انجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267683120210422The Feasibility of the Political Exegesis of the Noble Qur’anامکان تفسیر سیاسی قرآن کریم72624369010.22034/sm.2021.120442.1502FAمحمد عابدیاستادیار، گروه قرآنپژوهی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، قم، ایرانJournal Article20210422The purpose of the present study is to review the feasibility of the political exegesis of the Qur’an. By answering to 5 questions in 3 related fields to the political exegesis, including the audience of the political exegesis, the source under study, and the relationship between the Qur’an and Islamic politics, the present research using a descriptive-analytical method showed that the Qur’an has as much political instructions to make political study possible. The political concepts of the age of revelation can be extended to the present age as well. The objectives of Islamic politics are consistent with the main objectives of the Qur’an and there is compatibility between the method of Islamic politics and the Qur’an comprehension. The validity and authenticity of the political propositions derived from the Qur’an and Islamic politics are appropriate to their essence so the political exegesis of the Qur’an would be feasible. The substantiation of this feasibility paves the way for proving other principles and finally gathering the principles of the scientific philosophy of political interpretation.هدف پژوهش حاضر بررسی امکان تفسیرپذیری سیاسی قرآن است. این تحقیق با پاسخ به پنج مسئله در سه حوزه مرتبط با تفسیر سیاسی شامل مخاطب تفسیر سیاسی، منبع مورد مطالعه، رابطه دو حوزه قرآن و سیاست اسلامی با روش توصیفی-تحلیلی نشان داد که قرآن در حدی آموزههای سیاسی دارد که مطالعات سیاسی ممکن شود. مدلولهای سیاسی معاصران نزول قابل گسترش به عصر حاضر هستند. اهداف دانش سیاست اسلامی با اهداف اصلی قرآن سازگار بوده و روش این علم با روش فهم قرآن جمعپذیر است. اعتبار و قابل اعتماد بودن گزارههای سیاسی مستفاد از قرآن و سیاست اسلامی متناسب با ماهیت آنها میباشد، به این ترتیت تفسیر سیاسی قرآن ممکن خواهد بود. با اثبات امکان، مسیر اثبات مبانی دیگر و نهایتاً تدوین مبانی فلسفه علمی تفسیر سیاسی هموار میشود.انجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267683120210219Peaceful Security from the Perspective of the Qur’anامنیت صلحمدار از دیدگاه قرآن274624369110.22034/sm.2021.521035.1643FAیوسف خان محمدیاستادیار، گروه علوم سیاسی، دانشگاه مفید؛ عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه، قم، ایران.Journal Article20210422The purpose of the present study is to prove the authenticity of peace in the most important source of Islamic civilization that is the Qur’an. In this regard, the main research question is whether the approach of war and opposition or peace and communication have authenticity in our relations with others. The method of study is thematic interpretation and its methodology is the political interpretation of the Qur’an. The research relies on the hypothesis that contrary to the ideas of radical Islamists and with respect to a comparison between the verses of Jihad and the verses of peace, the ultimate objective of the Qur’an is to pave the way for a pleasant life provided with material and spiritual blessings so the Qur’an confirms peace and communication. The results of the study show that in order to organize disorder in the Islamic world and control the crisis of Islamic radicalism in the current age, it is essential to refer to the Qur’an and come up with rational interpretations based on the needs of Muslims. In the logic of the Qur’an, there is priority for peace over war, communication over opposition, tolerance and compassion over violence and hatred, and finally interaction over confrontation. A secure society with capable and developed human beings can be achieved in the light of the above-mentioned guideline.هدف پژوهش حاضر اثبات اصالت صلح در مهمترین منبع تمدن اسلامی یعنی قرآن میباشد. در این راستا، پرسش اصلی پژوهش این است که از دیدگاه قرآن، کدام یک از دو راهبرد جنگ و تقابل و صلح و تعامل در روابط با دیگران از اصالت برخوردار است. روش پژوهش تفسیر موضوعی و روششناسی تفسیر سیاسی قرآن بوده و پژوهش بر این فرض استوار است که در تقابل با ایده اسلامگرایان رادیکال و نسبتسنجی میان آیات قتال و آیات صلح، هدف نهایی قرآن بسترسازی برای زندگی مطلوب برخوردار از نعمتهای مادی و معنوی است و راهبرد صلح و تعامل را تایید میکند.<br /> نتایج پژوهش نشان میدهد که برای ساماندهی نابسامانی جهان اسلام و جهت مهار بحران رادیکالسم اسلامی در عصر حاضر، مراجعه به قرآن و ارائه تفسیرهای عقلانی براساس نیازهای انسان مسلمان لازم و ضروری است. در منطق قرآن، صلح بر جنگ، گفتگو و مذاکره بر قهر و منازعه، مدارا و رأفت برخشونت و نفرت و در نهایت، تعامل بر تقابل مقدم است. ایجاد جامعه امن و انسان توانمند و توسعه یافته در سایه چنین راهبردی قابل تحقق میباشد.انجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267683120210422The Political Implications of Surah Muhammad (PBUH) Based on Structural Exegesis and Thematic Analysisدلالتهای سیاسی سورۀ حضرت محمد(ص) مبتنی بر تفسیر ساختاری و کاربست ابزار تحلیل مضمون47643974210.22034/sm.2020.104837.1345FAعبدالله نوری گلجائیدانشجوی دکتری جامعهشناسی سیاسی، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، قم، ایرانمحمدمهدی سپهردانشجوی دکتری جامعهشناسی سیاسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.علی اصغر نصیریاستادیار، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران.11111111111111111111Journal Article20210422The purpose of the present study is to explain the political implications of Surah Muhammad (PBUH). Delving into the style of Surah Muhammad (PBUH) by thematic analysis and also focusing on the first and the last verses in this Surah, its name and Medinan classification, it was revealed that the ultimate theme refers to Jihad and some other related issues. The necessity to gain power for Jihad, the need to acquire knowledge for increasing the quality of Jihad, and also knowing the dignity of Jihad are among the organizing themes in this Surah.هدف پژوهش حاضر تبیین دلالتهای سیاسی سوره حضرت محمد(ص) است. بررسی سیاق سورۀ حضرت محمد(ص) با استفاده از روش تحلیل مضمون و همچنین بررسی آیات ابتدایی و انتهایی این سوره و نیز در نظر گرفتن نام این سوره و مدنی بودن سوره حضرت محمد(ص) نشان میدهد که مضمون نهایی این سوره در رابطه با جهاد و دیگر موضوعات است. لزوم کسب قدرت برای جهاد، لزوم کسب دانش برای بالا بردن کیفیت جهاد و شناختانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267683120210422From “Kadh” to “Liqa’ Allah” The Social and Political Feasibility of “Liqa’ Allah” (Meeting God)از «کدح» تا «لقاء الله»؛ بازخوانی اجتماعی و سیاسی امکان «لقاءالله»658424369210.22034/sm.2021.113966.1444FAامیر جودویدانشیار، دانشگاه یزد، یزد، ایرانمحمدرضا شایقاستادیار، دانشگاه یزد، یزد، ایرانمحمدحسن فلاح مدواریدانشجوی دکتری، گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه یزد، یزد، ایرانJournal Article20210422The purpose of the present study is to explain the disagreements and paradoxes in the different views about the meaning of the 6th verse of Surah al-Inshiqaq on the concept of Liqa’ Allah (meeting God). There is not a consistent view in Shi’ite and Sunni exegeses on the conception of Liqa’ Allah. The main research questions are: Is Liqa’ Allah for all humans or a special group of people? What are the political-social implications of every exegesis and what evidence does it include? Using the method of comparative exegesis and exploring the meaning of different terms with the Thalathi Mujarrad origin of “Laqi”, this article reviews exegetical, mystical, theological, and philosophical viewpoints in this regard. The results showed that meeting God is attainable by all humans through spiritual journey (Soluk), in which the infallible Imams are pioneers, but other humans can also achieve these miracles. The promise of achieving this level of political-social activities (Kadh-e ‘Am or general striving) is interpreted under the concept of Liqa’ Allah. Participation in political activities (from Jihad to building an Islamic state) and participation in social activities (from forming a family to increasing the quality of living in society) can be interpreted as instances of moving in the way of Liqa’ Allah.هدف پژوهش حاضر، تبیین وجوه اختلاف و تناقض مطرح شده در دیدگاههای مختلف، پیرامون معنا و مفهوم آیه 6 سوره انشقاق ذیل مفهوم لقاءالله است. در تفاسیر فریقین بیان یکدستی، مبنیبر چیستی معنای لقای خدا در تفاسیر مذکور وجود ندارد. پرسش اصلی این است که آیا لقای خدا برای همه انسانها است یا مختص عدهای خاص میباشد؟ هر تفسیر چه تبعات سیاسی -اجتماعی را درپی داشته و چه مصادیقی را شامل میشود؟ این پژوهش با استفاده از چارچوب روش تفسیر تطبیقی، ضمن بررسی معانی واژههای مختلف با ریشهی ثلاثی مجرد «لقی»، دیدگاههای تفسیری، عرفانی، کلامی و فلسفی را بررسی کرده و نشان داده شد که لقای الهی افق پیشروی همه انسانها بوده و با طی طریق سلوک، که ائمهی معصومین(س) پیشتازان آن هستند، انسانهای دیگر نیز میتوانند به این کرامت نائل آیند. قول به امکان دستیابی به این درجه کنشهای سیاسی- اجتماعی ذیل آن (کدح عام) قابل تفسیر در ذیل مفهوم لقاء الله خواهد بود. مشارکت در امور سیاسی (از جهاد تا ساخت دولت اسلامی) و مشارکت در امور اجتماعی (از تشکیل خانواده تا افزایش سطح کیفیت زیست در جامعه) میتواند بهمثابه مصادیقی برای حرکت در مسیر لقاء الله تفسیر شود.انجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267683120210219The Qur’anic Study of the Theoretical Argument between the Transcendent Politics and Mundane Politicsمطالعه قرآنی منازعه نظری سیاست متعالیه با سیاست دانیه8510424369310.22034/sm.2021.139045.1628FAداود مهدوی زادگاندانشیار، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایرانJournal Article20201102The purpose of the present study is to comprehend and review the theoretical argument between the transcendent politics and mundane politics based on the verses in the Noble Qur’an and the historical data. The main research question investigates the cause of the stubborn opposition of the disbelievers in Mecca against the Prophet (PBUH). The method of study is descriptive analysis and it relies on the hypothesis that the instructions of Islam were not compatible with the dominant political system in Mecca and it thus led to some political conflicts. The results convey that it seems the reason of the opposition of the disbelievers in Mecca against the Prophet (PBUH) is related to the contradiction between Islam and the dominant political system in Mecca and that the theoretical principles of the transcendent politics of Islam are in serious contradiction with the mundane politics of the ignorant Arabs. The messages of the Noble Qur’an since the time of revelation in holy Mecca confirm the political and social life. If there was not the stubborn opposition of the disbelievers in Mecca and the Prophet (PBUH) could establish the Islamic state in that city, the revelation of the civil rules of Islam definitely would not have been delayed either. This statement is in contrast with the perspective of some who suppose the Makki verses, contrary to the Madani verses, are not about objective realities. These verses are mostly about the afterlife, the hereafter, the creation, and the worship of Allah.هدف پژوهش حاضر فهم و بازخوانی منازعه نظری سیاست متعالیه با سیاست دانیه بر پایه آیات قرآن کریم و دادههای تاریخی است. پرسش اصلی این پژوهش، بررسی چرایی سرسختی مخالفت مشرکان مکه با رسول خدا(ص) میباشد. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی بوده و بر این فرض استوار است که تعالیم و آموزههای اسلام با نظام سیاسی حاکم بر مکه سازگاری نداشت و بدین صورت منشاء خصومتهای سیاسی شده بود. نتایج حاکی از آن است که به نظر میرسد دلیل مخالفت مشرکان مکه با رسول خدا(ص) به درگیر شدن اسلام با نظام سیاسی حاکم بر مکه باز میگردد و مبانی نظری سیاست متعالیه اسلام در تقابل جدی با سیاست دانیه عرب جاهلی میباشد. پیامهای قرآن کریم از همان لحظه نزول در مکه مکرمه ناظر به حیات سیاسی و اجتماعی بوده است. اگر سرسختی مشرکان مکه در میان نبود و رسول خدا(ص) در این شهر حکومت اسلامی را پایهگذاری میکردند، قطعاً نزول احکام مدنی اسلام هم به تأخیر نمیافتاد. این سخن در تقابل با دیدگاه برخی است که گمان کردهاند آیات مکی برخلاف آیات مدنی با واقعیات عینی درگیر نیست. این آیات بیشتر درباره جهان پس از مرگ و روز جزا و بحث از آفرینش و عبادت الله است.انجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267683120210422Upbringing of the Congregation of the Righteous in the Political Behavior of the Infallible Imams (PBUH) from the Perspective of Ayatollah Asefiتربیت جماعت صالحان در سیره سیاسی معصومین(ع) از منظر آیت الله آصفی10512024369410.22034/sm.2021.51945.1052FAمختار شیخ حسینیاستادیار، گروه علوم سیاسی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛ عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه، قم، ایران.Journal Article20210422The purpose of the present study is to shed light on the theory of the congregation of the righteous that is the result of the effort of some contemporary thinkers in the exegesis of the political behavior of the infallible Imams, despite minor differences, as the representative of the strategy of Ahl-e Bayt in the upbringing of the righteous congregation as an ideal core for the political-social guidance of the Islamic community against deviations. In this regard, the main question of the study is that with respect to the fact that after the demise of the Prophet (PBUH), the Islamic community got into deviation in terms of leadership and fulfillment of religion, how we can reform this deviated path according to the behavior of Ahl-eهدف پژوهش حاضر این است که نظریه جماعت صالحان را که حاصل تلاش برخی از اندیشمندان معاصر در تفسیر سیره سیاسی معصومین است، علیرغم برخی اختلافات جزئی، به عنوان معرف استراتژی اهل بیت(ع) در تربیت یک جماعت صالح به عنوان هسته آرمانی برای هدایت سیاسی- اجتماعی امت اسلامی از انحرافات، تبیین نماید. در این راستا، سوال اصلی تحقیق این است که با توجه به اینکه پس از رحلت پیامبر(ص)، امت اسلامی در ابعاد رهبری و عمل به شریعت، دچار برخی انحرافات شد، از منظر آیتالله آصفی، چگونه میتوان اصلاح این مسیر انحرافی را براساس سیره اهل بیت(ع) اصلاح نمود؟ روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که براساس اندیشه آیتالله آصفی، پیامبر(ص) سه میراثِ رهبری، امت و ارزشها را برای جامعه اسلامی به جای گذاشت که پس از او ابتدا در میراث رهبری و سپس در ارزشها انحرافاتی رخ داد، نتیجه آن از بین رفتن امت اسلامی بود. از اینرو در دوره حضرت علی(ع) بازگشت مسالمتآمیز به قدرت، در دوره امام حسن(ع) و امام حسین(ع) استراتژی مبارزه و بعد از حادثه عاشورا تا غیبت صغری، راهبرد، تربیت جماعت صالحان برای اصلاح مسیر امت از انحرافات بوده است.انجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267683120210219Seyed Jamal and the Third Way for the Islamic Society to Enter the New Ageسید جمال و راه سوم در ورود جامعه اسلامی به عصر جدید12113824369510.22034/sm.2021.524061.1658FAمحمد صدرااستادیار، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران؛ عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه، قم، ایران0009-0003-2289-2679Journal Article20210130Seyed Jamal ed-Din Asad Abadi is one of the most influential contemporary reformists in the Muslim world. In answering the main question of the Islamic world in encounter with the west on how to enter the new age in addition to maintaining Islamic identity, his broad view in understanding the status of the Muslim world led him attempt to choose a third way between the dilemma of either modernity or tradition at issue for his contemporary thinkers. In this regard, the present study reviewed this subject using a descriptive-analytical method and the results indicated that the main creativity of Seyed Jamal was to distinguish between the concepts of “religion” and “tradition” on the one hand, and “culture” and technology” on the other hand. He attempted to remove the obstacle of traditionalism and Salafism from his way without being condemned to heresy (Bid’ah) and westernization. Moreover, he tried to sustain Islamic identity and religious authority and open a new third way between modernity and tradition for the Islamic societies to enter the new age.سید جمالالدین اسدآبادی از تاثیرگذارترین مصلحان معاصر جهان اسلام است. وسعتنظر او در فهم وضعیت جهان اسلام باعث شد که او در پاسخ به سؤال اصلی جامعه اسلامی در برخورد با غرب یعنی: چگونگی راهیابی به عصر جدید با حفظ هویت اسلامی، سعی نماید تا پاسخ و راه سومی را در میان دو راه متفکران همعصر خویش یعنی سنتگرایان و نوگرایان، ارائه نماید. در این راستا، پژوهش حاضر، این موضوع را با روش توصیفی- تحلیلی مورد بررسی قرار داده و نتایج حاکی از آن است که ابتکار اصلی سید جمال در این راه، تفکیک بین مفهوم «دین» و «سنّت» از سویی و تفکیک بین مفهوم «فرهنگ» و «علوم و تکنولوژی» غربی از سوی دیگر بود. او سعی داشت تا از این طریق مانع سنتگرایان و سلفیها را از سر راه اصلاحات خود بردارد، بدون آنکه محکوم به بدعت و غربزدگی شود و از سویی دیگر با حفظ هویت اسلامی و مرجعیت دین، راه سومی بین این دو راه برای ورود به عصر جدید برای جوامع اسلامی بگشاید.انجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267683120210219The Comparative Analysis of the Political Thinking
of Ghazali and Machiavelliبررسی تطبیقی اندیشهورزی سیاسی غزالی و ماکیاولی13915624369610.22034/sm.2021.102785.1331FAسهرابعلی افروغدانشجوی دکتری اندیشه سیاسی، گروه علوم سیاسی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایرانسعید اسلامیدانشیار، گروه اندیشه سیاسی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایرانکمال پولادی.استادیار، گروه اندیشه سیاسی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسالمی، چالوس، ایران.Journal Article20190127The purpose of the present study is to review, evaluate, and assess political thinking from the perspective of Ghazali and Machiavelli in the realm of governance and politics. Therefore, the main question of the research investigates what are the features (commonalities and distinctions) of political thinking from the perspective of Ghazali and Machiavelli? To this aim, the elements and representations of their politics were comparatively reviewed using descriptive analysis and with reference to their views. The research relies on the hypothesis that the common point or similarity between the politics of Nicolo Machiavelli and Imam Mohammad Ghazali, in addition to their identical genre that is didactic literature, is attributed to their common approach in terms of their guidelines on controlling social problems, understanding of unpleasant social conditions and agreement over the necessity for a unique power center, and supporting the king in power to establish a central and powerful government. However, their salient distinction is related to their different approaches and tendencies to politics; it means that Machiavelli approaches politics more often based on realism. On the other hand, Ghazali approaches politics under the inspiration of religion, morality, and idealism. Moreover, the intellectual and political principles used by the politicians are immensely effective in the realm of governance as well as sustenance and implementation of power. In order to achieve the objectives of government and sustain power, it is essential to regard the political and social circumstances as well as time and place conditions and thereby select an appropriate method of governance.هدف پژوهش حاضر بررسی و تبیین، سنجش و ارزیابی اندیشهورزی سیاسی از منظر غزالی و ماکیاولی در حوزه حکمرانی و سیاستورزی است. بنابراین، سوال اصلی پژوهش این است که اندیشهورزی سیاسی پیرامون سیاستورزی از نگاه غزالی و ماکیاولی واجد چه ویژگیها و خصوصیاتی ( تشابهات و تمایزات) است؟ در این راستا با نگاهی تطبیقی و رجوع به آرای این دو اندیشمند، و با بکارگیری روش توصیفی- تحلیلی عناصر و جلوههای آداب سیاستورزی آنان مورد بررسی قرار گرفت. پژوهش بر این فرض استوار است که نقطه مشترک یا وجه تشابه سیاستورزی نیکولو ماکیاولی و امام محمد غزالی علاوه بر یکسانی فرم آن، یعنی قالب اندرزنامهنویسی، بیشتر به ارائه راهکارهایی جهت کنترل معضلات اجتماعی جامعه وقت خویش، درک شرایط نابسامان اجتماع و احساس لزوم استقرار یک قدرت واحد، حمایت از سلطان یا پادشاه وقت جهت ایجاد یک دولت مرکزی و قدرتمند معطوف است. اما وجه بارز تمایز آنها در نوع ابزار و راههای گرایش به سیاستورزی میباشد، به این معنی که ماکیاول بیشتر براساس واقعبینی، سیاستورزی میکند. غزالی با الهام از دین و اخلاق و آرمانگرایانه به سیاستورزی روی میآورد. همچنین مبانی فکری و سیاسی اندیشمندان سیاسی در حوزه حکمرانی، حفظ و اعمال قدرت نقش و تاثیر بنیادین دارد. برای دستیابی به اهداف حکومت و حفظ قدرت باید اقتضائات سیاسی و اجتماعی و موقعیتهای زمانی و مکانی را مد نظر قرار داد و به مقتضای آن اقتضائات شیوه حکمرانی مناسبی را در پیش گرفت.انجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267683120210219The Foundation of the Political Ideology of Mohammad Reza Hakimiمبانی و اندیشه سیاسی محمدرضا حکیمی15717424369710.22034/sm.2021.135483.1586FAعبدالله نظرزاده اوغازاستادیار، گروه فقه سیاسی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛ عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه، قم، ایرانJournal Article20200826No special political, social, and governmental approach or deployment has ever been expressed since the beginning of the school of Tafkik (distinguishment) by its founders so Hakimi is recognized in charge of explaining the different aspects of this school of thought. In this regard, the purpose of the present study is to investigate the place of politics and government in the school of Tafkik as mentioned in the works of Hakimi. Therefore, the main research question of the study aims to determine the foundations of the political and governmental ideology of Mohammad Reza Hakimi and his approach to the Islamic Revolution in Iran. The method of study is descriptive analysis and it relies on the hypothesis that the intellectual transformations of Hakimi can be interpreted within a “justice-centered” approach to the Islamic state and the profound impact of “function” on “theory” in his ideas. The results of the study show that the transformation of the political ideology of Mohammad Reza Hakimi before and after the establishment of the Islamic Republic of Iran has been from the guardianship of the Islamic jurist to Hey’ate-Nawwab in occultation and the Islamic state based on the guardianship of the Islamic jurist to the state of Masanekh.هیچگاه رویکرد یا موضعگیری سیاسی، اجتماعی و حکومتی خاصی از زمان شکلگیری مکتب تفکیک از سوی بنیانگذاران آن بروز نیافته است و حکیمی خود را متکفل بیان ابعاد مختلف این مکتب میداند، در این راستا، هدف پژوهش حاضر این است که بخش سیاست و حکومت مکتب تفکیک را در آثار حکیمی مورد بررسی قرار دهد. بنابراین، سوال اصلی پژوهش این است که مبانی اندیشه سیاسی و حکومتی محمدرضا حکیمی و موضع وی در قبال انقلاب اسلامی چیست؟ روش پژوهش توصیفی - تحلیلی بوده و بر این فرض استوار است که تحولات فکری حکیمی را میتوان در چارچوب رویکرد «عدالت محور» در باب حکومت اسلامی و تاثیر عمیق «عملکرد» بر «تئوری» در اندیشه وی، تفسیر کرد. نتایج نشان میدهد که تحول اندیشه سیاسی محمدرضا حکیمی در دو دوره قبل و بعد از شکلگیری و تثبیت جمهوری اسلامی ایران از حاکمیت ولیّ فقیه به هیئت نواب در عصر غیبت و دیگری حکومت اسلامی براساس ولایت فقیه به حکومت مسانخ است.انجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267683120210219The Principles of the Humanitarian Law in the Political Idea of Ayatollah Khameneiاصول حقوق بشردوستانه در اندیشه سیاسی آیتالله خامنهای17520024369810.22034/sm.2021.63385.1110FAحسن رحیمی(روشن)استادیار، گروه علوم سیاسی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایرانحسن جلال پوردانشجوی دکتری تاریخ انقلاب اسلامی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.Journal Article20170505The purpose of the present study is to address the ideas of Ayatollah Khamenei about humanitarian law. In this regard, the main question of the study explores the place of humanitarian law in the political idea of Ayatollah Khamenei with respect to different conflicts in the region and world. The method of study is descriptive analysis and it relies on the hypothesis that the humanitarian perspective in the ideology of Ayatollah Khamenei is universal and involves all humans regardless of their gender, ethnicity, religion, and nationality. The results of the study showed that humanitarianism as a branch of international law supports human dignity in order to decrease casualties and harms and alleviate human pains during conflicts. Reflection on the political ideas of Ayatollah Khamenei shows that his views under the influence of Islam pay attention to human rights as well as his dignity and value at all times and in all places. Therefore, according to his jurisprudential principles, attacking residential areas, schools, and hospitals, using weapons of mass destruction, inflicting harm to women and children and … are Haram and forbidden at all times and in all places. The humanitarian perspective of the supreme leader derived from the instructions of Islam and Shi’ite jurisprudence is different from and more developed than western and eastern countries’ perspective to human and his dignity. Some principles such as non-discrimination, limitation, and distinction that exist in the humanitarian law also exist in the ideas of Ayatollah Khamenei in even a more developed way, not influenced by the common humanitarian law but under the influence of Islamic ideology.هدف پژوهش حاضر بررسی و احصاء نظر آیتالله خامنهای درباره حقوق بشردوستانه است. در این راستا، سؤال اصلی پژوهش این است که دیدگاه حقوق بشردوستانه در اندیشه سیاسی آیتالله خامنهای در مورد جنگهای مختلف در سطح منطقه و جهان چه جایگاهی دارد؟ روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و پژوهش بر این فرض استوار است که دیدگاه حقوق بشردوستانه در اندیشه آیتالله خامنهای جهانشمول و همه انسانها را فارغ از جنس، نژاد، مذهب و ملّیت، دربرمیگیرد. نتایج پژوهش نشان داد که حقوق بشردوستانه به عنوان شاخهای از حقوق بینالملل، حمایت از کرامات انسانی و انسانیت در اثناء مخاصمات و کاهش تلفات و خسارات و تسکین آلام بشری در زمان مخاصمات را مد نظر دارد. تأمل در اندیشه سیاسی آیتالله خامنهای نشان میدهد که دیدگاه ایشان متأثر از اسلام، به حقوق و کرامات و ارزشهای انسانی در همه زمانها و مکانها توجه دارد. از اینرو براساس مبانی فقهی ایشان، حمله به مناطق مسکونی، مدارس و بیمارستانها، استفاده از سلاحهای کشتار جمعی، حمله به زنان و کودکان و... در همه زمانها و مکانها حرام و ممنوع است. دیدگاه حقوق بشردوستانه مقام معظم رهبری نشأت گرفته از تعالیم اسلام و فقه شیعه، متفاوت و مترقیتر از نوع نگاه کشورهای غربی و شرقی به انسان، شأن و کرامت انسانی میباشد. اصولی مانند اصل عدم تبعیض، اصل محدودیت، اصل تفکیک –که در حقوق بشر دوستانه وجود دارد –در اندیشه آیتالله خامنهای به صورت مترقیانهتر و بدون تاثیرپذیری از حقوق بشردوستانه رایج، و البته متاثر از اندیشههای اسلام وجود دارد.انجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267683120210219The Implications of the Statement of the Second Phase of the Revolution about Spiritualityدلالتهای بیانیه گام دوم انقلاب درباره معنویت20122024369910.22034/sm.2021.122001.1517FAیارعلی کرد فیروزجاییدانشیار، گروه فلسفه و کلام، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، قم، ایرانJournal Article20200221The purpose of the present study is to explain the relative concepts about spirituality in the statement of the second phase of revolution. In this research, relying on the statement of the second phase of revolution, the essence, foundations, realm, and dignity of spirituality, responsibilities of the government in this regard as well as the relative practical guidelines were reviewed using a descriptive-analytical method. The results indicate that the Islamic revolution of Iran due to its Islamic origin, having a mystic and spiritual leader in the center of power, and also the religious and spiritual concerns of the revolutionists, has an outstanding spiritual background. The supreme leader of the revolution has mentioned some guidelines about spirituality for the upcoming phase in his statement and thus paying attention to them is very necessary to maintain the revolution and improve its objectives. An accurate comprehension of the above guidelines depends on the analysis of true spirituality, awareness about the different aspects of spirituality, and their distinguishment from fallacious spirituality.هدف پژوهش حاضر، تبیین مفاهیم مرتبط با معنویت در بیانیه گام دوم انقلاب است. در این پژوهش با تکیه بر بیانیه گام دوم انقلاب، چیستی، مبانی، قلمرو و منزلت معنویت و نیز وظایف حکومت در این زمینه و راهکارهای عملی مربوطه با روش توصیفی- تحلیلی بررسی شد. نتایج حاکی از آن است که انقلاب اسلامی ایران به دلیل اسلامی بودن اصل آن، حضور رهبری معنوی و عارف در رأس آن و نیز دغدغههای دینی و معنوی انقلابیون، صبغه معنوی برجستهای دارد. رهبر معظم انقلاب در بیانیه مذکور توصیههایی را درباره معنویت برای گام پیشرو مطرح کردهاند که توجه به آنها برای صیانت از انقلاب و پیشبرد اهداف آن بسیار لازم است. درک درست این توصیهها متوقف بر تحلیل حقیقت معنویت، آگاهی از ابعاد گوناگون معنویت و تمییز آن از معنویتهای دروغین میباشد.انجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267683120210422Religion and Government: The Essentials of the Model of Religious Democracy in State-Buildingدین و دولت:بایستههای الگوی مردمسالاری دینی در دولتسازی22124424370010.22034/sm.2021.63617.1112FAمحمدحسین طاهری خسروشاهیدانشجوی دکتری، مطالعات سیاسی انقلاب اسلامی، دانشگاه شاهد، تهران، ایرانشریف لک زاییدانشیار، گروه فلسفه سیاسی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛ عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه، قم، ایرانفاطمه طوسیدکتری مدرسی معارف اسلامی، گرایش انقلاب اسلامی، دانشگاه معارف اسلامی، قم، ایرانJournal Article20210422هدف پژوهش حاضر بررسی بایستههای الگوی مردمسالاری دینی در دولتسازی میباشد و این مدعا را دنبال میکند که عدم تحقق دولت اسلامی مردمسالار، مهمترین کاستی نظام اسلامی در تحقق بخشیدن به نظم سیاسی مبتنی بر دین بوده است. این پژوهش با بهرهگیری از روششناسی «کارکردگرایی»، روش «اِسنادی» و راهبرد نگارش «تحلیل فرآیند» انجام شده و نتایج نشان داد که عدم تحقق دولت اسلامی مردمسالار، در عدم کفایت ملاکهای اسلامی در سه عنصر «کارشناسان و کارگزاران»، «نظامات و ساختارها» و «علوم انسانی پشتیبان» ریشه دارد. نتایج حاصله از این پژوهش را میتوان در طراحی الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت و تعیین اولویتهای دولتسازی در جمهوری اسلامی بهکار گرفت.انجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267683120210219The Elements of Cultural Development in the Islamic Government
(From the Perspective of Morteza Motahhari)مبادی پیشرفت فرهنگی در دولت اسلامی (از چشمانداز مرتضی مطهری)24526224370510.22034/sm.2021.118748.1479FAمهدی جمشیدیعضو هیئت علمی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی، قم، ایرانJournal Article20191217The purpose of the present research is to analyze the “elements” and “case principles” of cultural development in the Islamic state from the theoretic perspective of Morteza Motahhari. In this research, first the "questions" and "arguments" at issue were collected, and then the relevant “answers” and “solutions” for each of them were designed and represented in the form of “paradoxical conceptual dualisms”. Afterwards, we had a reference to the works of Morteza Motahhari to determine his answers to the above questions. The results of the study showed that the contributing factors for cultural development in an Islamic government, in the approach of Motahhari, include: “the feasibility of Islamic culture”, “the legitimacy of Islamic culture”, “theism and belief in the afterlife”, “the comprehensiveness and universality of Islam” the originality and determination of culture”, and “the subservience and conformity of culture”.هدف پژوهش حاضر واکاوی «مبادی» و «اصول موضوعۀ» پیشرفت فرهنگی در دولت اسلامی از چشمانداز نظری آیتالله مرتضی مطهری است. در این پژوهش، ابتدا سلسله «پرسشها» و «مسألهها»یی که دربارۀ موضوع مطرح شدهاند، گردآوری گردیده، آنگاه، «پاسخها» و «راهحلّها»ی متناظر با هر یک از آنها، در قالب «دوگانهپردازیهای مفهومی متضاد»، طرّاحی و ارائه شدهاند. سپس به آثار مرتضی مطهری مراجعه شد تا مشخّص شود که پاسخهای او، چیست. نتایج نشان داد که مقوّمات مبادی پیشرفت فرهنگی در دولت اسلامی در رویکرد مطهری، مشتمل بر: «امکان فرهنگ اسلامی»، «حقانیّت فرهنگ اسلامی»، «خدامداری و آخرتاندیشی»، «جامعیّت و فراگیری اسلام»، «اصلانگاری و تعیینکنندگی فرهنگ» و «تصرّفپذیری و مسخّرشوندگی فرهنگ» است.انجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267683120210219The Guidelines of Islamic State in Cultural Management Emphasizing
the views of Morteza Motahhariراهبری حکومت اسلامی در مدیریت فرهنگ با تأکید بر آرای شهید مطهری26328024370210.22034/sm.2021.121404.1509FAعلی باقی نصر آبادیاستادیار، پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)، قم، ایران0000-0002-6708-9762Journal Article20200224The purpose of the present study is to recognize the guidelines of the Islamic state in cultural management from the perspective of the martyred professor Motahhari. The main question of the study is what is the main responsibility of the Islamic state for the cultural management in society. The method of study is descriptive analysis and it relies on the hypothesis that the Islamic state has a main role in the cultural management. The results of the study show that Shahid Motahhari with reference to the Islamic ideology proves that the Islamic state in the realm of cultural management applies two key guidelines. The religious state has two main responsibilities, one is to recognize its audience, and another is to pave the way for improving culture in society.هدف پژوهش حاضر شناخت راهبری حکومت اسلامی در مدیریت فرهنگ از منظر استاد شهید مطهری است. سوال اصلی این است که وظیفه اصلی حکومت اسلامی در برابر مدیریت فرهنگ جامعه چیست؟ روش پژوهش توصیفی-تحلیلی بوده و بر این فرض استوار است که حکومت اسلامی برای مدیریت فرهنگ جامعه نقش اساسی دارد. نتایج پژوهش نشان میدهد که شهید مطهری با مراجعه به ایدئولوژی اسلامی و جهانبینی اسلامی اثبات میکند که حکومت اسلامی در عرصۀ مدیریت فرهنگ از دو نوع راهبری کلیدی برخوردار است. حکومت دینی دو وظیفه اصلی دارد یکی اینکه مخاطبشناسی کند و دیگر آنکه به فراهم کردن زمینهها و مقدمات برای ارتقاء سطح فرهنگی اقدام نماید.انجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267683120210219A Field Assessment of the Significant Criteria in the Substantiation of the Model of New Islamic Civilization in the Academic Society Based on the Ideas of Imam Khomeiniارزیابی میدانی اهمیت شاخصهای تحقق الگوی تمدن نوین اسلامی مبتنی بر اندیشههای امام خمینی در میان جامعه دانشگاهی28130224370310.22034/sm.2021.127897.1537FAمحمدحسین مختاریدانشیار، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم، ایرانJournal Article20200519The purpose of the present study is the field assessment of the significant criteria in the substantiation of the model of new Islamic civilization in the academic society based on the ideas of Imam Khomeini. This research has a practical objective and using a field method it aims to assess the Iranian academic society in terms of new Islamic civilization relying on the ideas of Imam Khomeini. By the study the divine-political will of Imam Khomeini, 116 key sentences and consequently 92 basic and 4 organizing themes were extracted using thematic analysis. They were classified by the method of thematic analysis to present the model of new Islamic civilization based on the ideas of Imam Khomeini. The statistical population of the present research includes higher education and clerical students of grade 3 and 4 in the seminary schools of Tehran, Qom, and Mazandaran (due to convenient access to the) that were chosen by convenience sampling. The research relies on the hypothesis that there is a significant relationship between the criteria and variables of new Islamic civilization in academic society. The results showed that Iran has a suitable condition in terms of new Islamic civilization criteria. Islamic unity with the average of 4.54% has the most suitable condition among the criteria of new Islamic civilization, and Islamic authority with the average of 4.2917%, Islamic insight with average of 4.125%, and Islamic sovereignty and freedom with the average of 3.9583% are in the next levels respectively. Furthermore, the results of structural equations of the research convey that Islamic unity has as much as 92% relationship with new Islamic civilization. The results of structural model show that Islamic unity has the most effect on the formation of new Islamic civilization. Islamic authority with 89%, Islamic insight with 80%, and Islamic sovereignty and freedom with 68% are in the next levels respectively. With respect to the high relationship between all the criteria and new Islamic civilization, the smallest change in each of the criteria can influence the formation of new Islamic civilization.هدف پژوهش حاضر، ارزیابی میدانی اهمیت شاخصهای تحقق الگوی تمدن نوین اسلامی مبتنی بر اندیشههای امام خمینی در میان جامعه دانشگاهی میباشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و با روش میدانی درصدد ارزیابی میدانی جامعه دانشگاهی ایران براساس الگوی تمدن نوین اسلامی مبتنی بر اندیشههای امام خمینی میباشد. با مطالعه وصیتنامه الهی- سیاسی امام خمینی، 116 جمله کلیدی و بهتبع آن 92 مضمون پایه و 4 مضمون سازماندهنده، به روش تحلیل مضمون از آن استخراج شد. این مضامین با استفاده از راهبرد تحلیل مضمون دستهبندی شده و نهایتا الگوی تمدن نوین اسلامی مبتنی بر اندیشههای امام خمینی ارائه شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر دانشجویان تحصیلات تکمیلی و طلاب سطح 3 و 4 حوزههای علمیه شهرهای تهران، قم و مازندران (به دلیل سهولت دسترسی به ایشان) هستند که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. پژوهش بر این فرض استوار است که ارتباط معناداری میان شاخصها و متغیر تمدن نوین اسلامی در میان جامعه دانشگاهی وجود دارد. نتایج نشان داد که شاخصهای تمدن نوین اسلامی از وضعیت مناسبی در کشور برخوردار هستند. وحدت اسلامی با میانگین 4.54 درصد مناسبترین وضعیت را در میان شاخصهای تمدن نوین اسلامی دارد، اقتدار اسلامی با میانگین 4.2917، بصیرت اسلامی با میانگین 4.125 و استقلال و آزادی اسلامی با میانگین 3.9583 در رتبههای بعدی قرار دارند. علاوه بر این، نتایج معادلات ساختاری پژوهش حاکی از آن است که وحدت اسلامی به میزان 0.92 درصد با تمدن نوین اسلامی ارتباط دارد. نتایج مدل ساختاری نشان میدهد که وحدت اسلامی بیشترین تأثیر را بر شکلگیری تمدن نوین اسلامی دارد. اقتدار اسلامی با 0.89، بصیرت اسلامی با 0.80 و استقلال و آزادی اسلامی با 0.68 درصد در رتبههای بعدی هستند. با توجه به بالا بودن میزان ارتباط تمام شاخصها با تمدن نوین اسلامی، کوچکترین تغییری در مقدار هر یک از شاخصها، شکلگیری تمدن نوین اسلامی را تحت تأثیر قرار میدهد.انجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267683120210219The Islamic Republic of Iran and the Shi’ites of Nigeria From Establishment to Socializationانقلاب اسلامی ایران و شیعیان نیجریه: از تأسیس تا جامعهسازی30332424394710.22034/sm.2021.130820.1561FAسید سعید هاشمی نسبدکتری، مرکز پژوهشی مبنا، قم، ایرانJournal Article20200713The purpose of the present study is to address the impact of the Islamic Republic of Iran on the establishment and formation of the Shi’ite community in Nigeria. The method of study is descriptive analysis and the data were analyzed using the theory of structural functionalism. The findings of the study show that the Shi’ites in Nigeria under the influence of the Islamic Revolution could have accomplished to: 1. Substantiate morality emphasizing on and extending the revolutionary values and ideas of Imam Khomeini to their cultural system; 2. Conduct wisely by defining leading and organizing institutions in their political system and accordingly achieve social unity; 3. Attempt to substantiate solidarity and coherence in society through bringing unity among the Shi’ites to approach a Shi’ite independent community. However, the Shi’ites in Nigeria have not been so successful in their interaction with the government and other religious-denominational groups in their country that has led to the current crisis in that society.هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر انقلاب اسلامی بر چگونگی تأسیس و شکلگیری جامعه شیعه در نیجریه است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و دادهها با نظریه کارکردگرایی ساختاری تحلیل شدهاند. یافتههای پژوهش نشان میدهد شیعیان نیجریه متاثر از انقلاب اسلامی توانستهاند: 1) کنش ارزشمدار را با تصریح و تعمیم ارزشهای انقلابی و اندیشه امام خمینی در نظام فرهنگی محقق کنند. 2) با تعریف نهاد رهبری و سازماندهی در نظام سیاسی، کنش مدبرانه را شکل دهند و مبتنی بر آن موفق به بسیج اجتماعی شدند. 3)تلاش کردند با ایجاد همبستگی میان شیعیان، در نظام اجتماعی کنش همبسته و شبکهساز را محقق سازند تا به جامعه خودبنیاد شیعه نزدیک شوند. شیعیان نیجریه در کنش تعاملی با محیط خود موفق نبوده و نتیجه آن بحران کنونی این جامعه است که در ارتباط با دولت نیجریه و دیگر گروههای دینی- مذهبی این کشور رخ داده است.انجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267683120210219The Presence of Jihadi Groups in the Future World New Jihad in the New Worldحضور گروههای جهادی در جهان آینده جدید32534024394610.22034/sm.2021.89979.1244FAطیبه محمدی کیااستادیار، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران0000-0002-5847-479XJournal Article20180714The purpose of the present research is to study the feasibility of the survival of ISIS and Takfiri groups as well as their continuance in the future world. In this regard, the present study aims to analyze the likelihood of presence and role of recent Jihadi movements in the future world. The research study is conducted by Foucauldian discourse methodology, in a holistic method and with regard to Foucault’s theory of discourse. This article studied Jihadi groups specially their salient representative, that is to say ISIS, an identity-centered discourse from the perspective of postmodernism in the realm of international policy. This significant subject is analyzed as a subcategory of the important concept of postmodernism and international studies as an option to explain the presence and role of new entities in international relations. Therefore, the ideas of the outstanding postmodern scholars as well as the feasibility of their application in international diplomacy were discussed. The research relies on the hypothesis that the Jihadi groups will continue their effective presence in the form of scattered but coherent organizations and will have an impact in the regional order.هدف پژوهش حاضر مطالعه امکان ادامه حیات داعش و گروههای تکفیری و چندوچون استمرار حضور آنها در جهان آینده است. در این راستا، پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به امکان حضور و نحوه ایفای نقش جنبش جهادی متأخر در جهان آینده میباشد. این پژوهش با روششناسی گفتمان فوکویی، به شیوهای کلگرایانه و با توجه به اظهارات گفتمانی مد نظر فوکو، انجام شده است. این پژوهش، گروههای جهادی و نمونه برجسته آنها یعنی داعش را بهمثابه گفتمانی هویتپایه از زاویه نگرش پسامدرن در عرصه سیاست بینالملل مورد مطالعه قرار داد. این مهم ذیل فراز اصلی پست مدرنیسم و مطالعات روابط بینالملل بهمثابه امکانی برای توضیح چندوچون حضور و ایفای نقش هستندههای جدید در روابط بینالملل مورد تجزیه و تحلیل واقع شده و ایدهها و اندیشههای اندیشمندان مطرح پسامدرن و امکان بهکار گرفتن این ایدهها در مطالعات روابط بینالملل مورد بحث قرار گرفت. پژوهش بر این فرض استوار است که گروههای جهادی در ادامه حیاتشان در قالب گروههای پراکنده، اما به هم پیوسته، به حضور موثر خود بر نظم منطقهای، ادامه خواهند داد.