TY - JOUR ID - 32303 TI - کثرت‌گرایی دینی تشکیکی: راهی نو در بازاندیشی برای صلح بشری JO - سیاست متعالیه JA - SM LA - fa SN - 2345-2676 AU - قربانی, قدرت الله AD - دانشیار فلسفه دانشگاه خوارزمی Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 6 IS - 21 SP - 25 EP - 42 KW - صلح KW - جنگ KW - کثرت‌گرایی دینی تشکیکی KW - اسلام KW - انحصارگرایی KW - شمول‌گرایی DO - 10.22034/sm.2018.32303 N2 - نگرش "تشکیکی کثرت‌گرایی دینی" بدیل مناسب انحصارگرایی و شمول‌گرایی دینی است. در این رویکرد باور برآن است که همه‌ی ادیان الهی به نحو تشکیکی از حقیقت بهره برده‌اند؛ و اگرچه راه نجات برای پیروان ادیان مختلف باز است، اما عالی‌ترین راه در اسلام تجلی یافته است. در رویکرد کثرت‌گرایی تشکیکی، با تأکیدبر اصل احترام به اعتقادات دیگر ادیان و پذیرش حق بهره‌مندی آنان از حقیقت دینی، امکان صلح و همزیستی دینی فراهم می‌شود. بنابر اصل یادشده و برابری همه‌ی انسان‌ها با یکدیگر، مسلمانان باید با پیروان همه‌ی ادیان الهی زندگی مسالمت‌آمیزی داشته باشند و حق تعرض و جنگ با غیرمسلمانان - تا زمانی‌که اقدامی علیه مسلمانان نکرده باشند - را ندارند. کثرت‌گرایی تشکیکی دینی، همه‌ی سنت‌های دینی و خداباورانه را به‌طور سلسله‌مراتبی به‌رسمیت شناخته و ضمن حاکم ساختن اصل صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز بر زندگی بشری، راه پدیدارشدن جریان‌های تکفیری را سد می‌نماید.   نگرش "تشکیکی کثرت­گرایی دینی­" بدیل مناسب انحصارگرایی و شمول­گرایی دینی است. در این رویکرد باور برآن است که همه‌ی ادیان الهی ­به‌نحو تشکیکی از حقیقت بهره­ برده‌اند؛ و اگرچه راه نجات برای پیروان ادیان مختلف باز است، اما عالی‌ترین راه در اسلام تجلی یافته است. در رویکرد کثرت­گرایی تشکیکی، با تأکیدبر اصل احترام به اعتقادات دیگر ادیان و پذیرش حق بهره­مندی آنان از حقیقت دینی، امکان صلح و هم‌زیستی دینی فراهم می‌شود. بنابر اصل یادشده و برابری همه‌ی انسان‌ها با یک‌دیگر، مسلمانان باید با پیروان همه‌ی ادیان الهی زندگی مسالمت‌آمیزی داشته باشند و حق تعرض و جنگ با غیرمسلمانان - تا‌ زمانی‌که اقدامی علیه مسلمانان نکرده باشند - را ندارند. کثرت‌گرایی تشکیکی دینی، همه‌ی سنت­های دینی و خداباورانه را به‌طور سلسله‌مراتبی به‌رسمیت شناخته و ضمن حاکم‌ساختن اصل صلح و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز بر زندگی بشری، راه پدیدارشدن جریان‌های تکفیری را سد می‌نماید.   UR - https://sm.psas.ir/article_32303.html L1 - https://sm.psas.ir/article_32303_9e97f1cee4548a02a1402449124f1282.pdf ER -