انجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267641520170219Hikmi Epistemology and Scientific-Political Capacity of Pure and Social Supreme Hikmah of Allameh Tabataba’iظرفیت معرفتشناسی حکمی و علمی سیاسی حکمت متعالی محض و اجتماعی علامه طباطبایی72225520FAعلیرضا صدراJournal Article20170520The Hikmi epistemology and scientific-political capacity of pure and social Supreme Hikmah of allameh Tabataba’i is based on the premise that he is a pure and civil (including social and even socio-political) supreme <em>Hakim</em> (scholar) even if he didn’t enter the discourse of the political revolution, change the power and make government like Imam Khomeini. The query of pure and civil supreme Hikmah is created out of epistemology, methodology and phenomenology; including ontology, and knowing the what and how of the essences which explains and necessitates the capacity for continuance and implementation in civil, social and political Hikmah and science with guaranteed, conformity and implicit implication approaches. The book “Principles of Philosophy and the Method of Realism” is generally (and specially in the section for “conventions”) against pure –and to some extent social- epistemology which is noteworthy and applicable both in political epistemology and methodology regarding civil and political phenomenology. The hypothesis of this paper is: the Hikmi epistemology and scientific-political capacity of pure and social supreme Hikmah of Allameh Tabataba’i. The analysis method is text and content analyses of the works and attitudes of Allameh, specially in <em>Principles of Philosophy and the Method of Realism</em> to the point that this can be regarded as its philosophical and political explanation and application. This is a method for reviving other works and attitudes of Allameh and the others, and updating them and developing their scientific uses. ظرفیت معرفتشناسی حکمی و علمی سیاسیِ حکمت متعالیِ محض و اجتماعیِ علامه طباطبایی بر این پیشفرض استوار است که ایشان حکیم متعالی محض و مدنی ـ اعم از اجتماعی و حتی سیاسی اجتماعی ـ است؛ ولو بسان امام خمینی وارد گفتمان انقلاب سیاسی، جابهجایی قدرت و دولتسازی نشده باشد. پرسمان حکمت محض و مدنی متعالی فراهم آمده معرفتشناسی، روششناسی و پدیدهشناسی اعم از هستیشناسی، چیستیشناسی و چگونگیشناسی میباشد که مبین و مستلزم ظرفیت تداوم و کاربست در حکمت و علم مدنی، اجتماعی و سیاسی به روش دلالت تضمنی، مطابقت و بهویژه التزامی است. کتاب <em>"اصول فلسفه و روش رئالیسم"</em> علامه عموماً، و بهویژه در مبحث اعتباریات، متعرض معرفتشناسی محض و تا حدودی اجتماعی شده که هم در معرفتشناسی سیاسی و هم در روششناسی بهمنظور پدیدهشناسی مدنی و سیاسی قابل توجه و کاربست است. فرضیهی این مقاله، ظرفیت معرفتشناسی حکمی و علمی سیاسی حکمت متعالی محض و اجتماعی علامه طباطبایی است. روش بررسی، تحلیل متن و محتوای آثار و آرای علامه بهویژه در اصول فلسفه و روش رئالیسم است؛ تاجاییکه میتوان این را شرح و کاربست فلسفی سیاسی آن دانست. این روشی برای بازیابی سایر آثار و آرای علامه و سایرین و روزآمدسازی و کاربری علمی آنهاست.https://sm.psas.ir/article_25520_4fd33e28635741118f0cb94d60242757.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267641520170219Epistemology of Religious Belief from the Viewpoint of Shahid Motahari and its Influence on Relationship between Religion and Politicsمعرفت شناسی باور دینی از دیدگاه استاد مطهری و تاثیر آن بر نسبت دین و سیاست234225521FAرضا جلالیمحمد ترابیJournal Article20170520The effective and deciding role of religion in the recent centuries of the history of Iran is undeniable in socio-political changes and it can’t be degraded to the level of secondary and marginal factors. Concerning the importance of this issue, this study aims at analyzing the epistemology of religious belief in the political viewpoint of shahid Motahari with emphasis on relationship between religion and politics. The writer holds that shahid Motahari has intra-religious approach in dealing with issues of “religion” and “government”. The assumption of the study is that depending on religion and religious beliefs in common juridical and interpretive tradition and believing in the comprehensiveness of the religion has resulted in connection of religion and politics in the attitude of shahid Motahari. نقش تاثیرگذار و تعیینکنندهی دین در سدههای اخیر تاریخ ایران، در تحولات سیاسی- اجتماعی غیرقابلانکار است و نمیتوان آن را در سطح عوامل فرعی و حاشیهای تقلیل داد. پیرو اهمیت این موضوع، مقاله حاضر بر آن است تا معرفتشناسی باور دینی را در اندیشهی سیاسی شهید مطهری، با تأکیدبر نسبت دین و سیاست، بررسی کند. نویسنده معتقد است استاد مطهری در پرداختن به مقولهی دین و دولت رویکرد درون دینی دارد. فرضیهی این نوشته آن است که تکیهبر دین و آموزههای دینی در چارچوب سنت رایج فقهی و تفسیری و باور به جامعیت دین، موجب پیوند دین و سیاست در اندیشهی استاد مطهری شده است.https://sm.psas.ir/article_25521_cdbd1a275920a29098d2bdeb652e2416.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267641520170219An Investigation of the Principle of “Self-Relying Will” in the Political Thought of Imam Khomeini (PBUH)جستاری بر اصل ارادهی خودبنیان در اندیشهی سیاسی امام خمینی ره436225522FAمحمدرضا کریمی والاJournal Article20170520The thinkers of western political philosophy believe that the principle of “Self-Relying Will”, as the yardstick for the venerability of human as a rational creature who has the right to decide about his fate, is only met under democracy; due to the fact that self-relying wills are the sole criteria for setting laws and legitimacy of political and social institutions in the democracy. With library-analytical method, this study analyzes and evaluates the principle of self-relying will in the political thought of Imam Khomeini, as the founder of a government based on divine legitimacy and permission, and in addition to explanation of having no respect for the self-relying principle in the western democracy framework, and observing the accepted principles in the political thought of Imam Khomeini – such as pluralism of the wills, purity of the soul of human and inefficiency of imposition – shows that the divine permission in Islam will never accompany the choice of the will to seek other religions, as well.متفکران فلسفهی سیاسی غرب بر این باورند که اصلِ "ارادهی خودبنیان" بهعنوان شاخصِ ارجمندی انسان بهمثابه موجودی عقلانی که حق دارد در مورد سرنوشت خویش تصمیمگیری کند، تنها در سایهسار دموکراسی ظهور مییابد؛ چراکه ارادههای خودبنیان، تنها معیار وضع قوانین و مشروعیت نهادهای اجتماعی و سیاسی در دموکراسی است. این نوشتار با شیوهی اسنادی ـ تحلیلی اصل ارادهی خودبنیان در اندیشه سیاسی امام خمینی، بهعنوان پایهگذار حکومت مبتنیبر مأذونیت و مشروعیت الهی، را بررسی و ارزیابی کرده و ضمن تبیین عدم پاسداشت اصل ارادهی خودبنیان در الگوی دموکراسی غربی و ملاحظه اصول پذیرفتهشده در اندیشهی سیاسی امام خمینی ـ همچون تکثر ارادهها، پاکی سرشت انسان و ناکارآمدیِ تحمیل ـ نشان میدهد که مأذونیت الهی در حکومت اسلامی هرگز ملازم به دیگرآیینی اراده نخواهد بود.https://sm.psas.ir/article_25522_7f2d71e488d1beb4296155ce53c92f53.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267641520170219Human and Society in the Political Thought of Ayatollah Khameneiانسان و جامعه در اندیشهی سیاسی آیتالله خامنه ای638125523FAرضا لک زاییشریف لک زایی0000-0002-8122-5900Journal Article20170520The main question of the present paper is “how is the viewpoint of Islam towards ‘individual man’ and ‘groups of humans’”? How does Ayatollah Khamenei answer this as an Islamic epistemological question and not a philosophical one? It was tried to present answers from his point of view with library-analytical method. From this perspective, the viewpoint of Islam about the human as an individual and as a group is a complementary and coherent look and the difference is merely in the angle. This theory can be a basis and cornerstone for the macro issues of the country. As a result, some of the uses and consequences of the theory is, also, analyzed. The theoretical framework of the paper is “movement pattern” which has been driven from philosophy. پرسش اصلی مقاله این است که نگاه اسلام به «فردِ انسان» و «مجموعهی انسانها» چگونه است؟ آیتالله خامنهای به این پرسش بهعنوان یک مطلب معرفتی اسلامی، و نه یک مسألهی فلسفی، پاسخ میدهد. تلاش شده است تا پاسخ با روشی استنادی و تحلیلی از منظر ایشان ارائه شود. از این نظر، نگاه اسلام به فرد انسان و مجموعهی انسانها، یک نگاه مکمل و منسجم است و تفاوت صرفاً در زاویهی نگاه نهفته است. این نظریه میتواند پایه و مبنایی برای مسائل کلان کشور باشد؛ بههمیندلیل برخی کارکردها و پیامدهای این نظریه نیز مورد بررسی قرار گرفته است. چارچوب نظری حاکمبر مقاله، الگوی حرکت است که از دانش فلسفه اخذ شده است.https://sm.psas.ir/article_25523_f03d446be4f418048426a15b9a2ac7d4.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267641520170219The Relationship between Velayah and Republic in Thought of Ayatollah Khameneiرابطهی ولایت و جمهوریت در اندیشهی سیاسی آیتالله خامنهای8310025524FAمسعود معینی پور0000-0002-1214-1156محمدرضا عبدالله نسبJournal Article20170520Studying and noticing the political thought of Ayatollah Khamenei is increasing in Iran and even the world. This is not just because of his responsibility and Velayah, but is also due to his scientific position and modern intellectual bases in political issues and macro management of the Islamic society. In this paper, by using the ontological and humane foundations of Ayatollah Khamenei and on basis of a methodological exploration and enjoying systemic theoretical framework, we have analyzed the relationship between republic and velayah in his intellectual framework. The main claim of the paper is that in the political thought of Ayatollah Khamenei, while setting attribution of Velayah as legitimate, republic and the vote of people have their own important and specific role both of which creates mutual rights and duties for each part: the ruler (Valii) and the republic. مطالعه و توجه به اندیشهی سیاسی آیتالله خامنهای در سطح ایران و بلکه جهان رو به فزونی است. این مسأله نه فقط بهدلیل عهدهداری ولایت و زعامت، بلکه به جایگاه علمی و مبانی اندیشهای نوین ایشان در مسائل سیاسی و مدیریت کلان جامعهی اسلامی نیز مرتبط است. در این مقاله با استفاده از مبادی هستیشناسانه و انسانشناسانهی آیتالله خامنهای و برمبنای کاوشی روشمند و بهرهگیری از چارچوب نظری سیستمی، به بررسی رابطهی دوگانهی "جمهوریت و ولایت" در نظام دانایی آیتالله خامنهای پرداختهایم. فرضیهی اصلی مقاله این است که در اندیشهی سیاسی ایشان، ضمن مشروع دانستهشدن اطلاق ولایت، جمهوریت و آرای مردم نیز در ساختار نظام سیاسی اسلام نقش مهم و خاص<br /> خود را دار هستند که این مهم، حقوق و تکالیف متقابلی را برای ولیّ و جمهور مردم رقم میزند.https://sm.psas.ir/article_25524_4a64d8c2e352b1607770729192b77a12.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267641520170219Ethical Levels of the Basic Law in the Islamic Republicمراتب اخلاقی قانون اساسی جمهوری اسلامی10112025525FAمحمد حسن روزیهJournal Article20170520As any other law, the basic law of the Islamic republic should reflect the ethical principles or school and finally draws a society driven from those principles and school. The main question of the present paper is “what are the moral significations of the principles of the basic law and which society does it draw?” On basis of the ethical framework gotten from the Supreme (<em>Mote’alieh</em>) Hikmah, the basic law of the Islamic republic, as tradition and practice framework of the society, guarantees principles from all three ethical levels: earthly, moderate and supreme. Although some principles of the basic law have the capacity of being interpreted on basis of the supreme ethics, not a specific ethical discipline is governing it and its compilers have not gathered it directly and according to ethics and it levels. The face of many of the principles can provide earthly level of the ethics and moderate and supreme ethical principles have been passed only after religious didactics. This study has analyzed the aforementioned subject in the complete version of the negotiation of the experts for the basic law and with using content analysis method. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مانند هر قانون دیگری، باید بازتاب اصول یا مکتب اخلاقی و در نهایت ترسیمکنندهی جامعهای بوده باشد که از آن اصول و مکتب ناشی میشود. سوال اصلی مقاله حاضر این است که دلالتهای اخلاقی اصول قانون اساسی چیست و چه جامعهای را ترسیم میکند؟ بر اساس چارچوب اخلاقی متخذ از حکمت متعالیه، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بهعنوان آداب و قالب عمل جامعه، متضمن اصولی از هرسه مرتبهی اخلاقی: اخلاق دنیه، متعادله و متعالیه است. گرچه برخی اصول قانون اساسی ظرفیت خوانش و تفسیر مبتنیبر اخلاق متعالیه را دارند، لکن نظم اخلاقی خاصی بر آن حاکم نیست و تدوینکنندگان آن مستقیماً و با توجه به اخلاق و مراتب آن قانون را تدوین نکردهاند. ظاهر بسیاری از اصول، تأمینکنندهی مرتبهی دنیهی اخلاق هستند و تنها به تبع معارف دینی، اصولی که ناظر به مراتب متعادله و متعالیه اخلاق باشند، تصویب شدهاند. این نوشته مسألهی فوق را در مشروح مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسی، و با بهرهگیری از روش تحلیل محتوا بررسی نموده است.https://sm.psas.ir/article_25525_28428b55b145b40cf62ab9de6a01de18.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267641520170219Capacities of the Theories in International Relations in Spreading Islam in the International Scaleظرفیتهای نظریات ارتباطات بینالملل برای تبلیغ اسلام در مقیاس جهانی12113825526FAکمال اکبریاحمد اولیاییJournal Article20170520Spreading Islam in the international domain requires convenient ground and instrument. With the emergence of communication technology and increasing of the speed of message transfer which simplified the interaction among different nations and cultures, this has gained a more serious form and initiated a new door for international advertising of Islam. The present study aims at finding international communication capacities for global advertising of Islam and tries to analyze the international communication theories with descriptive-analytical method and after explanation of the principle of “advertising” (<em>Tabliiq</em>), attempts to gather the capacities of this domain. Theories such as: public domain, information society and globalization; and also international regulations of communications like freedom of speech and religion are theories and laws looking at which can be beneficial in spreading of Islam. This paper claims that compiling of the plan for international advertisement engineering is the only way for using the capacity of international communications for international advertising of religion in the present era. تبلیغ اسلام در عرصهی بینالملل نیازمند بستر و ابزار مناسبی است؛ این مسأله با ظهور تکنولوژی ارتباطات و افزایش سرعت انتقال پیام، که ارتباط میان ملل و فرهنگهای مختلف را سهولت بخشیده است، شکل جدیتری به خود گرفته و باب جدیدی برای تبلیغ جهانی اسلام گشوده است. پژوهش حاضر درصدد کشف ظرفیتهای ارتباطات بینالمللی برای تبلیغ جهانی اسلام است و میکوشد با روش توصیفی-تحلیلی نظریات ارتباطات بینالملل را بررسی نموده و پس از تبیین اصول تبلیغ، ظرفیتهای این عرصه را گردآوری نماید. نظریاتی مانند: حوزهی عمومی، جامعهی اطلاعاتی و جهانیسازی؛ قوانین بینالمللی ارتباطات مانند: اصل آزادی بیان و مذهب، نظریات و قوانینی هستند که توجه به آنها در راستای تبلیغ دین میتواند راهگشا باشند. این پژوهش مدعی است که تدوین برنامهی مهندسی تبلیغ بینالملل تنها راهحل استفاده از ظرفیتهای ارتباطات بینالملل برای تبلیغ جهانی دین در عصر حاضر است.https://sm.psas.ir/article_25526_bfca4549785d3f6582f1719ea4efcf13.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267641520170219The Influences of Peaceful Symbiosis on Foreign Relations of the Islamic Governmentآثار همزیستی مسالمت آمیز بر روابط خارجی دولت اسلامی13916025527FAبهنام سرخیلJournal Article20170520The principle of “peaceful symbiosis” is one of the most important issues in the domain of interactions between the governments and people and influences the quality of formation of the systems of human relations. Now, this question remains: can we accept and extend the international principle of “peaceful symbiosis” in connection with the non-Muslim and other societies who possess intellectual infrastructures, principles and different social, cultural and political patterns, based on the Islamic viewpoint? This paper tries to prove the hypothesis that peaceful symbiosis, in its Islamic approach, is original and following it in the domain of international relations with non-Muslims would result in the advancement of goals and achieving Islamic benefits due to reasons such as: image setting, international operations and interactions and ground setting for unifications and coalitions, in shape of a descriptive-analytical research and using qualitative method and with using religious basics, necessities and didactics.اصل همزیستی مسالمتآمیز از مهمترین موضوعات حوزهی تعاملات دولتها و جوامع است و بر چگونگی صورتبندی منظومههای روابط انسانی اثر میگذارد. اکنون این سوال مطرح است که آیا بر اساس دیدگاه اسلامی در پیوند با غیرمسلمانان و جوامع بیگانه - که از زیرساختهای فکری، اصول و الگوهای متفاوت اجتماعی، فرهنگی و سیاسی برخوردارند - میتوان قاعدهی بینالمللی همزیستی مسالمتآمیز را پذیرفت و تسری داد؟ این مقاله میکوشد تا در قالب یک تحقیق توصیفی- تحلیلی و استفاده از روش کیفی، ضمن بهرهگیری از مبانی، بایستهها و آموزههای دینی این فرضیه را اثبات کند که همزیستی مسالمتآمیز در رویکرد اسلامی دارای اصالت بوده و پیگیری آن در حوزهی روابط خارجی با غیرمسلمانان بهدلایلی همچون: وجههسازی، تعاون و همکاریهای بینالمللی و بسترسازی جهت ایجاد اتحادها و پیمانها موجب پیشبرد اهداف و دستیابی به منافع اسلامی میگردد.https://sm.psas.ir/article_25527_105ad51303f5d90231833b3bd85be0e0.pdf