2024-03-29T09:34:29Z
https://sm.psas.ir/?_action=export&rf=summon&issue=3362
سیاست متعالیه
2345-2676
2345-2676
1393
2
7
بررسی تطبیقی منابع قدرت سیاسی جبهة کفر و ایمان در قرآن کریم
اصغر
آقا مهدوی
قدرت سیاسی به معنای توان تأثیرگذاری در حوزه اجتماعی، از مباحث محوری سیاست است. براساس نظام قدرت در قرآن کریم، خداوند قادر مطلق است و او بنا بر حکمت، افرادی را از قدرت انجام کار یا تأثیرگذاری بر دیگران برخوردار می گرداند. جبهه ایمان از قدرت اقناعی، نرم، نظامی و امدادهای غیبی برخوردار می باشد و کاربرد قدرت توسط آن برای حاکمیت دین در جامعه مشروع می باشد. کفار نیز از قدرت سخت از جمله نظامی، اقتصادی، تهدید، ایجاد تفرقه، تطمیع، و قدرت نرم نظیر تحقیر، تهمت زدن، جوسازی، شایعه پراکنی ، سازشکاری، برای تسلط بر جبهه ایمان برخوردار م یباشند. چرایی و چگونگی حاکمیت کفار بر برخی از جوامع اسلامی، علی رغم فزونی منابع قدرت جبهه ایمان، مسئل های قابل تأمل و تحقیق است. در این مقاله با مقایسه قدرت نرم و سخت جبهه ایمان و کفر، چرایی و چگونگی تسلط کفار بر جامعه مسلمانان را با استمداد از آیات قرآنی توصیف و تحلیل م یکنیم.
قدرت
قوت
ولایت
سلطه
قدرت سیاسی
2014
03
01
7
24
https://sm.psas.ir/article_20026_2f59a667f027422e37a11e1e34ad8d3b.pdf
سیاست متعالیه
2345-2676
2345-2676
1393
2
7
ظرفیت حکمت سیاسی متعالی حکمت محض علامه طباطبایی (روش و نمونه ظرفیت یابی و بازتولید حکمی محض - مدنی؛ اجتماعی و سیاسی)
علیرضا
صدرا
علامه طباطبایی، قدر مسلّم محیی و مجدد حکمت در دوران معاصر بویژه در شهر، حوزه علمی و مکتب شیعی قم و معلم و مروج حکمت میباشد. ایشان از برجستگان حکمت اجتماعی اسلامی نیز بوده و بلکه برجسته ترین چهرگان شالودهساز و شاخص آن میباشد؛ چنانکه میتوان از ایشان به عنوان حکیم محض و نظری و حکیم اجتماعی و معرفت شناسی یاد نمود. فرضیه: نگاه، نظریه و نظام حکمت متعالی محض علامه طباطبایی ظرفیت بازتولید سیاسی و تأسیس نگاه، نظریه و نظام حکمت مدنی و سیاسی متعالی را داراست. به عبارت دیگر، نگاه، نظریه و نظام حکمت مدنی و سیاسی متعالی از نگاه، نظریه و نظام حکمت متعالی محض علامه طباطبایی قابل استنتاج، تولید و تأسیس است. این چنین تولید و بازتولید حکمت مدنی، اجتماعی و سیاسی امکان، نیاز و ضرورتی در خور توجه میباشد. این فرایند با روش استنباطی و استدلالی با تحلیل متن و محتوایی به شیوه دلالت مطابقت، یا تضمنی و گاه استلزامی صورت میپذیرد.
حکمت
محض
فلسفه
مدنی
اجتماعی
سیاست
سیاسی
متعالی
علامه طباطبایی
2014
03
01
25
38
https://sm.psas.ir/article_20027_1ed221141f4c9baf27fb8f8f3ce91c17.pdf
سیاست متعالیه
2345-2676
2345-2676
1393
2
7
نقش قدرت نرمِ آموزش عالی در تحقق اهداف انقلاب اسلامی
محمد اسماعیل
نباتیان
حسین
رضاپور
این مقاله با مبنا قراردادنِ کارویژه های آموزش عالی، در صدد تبیین کارآمدی قدرت نرم آموزش عالی در جهت تحقق اهداف انقلاب اسلامی برآمده است. در این راستا دو پرسش اساسی مطرح می شود: آموزش عالی ایران از نظر قدرت نرم در چه وضعیتی است؟ کارکردهای آموزش عالی در دست یابی به اهداف انقلاب اسلامی چیست؟ برای تبیین مسئله و پاسخ به این دو سؤال، به الگوی نظری کارکردگرایی دست یازید هایم. براین اساس، ضمن احصای کارویژه های آموزش عالی و کارآمدی قدرت نرم، به مهم ترین نقش های قدرت نرم آموزش عالی در تحقق اهداف انقلاب اسلامی اشاره و تبیین شده است؛ نظیر: ایجاد اقتدار ملی، تقویت مشروعیت، افزایش جذابیت انقلاب اسلامی، صعود رتبه ایران در تولید علم، افزایش اعتبار بین المللی ایران و ایجاد روحیه استقلال و خودکفایی.
قدرت نرم
آموزش عالی
انقلاب اسلامی
تولید علم
2014
03
01
39
58
https://sm.psas.ir/article_20028_80da0829e3c907a8410c3404fae1aed6.pdf
سیاست متعالیه
2345-2676
2345-2676
1393
2
7
تحلیل امام خمینی از چیستی انقلاب اسلامی و دلالتهای آن در سیاست گذاری عمومی
سید محمد حسین
هاشمیان
مجتبی
نامخواه
مقاله حاضر در صدد پاسخ به این پرسش است که اگر فهم و درکی که امام خمینی از انقلاب اسلامی ارائه می دهند را یک هنجار تلقی کنیم، چه نسبتی میان این هنجار و سیاست گذاری عمومی پس از انقلاب وجود دارد؟ در پاسخ، با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و با رویکرد تفسیرگرایی، به صورت بندی تحلیل امام خمینی پرداخته و با بازخوانی برخی خ طمشی های عمومی برای حل مشکلات اجتماعی پس انقلاب اسلامی، روشن م یشود که امام در تبیین پیروزی انقلاب « انسان انقلابی » و تأثیرش در خلق هویت جدید به نام « اسلام انقلابی » اسلامی بر عنصر انقلاب » تأکید دارند. از منظر ایشان، این دو عنصر که ماهیتی فرهنگی دارند، زمین هساز شده و در تداوم انقلاب اسلامی نیز اهمیت محوری دارند. بر « انقلاب اسلامی » و « انسانی این اساس خط مشی های پس از پیروزی انقلاب اسلامی نه در چارچوب دولت ملت که در زمینه امت امامت طرح م یشوند.
انقلاب اسلامی
امام خمینی
خطمشی گذاری عمومی
اسلام انقلابی
انسان انقلابی
نهادهای انقلاب اسلامی
2014
03
01
59
80
https://sm.psas.ir/article_20029_6949610ec36d25709d24680df58eeaa4.pdf
سیاست متعالیه
2345-2676
2345-2676
1393
2
7
استعاره وقف درباره حکومت
عبدالمهدی
ایروش
جایگاه و ساختارحکومت متکی و متأثر از نحوه فهم آن از سوی حکومتگران است و حکومتگران بر اساس درک خود از حکومت، ساختارها و مناسبات آن را شکل داده و سازماندهی می کنند. حکومت تملیکیه یا ارباب وار و حکومت ولایتیه یا سرپرست وار، دو تلقی از حکومت را در دل خود حمل می کنند که اولی با رابطه عبد و مولا و دومی با رابطه امانت و امانتدار همریختی و تشابه دارد و هر یک از این دو، ساختارها و رفتارهای متناسب با خود را تولید م یکنند و در خدمت اهداف قشر خاصی قرار م یگیرند. این مقاله در صدد تحلیل استعاره شناختی نظریه حکومت به مثابه وقف می باشد و در این راستا پس از تبیین مفاهیمی نظیر وقف، امانت و حکمرانی و مشابهت های دو مقوله حکومت و وقف، به شناسایی وقف و اهداف آن پرداخته و سعی شده است تلقی امانی از حکومت به صورت تحلیلی واکاوی شده و دستاوردهای ناشی از این تحلیل استعاری معرفی گردد.
آیت الله نائینی
استعاره وقف
حکومت تملیکیه
حکومت ولایتیه
وقف
2014
03
01
121
135
https://sm.psas.ir/article_20030_b2a446947834b7dab2e9183c61c75265.pdf
سیاست متعالیه
2345-2676
2345-2676
1393
2
7
تبیین قلمرو ولایت در فقه سیاسی شیعه
علی
شیرخانی
رشید
داودی
جایگاه حکومت بر اساس فقه شیعه در دو دوره مورد بحث قرار میگیرد: نخست، زمان حضور معصوم، که در این دوره حق حاکمیت برای معصوم(ع) ثابت است؛ دوم، زمان غیبت معصوم، که در این دوره درباره حق حاکمیت میان فقیهان شیعه اختلاف نظر است. در دوران غیبت برای فقیهان شئونی وجود دارد که عبارت است از: شأن افتا و مرجعیت میان فقیهان « افتا و قضا » دینی، شأن قضاوت و شأن ولایت. در مورد ثبوت دو شأن اختلافی نیست؛ اما در مورد ولایت داشتن فقیهان اختلا فنظر وجود دارد؛ در فرض ثبوت ولایت برای ایشان، در مورد قلمرو ولایت و حیطه نفوذ ایشان اختلا فنظر وجود دارد. در این مقاله با رجوع به متون فقهی شیعیان و بیان اقوال متقدمان و نیز متأخران از فقیهان شیعه، به تبیین شئون فقیهان در دوران غیبت معصوم، و سپس واکاوی قلمرو ولایت و حیطه نفوذ ایشان بر اساس آموزه های فقه شیعه م یپردازیم. در پایان، قلمرو نفوذ ایشان را در سه مرحله بررسی م یکنیم: 1. موارد قطعی داخل در قلمرو نفوذ فقیهان؛ 2. موارد قطعی خارج از محدوده نفوذ ایشان؛ 3. موارد اختلافی که محل نزاع میان فقیهان است.
ولایت فقیهان؛ حاکمیت فقیهان؛ قلمرو نفوذ فقیهان؛ شئون فقیهان؛ مشروعیت
حکومت
2014
03
01
101
118
https://sm.psas.ir/article_20031_61fb1d552ac25e24805bdae1ca213f08.pdf
سیاست متعالیه
2345-2676
2345-2676
1393
2
7
مبانی فقهی اسلام و آزادیهای سیاسی اجتماعی
عبدالمهدی
عربشاهی مقدم
آزادی از مفاهیم مهمی است که در بسیاری از آموز ههای دینی و غیردینی مطرح شده و هر مکتب با توجه به دیدگاه خود، تعریف خاصی از آزادی بیان کرده است. در فقه اسلامی با توجه به تأکید قرآن بر آزاد بودن انسان، مفهوم آزادی در قالب اصول فقهی درآمده است. هدف این مقاله بررسی مبانی فقهی اسلام در زمینه آزاد یهای سیاسی واجتماعی است و با مطالعه آرای فقهی، دیدگاه های مختلف در زمینه آزادی بررسی شده است. از آنجا که آزادی رابطه تنگانگی با حقوق انسانی و حق حاکمیت دارد، لازم است این مفاهیم نیز تبیین گردد. امعان نظر در منابع مختلف، مبین آن است که مبانی نظری آزادی و حقوق انسانی در فقه اسلامی به خوبی بیان شده است و با تکیه براصولی مانند برائت، اباحه و اختیار تبیین گردیده است؛ اما با توجه به گستردگی مفهوم آزادی که در غرب مطرح شده، دوره تاز های از مجادلات فقهی و دینی در زمینه آزادی و حقوق انسانی مطرح شده است؛ مانند اینکه دایره حاکمیت دولت تاچه حدی است؟ و حقوق متقابل شهروندان و حاکمیت چیست؟
آزادی
حقوق اساسی
حق حاکمیت
دولت
فقه اسلامی
2014
03
01
119
136
https://sm.psas.ir/article_20032_b8b8b12a3c60764ce774f27c04d4be53.pdf
سیاست متعالیه
2345-2676
2345-2676
1393
2
7
حقوق متقابل ملت و دولت از دیدگاه اسلام و لیبرالیسم
غلامرضا
رحیمی
انسان به حکم فطرت و طبیعت خود اجتماعی است؛ یعنی نوع انسان برای نیل به کمال لایق خود که استعداد رسیدن به آن را دارد، گرایش اجتماعی دارد و زمینه روح جمعی را فراهم می کند. با وجود پذیرش ضرورت زندگی در اجتماع و تن دادن به هنجارهای اجتماعی و پیروی از الزامات حقوقی، تمایل درونی انسان به آزادی و رهایی از قید و بندها و برخورداری از مواهب بیشتر زندگی، چیزی است که در اصل با محدودی تها و الزاماتی که دولت ها تحمیل و وضع م یکنند سازگاری ندارد. بنابراین ترسیم مرز میان حقوق و آزادی افراد و قدرت دولت و به عبارت دیگر، تبیین حقوق و تکالیف مردم در مقابل دولت از دیر زمان، دغدغه اساسی اندیشمندان عرصه سیاست و حقوق بوده است. مقاله حاضر در این راستا به بررسی تطبیقی حقوق متقابل ملت و دولت از دیدگاه اسلام و لیبرالیسم می پردازد. یافته های مقاله نشان می دهد که در مکتب لیبرالیسم حقوق ملت و دولت برمبنای حقوق طبیعی تبیین گردیده که نتیجه آن تقدم آزادی فردی بر جامعه است، اما در مکتب اسلام مبنای حقوق، انطباق با اراده الهی است که در نتیجه نوعی توازن میان آزادی فردی و حقوق جامعه و دولت برقرار می گردد.
حقوق
ملت
دولت
اسلام
لیبرالیسم
2014
03
01
137
154
https://sm.psas.ir/article_20033_7388895f1be02d95b62ebd234c7bb674.pdf