انجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267682820200521Imam Khumeini’s Approach to the Political Exegesis of the Noble Qur’anرویکرد امام خمینی در تفسیر سیاسی قرآن کریم7343974310.22034/sm.2020.92761.1266FAعلی سروشگروه علوم سیاسی، دانشگاه باقرالعلوم؛ پژوهشگر پژوهشکده شهید صدر، قم، ایران.Journal Article20180909The purpose of the present study is to present Imam Khumeini’s approach to the political exegesis as an effective exegetical approach to the political transformations in the Muslim World. Explaining and discourse-building of this exegetical approach can pave the way for returning the Qur’an to the context of transformations in the Muslim World. The current research study aims to answer that what Imam Khumeini’s distinctive approach to the political exegesis of the Noble Qur’an is. This approach was explained relying on the theoretical framework of the theory of Two Fitrah. The results of the study showed that the Qur’an as an independent and efficient political school has not turned to a widespread discourse in the Muslim World yet because of 2 reasons: First, the petrified interpretations in the Muslim World have depoliticized the Qur’an by exaggerating the ancillaries of faith and marginalizing “Qur’anic objectives”; second, eclectic approaches have interpreted the Qur’an secular and separated from politics and society. Both of these reasons have led to the “seclusion of the Qur’an” and therefore the political thought and act in the Muslim World today are not affected by the Qur’anic objectives. However, Imam Khumeini’s special and distinctive approach to the political exegesis of the Qur’an could introduce this holy book as a political school and have serious effects on the political transformations and the Islamic revolution in Iran and the international level. Imam Khumeini’s most important principles of the political exegesis include goal-orientation, populism, pragmatism. The result of this approach is a special exegetical approach called “practical approach” seeking to fulfill Qur’anic objectives in the world.هدف پژوهش حاضر ارائه رویکرد تفسیر سیاسی امام خمینی، به مثابه یک رویکرد تفسیری اثربخش در تحولات سیاسی جهان اسلام بود. تبیین و گفتمانسازی این رویکرد تفسیری میتواند زمینهساز بازگشت قرآن به متن تحولات جهان اسلام باشد. در این پژوهش به این سوال پاسخ داده شد که رهیافت متفاوت امام خمینی در تفسیر سیاسی قرآن کریم چیست؟. این رویکرد مبتنی بر چارچوب نظری نظریه دوفطرت تبیین گردید. نتایج نشان داد که قرآن به مثابه یک مکتب سیاسی مستقل و کارآمد به یک گفتمان فراگیر در جهان اسلام تبدیل نشده است، چرا که تفاسیر متحجرانه در جهان اسلام با بزرگنمایی فروعات و به حاشیه راندن «مقاصد قرآن» از قرآن سیاستزدایی نمودهاند، و رویکردهای ملتقطانه، قرآن را سکولار و جدای از سیاست و جامعه تفسیر نمودهاند و حاصل هر دو «مهجوریت قرآن» بوده است، لذا امروز اندیشه و کنش سیاسی در جهان اسلام متاثر از مقاصد قرآن نیست. اما رهیافت خاص و متفاوت امام خمینی در تفسیر سیاسی قرآن توانست قرآن را به مثابه یک مکتب سیاسی معرفی کند و تاثیرات جدی در تحولات سیاسی ایران و انقلاب اسلامی در سطح بینالمللی داشته باشد. مهمترین اصول تفسیر سیاسی امام خمینی مقصدگرایی، مردمگرایی و عملگرایی است. حاصل این اصول، رویکرد خاص تفسیری با عنوان «رویکرد راهبردی» خواهد بود، که درپی تحقق مقاصد قرآنی در جهان است.https://sm.psas.ir/article_39743_957fb973a19b7c5ef313a1f39a39bf69.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267682820200521The Necessity of Civil Moderation in the Political Philosophy of Islamضرورت اعتدال مدنی در فلسفه سیاسی اسلام35523974410.22034/sm.2020.115175.1459FAمرتضی یوسفی راداستادیار، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛ عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه، قم، ایرانJournal Article20191001Statement of the problem in this study is that, in one hand, with regard to religious and divine principles of Islamic political philosophy and the dual nature of human as being material-spiritual, animal-human, and evil-divine, and on the other hand, his status as the representative of God on earth, what sort of system can flourish his perfect capabilities and talents in terms of theoretical and practical aspects to assist him achieve his goals and desires. The results of the research conducted by the method of conceptual analysis and philosophical reason revealed that the acknowledged goals and desires in Islamic political philosophy can be achieved only through a political system relying on civil moderation. Thus Islamic political philosophy is neither unrealistic nor idealistic, but it is realistic and based on rationality and how to establish order and stability by understanding the essence of virtue and evil as well as the management of how to set up virtues and prevent evil acts (injustice, the infringement of human rights, …). Furthermore, the rationality of political philosophy is more inclined to prevention and preparation, rather than recognition of the essence and prescription for goals.مساله اصلی پژوهش این بود که با توجه به مبانی دینی و الهی فلسفه سیاسی اسلامی و با اعتقاد به سرشت دوگانه مادی- معنوی، حیوانی- انسانی و شیطانی- الهی انسان از یکسو و اعتقاد به جایگاه خلیفه الهی انسان از سوی دیگر، چه نوع نظم و نظامی میتواند ظرفیتها و استعدادهای کمالی انسان در ابعاد نظری و عملی را شکوفا نموده و دستیابی به آمال و آرزوها را امکانپذیر سازد. نتایج پژوهش که با روش تحلیل مفاهیم و استدلال فلسفی انجام شد، نشان داد که دستیابی به آمال و آرزوهای شناخته شده در فلسفه سیاسی اسلامی ضرورتا از طریق نظم و نظام سیاسی مبتنی بر اعتدال مدنی امکانپذیر میباشد. در این صورت فلسفه سیاسی اسلامی نه غیر واقعگرا و آرمانی، بلکه واقعگرا بوده و حقیقت آن مبتنی بر خردورزی از چگونگی ایجاد و استقرار نظم و ثباتی است که از طریق شناخت حقیقت فضائل و رذائل و تدبیر در نحوۀ استقرار فضائل و دوری و پیشگیری از رذائل(بیعدالتی، تجاوز به حقوق دیگران و...) میباشد. همچنین خردورزی فلسفه سیاسی قبل از آن که از سنخ ماهیتشناسانه و تدبیر و تجویز آرمانها باشد، از نوع تدبیر در پیشگیری و بسترسازی است.https://sm.psas.ir/article_39744_dee460a8edf2d54ff5e25ad9547d168d.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267682820200521The Role of Rationality in the Establishment of New Islamic Civilization from the Perspective of Imam Khomeini and Ayatollah Khameneiجایگاه عقلانیت در شکلگیری مراحل رسیدن به تمدن نوین اسلامی از دیدگاه امام خمینی و آیتالله خامنهای53704044510.22034/sm.2020.128983.1542FAسید شهاب لاجوردیدانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی، دانشگاه باقرالعلوم، قم، ایرانمسعود معینی پوراستادیار، گروه علوم سیاسی، دانشگاه باقرالعلوم ع، قم ، ایران.0000-0002-1214-1156Journal Article20200610The purpose of the present study is to investigate the role of rationality as an element in the establishment of new Islamic civilization and the fulfilment of its 5 stages according to the ideas of Imam Khomeini and Ayatollah Khamenei. In this regard, the written works of Imam Khomeini, especially Sharh-e Hadith-e Junud-e ‘Aql va Jahl, Sharh-e Chehel Hadith, Sahife Imam, and also the speeches of the Supreme Leader during the years of his leadership and authority were accurately studied. The results of the study indicated that rationality is pivotal to the formation of all the stages of new Islamic civilization. Furthermore, the advice and guidelines provided by Imam Khomeini and Ayatollah Khamenei to achieve new Islamic civilization correspond to the rational tenets mentioned in the noble Hadith of wisdom and ignorance. If rationality flourishes and manifests in a civilization, that achieves its perfect and high goal, that is to say human prosperity, hence transcendental civilization would be formed. On the other hand, if rationality follows ignorance it moves to Asfal <br /> as-Safel’in (the lowest of the low) so mundane civilization would be formed.هدف پژوهش حاضر شناسایی جایگاه عقلانیت بهعنوان یکی از ارکان شکلگیری تمدن نوین اسلامی در تحقق مراحل پنجگانه این تمدن در اندیشه امام خمینی و آیتالله خامنهای بود. در این راستا، مطالب مکتوب امام خمینی، خصوصاً در کتابهای <em>شرح حدیث جنود عقل و جهل</em>، <em>شرح چهل حدیث</em> و بیانات ایشان در <em>صحیفه امام</em> و همچنین بیانات مقام معظم رهبری در طول سالهای رهبری و زعامت ایشان مورد واکاوی و مداقه قرار گرفت. نتایج تحقیق حاکی از آن است که عقلانیت در شکلگیری تمام مراحل تمدن نوین اسلامی نقش اساسی و محوری دارد و تمامی توصیهها و راهکارهایی که توسط امام خمینی و آیتالله خامنهای بهمنظور رسیدن به تمدن نوین اسلامی مطرح شده، منطبق با جنود عقلی است که در حدیث شریف جنود عقل و جهل مطرح شده است. به هر میزان که جنود عقل در یک تمدن شکوفا و متجلی شوند، آن تمدن به سمت تعالی و غایت قصوای خود که سعادت بشر میباشد، دست خواهد یافت و تمدن متعالی را شکل میدهد و در نقطه مقابل نیز به هر مقدار که از جنود جهل تبعیت کند، به سمت اسفلالسافلین حرکت خواهد کرد و تمدن متدانی را شکل خواهد داد.https://sm.psas.ir/article_40445_04ba8f7e22a94fdc2e8fd5d5de55998d.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267682820200521A Linguistic Analysis of the Characteristics of “Peace” from Imam Khumeini’s Perspectiveتحلیل محتوای زبانشناختی ویژگیهای «صلح» از منظر امام خمینی71883974010.22034/sm.2020.39740FAسید عبدالمجید طباطبایی لطفیاستادیار، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، قم، ایران.طاهره قاسمیدانشجوی دکتری زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، قم، ایران.عصمت السادات طباطبایی لطفیاستادیار، گروه فقه و مبانی حقوق، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، قم، ایران.Journal Article20181223The objective of the present study is to analyze linguistic characteristics of peace in Imam Khumein’s view. Thus by comparing the data to the positive and negative criteria proposed by Gultung, it is attempted to represent an authentic review based on linguistic analysis of the concept of peace from Imam Khumeini’s perspective. In this regard, 120 sentences having the theme of peace were extracted and classified in terms of two characteristics, that is to say dos and don’ts. It was revealed that peace in Imam Khumeini’s view is a concept with jurisprudential, political, and ethical aspects. The results showed that peace in the perception of Imam Khumeini lies within the epistemological framework of Islam. His view to peace has global and national layers. In the global layer, the international considerations are taken into account, and in the national layer, the internal interests are regarded. Moreover, Imam Khumeini has both positive and negative approach to peace in his statements according to Gultung’s model. The attitude of Imam Khumeini to peace can be regarded as a jurisprudential-political approach, with its jurisprudential aspects manifested in the national level, and its political aspects emerged in both national and international realms.هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای زبانشناختی ویژگیهای صلح از دیدگاه امام خمینی بود و تلاش کرد تا با مقابله دادهها با شاخصهای ایجابی و سلبی پیشنهادی گالتونگ، خوانشی مبتنی بر تحلیل محتوای زبانشناختی از مفهوم صلح در اندیشه امام خمینی ارائه دهد. در این راستا، پس از استخراج 120 جمله با مضمون صلح و دستهبندی آنها براساس دو ویژگی بایدها و نبایدها، مشخص شد که صلح از منظر امام خمینی مفهومی است که دارای زوایای فقهی، سیاسی و اخلاقی میباشد. نتایج نشان داد، صلح در بینش امام خمینی در چارچوب معرفتی اسلام قرار میگیرد. دیدگاه امام خمینی از دو لایه نسبت به صلح برخوردار است. در لایه جهانی آن، ملاحظات بینالمللی در نظر گرفته شده، و در لایه ملی آن مصلحتهای ملی لحاظ شده است. به علاوه، امام خمینی در بیانات خود طبق الگوی گالتونگ هم رویکرد سلبی و هم رویکرد ایجابی به صلح دارد. نگرش امام خمینی را نیز یکی از نمونههای سیاسی- فقاهتی در نظر گرفت که بعد فقاهتی آن بیشتر مجال بروز در گستره ملی را پیدا کرده و بُعد سیاسی آن علاوهبر گستره ملی در عرصه بینالمللی نیز به ظهور رسیده است.https://sm.psas.ir/article_39740_d3c9a9550a4f54cf83d64176bee61b36.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267682820200521The Kalami-Fiqhi (Theological-Jurisprudential) Principles of Khajeh Nasir al-Din Tusi in Interaction with Abbasid Governmentمبانی کلامی ـ فقهی خواجه نصیرالدین طوسی در تعامل با حکومت عباسیان891063974610.22034/sm.2020.108962.1393FAمریم سعیدیان جزیدانشیار، گروه معارف اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اهل بیت، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.لیلا جنترانیکارشناسی ارشد، گروه معارف اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اهل بیت، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.Journal Article20190602The purpose of this study is to investigate how and why Khajeh Nasir al-Din Tusi dealt with Abbasid government and also discern the rationale behind his political thought and behavior based on his works in Kalami-Fiqhi (theological-jurisprudential) principles. The significance of this study is that, in addition to understanding the tenets of Shi’ite ideology, it explains the principles of Khajeh Nasir al-Din Tusi as a Shi’ite Muslim thinker in his interaction with Abbasid government. By his accurate and principled comprehension of the Godly teachings and instructions of Ahl al-Bayt as well as Shi’ite former experiences, he inferred important principles in the realm of political thought that resulted in his appropriate encounter with contemporary realities back then and paved the way for the emergence of Shi’ite ideology in the political and social realm. The results of this theological-historical study showed that the theoretical principles of Khajeh Nasir al-Din Tusi are derived from the tenets of Shi’ite belief, Towhid (monotheism), and Imamat. He holds that the establishment of government is a requisite for human life as human being is instinctively social. He also regards that authority is only the right of God and those permitted by Him. Relying on ethical objectivism, he holds that only a government by an innocent Imam appointed by God, or introduced by Imam as his special or generic representative is deemed legitimate and appropriate. Therefore, he regards Abbasid establishment as an illegal occupant of Khilafat. Based on his intellectual principles derived from the Qur’anic verses and the narratives of innocent Imams and also the expediency for Muslims particularly Shi’ites, Khajeh Nasir interacted with Abbasid government by applying principles such as Taqia (denial of religious belief, justice, Imamat and so on.هدف این تحقیق بررسی چگونگی و دلایل مواجهه خواجه نصیرالدین طوسی با عباسیان و نیز ریشهیابی اندیشه و رفتار سیاسی خواجه براساس آثار ایشان در مبانی کلامی و فقهی قابل استخراج است. اهمیت تحقیق در آن است که در راستای فهم مبانی و اصول اندیشه شیعی، به تبیین مبانی خواجه به عنوان یکی از اندیشمندان مسلمان شیعی در تعامل با حکومت عباسیان میپردازد. وی با فهم دقیق و اصولی از آموزههای وحیانی و معارف اهلبیت(ع) و تجارب پیشین شیعه، قواعد مهمی را در حوزه اندیشه سیاسی استنباط کرد که پیامد آن مواجهه صحیح با واقعیتهای معاصر و زمینهسازی برای ظهور و بروز تفکر شیعی در حوزه اندیشه اجتماعی و سیاسی بود. روش پژوهش از نوع مطالعه کلامی و تاریخی بوده و نتایج نشان داد، مبانی نظری خواجه طوسی برگرفته از اصول اعتقادی شیعه، توحید و امامت است. وی حکومت را لازمه زندگی بشر میداند، چرا که انسان فطرتاً اجتماعی است. حاکمیت را تنها حق خداوند و افراد مأذون از جانب خدا میداند. وی براساس حسن و قبح عقلی، حکومتی را مطلوب و ذاتاً دارای مشروعیت میداند که حاکم آن امام معصوم و منصوب از جانب خدا باشد، یا امام فرد یا افرادی را به عنوان نائب خاص یا عام خود بر این امر مهم معرفی کرده باشد. لذا، حکومت عباسیان غاصب خلافت است. خواجه براساس مبانی فکری خود که برگرفته از آیات و روایات امامان معصوم(ع) است و براساس منافع مسلمانان، خاصه تشیع، با بهرهگیری از قواعدی مانند تقیه، عدالت، امامت و... با حکومت عباسیان تعامل داشت.https://sm.psas.ir/article_39746_7733f901477c162ad6b8542e50b4bbd8.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267682820200521An Introduction to Social Mysticism in the Light of Nehzat-e Husseiniمقدمهای بر عرفان اجتماعی در پرتو نهضت حسینی1071243974810.22034/sm.2020.114301.1451FAمحمد جواد رودگردانشیار، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تهران، ایران.Journal Article20190915The objective of the present study is to answer if Nehzat-e Husseini has adequate capability to perceive social mysticism and civilizing Jihadi-revolutionary sufism. The results of this research conducted by narrative-rational approach showed that the event of Ashura conducted by the innocent Imam and also the battle of Karbala as an active and everlasting movement complemented Nobowwat (prophecy), Imamt, Risalt (mission of the Prophet), and Wilayat (guardianship) for the sustenance of Muhammadian original Islam. Ashura and Nehzat-e Karbala provided us with Jihadi-epic and rational-romantic instructions, justice, and monotheistic truth. Nehzat-e Husseini introduced mysticism and social mystics through the sermons, letters, aphorisms, dialogues, poems, and battle cries by Seyed al-Shuhada who was as the guidance lamp and salvation ship along with his special and generic companions. They sought to represent a role model for Islamic original mysticism and civilizing Islam as truly rational Sufism and significant intuition in the realm of Jihad and martyrdom. Social mysticism in the light of Nehzat-e Husseini can manifest mystical stages with social spirit and Jihadi-revolutionary tokens to reveal the fact that mystical concepts and Sufi instructions are not neutral and passive, but rather they have an active and epic essence. Social mysticism is attached to Ahl al-Bayt, rationality, justice, and genuine spirituality. Its directions and issues are against tyranny. This mysticism gets into battle for the sake of justice so it does not favor seclusion, passivity, neutrality, luxury, silence, or immovability.هدف پژوهش حاضر پرداختن به این سوال اساسی بود که آیا نهضت حسینی از قابلیت و ظرفیت لازم و کافی برای درک و دریافت عرفان اجتماعی و سلوک جهادی – انقلابی تمدنساز برخوردار است؟ روش پژوهش با رویکرد نقلی- عقلی بوده و نتایج نشان داد عاشورا که فعل معصوم(ع) و نهضت کربلا نهضتی پویا و پایا میباشد، جامع نبوت و امامت و رسالت و ولایت در بقای اسلام ناب محمدی(ص) است، عرفان اجتماعی را با گزارهها و آموزههای جهادی – حماسی، عقلی – عشقی و عدالتگستری و حقیقت محوری با جانمایه توحیدی در اختیارمان نهاد. نهضت حسینی، عرفان و عارفان اجتماعی را در معارفی که در خطبهها، نامهها، کلمات قصار و گفتگوها، اشعار و رجزخوانیها از سوی سیدالشهداء و یاران خاص و عام آن امامی که مصباح هدایت و کشتی نجات بود و هست ظهور یافت، معرفی کرد تا عرفان ناب اسلام و اسلامی تدینساز و تمدنپرداز به عنوان عرفان معیار، سلوک سنجشگر و شهود شاخص متجلی در میدان جهاد و شهادت، اسوه و شاهد قرار گیرد. در تحقق عرفان اجتماعی در پرتو نهضت حسینی، مقامات عرفانی با روح و رائحه اجتماعی و نشان و نشانیهای انقلابی – جهادی تبیین و تحقق یافت تا روشن شود که مفاهیم عرفانی و آموزههای سلوکی خنثی و منفعل نبوده و از هویت فعال و ماهیت حماسی برخوردارند و عرفان اهلبیتی، عرفان عقلانیت و عدالت و معنویت تمام عیار است، عرفانی که دارای جهتگیریها و موضوعات و مواضع ظلم گریزانه، ظلمستیزانه و عرفان مبارزهجویانه است، نه عرفان خلوت و رخوت یا خنثی و اشرافی یا عرفان سکوت و سکون.https://sm.psas.ir/article_39748_3800ccd07ccb9fe6286dd0c760be4d3a.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267682820200521Political trainin g in the Ideology of Twelver Shi’ism: Principles and Tenetsتربیت سیاسی در اندیشه شیعه اثنیعشری: مبانی و اصول حاکم بر آن1251443974110.22034/sm.2020.110474.1406FAعلی ملکیدکتری، رشته اندیشههای سیاسی، گروه علوم سیاسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، قم، ایرانمحمد ترابیاستادیار، گروه علوم سیاسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، قم، ایرانعلی شیرخانیدانشیار، گروه علوم سیاسی، دانشکده علوم انسانی، ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، قم، ایرانJournal Article20190630The purpose of the present study is to explain the principles and tenets of political training in the ideology of Twelver Shi’ism and Thomas Hobbes in order to sustain and secure the political system and establish permanent peace and security. In this regard and by descriptive analysis, the principles of cognition and belief including reason, revelation, piety, self-denial, and faith as well as the principles of ontology, anthropology, and political training including monotheism servitude to God, and guardianship (wilayat) were explored. The results indicated that in the process of political training from religious perspective, one first learns to know and explore his surrounding context and then starts to analyze it based on religious instructions and finally adopts a religious decision. Epistemology, ontology, and anthropology are 3 basic components in political training that provide the theoretical arguments for this process and also foster monotheism, servitude, guardianship, and responsibility among citizens to arrange their obligation to society relying on religion and religiousness. In western views especially the ideas of Thomas Hobbes, political training seeks to sustain the status quo in politics and controls social and political situation by creating a sense of fear and horror among new generation so it attempts to train adherent, devoted, and loyal people to the totalitarianism. However, political training in Shi’ite ideology aims to fulfill different purposes such as educating independent, critical, influential, and participative citizens in political and social affairs who have a sense of responsibility toward the destiny of political system, themselves, fellow citizens, and whole human being.هدف پژوهش حاضر تبیین مبانی و اصول حاکم بر تربیت سیاسی در جهت حفظ و حراست از نظام سیاسی و به منظور برقرای و تداوم صلح و امنیت در اندیشه شیعه اثنی عشری و بررسی اندیشه توماس هابز در این زمینه بود. در این راستا و با روش توصیفی – تحلیلی، مبانی شناخت و باور شامل عقل، وحی، تقوا و خویشتنداری و ایمان؛ مبانی هستیشناختی، منبع انسانشناختی، اصول تربیت سیاسی شامل اصل توحید محوری، عبودیت و ولایتمحوری، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد، در فرایند تربیت سیاسی، فرد از منظر دینی میآموزد که ضمن شناخت محیط پیرامون، آن را بررسی، سپس براساس آموزههای دینی آن را تجزیه و تحلیل و در مرحلة بعد موضع دینمدارانه إتخاذ نماید. معرفتشناسی، هستیشناسی، انسانشناختی، سه مبنای محوری در جریان تربیت سیاسی است که مباحث تئوریک این فرایند را فراهم کرده و به تبع آن اصل توحید محوری، عبودیت و ولایت محوری، مسئولیتپذیری را تقویت و وظایف و تکالیف شهروندان را در قبال جامعه، مبتنی بر دین و دینداری تنظیم میکند. در اندیشههای غربی به ویژه در اندیشه هابز تربیت سیاسی به دنبال حفظ وضع سیاسی موجود، اعمال کنترل اجتماعی و سیاسی از طریق یادآوری ترس و وحشت در وضع طبیعی بر نسل نو و تلاش در جهت تربیت افرادی مرید، هوادار و وفادار به دولت مطلقه است. در اندیشۀ شیعی، تربیت سیاسی درپی تحقق اهدافی نظیر ترتیب شهروندان مستقل و نقاد، تربیت افرادی تأثیرگذار و مشارکتجو در مسائل سیاسی و اجتماعی، ایجاد احساس مسئولیت به سرنوشت نظام سیاسی حاکم و نیز احساس مسئولیت نسبت به خویش، افراد جامعه و کل بشریت است.https://sm.psas.ir/article_39741_140e862ce6f050e10ede694cdd7ae9a2.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267682820200521The Effects of the Virtue of Serenity on the Political Training of Politicians in the Islamic Republic of Iran from Imam Khumeini’s Perspectiveآثار فضیلت تؤده بر تربیت سیاسی کارگزاران جمهوری اسلامی ایران از منظر امام خمینی1451623973610.22034/sm.2020.119508.1489FAغلامرضا مهرباندانشجوی دکتری، گروه علوم سیاسی گرایش مسائل ایران، دانشگاه باقرالعلوم، قم، ایران.Journal Article20200102The purpose of present study is to explain the effect of ethical virtues especially serenity on the political training and to demonstrate a divine and virtuous model for the political training of politicians in the Islamic Republic of Iran from Imam Khumeini’s view in order to solve some challenges in the Islamic government. This research was conducted by descriptive analysis and the results showed that the ideas of Imam Khumeini represent a good model in the field of divine political education. His political and ethical views have the potential to develop a Godly virtuous model for political training because he has represented one of the best descriptions of the hierarchy of virtues and evil acts. Prudent political behavior, resistance against corruption, increasing political influence, and choosing a just and fair political frontier for individuals and society are among his works.هدف پژوهش حاضر بیان تأثیر فضایل اخلاقی به ویژه تؤده بر تربیت سیاسی و همچنین ترسیم گوشهای از الگوی تربیت سیاسی فضیلتگرای الهی برای کارگزاران جمهوری اسلامی ایران از منظر امام خمینی در قالب آثار فضیلت تؤده بر تربیت سیاسی، به جهت حل برخی از چالشهای نظام اسلامی بود. روش پژوهش توصیفی – تحلیلی بوده و نتایج نشان داد، اندیشههای امام خمینی الگوی مطلوبی در زمینه تربیت سیاسی الهی ارائه میدهد. دیدگاههای اخلاقی سیاسی ایشان ظرفیت تولید الگوی تربیت سیاسی فضیلتگرای الهی را دارد، زیرا وی یکی از بهترین توصیفها از نظام فضایل و رذایل را ارائه دادهاند. بروز رفتارهای سیاسی سنجیده، عدم تأثیرپذیری از محیط فاسد و افزایش تأثیرگذاری سیاسی و انتخاب جبهه سیاسی حقگرا برای فرد و جامعه از جمله این آثار است.https://sm.psas.ir/article_39736_a00d883cf8ac76a0e1d94e5ad0afb07c.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267682820200521A Potentiality Study into the References of Shi’ite Political Jurisprudence
in Haram Businesses (Makasib-e Moharrameh)ظرفیتسنجی منابع فقه سیاسی شیعه در مباحث مکاسب محرمه1631803974510.22034/sm.2020.103851.1340FAبشری عبدخداییدکتری، فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده الهیات، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران.محمدتقی فخلعیاستاد، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده الهیات، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایرانسید محمدتقی قبولی درافشاندانشیار، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده الهیات، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران.Journal Article20190301The objective of this study is to answer how can we use the subjects in Haram Businesses (Makaseb-e Moharrameh) as one of the most extensive jurisprudential issues to explain the principles and references in political jurisprudence. In this regard and using descriptive analysis, the present study aims to delve into the potentiality of political jurisprudence in Makaseb-e Moharrameh. Principles and issues as well as Ijtihad refrences in the political jurisprudence recognized by the study of jurists’ approach in inferring the political issues in Makase-e Moharrameh are among the most significant issues in this research. The most important results of this study denote identification of the potentials of in Makaseb-e Moharrameh in order to recognize complementary references for Ijtihad in political jurisprudence such as reason, purposes of shariat, and place and time requirements. Thus the faculty of reason can play an import role in determining the borders of political rules and the criterion for prioritization in overlapping situations in political jurisprudence. The function of religious purposes can also be consiodered in the exegesis of Qur’anic verses in the process of inferring religious rules and prioritization criterion in overlapping situations. In contemporary approaches to political jurisprudence like Imam Khumeini’s approach, time and place requirements as the complementary references in Ijtihad and expediency in political jurisprudential issues are also taken into account.هدف پژوهش حاضر پاسخ به این پرسش بود که از موضوعات مکاسب محرمه به عنوان یکی از گستردهترین موضوعات فقه، چگونه میتوان در تبیین مبانی و منابع فقه سیاسی بهره جست؟ در این راستا، پژوهش حاضر با روش تحلیلی- توصیفی به واکاوی ظرفیتهایی از فقه سیاسی موضوعات مکاسب محرمه پرداخته است. قواعد و مسائل فقه سیاسی و منابع اجتهاد در فقه سیاسی که با بررسی رویکرد فقها در استنباط موضوعات سیاسی در مباحث مکاسب محرمه قابل شناسایی است، عمده مباحث مورد بررسی در این پژوهش بودند. مهمترین نتایج تحقیق، شناسایی ظرفیت موضوعات مکاسب محرمه در شناسایی منابع تکمیلی برای اجتهاد در فقه سیاسی است که میتوان ضروت توجه به عقل، نظارت مقاصد شریعت و نیز توجه به مقتضیات زمان و مکان را به عنوان این منابع نام برد. بدین صورت که عقل میتواند نقش مهمی در تعیین حدود موضوعات احکام سیاسی و نیز تشخیص ملاک اهم در موقعیت تزاحم در فقه سیاسی داشته باشد. کارکرد مقاصد شریعت را نیز میتوان در تفسیر نصوص در فرایند استنباط احکام شرعی و نیز شناخت ملاک اهم در موقعیتهای تزاحم پس از استنباط مورد توجه قرار داد. در رویکردهای معاصر به فقه سیاسی مانند رویکرد امام خمینی، توجه به مقتضیات زمان و مکان نیز به عنوان منابع تکمیلی در اجتهاد و تشخیص مصلحت در مسائل فقه سیاسی مورد استفاده قرار گرفته است.https://sm.psas.ir/article_39745_dd605a764d94bfeb6131e9c7acf36850.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267682820200521The Reflection of Jurists’ Conceptual Disagreement with Law in the Constitutional Period on the Process of Political Development in Contemporary Iranبازتاب منازعه مفهومی فقهای عصر مشروطه درباره قانون بر فرآیند توسعه سیاسی ایران معاصر1812023973710.22034/sm.2020.88961.1232FAعلیرضا صالحیدکتری جامعهشناسی سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانسید مصطفی ابطحیاستادیار، گروه علوم سیاسی، دانشکده الهیات، حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران.ابوالقاسم طاهریاستاد، گروه علوم سیاسی، دانشکده الهیات، حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران.Journal Article20180630The purpose of the present study is to survey the ups and downs of the process of political development in contemporary Iran with respect to the different jurisprudential views about new concepts held by jurists in the Persian constitutional period. Relying on sociological, historical, and exegetical study methods, this research seeks to answer what impact the jurisprudential views about law held by jurists in the constitutional period had on the political development of contemporary Iran. The results showed that jurists’ disagreement with the concept of law in the constitutional period led to their opposite theoretical and practical decisions due to their obligation to religious rules and the instability of peaceful talks in that time. Their opposition through jurisprudential binding Fatawas, sanctification of some acts as being religious, and negation of the counteracts had an immense effect on the political behavior of Iranians such that it caused social, political, and legal segmentation as well as violent reactions among Iranians. Such inflexible gaps in Iran during the constitutional period definitely paved the way to move toward achieving essential criteria in the process of political development.هدف پژوهش حاضر بررسی فراز و فرود فرآیند توسعه سیاسی در ایران معاصر با توجه به نگرشهای متفاوت فقهی فقهای عصر مشروطه نسبت به مفاهیم نوآیین بود. این پژوهش با استفاده از روشهای مطالعات جامعهشناسی تاریخی تفسیری درپی پاسخ به این پرسش است که نگرشهای فقهی فقهای عصر مشروطه درباره مفهوم قانون چه تاثیری بر فرآیند توسعه سیاسی در ایران معاصر گذاشته است؟ نتایج نشان میدهد، منازعه مفهومی فقهای عصر مشروطه در مواجهه با مفهوم قانون مستند به دلائل شرعی و ناپایداری فضای گفتگوی مسالمتآمیز میان آنان، به اتخاذ مواضع متضاد نظری و عملی منجر شد. ارائه این نتایج متضاد در قالب فتاوای فقهی لازمالعمل به مردم، تقدسبخشی به عملکردها ذیل عناوین شرعی و طرد طرف مقابل، تاثیر به سزایی در شکلدهی به رفتارهای سیاسی ایرانیان داشت؛ به صورتی که به عنوان یکی از عوامل ایجاد چندپارگیهای اجتماعی، سیاسی و حقوقی و بروز رفتارهای خشونتآمیز در ایران معاصر محسوب میشود. ایجاد چنین شکافهای غیرمنعطف در ایران عصر مشروطه لاجرم فضای مناسبی برای حرکت به سمت دستیابی به شاخصهای لازم در فرآیند توسعه سیاسی را تحت تاثیر قرار میدهد.https://sm.psas.ir/article_39737_c06dd1e7db1a6f2bb1c6aea6a6e302a3.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267682820200521Discourse Analysis of Friday Sermons by the Supreme Leader on January 17th, 2020 After the Martyrdom of Lieutenant General Soleimaniتحلیل گفتمان خطبههای نماز جمعه مقام معظم رهبری در تاریخ 27/10/1398 پس از شهادت سردار سلیمانی2032223973910.22034/sm.2020.121799.1513FAآرمان ذاکراستادیار، گروه زبان، دانشگاه آیت الله بروجردی، بروجرد، ایران.Journal Article20200217The purpose of the present study is to explore statements by the supreme leader in Friday Sermons on January 17th, 2020 after the martyrdom of lieutenant general Soleimani using linguistic analysis in the framework of Fairclough’s discourse theory in order to extract the linguistic approaches and tools applied in his speech. In this regard, both the linguistic tools and political concepts were identified in his speech. Therefore, statement of the problem in this article is to reveal the concepts as well as implicit and explicit semantic layers in the statements of the supreme leader, and to offer linguistic guidelines for a better comprehension of all linguistic and conceptual aspects in his speech. The results of this study conducted by descriptive analysis showed that the most important issues in the statements of the supreme leader involve resistance against enemy by honoring the holy day of martyrdom, burial ceremony, taking revenge for lieutenant general Soleimani, and trying to gain strength against the enmity of the U.S and Global Arrogance. Paying attention to the statements of this speech can determine general foreign policy of the Islamic Republic of Iran toward the United States. Using linguistic tools such as semantic connotation of the words, creating a bipolar of establishment against the enemy, metaphor –the story of Moses (PBUH)-, repetition of key concepts, making a reference to the Qur’an, making a reference to former events, and various practical aspects of language including linguistic stimulations, Ayatollah Khameneii conveyed the concepts to the audience in a comprehensive and effective way.هدف پژوهش حاضر بررسی بیانات مقام معظم رهبری در خطبههای نماز جمعه در تاریخ 27/10/1398پس از شهادت سردار سلیمانی با استفاده از تحلیل زبانشناختی در چهارچوب نظریه گفتمان فرکلاف و دستیابی به رویکردها و ابزارهای زبانی به کار رفته در سخنان ایشان بود. در این راستا، هم ابزارهای زبانی انتقال محتوا در سخنرانی ایشان شناسایی شدند و هم محتوای سیاسی متن تبیین گردید. بنابراین، مسئلۀ اصلی این پژوهش کشف محتوا و لایههای پیدا و پنهان فرمایشات مقام معظم رهبری و نیز راهکارهای زبانی جهت دریافت و درک بهتر تمامی ابعاد زبانی و محتوایی این سخنان است. نتایج پژوهش که با روش توصیفی- تحلیلی انجام شد، نشان داد که مهمترین موضوع در فرمایشات مقام معظم رهبری مقاومت در برابر دشمن از طریق پاسداشت ایامالله شهادت، تشییع و انتقام سردار شهید قاسم سلیمانی و تلاش برای قویتر شدن در برابر دشمنیهای امریکا و استکبار جهانی است. توجه به این فرمایشات میتواند سیاست کلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در قبال امریکا را مشخص و تبیین نماید. ایشان در این خطبهها با استفاده از ابزارهای زبانی همچون استفاده از بار معنایی واژهها، ایجاد دو قطبی نظام در برابر دشمن، استفاده از استعاره (قضیه حضرت موسی (ع))، تکرار مفاهیم کلیدی، ارجاع به قرآن کریم، ارجاع به حوادث پیشین و استفاده از جنبههای کاربردی مختلف زبان از جمله کارکرد ترغیبی زبان این مفاهیم را به طور کامل و تاثیرگذار به مخاطبان منتقل نمودهاند.https://sm.psas.ir/article_39739_016cf6eb25c4c14b28447b6f40f92612.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267682820200521The Components of Political Legitimacy from the Perspective of the Constitution
of Islamic Republic of Iranمؤلفههای مشروعیت سیاسی از منظر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران2232443974910.22034/sm.2020.110757.1414FAفرهاد کرامتاستادیار، گروه علوم سیاسی، دانشگاه پیام نور، واحد تهران، ایران.حسین علی پوراستادیار، گروه مدیریت دولتی، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، تهران، ایران.Journal Article20190711The purpose of present study is to investigate the components of political legitimacy in the constitution of the Islamic Republic of Iran. In this research which had historical and analytical approach, the multiple aspects and components of legitimacy in the constitution of Islamic Republic of Iran were analyzed. The results of this study conducted by descriptive analysis revealed that to consolidate the components of political legitimacy in the constitution of the Islamic Republic of Iran and to sustain the political system, in addition to the legitimizing principles relevant to the time of foundation, the current stabilizing factors should also be taken into account so that we can both consolidate the power of political system and achieve more accurate criteria for evaluation. The constitution of the Islamic Republic of Iran has considered each of 4 components of legitimacy; however, the legitimizing elements of political power are emphasized more in practice compared to the rest of elements. Paying attention to this point necessitates serious retrospective measures in the evaluation of the performance of the Islamic Republic of Iran based on legitimacy criterion and suitable research plans for future in order to consolidate and sustain legitimacy.هدف پژوهش حاضر بررسی مولفههای مشروعیت سیاسی در قانون اساسی جمهوری اسلامی بود. در این پژوهش با رویکرد تاریخی و تحلیلی، ابعاد و مولفههای چندگانه مشروعیت در قانون اساسی جمهوری اسلامی مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش که به شیوه توصیفی – تحلیلی بوده، نتایج نشان داد که برای تقویت مولفههای مشروعیت سیاسی در قانون اساسی جمهوری اسلامی و برای حفظ پایداری و دوام نظام سیاسی، باید علاوه بر مبانی مشروعیتساز مربوط به زمان تاسیس، عوامل پایدارکننده و تداوم بخش آن را نیز مورد توجه قرار داد تا علاوه بر تحکیم قدرت نظام سیاسی، معیارهای دقیقتری برای ارزیابی عملکرد آن نیز به دست آورد. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هر چهار عنصر سازنده مشروعیت را مورد توجه قرار داده است، اما آنچه در عمل بیشتر مورد تاکید واقع شده، عناصر حقانیتساز قدرت سیاسی بودهاند تا دیگر عناصر. نکتهای که توجه به آن ضرورت بازنگری جدی در ارزیابی عملکرد جمهوری اسلامی براساس شاخص مشروعیت و طراحی برنامههای پژوهشی و عملیاتی مناسب برای آینده را، در راستای حفظ و تقویت مشروعیت، ایجاب میکند.https://sm.psas.ir/article_39749_006fd697102e33c5d30f0464598cca59.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267682820200521An Analysis of the Effective Factors on the Process of Political Identity in the Islamic Republic of Iranبررسی عوامل مؤثر بر روند هویت سیاسی جمهوری اسلامی ایران2452643973810.22034/sm.2020.109516.1398FAمهدیه نامداردکتری، رشته علوم سیاسی(گرایش مسائل ایران)، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، قم، ایران .غلامرضا بهروزی لکاستادیار، گروه علوم سیاسی، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، قم، ایران.Journal Article20190625The objective of the present study is futurology of the process of political identity, aligned with developing an optimal perspective of the Islamic Republic of Iran. In this regard, the opportunities and challenges as result of some events such as globalization, media, and soft war that might be effective on future were studied. Using Trend Impact Analysis (TIA) as method in discovery future studies, this research highlighted some former and likely future procedures as well as important deriving forces in discovering the future of political identity in Iran. The results showed that future political identity in Iran is encountered with numerous opportunities and threats. By using the opportunities and modern communicative means, we can witness considerable increase in people’s participation, public trust, and sense of attachment to one’s country, on the one hand, and transparent, real, and sound relations with foreign countries on the other hand.هدف پژوهش حاضر آیندهپژوهی روند هویت سیاسی، در راستای تدوین چشمانداز مطلوب نظام جمهوری اسلامی ایران بود. در این راستا، فرصتها و چالشهای ناشی از برخی رویدادهای محتمل تأثیرگذار بر آینده همچون جهانیسازی، گسترش نقش رسانهها و همچنین جنگ نرم مورد بررسی قرار گرفت. این پژوهش، با استفاده از روش تحلیل تاثیر رویداد بر روند، که یکی از روشهای مورد استفاده در مطالعات آیندهپژوهی اکتشافی است، به برجستهسازی روندهای گذشته و رویدادها و روندهای محتمل آینده و پیشرانهای مهم در اکتشاف آینده هویتسیاسی پرداخت. نتایج نشان داد، فرصتها و تهدیدات زیادی پیشروی آینده هویت سیاسی ایران است. با استفاده از فرصتها و بکارگیری صحیح ابزارهای ارتباطی نوین، میتوان افزایش قابل ملاحظهای در سطح مشارکت مردم، گسترش فضای اعتماد در جامعه و به دنبال آن حس تعلق و وابستگی افراد در داخل از یکسو و مرزبندی شفاف و واقعی همراه با اقتدار با خارج از نظام را از سوی دیگر داشت.https://sm.psas.ir/article_39738_fa8251053ef1d87f965b5ec692a135f8.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267682820200521A Comparison Between the Attitude to the Concept of Jihad in Salafism and New Salafism and Its Impact on Political Transformations in the Middle Eastمقایسه تحول نگرش به مفهوم جهاد در سلفیه به نوسلفیه و بررسی تأثیر آن بر تحولات سیاسی خاورمیانه2652863974710.22034/sm.2020.116987.1466FAمحمد قانعیدانشجوی دکتری، گروه علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد چالوس، چالوس، ایران.سعید اسلامیدانشیار، دپارتمان علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد چالوس، چالوس، ایرانفاطمه سلیمانی پورلکاستادیار، دپارتمان علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد چالوس، چالوس، ایران.Journal Article20191209With the hypothesis of the influence of Jihad on the emergence of Jihadist new Salafism, the present study attempts to compare the concept of Jihad in the ideology of Salafists and new Salafists and its impact on the political transformation in the Middle East. This research seeks an answer to this question that what is the impact of change in the concept of Jihad from Ijtihadi Salafism to Jihadist new Salafism on transformations in the Arab Middle East. This study applied the methodology of historical sociology and documentary research method based on document (library) data. The results showed that Jihad along with other religious duties in the ideology of old Salafism used to be defined as hostile measures against nonbelievers (Kuffar), false Muslims (Munafiqin), and idolaters (Mushrikin) for achieving Islamic goals. However, Jihad for new Salafists is even more important than other prayers such as Namaz, fasting, and Hajj. The results of this conceptual change have led to the transformation of invitation to Jihad as practical Islam to new Salafism and juxtaposition between monotheism and heretical innovation and idolatry, heretical innovation in Muslim societies, idolatry (Shirk) in non-Muslim societies, increasing violence in Muslims societies specially the Middle East and also non-Muslim societies in forms of reactional conflicts, ideological conflicts against Muslims, and denominational conflicts inside Muslim countries and bipolarization. The above results have prepared the context for the presence of trans-regional powers, the geopolitical change of power in the Middle East and in general lack of integrity in the Muslim World.پژوهش حاضر با فرض تأثیر جهاد در ظهور نوسلفیه جهادی، تلاش کرد به مقایسه مفهومِ جهاد در اندیشه سلفیه و نوسلفیه و بررسی تأثیر آن در تحولات سیاسی خاورمیانه بپردازد. تحول در مفهوم جهاد از سلفیه اجتهادی به سلفیه جدید و جهادی چه تأثیری بر تحولات خاورمیانه عربی بر جای نهاده است؟ سوال اصلی این پژوهش بود. این پژوهش از روش جامعهشناسی تاریخی (از حیث روششناختی) و همچنین روش اسنادی متکی بردادههای اسنادی (کتابخانهای) بهره برده است. یافتهها نشان داد که جهاد در اندیشه سلفیه قدیم در عرض دیگر وجوب دینی، بهعنوان اقدامات خصمانه علیه کفار، منافقین و مشرکین برای دستیابی به آرمان آنان تعریف میشده، لیکن نزد نوسلفیه، جهاد، از دیگر عبادتها مانند نماز و روزه و حج مهمتر است. از این نظر نتایج حاصل از این تحول مفهومی، از مفهوم دعوت در سلفیه به جهاد بهعنوان اسلام عملی در نوسلفیه و قرار دادن مفهوم توحید در مقابل دو مفهوم بدعت و شرک، بدعت در جوامع مسلمان و شرک در خارج از جوامع اسلامی بهصورت مضاعف به بازتولید خشونت هم در درون جوامع مسلمان، خاصه در خاورمیانه و هم در درون جوامع غیرمسلمان، بهصورت سه نوع ستیزش واکنشی، ایدئولوژیک علیه جوامع غیرمسلمان و ستیزش فرقهای در درون جوامع اسلامی به قطبیسازی امت اسلامی، ایجاد زمینه برای حضور قدرت های فرامنطقهای، تغییر ژئوپلیتیک قدرت در منطقه خاورمیانه و در نگاهی کلیتر تضعیف یکپارچگی جهان اسلام منجر شده است.https://sm.psas.ir/article_39747_1d606bc4b5a259686bb8b96cda617731.pdf