انجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267683020201121The Theory of the Origin of Issuance in Theology and Its Relation to Governmental Jurisprudenceنظریه منشاء صدور در علم دینی و نسبت آن با فقه حکومتی72623991310.22034/sm.2020.137956.1618FAمحمدرضا پیریدانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی، دانشگاه قم، قم، ایرانسلیمان خاکباناستادیار، گروه معارف اسلامی، دانشگاه قم، قم، ایرانولیالله نقیپورفراستادیار، گروه معارف اسلامی، دانشگاه قم، قم، ایرانJournal Article20201011The purpose of the present study is to elaborate on the place of science in governmental jurisprudence and jurisprudential systems. Using an analytical method, this research has dealt with the essence, levels, issues, principles, methodology and outcomes of the theory of the origin of issuance. According to the results of the study, it can be asserted that the first level of theology is designated to “revelation and exegeses of the infallible interpreters” and the second level to the “accurate”, “comprehensive”, “systematic”, and “governmental” inference of the Islamic jurist based on religion. This theory holds that all scientific issues including cosmology and its prescriptions exist in the Noble Qur’an. Some of the most significant results of the theory of the origin of issuance involve achieving the governmental jurisprudence and its jurisprudential systems such as economy, politics, security, art, media, and so on.هدف پژوهش حاضر تبیین جایگاه علم در تدوین فقه حکومتی و طراحی نظامهای فقهی آن است. این پژوهش با روش تحلیلی، به چیستی، سطوح، مسائل، مبانی، روششناسی و آثار نظریه منشاء صدور پرداخته است. براساس یافتههای پژوهش میتوان گفت سطح نخست علم دینی «وحی و تفسیرهای مفسران معصوم وحی» بوده و سطح دوم آن، استنباط «دقیق»، «همهجانبه»، «سیستمی» و «حکومتی» فقیه از دین است. این نظریه بر این باور است که همه مسائل علوم اعم از توصیفات هستی و تجویزات آن در قرآن موجود میباشد. مهمترین آثار نظریه منشاء صدور دستیابی به فقه حکومتی و نظامهای فقهی آن همچون اقتصاد، سیاست، امنیت، هنر و رسانه و سایر نظامهای فقهی است.https://sm.psas.ir/article_239913_bc35f0f458b26df76e1179543d23c52b.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267683020201121A Critique of the Relationship between Authoritarianism and Farabi’s Utopiaنقد نسبت اقتدارگرایی با مدینه فاضله فارابی274623991410.22034/sm.2020.120374.1500FAسیدمحمدهادی مقدسیدانشجوی دکتری، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم، ایران0000-0001-9109-8928محسن رضوانیدانشیار، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی؛ عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه، قم، ایران.Journal Article20200119The purpose of this study is to analyze the arguments for the authoritarianism in Farabi’s utopia. The most significant arguments by the supporters of this idea were mentioned relying upon three elements of hegemony, utopianism, and violence in Farabi’s utopia. Using an interpretative method, it was attempted to derive the reasonings behind authoritarianism in Farabi’s utopia in order to prove their inaccuracy based on the detailed exegesis of Farab’is texts. The results showed that although there is hegemony in the relationship between the members in Farabi’s utopia, it is not authoritarian. Furthermore, the evidences revealed that his imagined community is free from utopian aspects as he has attempted to present a perfect society in the realm of real time and place not in the world of spiritual essences. Violence in the form mentioned by the supporters of the abovementioned idea has no place in Farabi’s utopia.هدف این پژوهش ارزیابی استدلالهای ایده اقتدارگرا بودن مدینه فاضله فارابی بود. مهمترین استدلالها از سوی صاحبان این ایده با تکیه بر حضور سه عنصر فرادستی، اتوپیاگرایی و خشونت در مدینه فاضله فارابی مطرح شدند. در این راستا و با روش تفسیری تلاش شد تا با استخراج استدلالهای ایده اقتدارگرا بودن مدینه فاضله فارابی، نادرستی آن براساس تفسیر متون فارابی اثبات گردد. نتایج نشان داد که هرچند در روابط میان اعضای مدینه فاضله فارابی فرادستی وجود دارد، اما اقتدارگرایانه نیست. همچنین با ارائه شواهدی معلوم گردید مدینه فاضله او عاری از ابعاد اتوپیایی است، او تلاش کرده است تا مدینهای را در افق زمان و زمین ترسیم نماید، نه در عالَم مجردات عقلی. خشونت نیز آنگونه که صاحبان این ایده مطرح کردهاند، در مدینه فاضله فارابی وجود ندارد.https://sm.psas.ir/article_239914_e7315311aab5af80a4efd762e9d1b3b2.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267683020201121The Relationship between Religion and Politics in the Ideology of Jurists in Qajar Dynastyمناسبات دین و سیاست در اندیشه فقهای عصر قاجار476623991210.22034/sm.2020.108588.1384FAرجبعلی اسفندیاراستادیار، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، ایران.Journal Article20190526The purpose of the present study is to survey the relationship between religion and politics in the ideology of jurists during the Qajar dynasty. To this aim, Skinner’s hermeneutics was used to analyze the link between religion and politics in the view of jurists back then, the necessity of chairmanship and government based on jurisprudence, and the relationship between the jurists and kings in that period. Moreover, it was attempted to review some aspects of the political jurisprudence during the Qajar dynasty based on which some of the most important transformations such as Persian constitutionalism took place in that period. The results showed that the power of Shi’ite scholars and their popularity among people made the cruel state in that age in need of their support. The jurists also made use of their religious legitimacy and authority as well as popularity among people to fulfill the Shi’ites’ welfare and prosperity through their contacts with the kings. Due to lack of its religious backup and common popularity, the kingdom of Qajar was in need of Shi’ite jurists to support them, thus the jurists made use of this opportunity to emphasize on the right of common people and their needs in their contacts with the kings. The Persian constitutional government that was not so successful in Iranian society was a reminder of this fact for the Shi’ite jurists that civil order coming from western ideology has no place in Iran and hence the only way to find salvation from tyranny is to establish an Islamic state and implement Islamic rules.هدف پژوهش حاضر بررسی مناسبات دین و سیاست در اندیشه فقهای عصر قاجار است. در این راستا، با استفاده از روش هرمنوتیک روشی اسکینر، با تحلیل پیوند دین و سیاست در میان فقهای عصر قاجاریه و بیان ضرورت ریاست و حکومت بر مبنای فقهای شیعه در این عصر، مناسبات فقهای عصر قاجار و سلاطین بررسی شد. همچنین جنبههایی از تأملات فقه سیاسی در عصر قاجاریه که بر پایه آن مهمترین تحولات این عصر ازجمله مشروطه رقم خورد نیز مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که قدرت علمای شیعه و نقش مردمی آنان سبب میشد که حکومتهای جور به حمایت آنان نیازمند باشند. فقها نیز از مشروعیت و اقتدار دینی و محبوبیت مردمی خود بهره میگرفتند و با برقراری ارتباط با سلاطین در جهت رفاه و آسایش شیعیان گام برمیداشتند. سلطنت قاجار به جهت عدم پشتوانه مذهبی و عدم محبوبیت مردمی، نیازمند حمایت فقهای شیعه بودند و فقها نیز با توجه به وضع موجود و بحرانهای زمانه خود با حمایت از قاجار بر حقوق عامه مردم و توجه به نیازهای آنان به حکومتگران تأکید میکردند. حکومت مشروطه که با ناکاهیهای فراوان در جامعه ایران حضور یافت، این واقعیت را برای فقهای شیعه به همراه داشت که نظم مردمی حاصل اندیشههای غربی در جامعه مذهبی ایران جایگاهی ندارد و تنها راه رهایی از ظلم، تشکیل حکومت اسلامی و اجرای احکام اسلامی است.https://sm.psas.ir/article_239912_0440b77f85f1a22ba84f84afb43fcea7.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267683020201121Social Preventive Measures of Islam to Protect the freedom of thought and Speechتدابیر پیشگیری اجتماعی اسلام در صیانت از آزادی عقیده و اظهار آن678223990410.22034/sm.2020.137216.1608FAسید محمد مصطفی حسینی کاشانیدانشجوی دکتری، عضو هیات علمی گروه حقوق، مجتمع آموزش عالی علوم انسانی -اسلامی، جامعه المصطفی العالمیه، قم، ایران6657998789798798987محمدعلی حاجی ده آبادیدانشیار، گروه حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده حقوق، دانشگاه قم، قم، ایران.Journal Article20200930The purpose of the present study is to review some social preventive measures in the Islamic Republic of Iran to protect freedom of thought and speech based on the Islamic instructions. The method of study is descriptive analysis and the results showed that Islam has offered special social preventives measures to protect freedom of thought and speech as this subject has widely been taken into consideration in Islamic texts. Furthermore, Islam has also offered some other measures such as rationalism, poverty prevention, extension of free and critical thinking, spread of religious arguments, giving advice to the officials, and the protection of critics in order to decrease likely crimes in this field. Therefore, the above measures should be taken into account before any disciplinary or penal measure in order to protect freedom of thought and speech. It should be noted that the implementation of the preventive measures does not intend to omit penal and disciplinary measures, but rather they should also be definitely used as the last step for those who refuse preventive measures and just follow their own deviated way.هدف پژوهش حاضر بررسی راهبردهای پیشگیری اجتماعی جمهوری اسلامی در صیانت از آزادی عقیده و اظهار آن براساس آموزههای اسلامی است. روش پژوهش توصیفی– تحلیلی بوده و نتایج نشان داد، اسلام تدابیر ویژهای برای پیشگیری اجتماعی در راستای صیانت از آزادی عقیده و اظهار آن ارائه کرده و پیشگیری اجتماعی از منظر وسیعی در متون اسلامی مورد توجه قرار گرفته است. همچنین اسلام تدابیری همچون ترویج تعقلگرایی، جلوگیری از فقر و احساس فقر، گسترش آزاداندیشی و نقادی و ترویج مباحثات دینی و نصیحت کارگزاران و مصونیت منتقدین جهت کاهش بزهکاری احتمالی در این حوزه را مطرح میکند که باید مورد نظر قرار گیرد و قبل از استفاده از اقدامات قهری و کیفری در راستای صیانت از آزادی عقیده و اظهار آن، از این تدابیر بهره برد و در جامعه پیادهسازی نمود و نباید غفلت کرد که سخن از تدابیر پیشگیرانه به منزله حذف اقدامات قهری و کیفری نیست و از مجازات به عنوان آخرین اقدام برای کسانی که به تدابیر پیشگیرانه بیتوجهی کرده و راه انحرافی خود را طی میکنند، نمیتوان تردید کرد.https://sm.psas.ir/article_239904_5b6d4693a0023ad397b8949c58f64d62.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267683020201121The Destiny of Government during the Occultation from the Perspective of Seyed Ja’far Kashfiسرشت دولت در عصر غیبت از منظر سیدجعفرکشفی8310823990610.22034/sm.2020.113102.1432FAصادق کریمیدانشجوی دکتری، گروه تاریخ، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران.علیرضا ابطحیاستادیار، گروه تاریخ ، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایرانJournal Article20190820The purpose of the present study is to review the essence of government during occultation from the perspective of Seyed Ja’far Kashfi, one of the Shi’ite scholars in the Fath Ali Shah Qajar dynasty. In this regard descriptive analysis was used to survey the principles of political thinking, relationship between Seyed Ja’far Kashfi and Fath Ali Shah Qajar, necessity of government, various forms of government, and the characteristics of a ruler from his viewpoint. The results showed that Seyed Ja’far Kashfi, setting some strict conditions for the characteristics of a ruler jurist, did not acknowledge any of the jurists in his age as a qualified candidate for this position. This viewpoint is enough for him to defend the theory of simultaneous chairmanship of 2 learned scholars or twin rulers for the matter of norms and religious issues in society. In his view, a fair king would govern the worldly affairs as his validity and legitimacy exclusively comes from the Treaty of Malek Ashtar; and a jurist would govern religious affairs such as Hesbi issues (charity), judgement, mortmain property and so on. This theory that was also considered in later periods, is somehow a foundation for constitutionalism because it defends the authority of a king to govern the civil affairs not definitely mentioned in the Qur’anic verses (Gheyr-Mansusat) and the authority of a jurist to implement the definite rules in the Qur’an (Mansusat).هدف پژوهش حاضر بررسی سرشت دولت در عصر غیبت از دیدگاه سیدجعفر کشفی، یکی از علمای شیعه عصر فتحعلی شاه قاجار میباشد. در این راستا و با روش توصیفی- تحلیلی، ارکان تفکر سیاسی، روابط سیدجعفر کشفی با فتحعلی شاه قاجار، ضرورت وجود دولت و انواع دولت و ویژگیهای حاکم از منظر وی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد، سید جعفر کشفی با طرح شرایط سختگیرانهای پیرامون اوصاف فقیه حاکم، هیچ یک از فقیهان عصر خود را نامزد چنین منصبی نمیداند. همین نگاه کافی است تا کشفی از نظریه ریاست افاضل یا ریاست دو حاکمی بر عرفیات و شرعیات دفاع کند. از دیدگاه او سلطان عادل بر امور دنیوی حکومت میکند و اعتبار و مشروعیت را به طور خاص از عهدنامه مالک اشتر میگیرد و فقیه نیز بر امور شرعی مانند امور حسبیه و قضاوت و اداره موقوفات و غیره تصرف دارد. این نظریه که با عناوین متعددی در دورههای بعد مورد توجه قرار گرفت، به نوعی بنیان نظریه مشروطه نیز به حساب میآید، چرا که مشروطیت از زعامت سلطان بر حوزه غیرمنصوصات و تصرفات فقیه در حوزه منصوصات دفاع می کرد.https://sm.psas.ir/article_239906_d879f84b882ecd757c352e3d8acc3ff1.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267683020201121The Transformation Course of the Concept of Nafy-e Sabil (Non-Dependency Rule) in the Islamic Jurisprudence of Shi’ismسیر تحول مفهوم قاعده نفی سبیل در فقه سیاسی شیعه10912823990810.22034/sm.2020.119192.1485FAمحمد شجاعیاناستادیار،گروه علوم سیاسی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران.Journal Article20200104The purpose of the present study is to survey the transformation course of the concept of Nafy-e Sabil (non-dependency rule) in the Islamic jurisprudence of Shi’ism using a historical approach. In this regard, descriptive analysis was used to show that the inclusion circle of non-dependency rule has moved through a gradual course to a conceptual extension to explain hegemony and refute its various forms. Jurists during the Qajar dynasty compared to the former jurists paid more attention to the verse of non-dependency rule, especially in terms of political and social issues. It doesn’t seem that proposing non-dependency rule as a jurisprudential principle in the middle of the Qajar dynasty and the hegemony of western countries over other ones including Islamic states has merely been coincidental, but rather Shi’ite jurists have been paying attention to the general implications of the 141<sup>st</sup> verse of Surah an-Nisa’. The above concept has undergone a serious jump since the middle of the 13<sup>th</sup> century A.H. as the non-dependency rule began to be classified as a jurisprudential principle in this period. One of the causes for this important subject in the political jurisprudence of Shi’ism relates to a significant social and political fact back then, that is the hegemony of Kuffar (non-believers) over Muslims. The non-dependency rule in the modern era in which we witness the intellectual, economic, and political hegemony of modern western countries over other societies including a vast part of Islamic world has had definite political usage. Shi’ite scholars in the modern era with regard to the political implications of the above-mentioned rule, have set it as the theoretical basis to fight against foreign hegemony. هدف پژوهش حاضربررسی سیر تحول مفهوم نفی سبیل در فقه سیاسی شیعه با رویکردی تاریخی است. در این راستا،با روش توصیفی- تحلیلی نشان داده شد کهدایره شمول قاعده نفی سبیل از یک سیر تدریجی به سمت توسعه مفهومی سلطه و نفی انواع آن میباشد. توجه فقها در دوره قاجاریه به آیه نفی سبیل به بویژه در عرصه سیاسی و اجتماعی بیش از فقهای گذشته میباشد. به نظر نمیرسد طرح نفی سبیل به عنوان یک قاعده فقهی در اواسط دوره قاجاریه و تسلط کشورهای غربی بر دیگر کشورها و از جمله کشورهای اسلامی، صرفا یک همزمانی بوده باشد و توجه به دلالتهای عام آیه 141 سوره نساء، از ابتدا مورد توجه فقهای شیعه بوده است. از اواسط قرن سیزدهم هجری با یک جهش جدی در این مفهوم مواجه هستیم. به این معنا که در این دوران نفی سبیل به صورت یک قاعده فقهی صورتبندی شد. یکی از دلائل این موضوع مهم برای فقه و فقه سیاسی شیعه، وجود یک واقعیت اجتماعی و سیاسی مهم، یعنی سلطه کفار بر مسلمانان که تحقق خارجی یافته بود، است. نفی سبیل، در دوران مدرن که دوران سلطهی تفکر و سپس اقتصاد، فرهنگ و سیاست کشورهای مدرن غربی بر جوامع دیگر و از جمله بخشهای وسیعی از جهان اسلام بوده، کاربردهای صریح سیاسی داشته است. عالمان شیعه در دوران معاصر ضمن توجه به دلالتهای سیاسی این قاعده، آن را مبنای نظری مبارزه علیه سلطه خارجی قرار دادهاند.https://sm.psas.ir/article_239908_2c9944abf27baef2fabfa7b76b045f42.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267683020201121The Social-Political Requirements of the Acceptance of Transaction with Children in Micro-level Issues with Emphasis on the Viewpoint of Feyz Kashaniالزامات اجتماعی- سیاسی پذیرش بیع صبی در امور یسیره؛ با تاکید بر دیدگاه فیض کاشانی12914323990010.22034/sm.2020.120302.1499FAمحسن رزمی، محسناستادیار، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایرانعلیرضا احمدیدانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.حسین احمریدانشیار، گروه فقه ومبانی حقوق اسلامی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.Journal Article20200118The purpose of the present study is to explore the qualification of those who take part in a transaction with special emphasis on the ideas of Feyz Kashani on the admissibility of transaction with children in micro-level issues as well as the discrepancies between his ideas and other jurists’. In this regard, the social and political requirements of the admissibility of transaction with children in micro-level issues were studied based on the viewpoints of Feyz Kashani. The method of study was descriptive analysis and the results showed that accepting the validity of transaction with children would lead to the extension of the concept of political and social participation. The permissibility of transaction with children in micro-level issues implies the permissibility of their participation in micro-level social and political issues as well. There is a sort of correlation between the two above-mentioned aspects which permits the participation of children in social and political micro-level activities and legitimizes their presence in some social activities such as “councils”, “elections”, “voting” and so on in order to give their ideas in micro-level issues.هدف پژوهش حاضر بررسی مسئله اهلیت طرفین در بیع با محوریت نظر فیض کاشانی مبنی بر جواز بیع صبی در اشیاء یسیره و موارد اختلاف آن با دیگر فقیهان است. در این راستا الزامات اجتماعی و سیاسی پذیرش بیع صبی در امور یسیره براساس دیدگاه فیض کاشانی بررسی شد. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج حاکی از آن است که پذیرش صحت بیع صبی منجر به بسط مفهوم مشارکت اجتماعی و سیاسی خواهد شد. با این توضیح که جواز بیع صبی در امور یسیره، جواز صحت حضور صبی در امور اجتماعی و سیاسیِ یسیره را نیز ایجاد میکند، به نحوی که میتوان ملازمه میان این دو برقرار کرد. این ملازمه، پای صبی را در کنشهای یسیره سیاسی و اجتماعی باز میکند و حضور او در فعالیتهای جمعی مانند «شورا»، «انتخابات» و «حق رأی» و مانند آن برای اظهارنظر در خصوص امور یسیره را وجه شرعی میبخشد.https://sm.psas.ir/article_239900_4324afa6f079be292ddcc74e42bf7c10.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267683020201121The Criteria for the Guardianship of the Islamic Jurist (With an Emphasis on the Ideas of Imam Khomeini)شاخصهای موضوع ولایت فقیه (با تاکید بر اندیشه سیاسی امام خمینی)14516423990910.22034/sm.2020.104457.1343FAعلی اکبری معلماستادیار، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، ایران.Journal Article20190227The purpose of the present study is to explain the criteria for the guardianship of the Islamic Jurist with an emphasis on the political ideas of Imam Khomeini. To this aim, descriptive analysis was used in this study to make an enquiry about the essence and arguments of the guardianship of the Islamic jurist, the jurists’ obligation to establish an Islamic state, the virtues and vices of the Islamic jurist’s political ethics, as well as the responsibility and authority of the Islamic jurist. Based on the triplet classification model in Islam and the framework of Imam Khomeini’s political ideology, the subject under study that is the guardianship of the Islamic jurist was classified into 3 aspects of political philosophy, political ethics, and political jurisprudence. In general, 33 criteria for different aspects of the guardianship of the Islamic jurist were extracted including 9 criteria about political philosophy, 15 criteria about political ethics, and 9 criteria about political jurisprudence. Furthermore, the results showed that there is a logical relationship between the 3 above-mentioned classified aspects, that is to say the imperfection and perfection of each aspect is effective on the others as well.هدف پژوهش حاضر تبیین و شاخصبندی موضوع ولایت فقیه با تأکید بر اندیشه سیاسی امام خمینی است. در این راستا و با روش توصیفی-تحلیلی ماهیت و ادلّه ولایت فقیه، وجوب تشکیل حکومت اسلامی بر فقها، فضایل و رذایل اخلاق سیاسی ولی فقیه، شرایط، وظایف و اختیارات ولی فقیه مورد بررسی قرار گرفت. براساس الگوی تقسیم سه بُعدی اسلام و چهارچوب اندیشه سیاسی امام خمینی، موضوع ولایت فقیه به سه قسم فلسفه سیاسی، اخلاق سیاسی و فقه سیاسی تقسیم شد. در مجموع، سی و سه شاخص در ابعاد مختلف موضوع ولایت فقیه استخراج گردید. نُه شاخص در بُعد فلسفه سیاسی، پانزده شاخص در بُعد اخلاق سیاسی و نُه شاخص در بُعد فقه سیاسی ولایت فقیه است. همچنین وجود رابطه منطقی میان سه قسم مذکور از دیگر یافتههای پژوهش حاضر میباشد، یعنی نقص و کمال هر بُعد در ابعاد دیگر مؤثر است.https://sm.psas.ir/article_239909_ced3282221d4de7eeaf7e326b6643f7f.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267683020201121An Evaluation of Public Policy in the Islamic Republic of Iran Based on the Theory of Good Governanceارزیابی سیاستگذاری عمومی در نظام جمهوری اسلامی ایران برمبنای نظریهی حکمرانی خوب16518623989910.22034/sm.2020.136061.1590FAمهدی رضایی قادیدکتری تخصصی سیاستگذاری عمومی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایرانعلی شیرخانیدانشیار، گروه علوم سیاسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.Journal Article20200907The purpose of the present study is to evaluate public policy of Iran based on the theory of good governance. The method of study is descriptive analysis and the results showed that the Islamic Republic of Iran has not been so successful in public policy in terms of executing the criteria of good governance. However, some potentials such as the constitution, 20-year perspective, and even development plans to guide policy making towards the model of good governance should not be ignored; particularly that by the announcement of general policies of the official system and resistance economy, some strategic and practical procedures have been planned to achieve the standards of good governance.هدف پژوهش حاضر، بررسی و ارزیابی سیاستگذاری عمومی در ایران بر مبنای نظریهی حکمرانی خوب است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد نظام جمهوری اسلامی ایران در سیاستگذاری عمومی برمبنای شاخصههای حکمرانی خوب، چندان موفق نبوده و مشکلاتی در اجرای آن داشته است. در عینحال نباید از ظرفیتهایی مانند قانون اساسی، چشمانداز بیست ساله و حتی برنامههای توسعه برای هدایت نظام سیاستگذاری به سمت برقراری الگوی حکمرانی خوب غافل شد؛ بهویژه آنکه با ابلاغ سیاستهای کلی نظام اداری و اقتصاد مقاومتی، رویهها و فرآیندهای استراتژیک و راهبردی در جهت الگوی حکمرانی خوب طراحی شدهاند.https://sm.psas.ir/article_239899_8597bdf65125aff34880022cf6907a03.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267683020201121The Principles of Political Participation in the Islamic Republic of Iranمبانی مشارکت سیاسی در جمهوری اسلامی ایران18720623991110.22034/sm.2020.128804.1547FAعلی ملکیاستادیار، گروه معارف اسلامی، دانشگاه تفرش؛ عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم، ایران.0009-0008-6628-5308Journal Article20200622The purpose of the present study is to explain the principles of political participation in the Islamic Republic of Iran. To this aim, descriptive analysis method was used to analyze the theoretical perceptions in this regard and practical challenges created due to the variety of principles affecting political participation and also lack of common theoretical agreement over the role of people and social forces in the political procedures in the Islamic Republic of Iran as well as the resolutions to leave this challenge behind. The results showed that lack of common theoretical agreement over the principles of political participation, various perceptions about public participation, and dividing the society into contradictory sections has created a sort of theoretical challenge paving the ground for practical difficulties and obstacles in the procedure of development. To get out of this predicament, some democratic strategies are proposed such as persuasive open dialogue, institutionalized participation of people, and competition among civil organizations.هدف پژوهش حاضر تبیین مبانی مشارکت سیاسی در جمهوری اسلامی ایران است. در این راستا و با روش توصیفی- تحلیلی، برداشتهای نظری و چالشهای عملی ایجاد شده به دلیل تعدد مبانی مشارکت سیاسی و فقدان اجماع نظری مشترک درباره نقش مردم و نیروهای اجتماعی در فرآیند سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران، و راهحلهای برونرفت از آن بررسی شد. یافتهها نشان داد که فقدان اجماع نظری درباره مبانی مشارکت سیاسی و تعدد نگرشها درباره مشارکت افراد و نهادها و سپس تجزیه جامعه به وفاداریهای متضاد، نوعی چالش نظری و بستری برای چالشهای عملی ایجاد کرده و سبب بروز موانعی در روند توسعه شده است. برای حل این مشکل، راهکارهای دموکراتیک مانند گفتگوی آزاد اقناعی، مشارکت نهادمند و رقابت نهادهای مدنی پیشنهاد میشود.https://sm.psas.ir/article_239911_126b9529ed3aa4830b78b33174d36a63.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267683020201121An Analysis of the Effect of Modern Driving Forces on Culture and Cultural Politics in Iranبررسی آثار پیشرانهای نوین بر فرهنگ و سیاست فرهنگی در ایران20722823990110.22034/sm.2020.116732.1468FAفرشاد مهدی پوراستادیار، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20191123The purpose of the present research is to study the effect of modern driving forces on the realm of culture and policy-making in Iran. This research is merely focused on technological driving forces and relies on a four-type classification of modern technologies including nano, biotechnology, cognitive sciences, and cyberspace. The method of study is descriptive analysis and it has applied policy studies according to the model of public policy-making. The final results were achieved by the analysis of qualitative data aiming to make a correlation between meaning and the surrounding environment as well as the evaluation of the elites. The results showed that cognitive sciences with the score 7 had the highest relationship to other technologies, and cyberspace, nano, and biotechnology were in the 2<sup>nd</sup>, 3<sup>rd</sup>, and 4<sup>th</sup> places respectively. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیرات پیشرانهای نوین بر حوزه فرهنگ و سیاستگذاری فرهنگی در ایران است. این پژوهش صرفاً بر پیشرانهای فنآورانه متمرکز بوده و متکی به طبقهبندی چهارگانه از فنآوریهای نوین شامل نانو، زیست فناروی، علوم شناختی و فضای مجازی است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی بوده و از سیاستپژوهی، مطابق الگوی خطمشیگذاری عمومی بهره گرفته شده، سپس با الهام از تحلیل محتوای کیفی که بهدنبال ردیابی میان معنا و پیرامون آن میباشد و با استفاده از ارزیابیهای نخبگانی نتیجه نهایی بدست آمده است. نتایج نشان داد که علوم شناختی با نمره 7 بالاترین ارتباط را با دیگر فنآوریها دارد و فضای مجازی در رتبه دوم و نانو و فنآوری زیستی در رتبههای بعدی قرار دارند.https://sm.psas.ir/article_239901_d25c2963c8ee3286057fe2ea882aa76b.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267683020201121The Impact of the Challenges of Political Development on the Orientation of Coalition and unification in the Foreign Policy of the Islamic Republic of Iranتأثیر چالشهای پیشرفت سیاسی بر جهتگیری ائتلاف و اتحاد در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران22925023990210.22034/sm.2020.136639.1599FAمحمد ستودهدانشیار، دانشگاه باقرالعلوم، قم، ایرانعلیرضا یاریدانشجوی دکتری علوم سیاسی، دانشگاه باقرالعلوم، قم، ایرانJournal Article20200917The objective of the present study is to review the impact of the challenges of political development on the process of coalition and unification in the foreign policy when there is lack of relative agreement among the elites and so the political parties are not institutionalized in society. The method of study is descriptive analysis and the structuration theory was used to show that the challenges of political development in the country not only damage the coalition of parties but also would lead to losing the international opportunities. Islamic Iran’s experience of having differing political orientations and lack of relative agreement among intellectual and political elites in giving a clear definition of national interests has led to the throwback to the past and as a result, a decline in the efficiency of foreign policy. In this regard, paying attention to upstream documents, the constitution, the 20-year perspective, developmental plans, red lines, boosting the culture of political participation, responsibility, institutionalization of parties, coordination among powers, transparency in the definition of national objectives and interests, on the one hand, and overall cognition to the environment, resources, regulations, and international norms and principles, on the other hand, can tremendously decrease the challenges of political development and hence increase the efficiency of Iran’s foreign policy. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر چالشهای پیشرفت سیاسی در سطح عدم اجماع نسبی نخبگان و نهادینه نشدن احزاب سیاسی بر روند ائتلاف و اتحادسازی در سیاست خارجی است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی بوده و با بهرهگیری از نظریه ساختیابی نشان داده شد که چالشهای پیشرفت سیاسی در داخل کشور نه تنها ائتلافسازی را با مشکل مواجه میسازد، بلکه باعث از دست رفتن فرصتهای بینالمللی نیز میشود. تجربه ایران اسلامی در جهتگیریهای متفاوت و عدم اجماع نسبی نخبگان فکری و سیاسی در تعریف شفاف منافع ملی باعث شکلگیری چرخههای بازگشتپذیری و در نتیجه کاهش کارآمدی سیاست خارجی شده است. در این راستا توجه به اسناد بالادستی، قانون اساسی، سند چشمانداز بیست ساله، برنامههای توسعه و خطوط قرمز نظام، تقویت فرهنگ مشارکت سیاسی، مسئولیتپذیری، نهادینهسازی احزاب، ایجاد هماهنگی میان قوا، شفافیت در تعریف اهداف و منافع ملی از یکسو و شناخت همه جانبه محیط، منابع، قواعد، اصول و هنجارهای بینالمللی از سوی دیگر میتواند از راهکارهای کاهش چالشهای پیشرفت سیاسی و در نتیجه افزایش کارآمدی سیاست خارجی کشور باشد.https://sm.psas.ir/article_239902_8717b734e5b8fb1a1ade8e366ce2944d.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267683020201121New Iraq and Continuity of Opposing Intra-National Identities: The Issue of Making National Identityعراق جدید و تدوام هویتهای فروملی متعارض؛ مساله ساخت هویت ملی25127123991010.22034/sm.2020.112316.1424FAهمت بدرآبادیدکتری علوم سیاسی، عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه، قم ایرانJournal Article20190801The purpose of the present study is to explore the impact of ethnic-religious identities on Iraq’s national identity crisis and a solution to overcome that with emphasis on Lucian Pye’s view (identity crisis). This research was conducted using descriptive-analytical method and the results showed that the political culture prevailing in Iraq including inhomogeneous context, militarism, tribalism, religious-ethnic intra-national identity and so on have deteriorated national identity crisis, and despite legal mechanisms such as Federalism, … in the new era, reaching a national identity has come to a crisis. In order to overcome the national identity crisis, it seems necessary to pay attention to an indigenous model compatible with Iraqi community that can bring unification between all groups based on creating a unifying and yet pluralist model recognizing diversity and co-existing ethnic groups.هدف پژوهش حاضر بررسی چگونگی تاثیر هویتهای قومی – مذهبی بر ایجاد بحران در هویت ملی عراق و راهکار برونرفت از آن با تاکید بر دیدگاه لوسین پای(بحران هویت) بود. پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی انجام شده و یافتهها نشان داد فرهنگ سیاسی حاکم بر جامعه عراق از جمله بافت ناهمگن، نظامیگری، طایفهگرایی، هویت فروملی قومی- مذهبی وغیره بحران هویت ملی را افزوده و علیرغم مکانیزمهای قانونی(فدرالیسم و...) در دوره جدید، رسیدن ﺑﻪ هویت ملی را به بحران تبدیل کرده است. به نظر میرسد لازمه فایق آمدن بر بحران هویت ملی توجه به الگویی بومی مطابق با زیست بوم عراق و جمعآورنده همه گروهها براساس ساخت مدلی وحدتگرا در عین کثرتگرا است که تکثر و چندگانگی را به رسمیت بشناسد.https://sm.psas.ir/article_239910_5a2b6611b1387d5ebcbb1e147e6fff39.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267683020201121Identity as a Meaning-Formation Process in the Foreign Policy of Saudi Arabia Based on Castells’ Theoryهویت به مثابه فرآیند معناسازی در سیاست خارجی عربستان براساس نظریهی کاستلز27329223991510.22034/sm.2020.119763.1491FAمحمود علیپور گرجیاستادیار، دانشگاه آیتالله العظمی بروجردی، بروجرد، ایرانJournal Article20200107The purpose of the present study is to analyze the function of identity in the foreign policy of Saudi Arabia. The research relies on the hypothesis that the Saudi government has followed its foreign policy based on “legitimizing identity”, “resistance identity”, and “project identity”. The theoretical framework of the study, grounded on the identity theory of Manuel Castells, aims to analyze the foreign policy of Saudi Arabia. The method of study is descriptive analysis and the results indicate that Saudi Arabia has followed its foreign policy based on some concepts including Takfir (accusation), reference to the past, religious institutionalism derived from Vahhabiat, Kingdom structure, geopolitical position, and fighting against revolutionary centers in the region. In this regard, this country since the beginning of its establishment has followed the policy of financial and military support of Takfiri groups.هدف پژوهش حاضر، واکاوی کاربرد هویت در سیاست خارجی عربستان است. پژوهش بر این فرض استوار است که عربستان با استفاده از «هویتِ مشروعیتبخش»، «هویتِ مقاومت» و «هویتِ برنامهدار»، سیاست خارجی خود را دنبال کرده است. چارچوب نظری پژوهش براساس نظریۀ هویتیِ ایمانوئل کاستلز، برای تحلیل سیاست خارجی عربستان میباشد. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی بوده و نتایج حاکی از آن است که عربستان سیاست خارجی خود را با استفاده از مفاهیم تکفیر، رجوع به گذشته، نهاد دینیِ برگرفته از آیین وهابیت، ساختار پادشاهی عربستان، موقعیت ژئوپلتیک و مبارزه با کانونهای انقلابی در منطقه، دنبال کرده است. در این راستا تلاش این کشور از بدو تأسیس تاکنون در سیاست خارجی، حمایت مالی و تسلیحاتی از گروههای تکفیری میباشد.https://sm.psas.ir/article_239915_d4f07b245e3f720d9c5c01fffe2c2db1.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267683020201121The Effect of Juhayman al-Otaybi' Uprising on Saudi Governmentتاثیر قیام جهیمان العتیبی بر حکومت سعودی29331223990310.22034/sm.2020.68870.1133FAمرتضی آقامحمدیاستادیار، جامعه المصطفی العالمیه؛ پژوهشگر موسسه مطالعات راهبردی اسلام معاصر(مرام)، قم، ایرانJournal Article20170726<br /> The purpose of the present study is to survey the transformations in Saudi Arabia and the approach of Saudi rulers after the uprising of Juhayman al-Otaybi and the occupation of Masjid a-Haram in 1979. The method of study is descriptive analysis and the hypothesis is that the main reason of change in the performance of Saudi rulers was the uprising of Juhayman al-Otaybi posing a challenge to the legitimacy of Saudi government by a religious movement in a particular way and sensitive time such that it made the establishment give many credits to its extremist clergymen and change its consumerist and western approach to puritanical and conservative adherence to religion. This approach led to extremism in national and international Saudi dialogues and exporting the thoughts of Juhayman to outside Saudi Arabia.هدف پژوهش حاضر بررسی تحولات عربستان و تغییر رویه حاکمان سعودی درپی قیام جهیمان العتیبی و اشغال مسجدالحرام در 1979 میلادی با روش توصیفی- تحلیلی بود. فرضیه پژوهش این است که علت اصلی تغییر رفتار حاکمان سعودی قیام جهیمان العتیبی و زیر سوال رفتن مشروعیت حکومت آل سعود از سوی جریانی مذهبی آن هم به شکلی خاص و در زمانی حساس بود که سبب شد تا حکومت برای بازیابی خود به علمای تندرو امتیازهای زیادی بدهد و نیز رویکرد مصرفی شدن و غربگرایی خود را به تقیّد و پایبندی بیش از پیش به دین تغییر دهد. این امر منجر به افزایش افراطگرایی در گفتمان داخلی و بینالمللی سعودی و صدور افکار و همفکران جهیمان به خارج از عربستان شد.https://sm.psas.ir/article_239903_3e2dd3f816699acccb12cb15310536b5.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267683020201121The Transformation Course of Salafism From Purity in Thought to Violence in Practiceسیر تحول سلفیگری از خلوصگرایی در فکر تا خشونتورزی در عمل31333623990710.22034/sm.2020.121162.1508FAروح اله طالبی آرانیاستادیار،گروه سیاست جهانی و منطقهای، دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانجمال گویلی کیلانهدانشجوی دکتری رشته روابط بینالملل، دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.0009-0002-5954-5956Journal Article20200204The purpose of the present study is to explore transformations in the course of Salafism. The method of study is descriptive analysis and it deals with how this ideology grew within the contemporary era gradually turning into an operational force making use of violence as its distinctive feature in the Islamic world. Furthermore, relying on the approach of historical process mining and making a distinction between two concepts of Salafia and Salafism, it was attempted to explain the theological framework of Salafia in the early history of Islam from the view of Sunnis versus intellectual background differences. In the light of the above distinction, old Salafism was distinguished from new Salafism and by surveying the intellectual impacts of old Salafism on new Salafism, the practical reflections of this movement were studied within the past 3 decades. The results showed that the transformation of this process is essential by spreading the genuine instructions of Islam having a conspicuous effect in forcing out the violent ideology and practices of Salafis in today’s chaotic world. As we move from the early history of Islam towards the contemporary era, the behavior of those who claim Salafism has distanced from the instructions of the pious predecessors.هدف پژوهش حاضر بررسی سیر تحول سلفیگری است. روش پژوهش توصیفی – تحلیلی بوده و به این مساله اصلی پرداخته شده است که چگونه این اندیشه نضج گرفت و به مرور زمان در دوران معاصر به نیرویی عملیاتی که توسل به خشونت ویژگی تمایزبخش آن در جهان اسلام است، تبدیل گردید. همچنین با اتکاء به رویکرد روندکاوی تاریخی، با تمایزگذاری بین دو مفهوم سلفیه و سلفیگرایی، چارچوب کلامی شکلدهنده به سلفیه صدر اسلام نزد اهل سنت در تقابل با فرق دیگر بهعنوان پسزمینه فکری تشریح گردید. در پرتوی همین تمایزگذاری، سلفیگری قدیم و جدید بازشناسی شده و با بررسی بازتابهای اندیشگی سلفیگری قدیم در سلفیگری جدید، پژواکهای عملی آن در سه دهه اخیر تشریح شده است. نتایج نشان داد که دگرگونسازی این روند از طریق اشاعه آموزههای واقعیِ دین اسلام که میتواند نقش چشمگیری در به حاشیه راندن اندیشه و عمل خشونتورزانۀ سلفیگری وهابیتبنیان در جهان پرتلاطم امروز داشته باشد، ضروری است. هرچه از زمان صدر اسلام به دوران معاصر نزدیکتر میشویم، رفتار مدعیان سلفیگری از آموزههای سلف صالح دورتر شده است.https://sm.psas.ir/article_239907_a75384c39382fc73f24d72ad9fe70eaa.pdfانجمن مطالعات سیاسی حوزهسیاست متعالیه2345-267683020201121The Political Strategies of the International Seminary Scientific Institutions against Takfiri Movements Based on SWOT Analysisراهبرد سیاسی نهادهای علمی بینالمللی حوزهای در برابر جریانهای تکفیری براساس مدل SWOT33735123990510.22034/sm.2020.80889.1191FAمرتضی توکلی محمدیدکتری، جامعه المصطفی العالمیه، قم، ایرانمهدی فرمانیاندانشیار، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران.Journal Article20180206The purpose of the present study is to review the political strategies used by international seminary scientific institutions against Takfiri movements based on SWOT analysis (matrix). The method of study is descriptive analysis and the results showed that this strategy analysis about Takfiri movements is an extensive system that needs periodical analysis and enquiry. Due to numerous variables, continuously changing political situation, mushroom-like rise of Takfiri movements and so on, this model should be broken into a pyramid to achieve micro strategies in addition to macro strategies. The fixed part of this analysis which should be considered by the international seminary institutions is first, the maintenance of strengths (S) and the attempt for their increase, and then, the elimination of weaknesses (W). The unfixed part of the analysis which needs more consideration and up-to-date and specialized enquiry involves an analysis about the decrease or increase in opportunities (O) and threats (T) as well as the transformation of their internal essence. Moreover, the correlation between weaknesses and threats as well as strengths and opportunities in international seminary organizations should be taken into consideration. A more comprehensive analysis would be achieved when “Takfiri movements” is independently set as the subject of analysis and it is attached to this current strategic analysis. In this case, the correlation between four variables of S, W, O, and T would be obtained in a specialized way.هدف پژوهش حاضر بررسی راهبرد سیاسی نهادهای علمی بینالمللی حوزوی در برابر جریانهای تکفیری براساس مدل SWOT است. روش پژوهش تحلیل محتوا بوده و نشان داده شد که مدل تحلیل راهبردی در حوزهی جریانهای تکفیری، یک منظومهی گسترده است که نیازمند تحلیل و آمایش دورهای است. به دلیل تعدد متغیرها، تغییر مدام شرایط سیاسی، رشد قارچگونهی جریانهای تکفیری و...، این مدل باید بهصورت هرمی شکسته و ریز شده و راهبردهای بخشی را در عین توجه به راهبردهای کلان، تحقق بخشد. بخش ثابت این مدل که باید مورد توجه سازمانهای حوزوی بینالمللی قرار گیرد، ابتدا حفظ قوتها (S) و سعی در افزایش آن و سپس رفع ضعفها (W) است. بخش سیّال مدل نیز که نیازمند توجه بیشتر و مطالعهی تخصصی روزآمد است، تحلیلی پیرامون کاهش یا افزایش فرصتها (O) و تهدیدها (T) و همچنین، تحول درونی ماهیت این موارد است. علاوه بر این، باید به ملازمهی بین ضعف و تهدید و همچنین، قوت و فرصت در سازمانهای حوزوی بینالمللی دقت شود. مدل جامعتر و کاملتر نیز هنگامی بدست میآید که موضوع مدل، مستقلاً یک بار جریانهای تکفیری قرار داده شود و به انضمام تحلیل راهبردی فعلی درآید. در این صورت، ملازمهی متقابل چهار متغیر S,W,O,T بهصورت تخصصی بدست خواهد آمد.https://sm.psas.ir/article_239905_6a40608d557b23e79ab1ff7d885f461b.pdf