انجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-26761220121201Political justice strategies according to the holly Quranراهبردهای عدالت سیاسی از منظر قرآن کریم7281999110.22034/sm.2012.19991FAسید کاظم سید باقریJournal Article20160603The present paper is to study political justice according to the holly Quran which states that prophets' mission is to create justice by people. Political justice refers to balance, observation of law, and appropriate distribution of power among citizens; it is a value through which social affairs will be managed and citizen rights will be observed appropriately with respect to power. The holly Quran is book which has proposed strategies for building justice anywhere any time. These strategies entail prior principles such as concomitance of individual and social justice, fighting against oppression, and justice-seeking which have an influence on interpretations. On the basis of holly verses and the logic of divine words, political justice strategies can be sought for in concepts such as public responsibility and control, political cooperation and tutelage, ruling of the deserved ones, and consultation.مقاله حاضر در پی بررسی عدالت سیاسی از منظر قرآن کریم است که رسالت انبیا را اقامۀ قسط توسط مردم بیان میکند. با عدالت سیاسی از وجود توازن، رعایت قانون و توزیع مطلوب قدرت میان شهروندان سخن به میان میآید و ارزشی است که با فراگیرشدن آن، امور جامعه، در پیوند با قدرت، به تناسب در جای خود، قرار میگیرد و حقوق شهروندان به شایستگی ادا میشود. قرآن کریم، کتابی است برای همۀ زمانها و مکانها، راهبردها و خطمشیهای عدالت را بیان کرده است، این راهبردها، دارای اصولی پیشینی مانند همراهی عدالت فردی و اجتماعی، مبارزه با ظلم و عدالت طلبی است که نقشی تاثیرگذار در برداشتها دارند. بر اساس آیات، مبانی و منطق کلام الهی، راهبردهای عدالت سیاسی را میتوان در مواردی چون مسئولیت و نظارت همگانی، تکافل و همیاری سیاسی، شایسته سالاری و مشورت، رصد کرد.انجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-26761220121201Political union and solidarity from the perspective of the holly Quranوحدت و همبستگی سیاسی از منظر قرآن294819992FAمسعود پورفردJournal Article20160603The holly Quran has venerated union and solidarity through different expressions and considered them as divine bliss. According to Quran, prophets' mission is to resolve disagreements and create solidarity in the society. The paper, after studying the concept of 'wahdah' [union] which has a spiritual burden, proposes factors strengthening political solidarity. Then the paper investigates on the barriers of union and considers 'union and solidarity' as a strategy of Muslims. Thus, Muslims can have relationships with non-Muslims such as Jews and Christians merely through contracts which has no spiritual burden and is considered as tactic. قرآن کریم با تعابیری مختلف، وحدت و همبستگی را ستایش کرده و آن را نعمتی الهی دانسته و بعثت پیامبران را برای فرو نشاندن اختلافات و برقراری وحدت در جامعه معرفی کرده است. در این مقاله پس از بررسی مفهومی وحدت که بار معنوی دارد، به مؤلفههای تقویتکننده وحدت سیاسی اشاره شده است. سپس با آسیبشناسی موانع وحدت، «وحدت و همبستگی» به عنوان استراتژی مسلمانان تلقی گردیده است؛ از این رو با غیرمسلمانان، چه یهود و نصارا و چه کفار غیرحربی، صرفاً از طریق قرارداد که بار معنوی ندارد و تاکتیک تلقی میشود، میتوان ارتباط برقرار کرد.انجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-26761220121201Reason and revelation in Nasir al-Din al-Tusi's political thoughtعقل و وحی در اندیشه سیاسی خواجه نصیر الدین طوسی496819993FAاحمد رضا یزدانی مقدمJournal Article20160603The present paper shows that al-Tusi proposed a new explanation of revelation in Islamic political philosophy and transferred reason-revelation relationships to more practical domains such law, law-making, and politics. The paper also focuses on the topic of parallel logics in his book <em>Akhlaq-i-Naseri</em>because al-Tusi compares al-Farabi, ibn Muskuyah, Avicenna, Asasiin. What makes <em>Akhlaq-i-Naseri</em> original is his division of wisdom into theoretical and practical, defining each of these, and proposing a branch of knowledge equivalent to wisdom which he calls 'fiqh'. The origin of these two types of knowledge is reason and revelation which is owned by the prophets and hakims. Out of the relationship among reason, practical wisdom and hakim, on the one hand, and revelation, prophet, and fiqh, on the other hand,arise the concepts of Siasah (politics) and Sharia (law). Al-Tusi in <em>Akhlaq-i-Naseri</em> explores in detail the nature and relationships between reason and revelation, civil wisdom and fiqh, hakim and prophet, Siasah and sharia. مقاله حاضر «عقل و وحی» در اندیشه سیاسی خواجه نصیرالدین طوسی را بررسی میکند و نشان میدهد که خواجه تبیین جدیدی از وحی را در فلسفه سیاسی اسلامی عرضه داشته و مناسبات عقل و وحی را به حوزههای عملیتری چون قانون و قانونگذاری و سیاست کشانده است. از امتیازات مقاله، توجه آن به موضوع منطقهای موازی در اخلاق ناصری است، زیرا خواجه در این اثر میان فارابی، ابن مسکویه، ابن سینا و اساسیین در رفت و آمد است. البته آنچه اخلاق ناصری را نوشتاری اصیل میگرداند ایده مرکزی خواجه درباره وجوه تقسیم حکمت به نظری و عملی و تعریف این دو و اظهار دانشی همپای حکمت عملی است که آن را فقه مینامد. منشأ این دو گونه دانش، عقل و وحی است که حکیم و پیامبر بهرهمندان از آنها هستند. از مناسبات عقل و حکمت عملی و حکیم از یک سو و وحی و پیامبر و فقه از سوی دیگر، در حوزه سیاست دو مفهوم سیاست و شریعت پدیدار میشود و خواجه در <em>اخلاق ناصری</em>، به تفصیل ماهیت و مناسبات عقل و وحی، علم حکمت مدنی و علم فقه، حکیم و پیامبر، سیاست و شریعت را میکاود.انجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-26761220121201Governmental jurisprudence and personal responsibility in the realization of shariaفقه حکومتی و مسئولیت فرد در تحقق شریعت698619994FAرضا خراسانیJournal Article20160603Governmental jurisprudence is a belief in the capability of Islamic jurisprudence in managing the society and, considering the establishment of a government as the only way for the realization of sharia in personal and social domains. This approach is to present a new formulization of individual and state relationships. In the framework of governmental jurisprudence, there is an interactional relationship between individual and state to exert sharia; that is, individuals make the state and the state prepares the ground for the enforcement of sharia. In this way, individuals are responsible towards sharia, but due to the importance of religious precepts, this responsibility is performed in a more perfect way through the establishment of government. Thus both the individual and the state are responsible for enforcing sharia. This paper studies a part of the issue and concentrates only on the responsibilities of individuals with respect the realization of sharia, trying to analyze the issue within the framework of governmental jurisprudence and on the basis of Imam Khomeini's ideas.فقه حکومتی معتقد به توانمندی فقه اسلامی در اداره جامعه است و تنها راه تحقق شریعت در حوزه فردی و اجتماعی را تأسیس حکومت اسلامی میداند. این رویکرد در صدد است صورتبندی جدیدی از مناسبات فرد و دولت ارائه نماید. در چارچوب فقه حکومتی، بین فرد و دولت یک رابطه تعاملی در چگونگی اجرای شریعت برقرار میباشد؛ یعنی فرد، دولتساز و دولت زمینهساز اجرای شریعت است، به گونهای که فرد در قبال شریعت مسئول است، اما باتوجه به ماهیت احکام شرعی، با تأسیس دولت، این مهم بهنحو کاملتری انجام میشود. بنابراین فرد و دولت هردو در اجرای شریعت مسئولاند. این مقاله بخشی از این مسئله را مورد کاوش قرارمی دهد و تنها ناظر به مسئولیتهای فرد در تحقق شریعت است و تلاش میکند تا با تنقیح برخی از مسئولیتهای فرد در اجرای شریعت، این مهم را در چارچوب فقه حکومتی و با تکیه بر اجتهادات امام خمینی تحلیل نماید.انجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-26761220121201The relationships between ethics and politics in transcendental philosophy on the basis of imaginal worldمناسبات اخلاق و سیاست در حکمت متعالیه بر اساس عالم مثال8710219995FAنجمه کیخاJournal Article20160603This paper studies the relationship between ethics and politics on the basis of imaginal world transcendental philosophy. The imaginal world exists between the world of intelligible forms and the world of sensible forms and belongs to beings with material and spiritual dimensions. The theoretical explanation of imaginal world in transcendental philosophy can account for the duality of ethics and politics, reduction of ethics in secular societies, promotion of politics in Islam, empowerment of <em>sharia</em> and the interdependence between politics and ethics.بررسی چگونگی ارتباط میان و اخلاق و سیاست وظیفه اصلی مقاله حاضر است. این امر بر اساسی یکی از ظرفیتهای موجود در حکمت متعالیه یعنی عالم مثال صورت میگیرد. عالم مثال در حد واسط عالم محسوس و معقول قرار دارد و خاص موجوداتی است که ابعاد مادی و روحانی دارند. تبیین تئوریک عالم مثال که در حکمت متعالیه تحقق یافته توانسته است نفی دوگانگی اخلاق و سیاست، چگونگی فروکاهش اخلاق در جوامع سکولار، ارتقای سیاست در اسلام، قدرتگیری شریعت و پیوند اخلاق و سیاست را تبیین نماید. انجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-26761220121201A comparison of political philosophy and political jurisprudenceمقایسه فلسفه سیاسی و فقه سیاسی10311819996FAمرتضی یوسفی رادJournal Article20160603Political life in a religious society requires both rational and religious bases and detailed precepts regulating political behaviors within a political order. The first need is satisfied by political philosophy and the second by political jurisprudence. The political philosophy produced in the Islamic culture is responsible for the identity, survival, growth, and promotion of political life whereas political jurisprudence has a pivotal role in organizing political life on the basis of justice. The question arising is what the similarities between political philosophy and political jurisprudence are and how their necessity and differentiation in political and religious life can be elaborated. Although they have common foundations, they are very different in their subject matter, goal, method, and problems. The present paper studies these differences and similarities.زندگی سیاسی در جامعه دینی هم نیازمند داشتن بنیانهای عقلی و دینی و هم نیازمند احکام و جزئیاتی است که رفتارهای سیاسی را در درون یک نظم سیاسی قاعدهمند میکند. نیازمندی اوّلی را فلسفه سیاسی و نیازمندی دوم را فقه سیاسی پوشش میدهد. فلسفه سیاسیِ تولید شده در فرهنگ اسلامی، عهدهدار هویت، دوام و بقا و رشد و تعالی زندگی سیاسی میباشد و فقه سیاسی نقش مؤثری در ساماندهی زندگی سیاسی و ابتنای آن بر عدالت دارد. حال، این پرسش مطرح است که فلسفه سیاسی و فقه سیاسی دارای چه نقاط اشتراک و امتیازی هستند تا مرزبندی و ضرورت این دو در زندگی سیاسی و دینی بهتر و بیشتر ظاهر شود؟ فلسفه سیاسی و فقه سیاسی به عنوان دو دانش سیاسی اسلامی هرچند در منشأ تولید و مبانی اشتراکاتی دارند، اما تمایزات زیادی در موضوع، هدف، روش و مبانی و مسائل دارند و در سایه آنها از یکدیگر متمایز میشوند. مقاله حاضر به بررسی و تبیین اشتراکات و تمایزات این دو دانش میپردازد.انجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-26761220121201An intellectual and political analysis of 10th-12th centuriesتحلیل فکری - سیاسی سده های دهم، یازدهم و دوازدهم هجری11913219997FAمحمد علی فتح اللهیJournal Article20160603If we consider 10<sup>th</sup> century (Islamic Hijra) as the era of the intellectual and political revival to establish the conventional nation-state systems, 11<sup>th</sup> century is the time when that system finds clarity in all intellectual and socio-political areas. Thus, we see various mental and intellectual conflicts and differentiations, each of which claim an independent approach for managing live. However, the atmosphere of 12<sup>th</sup> century is centered on the search for moderate ways with an emphasis on pragmatism and moving away from previous conflicts.اگر قرن دهم هجری را عرصه تجدید حیات سیاسی و فکری برای تأسیس نظام عرفی کشور ـ ملت بنامیم، قرن یازدهم عبارت از تفصیل آن اجمال و باعث وضوح و روشنی آن نظام در همه حوزههای سیاسی و فکری و اجتماعی میباشد. بر این اساس شاهد مرزبندیها و تعارضهای گوناگون ذهنی و فکری هستیم که هرکدام مدعی رهیافتی مستقل برای اداره زندگی میباشند. اما فضای قرن دوازدهم معطوف به جستجوی راههای اعتدالی با تکیه بر عملگرایی است و نوعی گریز از تنازعات پیشین را نشان میدهد.