2024-03-29T15:04:00Z
https://sm.psas.ir/?_action=export&rf=summon&issue=3364
سیاست متعالیه
2345-2676
2345-2676
1394
3
9
رابطه اخلاق و سیاست از منظر حکمت متعالیه
حسین
روزبه
عماد
افروغ
سؤال اصلی نوشتار حاضر این است که حکمت متعالیه قوامیافته توسط ملاصدرا، با دستاوردهایی در هستی شناسی مانند اصالت وجود، حرکت جوهری، هدفدار بودن هستی، و دستاوردهایی در انسانشناسی همانند ذومراتب بودن انسان، جسمانیهالحدوث و روحانیهالبقا بودن، آیا با تفسیری که از عالم و آدم به دست میدهد؛ می تواند معرّف اخلاق و سیاستی خاص و رابطه میان این دو باشد؟ با روشی تحلیلی - استنتاجی از آثار موجود در حکمت متعالیه به خصوص آثار ملاصدرا، م یتوان گفت در این مکتب، اخلاقیات، ملکاتی هستند که در سیر حرکت جوهری، توسط افعالی که به مدد قوای سه گانه انجام میشوند، به وجود میآیند. بنابراین، فرضیه نوشتار حاضر آن است که اخلاق، سازنده سیاست و سیاست، پرتو اخلاق است. یافته های مقاله این است که براساس سه مرتبه وجودی و خلقیات ناشی از آن ها، سه نوع مدینه دنیه، فاضله و متعالیه ساخته می شود. هر مرتبه و خلقیات آن مشکّک بوده، بالاترین حدی از تکامل دارد که ادب آن مرتبه و مدینه نامیده می شود.
حکمت متعالیه
اخلاق
سیاست
مدینه دنیه
مدینه فاضله
مدینه متعالیه
2014
09
01
7
24
https://sm.psas.ir/article_20041_3965bc72f75804b35b716ce6a8cfd1b8.pdf
سیاست متعالیه
2345-2676
2345-2676
1394
3
9
نظریه حرکت جوهری: تبیین هستی شناسانه در علم سیاست
محمد
پزشکی
مقاله حاضر در صدد پاس خگویی به این پرسش است که آیا نظریه حرکت جوهری، ظرفیت تبیین پدید ههای سیاسی را دارد؟ پاسخ مثبت به این پرسش م یتواند نشان دهنده ارائه راه حل های جدید از سوی فلسفه اسلامی به برخی از دشوار ههای مهم در علم سیاست باشد. مدعای این نوشتار آن است که نظریه حرکت جوهری، ظرفیت بیشتری برای تبیینِ سرشت متحول پدیده های سیاسی نسبت به نظریه های رقیبش را دارد. برای بررسی مدعای مقاله، از روش اسنادی و استراتژی نگارش فرآیندی استفاده می شود. نتایج این پژوهش در صورت اثبات مدعای خود، آن است که دیدگاهی پویا و دینامیک به دشوار ههای علم سیاست می دهد که در نظریه های موجود علم سیاست به صورت ایستا پاسخ گویی شده اند. همچنین مدعای مقاله حاضر در صورت اثبات می تواند در قلمروی نظریه پردازی علم سیاست، تحولی اساسی ایجاد کند.
حرکت جوهری
علم سیاست
فلسفه صدرایی
2014
09
01
25
40
https://sm.psas.ir/article_20042_6e53eac0c9453d9904e998556b409a98.pdf
سیاست متعالیه
2345-2676
2345-2676
1394
3
9
ظرفیتهای اندیشه سیاسی اسلام در تولید قدرت نرم
راضیه
زارعی
این مقاله در پی پاسخ به این سؤال اصلی که آیا اندیشه سیاسی اسلام برای تولید قدرت نرم، ظرفیت راهبردی لازم را داراست، به پردازش مؤلفههای قدرت نرم میپردازد که عبارتند از: اعتماد، شبکه روابط و اعتبار. ادعای نوشتار حاضر این است که در رویکرد یکی از ابزارهای بسیار قوی برای ایجاد کنترل درونی در « تقوی » ، اخلاقِ سیاسی به اعتماد انسان است. در رویکرد فقه سیاسی، تعدادی قواعد فقهی وجود دارند که موجب افزایش اعتماد سیاسی میشوند. قواعدی از قبیل: مساوات، احسان، تألیف قلوب، تعاون، وفای به عقود، عدالت، شورا و غیره. مؤلفههای شبکه های روابط قدرت نرم در اندیشه سیاسی اسلام عبارتند از: عوامل دوست یزا، اتحاد و یکپارچگی امت اسلامی. مؤلفه های ایجاد اعتبار نیز شامل مشروعیت سیاسی، مشارکت، پرهیز از توسل به زور و موارد دیگر است. بنابراین، اندیشه سیاسی اسلام در همه مؤلفه های قدرت نرم دارای ظرفیت است.
اندیشه سیاسی اسلام
قدرت نرم
اعتماد
اعتبار
شبکه های ارتباطی
2014
09
01
41
64
https://sm.psas.ir/article_20043_1a79a08ee360aa23d7ed20505a597828.pdf
سیاست متعالیه
2345-2676
2345-2676
1394
3
9
جریان شناسی وهابیت معاصر و بهره مندی آلسعود از آن در تداوم قدرت
سیدمهدی
طاهری
شجاع
احمدوند
در دنیای معاصر، یکی از الگوهای رقیب سیاست متعالیه و مدل حکومتی برآمده از مبانی توحیدی اسلام، الگوی نظام سیاسی آل سعود میباشد که با حمایت وهابیون، شعار گرایش به توحید و خداپرستی را سر می دهند. خاندان آل سعود در طول سه دوره زمامداری خود، به خصوص حاکمیت دولت سوم در هشت دهه اخیر، با گره زدن توسعهطلبی سیاسی - ارضی خود به رویکرد دینی ابن عبدالوهاب، از نفوذ و تأیید علمای وهابی جهت تسخیر بسیاری از نقاط شبه جزیره عربستان و سلطه بر اقوام و ادیان مختلف بهره گرفته است. سؤال اصلی مقاله حاضر این است که جریان های معاصر وهابیت چگونه از سوی حاکمان سعودی در تداوم قدرت نظام سیاسی در طی هشت دهه گذشته مورد استفاده قرار گرفته است.
وهابیت
جریان های معاصر
آل سعود
نظام سیاسی و قدرت
2014
09
01
65
88
https://sm.psas.ir/article_20044_a02fc5f1f49e81b04a481b80836795d8.pdf
سیاست متعالیه
2345-2676
2345-2676
1394
3
9
سیاست اسلامی در اندیشه سیاسی علامه محمدحسین کاشف الغطاء
احمد
مبلغی
سیدجواد
میرخلیلی
علامه شیخ محمدحسین آل کاش فالغطاء، از عالمان و مصلحان برجسته سده اخیر جهان اسلام (متوفی 1332 هجری شمسی) و از جمله فقیهان شیعی تأثیرگذار در تحولات سیاسی - اجتماعی در دنیای اسلام به شمار می رود که با افکار و اندیش ههای فقهی - سیاسی خویش، نقش بسزایی در بیداری امت اسلامی ایفا کرد. جامعیت او در ابعاد مختلف نسبت به سایر علمای هم عصرش موجب شده تا بررسی افکار و اندیشه های سیاسی وی از اهمیت خاصی برخوردار باشد. این نوشتار به منظور پاسخ به سؤال چیستی سیاست اسلامی در اندیشه سیاسی علامه محمدحسین کاشفالغطاء، با بررسی برخی از مهم ترین آثار وی، با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی به بررسی سیاست اسلامی از دیدگاه این فقیه برجسته شیعی می پردازد.
اندیشه سیاسی
محمدحسین کاشفالغطاء
سیاست اسلامی
احزاب سیاسی
2014
09
01
89
101
https://sm.psas.ir/article_20045_c74a2a41b23688051acce1adb69370ba.pdf
سیاست متعالیه
2345-2676
2345-2676
1394
3
9
تبیین آموزه های اخلاقی - سیاسی در آینه آخرین حج
غلامحسین
خدری
آموزه های اخلاقی، قسمت اعظم جوهره دین اسلام را تشکیل م یدهد. بارها آموزه های پیامبر در آخرین سفر زیارت خانه خدایش، با رویکردهای تاریخی، کلامی، ادبی، حدیثی و تفسیری نگریسته شده است، اما در این مقاله به رویکرد اخلاقی - سیاسی آن توجه می شود. بدون تردید، عنایت به آموزه های اخلاقی - سیاسی را از ابتدای این حرکت هد ف مند و بیانات سرشار از معارف اخلاقی - سیاسی آن را، که در منطقه ای موسوم به ایراد شده است، می توان رصد کرد. شجاعت در اظهار حق و تحمل مصائب « غدیر خم » ناشی از آن، تسلیم در برابر قضای الهی، سرسپردگی و انقیاد تام به امام همام عادل عالم، تمسک به تقوا و علم و توجه به حقوق متقابل مردم و حاکمیت به منزله محوری ترین آموزه اخلاقی، و معرفی امیرالمؤمنین(ع) به عنوان الگوی عملی این معارف، از دیگر جلوه های ویژه این اثر جاودانی در تاریخ حیات بشر است که در این مقاله سعی م یشود بدان پرداخته شود.
آموزه های اخلاقی
آموز ههای سیاسی
انسان کامل
خطابه غدیریه
معارف اسلامی
تقوا
علم
امیرالمؤمنین علی(ع)
2014
09
01
103
129
https://sm.psas.ir/article_20046_8884c98ed1c0d4480da44e6466c61bb6.pdf
سیاست متعالیه
2345-2676
2345-2676
1394
3
9
بررسی مفهومی «بغی»، «محاربه» و «نافرمانی مدنی»
سید جواد
ورعی
مقاله حاضر به بررسی معنا و مفهوم لغوی و اصطلاحی سه عنوانِ «بغی»، «محاربه» و «نافرمانی مدنی» پرداخته است تا خلط میان آ نها موجب اشتباه در صدور حکم، و تضییع حقوق و ستم به دولت و مردم نشود. این بررسی نشان می دهد که سه عنوانِ بغی، محاربه و نافرمانی مدنی هم از نظر لغوی و هم از نظر اصطلاحی با یکدیگر متفاو تاند. روش بحث در این نوشتار، که عهد هدار شناسایی مفاهیمِ مشابه فقهی که در عرصه حقوقی و سیاسی هم کاربرد دارند، توصیفی تحلیلی بوده و از منابع لغوی، و فقهی و در برخی موارد، حقوقی و به رغم « محاربه » و « بغی » سیاسی استفاده شده است. بر اساس این بررسی، دو عنوانِ در پاره ای « مقاومت و نافرمانی مدنی » تفاوتی که دارند، عناوینی مجرمان هاند. در حالی که موارد، حق و حتی تکلیف شهروندی است؛ اگرچه در برخی از موارد هم م یتواند جرم باشد، اما با عناوین مجرمانه فوق، تفاوت بسیاری دارد.
بغی
محاربه
نافرمانی مدنی
فقه
حقوق
2014
09
01
131
151
https://sm.psas.ir/article_20047_684749fb7ec1ab6ecbe08228c822083b.pdf