انجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-2676103820220923Methods of Opposition to Political Arrogance
from the View of the Qur'anشیوههای مقابله با استکبار سیاسی از نگاه قرآن72470084910.22034/sm.2022.95606.1280FAرضا مهدیان فراستادیار، گروه تفسیر، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، قم، ایران0000-0002-4520-3974Journal Article20201122The purpose of the present study is to review methods of opposition to political arrogance from the view of the <em>Qur'an</em>. The research method is descriptive-analytic and the results showed that based on the <em>Qur'an</em>, fighting against arrogance can be followed in two levels: verbal and behavioral. The first stage of opposition to arrogance emerges through conversation and dialogue. The features of arrogant people and the purpose of opposition to them, that is inviting them to the divine right path, clarify the efficiency of this method and its necessity in the first stage. Tolerance of and coexistence with the enemy, is the second method advised in the <em>Qur'an</em> and Rawāyāt to oppose the arrogance. Tolerance means adopting a wise method in order to remove the danger of an arrogant enemy from Islamic society. Awareness in front of the enemy is the third method of opposition advised by the <em>Qur'an</em>. The intimidation of the enemy for the sake of prevention is another method to fight against the arrogance which denotes that Islamic community should be fully prepared in all aspects against the enemy. If the above methods were not effective, intense opposition is another option to fight against the arrogance as mentioned in the <em>Qur'an</em> and concluded from the whole verses by the interpreters.هدف پژوهش حاضر بررسی شیوههای مقابله با استکبار سیاسی از نگاه قرآن است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که بر پایه آیات قرآن، شیوههای مقابله با استکبار در دو سطح گفتاری و رفتاری قابل پیگیری است. نخستین برخورد با استکبار در قالب مذاکره و گفتگو ظهور مییابد. ویژگیهای مستکبران و هدف از برخورد با آنان که به منظور دعوت به صراط مستقیم الهی است کارآمدی این شیوه و ضرورت آن را در مرتبه نخست روشن میسازد. مدارا و همزیستی با دشمن، دومین شیوهای است که قرآن و روایات در مقابله با استکبار سفارش میکنند. مدارا به مفهوم برگرفتن شیوهای عاقلانه به منظور دفع خطر دشمن استکباری از جامعه اسلامی است. هوشیاری در برابر دشمن، سومین شیوه مقابله است که قرآن توصیه میکند. ارعاب و ترساندن دشمنان به منظور بازدارندگی، شیوه دیگری از مقابله با استکبار است که جامعه اسلامی باید در همه ابعاد در برابر دشمن از آمادگی برخوردار باشد. در صورت پاسخ نگرفتن از این شیوهها، برخورد شدید از جمله گزینههای مقابله با استکبار به روایت قرآن است، که مفسران از جمع بین آیات نتیجه میگیرند.https://sm.psas.ir/article_700849_075568e2103ec34a11f27f849032210b.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-2676103820220923The Effects of Mystical Outlook on Society
and Politics (the Relationship
between Practice and Theory)تأثیرات نگاه عرفانی بر جامعه و سیاست (ارتباط میان عمل و نظر)254070103610.22034/sm.2022.136426.1595FAنجمه کیخااستادیار، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20200914The purpose of the present study is to review why and in which ways mysticism affects politics. To this aim, a descriptive-analytic method was used to answer why knowledge and awareness of citizens do not often lead to practice and why the slogans and objectives intended by the leaders and politicians to guide the society toward prosperity and felicity are not actualized. In this research, it is attempted to show how mysticism can offer effective solutions in this regard. The mysticism referred to in this research is not monastic and in seclusion, but rather it is an extensive, deep, and religious cognition which distances from superficiality and ritualism and instead, pays attention to the core and base of religion. Awareness, thinking and contemplation, faith and avoidance of extremism are among factors which pave the way to mysticism. Therefore, providing freedom, leisure, and moral backgrounds of living are among some of the most important duties of politicians to reconcile mysticism and politics and remove the gap between theory and reality. According to different scholars’ views, some causes of the gap between theory and practice are attributed to factors such as prioritizing individual interests to public interests, separation of theoretical wisdom from practical wisdom, not letting knowledge penetrate into human soul, separation of knowledge by acquisition from knowledge by presence, ritual and superficial religion in the absence of mysticism, and lack of human dominance over his different faculties.هدف پژوهش حاضر بررسی چرایی و چگونگی تأثیر عرفان بر سیاست است. در این راستا و با روش توصیفی- تحلیلی به این سوالات پاسخ داده شده است که چرا علم و آگاهی شهروندان در اغلب موارد به عمل نمیانجامد؟ چرا شعارها و اهداف مطلوب بزرگان و سیاستمداران برای رساندن جامعه به سعادت و نیکبختی، جامه عمل نمیپوشاند؟ در این پژوهش تلاش شده است تا نشان داده شود که عرفان چگونه میتواند راهحلهای موثری ارائه کند. عرفان مدنظر در این پژوهش، عرفان خانقاهی و عزلتگزینی نیست، بلکه عبارت از شناخت گسترده و عمیق دینی است که از ظاهرگرایی و مناسکگرایی فاصله گرفته، و به هسته و عمق دین توجه میکند. آگاهی، تفکر و تأمل، ایمان و دوری از افراط و تفریط از جمله عواملی هستند که رسیدن به عرفان را میسر میسازند. بنابراین، فراهم کردن آزادی، فراغت و زمینههای اخلاقی زیستن، از مهمترین وظایف سیاست برای نزدیک شدن عرفان و سیاست و حل مشکل شکاف عمل و نظر است. براساس دیدگاه اندیشمندان مختلف علل شکاف میان نظر و عمل عواملی مانند اولویت منافع فردی بر جمعی، جدایی حکمت نظری از عملی، عدم رسوخ علم در جان انسان و جدایی علم حصولی از حضوری، مناسکی و ظاهری شدن دین در فقدان عرفان، عدم حاکمیت انسان بر قوای مختلف خود و مواردی از این قبیل است.https://sm.psas.ir/article_701036_431aed9f9ad9c512beb5b457439ca664.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-2676103820220923Strategies of Confrontation with
Political Opponents in the Islamic Governmentراهکارهای مواجهه با مخالفان سیاسی در حکومت اسلامی415870085010.22034/sm.2022.529541.1697FAغلامرضا بهروزی لکاستاد، دانشگاه باقرالعلوم(ع)؛ عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه، قم، ایرانرضا کفیلیکارشناسی ارشد، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، قم، ایرانJournal Article20210502The purpose of the present study is to review strategies of confrontation with political opponents in the Islamic Government. The method of study is descriptive-analytic and the results showed that in confrontation with political opponents, first it should be recognized if their opposition is belligerent or non-belligerent. In the second stage, in order to oppose them in the Islamic government, the guidelines presented in the Noble Qur’an and Rawāyāt should be reviewed to choose suitable strategies appropriate to their type of opposition. These two divine and sacred resources have offered unique guidelines such as emphasis on the commonalities, justice-centeredness, polite opposition and bravery to confront political opponents. Some other strategies such as tolerance, patience, endurance, best war, forgiveness, enjoining good and forbidding evil, kindness and affection, warning, giving advice, and rejection are mentioned to confront non-belligerent political opponents. Moreover, other strategies like exile and armed struggle are introduced to fight against belligerent political enemies.هدف پژوهش حاضر بررسی راهکارهای مواجهه با مخالفان سیاسی در حکومت اسلامی است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که هنگام مواجهه با مخالفان سیاسی لازم است در مرحله اول از نوع مخالفت مخالفان سیاسی شناخت حاصل نمود که احتمال دارد محارب و یا غیرمحارب باشد. در مرحله دوم برای برخورد با آنان در حکومت اسلامی، باید راهکارهای ارائه شده توسط قرآن کریم و روایات بررسی گردیده و راهکار مناسب با نوع مخالفت آنها انتخاب شود. آن دو منبع پرفیض الهی راهکارهای منحصر به فردی برای برخورد با مخالفان سیاسی بیان کردهاند، ازجمله تأکید بر مشترکات، عدالتمحوری، برخورد مودبانه و شجاعت. برخی دیگر نیز به عنوان راهکار برای برخورد با مخالفان سیاسی غیرمحارب ذکر شدهاند، مانند صعه صدر و صبر و تحمل، جدال احسن، بخشش، امربه معروف و نهی از منکر، محبت و مهربانی، انذار، نصیحت و اعراض. همچنین بعضی دیگر به عنوان راهکار برای برخورد با مخالفان سیاسی محارب معرفی شدهاند، مانند: تبعید و مبارزه مسلحانه.https://sm.psas.ir/article_700850_bc7dba757e3361ad1d5ad0a012ba7200.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-2676103820220923A Critical Study of Communitarianism
on Utilitarianism in the Light
of Modern Spirituality Instructionsخوانش انتقادی اجتماعگرایی بر اصالت فایده در پرتو آموزههای معنویت مدرن597869697710.22034/sm.2021.539323.1751FAپوریا غرایاق زندیدانشجوی دکتری، گروه علوم سیاسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران0000-0003-2572-4008حسین احمدی سفیداندانشیار، دانشکده الهیات و علوم اسلامی، دانشگاه تبریز، تبریز؛ عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه، قم، ایران0000-0003-3384-1159محمد یوسفی جویباریاستادیار، گروه علوم سیاسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران0000-.0000-0000-0000Journal Article20210919The present study attempts to discuss criticisms of utilitarianism raised by the communitarians in the light of modern spirituality instructions. In this regard, it is aimed to answer the following main research question: What is the foundation of communitarians' critical approach to utilitarianism and what alternative do they offer instead of that? The hypothesis tested in answering to the above question is that the communitarians believe Cartesian epistemology makes hedonist and utilitarian ideas dominant in society and that they present Aristotelian virtue ethics (deontological) as an alternative to resolve the sentimentalist ethical crisis in the modern age and the utilitarian ethics. Although modern spirituality per se is the result of modernity, it basically has a critical and reactive feature and seeks a new enlightenment and spirituality to relieve from the domination and repression of instrumental reason. The communitarians' criticism of utilitarianism is one of the most serious scientific arguments. They believe that putting an end to the sentimentalist crisis in the modern age relying on the outcome-oriented ethics, utilitarianism, and liberalism is not feasible unless by resorting to the ideas of some scholars such as McIntyre, Michael Sandel, Charles Taylor, and Michael Walzer.پژوهش حاضر تلاش دارد در پرتو آموزههای معنویت مدرن، نقدهای وارد بر اصالت فایده از سوی اجتماعگرایان را به روش انتقادی مورد بحث قرار دهد. لذا، درصدد پاسخ به این پرسش اصلی است که: رویکرد انتقادی اجتماعگرایان بر اصالت فایده بر چه مبنایی صورت میگیرد و چه بدیلی را در برابر آن عرضه میکند؟ فرضیهای که در پاسخ به این پرسش مورد آزمون و سنجش قرار میگیرد آن است که: اجتماعگرایان معرفتشناسی دکارتی را باعث غلبه اندیشههای لذتگرایانه و اصالت سود دانسته و اخلاق فضیلتمدار ارسطویی (وظیفهگرا) را بدیلی برای پایان دادن به بحران اخلاقی عاطفهگرای دوران مدرن و اخلاق سودمندگرای اصالت فایده میدانند.؟ معنویت مدرن اگرچه خود حاصل دوران مدرنیته است، اما اساساً خصلتی واکنشی و انتقادی دارد و درصدد روشنگری و معنویت جدیدی است که هدف آن رهایی از سلطه و سرکوب عقل ابزاری است. انتقاد اجتماعگرایان بر مکتب اصالت فایده، در شمار جدیترین مناظرات علمی است. اجتماعگرایان بر این باورند که پایان دادن بر بحران عاطفهگرای دوران مدرنِ مبتنی بر اخلاق نتیجهگرا و سودمندگرای مکتب اصالت فایده و لیبرالیسم، جز با توسل به آموزههای اندیشمندانی چون مک اینتایر، مایکل سندل، چارلز تیلور و مایکل والزر میسر نیست.https://sm.psas.ir/article_696977_04924ef743ec5ddb473e09c428e5f30a.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-2676103820220923Discourse Creation and Monitoring Realization
of the Islamic-Iranian Model of Development
(Executive Requirements of the Model
and Political Strategies)گفتمانسازی و پایش تحقق الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت (بایستههای اجرایی الگو و تدابیر سیاسی)799670104310.22034/sm.2022.548333.1824FAعلیرضا صدرادانشیار، گروه علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20220207The purpose of the present research is to study discourse creation and monitoring realization of the Islamic-Iranian model of development (executive requirements of the model and political strategies). The research method is textual and conceptual analysis of the references, books, and ideas of the Islamic and Iranian civilized thinkers, the constitution of the Islamic republic of Iran, practical guidelines of Imām Khomeini as well as advices of the supreme leader to prescribe a model for discourse creation and monitoring. The research relies on the hypothesis that requirements of performing the model and its political strategies include monitoring objective scientific actualization, engineering, management and damage removal of the situation or the document of the country’s development model. The results indicate that propagation of the development model to create proper public consensus and determination is required and that it is achieved through discourse creation among elites, common people, and managers respectively by the methods presented in this study. Actualization of the Islamic-Iranian model of development is conducted through practicality of the expediency discernment council and the Islamic consultative assembly as well as the enforcement of the executive force, public and private section.هدف پژوهش حاضر بررسی گفتمانسازی و پایش تحقق الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت (بایستههای اجرایی الگو و تدابیر سیاسی) است. روش پژوهش حاضر تحلیل متن و محتوایی منابع، آثار و آراء متفکرین مدنی اسلامی و ایرانی، قانون اساسی جمهوری اسلامی و راهبردهای راهبردی امام خمینی تا رهنمودهای رهبری معظم به منظور تجویز راهبرد گفتمانسازی و پایش است. پژوهش بر این فرضیه استوار است که بایستههای اجرای الگو و تدابیر سیاسی شامل پایش تحققسازی علمی عینی؛ مهندسی، مدیریت و آسیبزدایی اوضاع یا سند الگوی پیشرفت کشور میباشند. نتایج حاکی از آن است که ترویج الگوی پیشرفت به منظور اجماعسازی همگانی بایسته و عزمسازی عمومی ملی شایسته است که با گفتمانسازی نخبگانی، مردمی و مدیریتی، به ترتیب و با شیوههایی که در این پژوهش آمد، ایجاد میگردد.<strong> </strong>تحقق الگوی پیشرفت با راهبردیسازی مجمع تشخیص، کاربردیسازی مجلس شورای اسلامی، اجراییسازی قوه مجریه، جریانسازی بخش عمومی تا جاریسازی بخش خصوصی تدابیر و افق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت انجام میگیرد.https://sm.psas.ir/article_701043_7f6b1a1bea3fe36c6b43218c4dbfcca9.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-2676103820220923Legitimacy Foundations of the Safavid Government
in the Historiographical References
of this Dynasty’s Final Centuryمبانی مشروعیت حکومت صفویان در منابع تاریخنگاری سده پایانی این سلسله9711470103710.22034/sm.2021.532159.1716FAنسترن ریاسونددانشجوی دکتری، تاریخ ایران اسلامی، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایران.منیره کاظمی راشداستادیار، گروه تاریخ، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایرانمحمدباقر آراماستاد، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایرانJournal Article20210616The purpose of the present study is to review the legitimacy foundations of the Safavid dynasty in the historiographical references of this dynasty’s final century. The research method is descriptive-analytic and the results indicate that the historians in the Safavid dynasty, in addition to reflecting political and intellectual events in that period and avoiding to present a merely political theory restricted to religious structure back then, were also attempting to justify the legitimacy of the Safavids and show that the government’s political framework was compatible with the religion of Islam. Combining religious themes with national symbols to legitimize the kingdom, the historian’s attention to Shi’ite genuine themes, and their relation to the political structure back then are quite common and evident in the works of this period. Therefore, giving legitimacy to the government and attempting to make it compatible with Shi’ite principles are among subjects which have attracted the attention of most of the historians.هدف پژوهش حاضر بررسی مبانی مشروعیت حکومت صفویان در منابع تاریخنگاری سده پایانی این سلسله است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج حاکی از آن است که مورخان سلسله صفویان سعی داشتند در کنار انعکاس رخدادهای سیاسی و فکری آن دوره و امتناع از ارائه یک نظریه صرفاً سیاسی و منحصر در محدوده ساختار دینی، توجیهگر مشروعیت صفویان بوده و ساختار سیاسی حکومت را با شرع اسلام منطبق جلوه دهند. تلفیق مضامین مذهبی و نمادهای ملی برای مشروعیتبخشی به سلطنت و توجه مولفان آثار تاریخی و تاریخنگاری به مضامین اصیل شیعی و ارتباط آنها با ساختار سیاسی زمانه در آثار این دوره بسیار متداول و رایج بوده و مقوله مشروعیتبخشی به حکومت و سعی در انطباق آن با اصول شیعی از جمله موضوعاتی بود که تقریباً توجه اکثریت قریب به اتفاق مورخان را به خود جلب کرده بود.https://sm.psas.ir/article_701037_50281539b5409b79911004bce434f9ab.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-2676103820220923Formation of the Concept of Public Goodness
in the Idea of Clergymen of the Constitutional Eraشکلگیری مفهوم خیر عمومی در اندیشه علمای دوره مشروطه11513070104210.22034/sm.2022.546486.1810FAرضا تاراندکتری، گروه علوم سیاسی، دانشگاه مفید، قم، ایرانسیدعلی میرموسویدانشیار، گروه علوم سیاسی، دانشگاه مفید؛ عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه، قم، ایرانJournal Article20220109The purpose of the present research is to study formation of the concept of public good in the idea of clergymen of the constitutional era. In this regard, Quentin Skinner’s hermeneutic method was used and the results showed that the concept of “religion’s goodness” was a common norm among the clergymen before the constitutional era. By their Ijtehād (independent reasoning) and revaluation of the concept of goodness, the Islamic scholars supporting the Persian constitution attempted to reconceptualize the interpretation of public interest arising from the new world based on the Islamic intellectual traditions. Seyyed Jamāl Asad Ābādi by proposing the concept of “public interests”, Ākhound Khorāsāni and Mohammad Hossein Nā’ini by the concept of “typical Issues” or “common issues”, and Ismā’il Mahallāti by the concept of “public benefits” presented a religious interpretation of public good. This new concept within the framework of religion assigned the nation in charge of transformations in the public filed.هدف پژوهش حاضر بررسی شکلگیری مفهوم خیر عمومی در اندیشه علمای دوره مشروطه است. در این راستا، و با بهرهگیری از روش هرمنوتیک کوئنتن اسکینر، نشان داده شد که مفهوم «خیر شریعت» هنجار مرسوم نزد علمای پیشامشروطه بود. علمای طرفدار مشروطه با اجتهاد و بازنگری در مفهوم خیر تلاش کردند مفهوم خیر عمومی برخاسته از جهان جدید را براساس سنتهای فکری اسلامی مفهومبندی کنند. سیدجمال اسدآبادی با طرح مفهوم «منافع عمومی»، آخوند خراسانی و محمدحسین نایینی با طرح مفهوم «امور نوعیه» یا «امور مشترکه» و اسماعیل محلاتی با طرح مفهوم «فواید عامه»، تفسیری دینی از خیر عمومی عرضه کردند. مفهوم جدید از خیر، تحولات حوزه عمومی را در چارچوب شریعت به ملت واگذار کرد.https://sm.psas.ir/article_701042_f4721c232ad40e01de4b3ef4fe69a020.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-2676103820220923A Study of the Extension of Traditionalism
in Politics and Its Approach
to the Islamic Revolutionبررسی امتداد سنّتگرایی در سیاست و نحوه مواجهه آن با انقلاب اسلامی13115025517110.22034/sm.2021.540294.1766FAمجتبی آخوندیدانشجوی دکتری، رشته اندیشه معاصر مسلمین، جامعه المصطفی العالمیه، قم، ایران0000-0002-9390-2876داوود رحیمیاستادیار، گروه جامعهشناسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایرانJournal Article20211027The purpose of the present study is to review the extension of traditionalism in politics and its approach to the Islamic evolution. The research method is descriptive-analytic and it aims to answer this research question: Are the traditionalists present in politics? If so, what are their principles and orientations? The results showed that traditionalists, contrary to their theoretical principles which propagate a sort of seclusion, not only have entered politics but also regard monarchy as the only acceptable model in governance. Their major political principles concentrate on power and worshipping that, opposition to globalization, democracy, and immigration as well as focus on nationalism and the power pyramid from above. These principles have caused that their major orientation focuses on backing rightist and extremist parties as well fascism and neofascism. Some traditionalists like de Maistre from France, Steve Bannon (Tramp’s former advisor) from the U.S, Carvalho from Brazil, and Evola from Italy are among traditionalists who had active presence in politics and left significant effects in their country and the political realm. In their approach to the Islamic revolution, Traditionalist especially Nasr just emphasize on royal Islam and reject any sort of revolution particularly the Islamic revolution due to its opposition to the principles of monarchy.هدف پژوهش حاضر بررسی امتداد سنّتگرایی در سیاست و نحوه مواجهه آن با انقلاب اسلامی است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی بوده و درصدد پاسخ به این سوال است که آیا سنّتگرایان در سیاست حضور دارند؟ اگر حضور دارند، مبانی و جهتگیری آنها به چه نحو است؟ نتایج نشان داد که<strong> </strong>سنتگرایان برخلاف مبانی نظری خود که نوعی انزواطلبی را ترویج میکنند، نه تنها در سیاست ورود پیدا کردهاند، بلکه تنها مدل قابل قبول در حکومتداری را نیز مدل سطلنت میدانند. عمده مبانی سیاسی آنها متمرکز بر قدرت، قدرتپرستی، مخالفت با جهانی شدن، مخالفت با دموکراسی و مردمسالاری، مخالفت با مهاجرت، تمرکز بر ملیگرایی و ناسیونالیستی و اعتقاد به هرم قدرت از بالا است. این مبانی منجر باعث شده است که عمده جهتگیری آنها حمایت از احزاب راست گرا و افراطی و حمایت از فاشیسم و نئوفاشیسم باشد. افرادی مانند دومایستر در فرانسه، استیو بانون (مشاور اسبق ترامپ) در آمریکا، کاروالیو در برزیل، ایوولا در ایتالیا، از جمله سنتگرایانی هستند که ضمن حضور فعال در سیاست، تأثیرات مهمی را نیز در کشور خود و در سپهر سیاسی برجای گذاشتهاند. در مواجهه سنتگرایان و بخصوص نصر با انقلاب اسلامی، ضمن تأکید بر اسلام سلطنتی، هرگونه انقلاب و بخصوص انقلاب اسلامی را بدلیل مخالفت مبانی انقلاب با مبانی سلطنت، مردود میشمارند.https://sm.psas.ir/article_255171_b90a33d13b0814aa5e35c4d358fab661.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-2676103820220923Speech Act Analysis of the Qur’anic Citations
by Imām Khomeini Emphasizing on His Statement
in 1969-1978 Based on the Theory of John Searleتحلیل کنشهای گفتاری استنادات قرآنی امام خمینی براساس نظریه جان سرل با تاکید بر بیانات سالهای 1348 -135715117025311010.22034/sm.2022.534599.1730FAرضا محمدیدکتر، تاریخ انقلاب اسلامی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران0000-0002-1858-6439علی غفرانیدانشیار، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایرانJournal Article20210823The purpose of the present study is to review the speech acts of the Qur’anic citations in Imām Khomeini’s statements during 1969 to 1978 based on the speech act theory. The research method is descriptive-analytic and the results showed that the highest direct speech acts in Imām Khomeini’s citations are 63 out of 130 cases (48.46%) which relate to encouraging acts. There were also 55 cases of assertive speech acts (42.46%) and 11 cases of commitment speech acts (8.46%). There was just one case of emotional act (0.76%) and no announcement act in his statements. Furthermore, indirect speech acts in Imām Khomeini’s citations with the highest frequency are related to encouraging and persuasive speech acts. It shows that Imām Khomeini since late 1960s to the victory of the Islamic Revolution has attempted to persuade the public and elites to launch an uprising and revolutionهدف پژوهش حاضر بررسی کنشهای گفتاری استنادات قرآنی امام خمینی در بیانات سالهای 1348-1357 براساس نظریه کنش گفتاری است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که بیشترین کنشهای گفتاری مستقیم در استنادات امام خمینی 63 مورد از 130 مورد (48.46 درصد) مربوط به کنش ترغیبی، کنشهای گفتاری اظهاری به تعداد 55 مورد (42.30 درصد) و کنش گفتاری تعهدی 11 مورد (8.46 درصد) بود. کنشهای عاطفی تنها یک مورد مشاهده شد (0.76درصد) و کنش اعلامی هیچ موردی از کنش گفتارها را به خود اختصاص نداده بود. همچنین کنشهای گفتاری غیرمستقیم در استنادات امام خمینی با بیشترین بسامد، مربوط به کنش گفتاری تشویقی و ترغیبی است؛ این امر نشاندهنده آن است که امام خمینی از اواخر دهه 40 تا پیروزی انقلاب اسلامی سعی داشتند عوام و خواص را به قیام و انقلاب ترغیب نمایند.https://sm.psas.ir/article_253110_dfb2dfc03338061b5b9e41bf0e29824c.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-2676103820220923A Study of the Concept of Justice in Elections
from the View of Political Jurisprudenceبررسی مفهوم عدالت در انتخابات از منظر فقه سیاسی17119070103810.22034/sm.2021.534814.1732FAمهین محمدیدانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد محلات، دانشگاه آزاد اسلامی، محلات، ایران.محمدعلی راغبیدانشیار، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه قم، قم، ایرانسیدعلیرضا حسینیاستادیار، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد محلات، دانشگاه آزاد اسلامی، محلات، ایرانJournal Article20210727The purpose of the present research is to study the concept of justice in elections from the view of political jurisprudence. The research method is descriptive-analytic and the results showed that with reference to jurisprudential and legal rules, the perquisite of justice condition for elections relies on two main foundations: A. candidates and volunteers; B. supervisors and executers (assembly of experts for leadership, guardian council, executive and legislative forces). The concept of justice denotes the trusteeship of supervisors and executives to maintain people's votes which conveys their current justice bailment. The application and effectiveness of justice in political jurisprudential rules of elections can prevent and remove challenges and tensions that would occur before or after election. Moreover, by choosing the best elites and experts in different social issues, it would truly effect on economic, legal, political, and other aspects of justice to lead the society toward development and betterment. On the other hand, people's maximum participation in elections would confirm the legitimacy of the Islamic republic government and as a result, bring security and peace for the country.هدف پژوهش حاضر بررسی مفهوم عدالت در انتخابات، از منظر فقه سیاسی است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که به استناد احکام فقهی و قانونی، لزوم شرط عدالت برای انتخابات، بر دو رکن اصلی مطرح است: الف. کاندیداها و داوطلبان؛ ب. ناظران و مجریان (مجلس خبرگان، شورای نگهبان و قوای مجریه و مقننه). مفهوم عدالت، در امین و امانتدار بودن ناظران و مجریان در حفظ آرای مردم است؛ که بیانگر عدالت فعلی آنان در امانتداری است. کاربرد و تأثیر عدالت در احکام فقه سیاسی انتخابات موجب خواهد شد، چالشها و تنشهایی انتخاباتی را که قبل و پس از برگزاری انتخابات رخ میدهد، پیشگیری و رفع نمود. افزون بر آن، با انتخاب اصلح از نخبگان و کارشناسان در امور مختلف جامعه، منجر میشود، تأثیر آن- به معنای واقعی کلمه- در عدالت اقتصادی، حقوقی، سیاسی و به طور کلی در همه زمینهها بروز و ظهور داشته باشد و جامعه اسلامی را به سوی رشد و تعالی پیش برد. از سوی دیگر، با حضور حداکثری مردم، مهر تأییدی بر نظام جمهوری اسلامی باشد و به دنبال آن، امنیت و آرامش را به ارمغان آورد.https://sm.psas.ir/article_701038_6b3354e1586ed63f55929f9d041eeda9.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-2676103820220923A Review of the Religious Foundations
for Defense Power Augmentation
in the Islamic Republic Government Emphasizing
on the Ideas of Imām Khāmene'iبازیابی مبانی دینی تزاید قدرت دفاعی در نظام جمهوری اسلامی با تأکید بر اندیشه امام خامنهای19121070085110.22034/sm.2022.533295.1750FAاسدالله کردفیروزجئیاستادیار، پژوهشگاه امام صادق(ع)، قم، ایرانمحمد تقی رکنی لموکیاستادیار، پژوهشگاه امام صادق(ع)، قم، ایران0000-0001-9262-6067Journal Article20210908The purpose of the present study is to review religious foundations for defense power augmentation in the Islamic republic government emphasizing on the ideas of Imām Khāmene'i. The research method is descriptive-analytic and the results showed that every government that aims to maintain its independence and territorial integrity and not remain under the dominance of any foreign power, it should inevitably persist on its empowerment and attempt to increase its defensive power in all fields. There is no doubt that the Islamic Republic of Iran is not excluded from this issue which is confirmed by the right mind. When the discussion of defensive power augmentation is raised in in religious resources, it is not just in the field of hard and military war, but rather it includes power augmentation in the realm of soft war. Empowerment and inclusive defense in Islamic government is essential so it should be equipped withهدف پژوهش حاضر بازیابی مبانی دینی تزاید قدرت دفاعی در نظام جمهوری اسلامی با تأکید بر اندیشه امام خامنهای است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که هر نظام و حکومتی که بخواهد به استقلال و تمامیت ارضی خود پایبند باشد و تحت سلطه هیچ قدرت بیگانهای نباشد، بهناچار باید بر قوی شدن خود اصرار ورزد و به تزاید قدرت دفاعی خود در همه عرصهها بکوشد و نظام جمهوری اسلامی ایران در این ماجرا قطعاً مستثنی نیست و عقل سلیم همواره بر آن حکم میکند و جای هیچ تردیدی نیست. آنگاه که در منابع دین بحث از تزاید قدرت دفاعی به میان کشیده میشود؛ منظور انحصار تزاید قدرت در عرصه دفاع سخت و نظامی نیست؛ بلکه شامل تزاید قدرت در عرصه نرم نیز میباشد. قوی شدن و تجدیدقوا در عرصه دفاع همهجانبه در نظام اسلامی، لازم است و بهحسب نیاز باید به ابزار دفاعی روز مجهز شد تا باعث بازدارندگی دشمن شود و هرگز نباید دشمن را کوچک و ضعیف شمرد؛ اگرچه دشمن کوچک باشد.https://sm.psas.ir/article_700851_c2659cd3a453538f89de5927d16dad36.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-2676103820220923Economic and Social Causes Disturbing
the Realization of Peace in the Middle East from
the View of the Two Imāms of the Islamic Revolutionعوامل برهمزننده اقتصادی و اجتماعی تحقق صلح در خاورمیانه از دیدگاه امامین انقلاب اسلامی21123070103910.22034/sm.2021.539249.1752FAرضا الله دادیاستادیار، گروه معارف اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایرانهادی بیاتیاستادیار، گروه معارف اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانسید محسن حسینی دهنویاستادیار، گروه معارف اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایرانJournal Article20210923The purpose of the present study is to review economic and social causes disturbing the realization of peace in the Middle East from the view of the two Imāms of the Islamic revolution. The research method is descriptive-analytic and the results showed that with respect to the causes disturbing peace in the Middle East from the view of Imām Khomeini and the Supreme Leader, the following factors can be mentioned: A) Economic causes: the U.S and Europe's economic support from Israel as well as its land improvement policies; B) Social causes: creating conflict among Muslims, negligence of the Islamic government leaders, humiliation of nations by the leaders of other countries, conciliation between Arabic governments and Israel, anti-religious attitude of the Arabic leaders and their dependence on super powers, western attempts to rebuild old regimes in the region, and propagation of western concepts in Islamic societies.هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل برهم زننده اقتصادی و اجتماعی تحقق صلح در خاورمیانه از دیدگاه امام خمینی و مقام معظم رهبری است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که در مورد عوامل برهمزننده صلح در خاورمیانه از دیدگاه امام خمینی و مقام معظم رهبری، میتوان به موارد زیر اشاره نمود: الف) عوامل برهمزننده اقتصادی: حمایتهای اقتصادی آمریکا و اروپا از اسرائیل؛ توطئههای اقتصادی آمریکا علیه ایران، طمعورزى به منابع مسلمین؛ استفاده ابزارى آمریکا از دولتهاى منطقه؛ سیاست توسعه ارضی اسرائیل. ب) عوامل برهمزننده اجتماعی: ایجاد تفرقه میان مسلمانان؛ غفلت سران دولتهاى اسلامى؛ تحقیر ملتها توسط سران کشورها؛ سازش دولتهای عربی با اسرائیل؛ دینستیزی و وابستگی حاکمان کشورهای عربی؛ تلاش برای بازسازی رژیمهای قدیمی بهوسیله غرب؛ نشر مفاهیم غربی در جوامع اسلامی.https://sm.psas.ir/article_701039_f4ad8dee3471b030e996ddfd8e5fa477.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-2676103820220923Requirements of Iran’s Foreign Policy
in ICT Developmentبایستههای سیاست خارجی ایران در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات23125070104410.22034/sm.2022.548551.1825FAحسین سلیمیاستاد، گروه روابط بینالملل، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانهمت ایمانیدانشجوی دکتری روابط بینالملل، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانJournal Article20220209The purpose of the present study is to review requirements of Iran’s foreign policy in ICT (Information Communication Technology) development. The research method is descriptive-analytic and the results show that ICT and cyber space development in Iran is not feasible merely relying on internal power. The nature and essence of ICT is in such a way that development in this field is almost impossible without international cooperation and collaboration with different countries and pioneer multinational corporations. In neoliberal institutionalists’ view, collaboration in international institutionalization in order to determine the standards of ICT is a very important issue because in the age of globalization, the governments which set the standards will also determine the agenda for other governments and in this way, they gradually dominate them. Moreover, the decision makers’ understanding of the issue that resources and power are immensely pluralistic in the international level is very vital. It means that it is globally effective on a country’s power and status in terms of military hard sources as well as economic, political, structural, consensual, diplomatic, scientific, technological, and innovative sources. Governments should reach their priorities to those of people and private sector in the development of ICT. Currently, there is a gap between these two aspects which is evident in the issue of filtering. The government should expand the country’s cyber space in the atmosphere of international competition.هدف پژوهش حاضر بررسی بایستههای سیاست خارجی ایران در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد توسعه ICT و فضای مجازی در ایران صرفاً با تکیه بر توان داخلی مقدور نخواهد بود. ماهیت و ذات حوزه ICT به گونهای است که بدون همکاری بینالمللی و مشارکت با دولتها و شرکتهای چندملیتی پیشرو، توسعه این بخش تقریباً غیرممکن است. به زعم نهادگرایان نئولیبرال، مشارکت در نهادسازیهای بینالمللی به منظور تعیین استانداردهای حوزه ICT، امری بسیار مهم است؛ چرا که در عصر جهانی شدن، دولتهایی که استانداردها را تعیین میکنند، برای دیگر دولتها دستورکار تعیین خواهند کرد و از این طریق به تدریج بر آنها مسلط خواهند شد. همچنین درک تصمیمگیران از این مسئله که در محیط بینالمللی، منابع و مفهوم قدرت بسیار متکثر شده، تعیینکننده خواهد بود؛ به این معنا که از منابع سخت نظامی گرفته تا منابع اقتصادی، سیاسی، ساختاری، نرم، اجماعسازی، دیپلماتیک، علمی، فناوری و نوآوری در میزان قدرتمندی و ارتقاء جایگاه یک کشور در عرصه جهانی تأثیرگذار است. حکومت در راستای توسعه حوزه ICT باید اولویتهای خود را به اولویتهای مردم و بخش خصوصی نزدیک کند. در حال حاضر، شکافی بین این اولویتها وجود دارد، که خود را در مسئله فیلترینگ بروز میدهد. دولت باید فضای مجازی کشور را در فضای رقابت بینالمللی توسعه دهد.https://sm.psas.ir/article_701044_cd672710dab40e2a57784db82ba25c4f.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-2676103820220923A Review of Justice-Centered and
Moderate Approaches in the Nuclear Policy
of the Islamic Republic of Iranبازخوانی دو رویکرد عدالتمحور و اعتدالی در سیاست هستهای جمهوری اسلامی ایران25126870104610.22034/sm.2022.547238.1813FAمحمدرضا صارمیدانشجوی دکتری روابط بینالملل، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران0000-0001-8998-6088علیرضا رضاییدانشیار، گروه روابط بینالملل، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران0000-0002-2865-4343قاسم ترابیدانشیار، گروه روابط بینالملل، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران0000-0002-5359-9390Journal Article20220120The purpose of the present study is to review justice-centered and moderate approaches in the nuclear policy of the Islamic Republic of Iran. Since the nuclear policy of Ahmadi Nezhād’s and Rowhāni’s government had more significance than those of other governments in Iran from the victory of the Islamic revolution, the present research aims to deal with the comparative analysis of the nuclear policy of the two aforementioned cabinets. The research method is descriptive-analytic and the results indicate that Ahmadi Nezhād’s nuclear political approach based on the theoretical model of realism, relied on an aggressive nuclear diplomacy which led to the resolution and global consensus against Iran, and as result, Iran was put under chapter VII of the United Nations charter. Contrary to the aggressive nuclear policy of Ahmadi Nezhād’s government, there was Rowhani’s interactive nuclear policy which used a moderate discourse and attempted to apply it as a means of negotiation with the world and a mechanism to develop the country and improve its status in international equations. The result of such a policy was Joint Comprehensive Plan of Action (JCPA), excluding Iran from chapter VII of the United Nations charter, and the relative lifting of sanctions.هدف پژوهش حاضر بازخوانی دو رویکرد عدالتمحور و اعتدالی در سیاست هستهای جمهوری اسلامی ایران است. از آنجایی که سیاست هستهای دولت احمدینژاد و دولت حسن روحانی بیشتر از سیاستهای هستهای دولتهای ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دارای اهمیت است، لذا در این پژوهش سیاست هستهای دو دولت مذکور، به صورت تطبیقی مورد بررسی قرار میگیرد. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و یافتههای پژوهش بیانگر آن هستند که رویکرد سیاسی هستهای دولت احمدینژاد با بهرهگیری از الگوی نظری واقعگرایی مبتنی بر دیپلماسی هستهای تهاجمی بوده که نتیجه آن صدور قطعنامه، اجماع جهانی و در نتیجه قرار گرفتن کشور ایران در ذیل بند هفتم منشور ملل متحد بود. در مقابل سیاست هستهای تهاجمی دولت احمدینژاد، سیاست هستهای تعاملگرا قرار دارد که دولت روحانی با بهرهگیری از گفتمان اعتدال، از آن بهمثابه مکانیزمی برای پیشرفت کشور و کسب جایگاه کشور در معادلات بینالمللی و در نتیجه ابزاری برای تعامل با جهان استفاده کرد. نتیجه چنین سیاستی عقد برنامه جامع اقدام مشترک، خارج شدن کشور از ذیل بند هفتم منشور ملل متحد و رفع تحریمها به صورت نسبی بود.https://sm.psas.ir/article_701046_43d9d27fd57221d68810da5a3fd67676.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-2676103820220923Sanction Against Iran’s Central Bank
as Economic Terrorismتحریم بانک مرکزی ایران بهمثابه تروریسم اقتصادی26925870104510.22034/sm.2022.551743.1858FAمحمد عالی دوستدانشجوی دکتری حقوق بینالملل، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران0000-0000-0000-0000مسعود راعیاستاد، گروه حقوق، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران0000-0000-0000-0000علیرضا آرش پوردانشیار، گروه حقوق، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران0000-0000-0000-0000Journal Article20220411The purpose of the present research is to study sanction against Iran’s Central Bank as an act of economic terrorism. In this regard, the main research question is whether immunity deprivation of the Central Bank can be considered as evidence of economic terrorism. The research method is descriptive-analytic and the results indicate that deprivation of the funds immunity of Iran’s Central Bank has led to lack of services to people. As a result, the government can not perform their economic rights completely. Blocking governmental funds definitely impedes economic purposes because increasing inflation as well as recession and weakness of economic security have caused high pressure on the middle class who can be the main seekers of human rights. Furthermore, immunity deprivation of Iran’s Central Bank and governmental funds is considered as an evident interference in the countries’ internal and external affairs and violation of chapter 7 of article 2 that makes the government incapable to accomplish its duties and responsibilities. One of the important subjects to avoid harm to the citizens and violation of economic security is to prevent legislative anomalies. Therefore, deprivation of governmental funds immunity is effective on the state’s incapability and inefficiency and prevents the fulfilment of economic security. All these instances can be approved as cases of economic terrorism in the international system and violate the commitments mentioned in chapter 3 of article 2 in the charter of the United Nations. It can intensify international pressure against the country due to threatening peace and global security which are the main objectives of the international contemporary community to preserve. Immunity deprivation of the Central Bank can be considered as a component of violation of economic governance.هدف پژوهش حاضر بررسی تحریم بانک مرکزی ایران بهمثابه تروریسم اقتصادی است. در این راستا، سوال اصلی پژوهش این است که آیا نقض مصونیت بانک مرکزی را میتوان از مصادیق تروریسم اقتصادی برشمرد؟ روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج حاکی از آن است که ﺳﻠﺐ ﻣﺼﻮﻧﻴﺖ اﻣﻮال بانک مرکزی اﻳﺮان، ﻣﻮﺟﺐ ﻧﻘض اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﺑﻪ ﻣﺮدم ﺷﺪه اﺳﺖ. در ﻧﺘﻴﺠﻪ، دوﻟﺖ ﻧﻤﻰﺗﻮاﻧﺪ ﺣﻘﻮق اﻗﺘﺼﺎدی ﻣﺮدم را ﺑﻪﻃﻮر ﻛﺎﻣﻞ اﻳﻔﺎ ﻧﻤﺎﻳﺪ. ﺑﺎزداﺷﺖ اﻣﻮال دوﻟﺘﻰ ﺑﻪﻃﻮر ﻣﺸﺨﺺ ﻣﺎﻧﻊ ﺗﺤﻘﻖ اﻳﻦ اﻫﺪاف ﻣﻰﮔﺮدد؛ زﻳﺮا اﻓﺰاﻳﺶ ﺗﻮرم، رﻛﻮد و ﺗﻀﻌﻴﻒ اﻣﻨﻴﺖ اﻗﺘﺼﺎدی، ﻣﻮﺟﺐ ﻓﺸﺎر زﻳﺎدی ﺑﺮ ﻃﺒﻘﻪ ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺷﺪه ﻛﻪ ﻣﻰﺗﻮاﻧنﺪ ﻣﻄﺎﻟﺒﻪﮔﺮ اﺻﻠﻰ ﺣﻘﻮقﺑﺸﺮ ﺑﺎﺷﻨﺪ. همچنین، ﻧﻘﺾ ﻣﺼﻮﻧﻴﺖ بانک مرکزی و اموال دولتی، ﻣﺪاﺧﻠﻪ آﺷﻜﺎر در اﻣﻮر داﺧﻠﻰ و ﺧﺎرﺟﻰ ﻛﺸﻮرﻫﺎ و ﻧﺎﻗﺾ ﺑﻨﺪ ٧ ﻣﺎده ٢ ﻣﻨﺸﻮر اﺳﺖ. در ﻧﺘﻴﺠﻪ اﻳﻦ ﻧﻘﺾ، دوﻟﺖ از اﻧﺠﺎم وﻇﺎﻳﻒ و ﺗﻜﺎﻟﻴﻒ ﺧﻮد ﻧﺎﺗﻮان ﻣﻰﮔﺮدد. از ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت ﻣﻬﻢ ﺗﻼش ﺑﺮای آﺳﻴﺐ ﻧﺪﻳﺪن ﺷﻬﺮوﻧﺪان و ﻋﺪم ﻧﻘﺾ اﻣﻨﻴﺖ اﻗﺘﺼﺎدی، ﺟﻠﻮﮔﻴﺮی از ﻧﺎﻫﻨﺠﺎریﻫﺎی ﺣﻘﻮﻗﻰ اﺳﺖ. بنابراین، ﺳﻠﺐ ﻣﺼﻮﻧﻴﺖ اﻣﻮال دوﻟﺘﻰ در ﻧﺎﺗﻮاﻧﻰ و ﻧﺎﻛﺎرآﻣﺪی دوﻟﺖ در ﺗﺤﻘﻖ اﻣﻨﻴﺖ اﻗﺘﺼﺎدی ﻣﺆﺛﺮ اﺳﺖ. همه این موارد را میتوان به عنوان تروریسم اقتصادی در نظام بینالملل به اثبات رساند. تروریسم اقتصادی به هر طریقی، ناقض تعهدات بیان شده در بند 3 ماده 2 منشور سازمان ملل متحد میباشد که میتواند عاملی برای تشدید فشارهای بینالمللی و به دلیل به خطر افتادن صلح و امنیت بینالمللی باشد که حفظ و نگهداری آن هدف اصلی جامعه بین المللی معاصر میباشد. نقض مصونیت بانک مرکزی را میتوان از مولفههای نقض حاکمیت اقتصادی کشورها به شمار آورد.https://sm.psas.ir/article_701045_c5a5e36ffdff27b787b3768df0c314cf.pdf