential to bring transformation and reform in the political structure of Saudi Arabia and establish a government based on equality and brotherhood.هدف پژوهش حاضر شناخت و تبیین نشانهها و آموزههایی میباشد که شیخ نمر برای مبارزه با نظام حاکم در عربستان بیان کرده است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و یافتههای تحقیق نشان میدهد که «عدالتطلبی»، «استبدادستیزی»، «آزادیخواهی»، «مرجعیت سیاسی و مذهبی»، «قیام و مبارزه» و «حاکمیّت قانون»، شش نشانه اصلی در مکتوبات و سخنرانیهای شیخ نمر است. او با طرح این شش نشانه، کاربست آنان را برای دگرگونی و اصلاح ساختار سیاسی در عربستان و طرح نظامی مبتنی بر برابری و برادری لازم میدانست.https://sm.psas.ir/article_245053_243920897d39f3955cc2234cd6fd00fd.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267693220210321The Role of Islamic Government in Persuading Public Opinion with Emphasis on the Moral Model of Mediaنقش دولت اسلامی در اقناع افکار عمومی با تاکید بر الگوی اخلاقی رسانهها18520624505410.22034/sm.2021.131268.1564FAحسین حاجی پوردکتری مدرسی معارف اسلامی، گرایش اخلاق، دانشگاه قرآن و حدیث، قم، ایران0000-0003-3982-5328هادی صادقیاستاد، دانشگاه قرآن و حدیث، قم، ایرانJournal Article20200719The purpose of the present study is to review the role of government in persuading public opinion with emphasis on the moral model of the media. This research, using data analysis and studying the Qur’an and some traditions, with regard to the difference between moral persuasion and deceitful strategies, presented the ethical model of media to persuade public opinion and showed that it is inevitable for the Islamic government to employ and oversee some media compatible with the abovementioned model in order to continually accompany them. This model relies on the basics of communication and involves ethical principles and indices such as benevolence and honesty of the broadcaster, validity and transparency of the message, respect for the audience, and observation of their level of understanding. Each of the above principles has some criteria according to which the public media are ethically compelled to act through all stages of designing, packaging, and presenting the persuasive messages so they do not have a right to use unethical strategies for public persuasion because the morality of persuasion mechanism keeps the public opinion stay tuned.هدف پژوهش حاضر بررسی نقش دولت اسلامی در اقناع افکار عمومی با تاکید بر الگوی اخلاقی رسانههااست.این تحقیق با روش تحلیل دادهبنیاد و با مطالعه در قرآن و برخی از احادیث، ضمن توجه به تفاوت اقناع اخلاقی با شگردهای فریبکارانه، الگوی اخلاقی رسانهها در اقناع افکار عمومی را ارائه و نشان داد که نظام اسلامی برای همراهی مستمر افکار عمومی ناگزیر موظف به استخدام و نظارت بر رسانههایی سازگار با مدل مذکور است. ارائه الگو بر محور ارکان ارتباطات و مشتمل بر اصول و شاخصهای اخلاقی میباشد که خیرخواهی و صداقت فرستنده، استحکام و شفافیت پیام و تکریم مخاطبان و رعایت سطح فهم آنها، اصول اخلاقی آن بوده و هر کدام دارای شاخصهایی هستند که رسانهها اخلاقاً موظف میباشند در تمام مراحل طراحی، بستهبندی و ارائه پیام اقناعی طبق آنها عمل کنند و حق استفاده از شگردهای ضد اخلاقی را در اقناع ندارند، زیرا میزان اخلاقی مکانیزم اقناع، همراهی افکار عمومی را درپی خواهد داشت.https://sm.psas.ir/article_245054_f808e05be5f595cc5bec7b4160ea3f86.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267693220210321An Analytical Survey of Political Expansion and Development in the Sīrah (Behavior)
of Ahl al-Bayt (s) with a Fuzzy Approachبررسی و تحلیل توسعه و پیشرفت سیاسی در سیره اهل بیت(ع) با رویکرد فازی20723024505510.22034/sm.2021.135007.1579FAعلی اصغر سعدآبادیاستادیار، پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20200818The purpose of the present study is to survey and review the criteria of political expansion and development in the Sīrah (Behavior) of Ahl al-Bayt (s). In this research, first, the criteria for political expansion and development in the light of guidelines given by the infallible Imams (s) were identified using thematic analysis. Then, the initial obtained codes were analytically reviewed several times using MAXDQDA software and finally 140 criteria were extracted. Afterwards, the Fuzzy Delphi Technique was applied to test the results. Ultimately, 26 basic themes of political expansion and development were identified among the data. The results showed that five basic and influential criteria in political development and expansion from the view of infallible Imams (s) include the formation of the principle of Islamic government, legitimacy (political acceptability), political participation, the existence of a just ruler, unity and solidarity.هدف پژوهش حاضر تبیین و بررسی شاخصهای توسعه و پیشرفت سیاسی در سیره ائمه معصومین(ع) است. در این پژوهش ابتدا به روش تحلیل مضمون، شاخصهای توسعه و پیشرفت سیاسی در پرتو رهنمودهای ائمه معصومین(ع) شناسایی شد. سپس کدهای اولیه با استفاده از نرمافزار MAXQDA چندین مرتبه مورد تحلیل و بازبینی قرار گرفت و در نهایت 140 مؤلفه شناسایی گردید. سپس جهت آزمون نتایج از تکنیک دلفی فازی استفاده شد. در نهایت، 26 مضمون پایه توسعه و پیشرفت سیاسی، از مجموعه دادهها شناسایی گردید. نتایج نشان داد که پنج شاخص اولیه مهم و تأثیرگذار در توسعه و پیشرفت سیاسی از منظر ائمه معصومین(ع) شامل شکلگیری اصل نظام اسلامی، مشروعیت (مقبولیت سیاسی)، مشارکت سیاسی، وجود حاکم عادل و اتحاد و همبستگی است.https://sm.psas.ir/article_245055_82e6b51c2565c94b1d1013d694794886.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267693220210321The Functional Model of Imam Ali (s)
to Protect the Resistance Frontالگوی کارکردی امام علی(ع) برای حراست از جبهه مقاومت23124824185210.22034/sm.2021.137164.1609FAفرج الله میرعربدانشیار، پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم. ایرانعلی اصغر ثناییسطح4 حوزه علمیه، قم، ایران.Journal Article20200928The purpose of the present study is to explain the functional model of Imam Ali (s) to protect the resistance front. The method of study is descriptive analysis and the results showed that Imam Ali (s) as an infallible role model in governance and management has presented an accurate and operational model to maintain the integrity of the Islamic resistance forces by the following measure: explaining the destructive consequences of the domination of enemy, reassuring the resistance front forces and giving tranquility to them, boosting the spirit of potentiality among them, using slogans and inducing emotions, advertising the culture of spirituality, using women to encourage bravery, enlightenment about obscurities, supporting unity and strengthening coalition in society, teaching the forces of the resistance front to know the enemy, disambiguation about rumors, informational penetration into the enemy forces, informational care, communication with people, and presence among them.هدف پژوهش حاضر تبیین الگوی کارکردی امام علی(ع) برای حراست از جبهه مقاومت است. روش پژوهش توصیفی – تحلیلی بوده و نتایج آن نشان داد که امام علی(ع) به عنوان الگوی معصوم در حکومت و مدیریت، با تبیین پیامدهای مخرّب سلطه دشمن، اطمینانبخشی و آرامشآفرینی در نیروهای جبهه مقاومت، تقویت روحیه و تلقین توانمندی، استفاده از شعار و تحریک احساسات، ترویج فرهنگ معنویتگرایی، بکارگیری زنان برای تشجیع، روشنگری در مورد مسائل مبهم، اتحادگرایی و تقویت وفاق در جامعه تحت مدیریت، تقویت دشمنشناسی در افکار نیروهای جبهه مقاومت، ابهامزدایی در مورد شایعات، نفوذ اطلاعاتی در میان دشمن و مراقبت اطلاعاتی از نفوذ دشمن و ارتباط با مردم و حضور در میان آنان، الگویی عملیاتی دقیقی برای تلاشگران حراست از استحکام پیوند نیروهای مقاومت اسلامی نشان داده است.https://sm.psas.ir/article_241852_e33431c5368c1c7dc6f8a3fb1954cfc5.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267693220210321A Survey of the Social-Political Dignity of the Clerics
and Its Changes During Four Decades
of the Islamic Republic of Iranبررسی منزلت اجتماعی– سیاسی روحانیت و تغییرات آن در چهار دهه جمهوری اسلامی ایران24926624505610.22034/sm.2021.525146.1667FAرضا عیسی نیااستادیار، پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛ عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه، قم، ایرانJournal Article20210215The purpose of the present study is to review the relationship between the clerics’ life style and their social-political dignity for people during four decades of the Islamic Republic of Iran. To achieve an answer to this question, a theoretical framework based on elitism and historical-empirical sociology was used. The research relies on the hypothesis that there is a significant relationship between the clerics’ lifestyle (autonomy, economic condition, social skills, and self-purification or adherence to piety) and their social-political dignity in the Islamic Republic of Iran. It means that an increase in their reconciliation with power (power dependence), lack or shortage of social skills, and behavioral disorders in line with luxurious life leads to a decrease in their dignity and finally their abandonment. The results of the study indicate that although it can not be said that the dignity of the clergymen in all levels has decreased, it is noticed in at least some levels. Moreover, it can be said that some behavioral disorders in line with luxurious life, resilience with power, and lack or shortage of social skills among the clerics have a high percentage in the prediction of the decrease in their social-political dignity.هدف پژوهش حاضر پاسخ به این سوال اساسی میباشد که رابطهی سبک زندگی روحانیت با منزلت اجتماعی- سیاسی آن در میان مردم در چهار دهه حیات جمهوری اسلامی ایران چگونه بوده است؟ برای دستیابی به پاسخ این پرسش از چارچوب نظری مبتنی بر نخبهگرایی و روش جامعهشناسی تاریخی تجربی استفاده شد. پژوهش بر این فرضیه استوار است که بین سبک زندگی روحانیت (یعنی استقلال، وضعیت معیشتی، مهارتهای اجتماعی و تهذیب نفس یا میزان پایبندی آن به تقوی) با منزلت اجتماعی- سیاسی روحانیت در جمهوری اسلامی ایران ارتباط معناداری وجود دارد. یعنی هرچه سازشیافتگی با قدرت یا عدم استقلال، فقدان یا ضعف مهارت اجتماعی و اختلالهای رفتاری همسو با زندگی اشرافی بیشتر باشد، قرابت به کاهش منزلت و نهایتاً طردشدگی هم بیشتر خواهد بود. یافتههای پژوهش حاکی از این است که اگرچه نمیتوان گفت روحانیت در همه سطوح به کاهش منزلت اجتماعی- سیاسی دچار شده، ولی در سطحی از سطوح روحانیت این کاهش قابل مشاهده میباشد. همچنین میتوان گفت اختلالهای رفتاری همسو با زندگی اَشرافی، رفتار سازشی با قدرت و فقدان یا ضعف مهارتهای اجتماعی روحانیت، درصد بالایی را در پیشبینی کاهش منزلت اجتماعی- سیاسی به خود اختصاص دادهاند.https://sm.psas.ir/article_245056_ef8230d93447b0c7ad4d08ae97f16727.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267693220210321The Jurisprudential Perception of the Concept of National Interests in Foreign Policy With Emphasis on Two Concepts of Interest and Nationality from the Perspective of Imāmīya Political Fiqh (Jurisprudence)ادراک فقهی مفهوم منافع ملی در سیاست خارجی با تاکید بر دو مفهوم منفعت و ملیت از منظر فقه سیاسی امامیه26728624505710.22034/sm.2021.130678.1559FAحسین محمدی سیرتاستادیار، دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی، دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایران0000000279982937انیس اسدیدانشجوی کارشناسی ارشد حقوق، دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایران0000000262697419Journal Article20200715The purpose of the present study is to explain the jurisprudential perception of the concept of national interests in foreign policy with emphasis on two concepts of interest and nationality from the perspective of Imāmīya political Fiqh (jurisprudence). The method of study is descriptive analysis and it is designed using the Ijtihādi approach in Fiqh that is formed at the intersection of Nass (divine decree), wisdom, and time awareness in the theoretical framework of “Islamic rationality”. The results showed that Shi’ite political Fiqh in a utilitarian perspective to interrelate religion and the world, spirituality and materiality, and the fixed and changeable principles of human life believes that following interests in Islamic value system is not only an individual responsibility for Muslims but also an existential philosophy of Fiqh as the general jurisprudential regulations convey the same thing. Accepting “rational behavior and foundation”, recourse to “the behavior of the infallible Imams (s)” in encounter with human classifications, paying attention to “al-Farāgh district” (some issue for which no definite religious regulations can be stated), and “the distinction between transactions and prayers” in Fiqh are all considered as an introduction to explain and admit time and place requirement in modern and national classifications. Even if it is not helpful to explain some requirements in advance, religious rationality for the sake of urgency determines national classification and follows national interests within that framework. Furthermore, the moderating principles in political jurisprudence such as “narration of Vaz’”, “urgency”, Miysūr”, al-Aham fal-Aham” lead the Islamic government to admit national pluralities in addition to following the ideal of Islamic unity.هدف پژوهش حاضر تبیین ادراک فقهی مفهوم منافع ملی در سیاست خارجی با تاکید بر دو مفهوم منفعت و ملیّت از منظر فقه سیاسی امامیه است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و با بهرهگیری از رویکرد اجتهادی فقه که در تلاقی نص، خرد و زمانآگاهی شکل میگیرد، در چارچوب نظری «عقلانیت اسلامی» تدوین گردیده است. نتایج نشان داد که فقه سیاسی شیعه در منظری منفعتگرایانه در پیوند دین و دنیا، معنویت و مادیات و اصول ثابت و متغیر زندگی انسان، تعقیب منفعت در نظام ارزشی اسلامی را نه تنها رسالت فرد و ساختار مسلمان، بلکه فلسفهی وجودی خویش معرفی میکند و قواعد عام فقهی گویای این امر است. پذیرش «سیره و بناء عقلائیه»، توسل به «سیره معصومین(ع)» در مواجهه با مرزبندیهای بشری، توجه به «منطقه الفراغ» و «تفکیک معاملات از عبادات» در فقه، مقدمات تبیین و پذیرش اقتضاء زمانی و مکانی در مرزبندی نوین و ملی است. حتی اگر تبیین اقتضائی پیشگفته راهگشا نباشد، عقلانیت دینی، از باب اضطرار به تبیین مرزبندی ملی و تعقیب منافع ملی در آن چارچوب میپردازد و قواعد تعدیلکننده در فقه سیاسی چون «روایت وضع»، قاعده «ضرورت»، قاعده «میسور» و قاعده «الاهم فالاهم»، حکومت اسلامی را در عین تعقیب آرمان وحدت اسلامی، به پذیرش تکثرهای ملی رهنمون میسازد.https://sm.psas.ir/article_245057_95463f48abc0c8ad363b380fa2f57e49.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267693220210321An Assessment of the Consequences of the U.S Decentralization from West Asia and Its Impact on the National Security of the Islamic Republic of Iranارزیابی پیامدهای سیاست تمرکززدایی آمریکا از غرب آسیا و تأثیر آن بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران28730824505810.22034/sm.2020.132288.1572FAماشا الله حیدرپوراستادیار، گروه علوم سیاسی، دانشکده علوم انسانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایرانمهدی جاودانی مقدماستادیار، گروه علوم سیاسی، دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایرانمهدی کردی کلاکدکترای روابط بینالملل، معاونت برون مرزی صدا و سیما، تهران، ایرانJournal Article20200806The purpose of the present study is to assess the policy of the U.S decentralization from West Asia and its consequences on the national security of the Islamic Republic of Iran. The method of study was descriptive analysis and the findings show that the policy of the U.S decentralization from West Asia, despite giving responsibility to the regional allies of America, has paved the way for the emergence of trans-regional powers such as the Britain, France, and NATO as well as intensified competition between regional powers, thereby creating new challenges for the national security of Iran.هدف پژوهش حاضر بررسی سیاست تمرکززدایی آمریکا از غرب آسیا و پیامدهای آن برای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و یافتهها نشان میدهد که سیاست تمرکززدایی ایالات متحده از غرب آسیا، علیرغم احاله مسئولیت به متحدین منطقهای آمریکا، به سبب ظهور خلاء قدرت در منطقه، زمینه تقویت حضور بازیگران فرا منطقهای مانند بریتانیا، فرانسه و ناتو و تشدید رقابت میان بازیگران منطقهای را به وجود آورده و از اینرو، چالشهای جدیدی را فراروی امنیت ملی ایران قرار میدهد.https://sm.psas.ir/article_245058_c572b06ee8218a2bfff68ca213e04d13.pdf