2024-03-28T21:42:35Z
https://sm.psas.ir/?_action=export&rf=summon&issue=33562
سیاست متعالیه
2345-2676
2345-2676
1400
9
32
امنیت سیاسی گروهها؛ موجبات و موانع تحقق آن از منظر قرآن کریم
سید سجاد
آل سیدغفور
یوسف
یعقوبی منفرد
هدف پژوهش حاضر بررسی موجبات و موانع امنیت سیاسی گروهها از منظر قرآن کریم است. روش این پژوهش، استفاده از رویکرد تفسیر موضوعی استخراجی بوده و روش این فهم از طریق تطبیق آن براساس واژگان مستقیم، واژگان ضمنی و التزامی و مفاهیم مخالف صورت گرفت. نتایج نشان داد که قرآن در موارد گوناگونی با توصیف تهدیدات مربوط به امنیت سیاسی گروهها، به نمونههای تاریخی اشاره کرده است. از منظر قرآن، امنیت سیاسی گروهها در قالب پذیرش و اجازه تشکیل مجموعههای سیاسی و امکان مشارکت سیاسی ساختاری در قالب تشکّلهای گوناگونی جهت ساخت سرنوشت سیاسی صورت میگیرد. در جامعهای که مشارکت سیاسی گروهها وجود داشته و گروههای آن جامعه، شناسایی متقابلی نسبت به نظام سیاسی داشته و گرایش فعال نسبت به ساختهای سیاسی و روندهای تصمیمگیری و اجرایی دارا باشند، در این جامعه گروهها دارای امنیت بوده و میتوانند در خط مشیها نفوذ و در تصمیمات تاثیرگذار باشند.
قرآن
امنیت
امنیت سیاسی
تفسیر موضوعی
گروهها
2021
03
21
7
24
https://sm.psas.ir/article_245044_439f24bf87a7662b40d2596d35adbca7.pdf
سیاست متعالیه
2345-2676
2345-2676
1400
9
32
آسیبشناسی دوستی با کفار در جامعۀ اسلامی و راههای برونرفت آن بر اساس سوره ممتحنه با روش تحلیل مضمون
بتول
ملاشفیعی
عبدالکریم
بهجت پور
محمد
ناصحی
هدف پژوهش حاضر آسیبشناسی دوستی با کفار در جامعۀ اسلامی و راههای برونرفت آن براساس سوره ممتحنه و با روش تحلیل مضمون میباشد. برای کشف مضامین سوره با روش تحلیل محتوا، با مراجعه به آیات و واژگان آن، مضامین پایه، مضامین سازماندهنده، مضامین عام و مضمون نهایی، استخراج گردیده و مشخص شد که مضامین عام و حاکم بر سوره، عدم دوستی با کفار و پیروی از احکام الهی در روابط با آنان و مسلمانان بوده و برگرفته از همین مهم، مضمون نهایی آن، خودباوری و عدم اعتماد به دشمن معرفی شده است. لذا جامعۀ اسلامی در همین راستا و با توجه به زمینهای چون برائتجویی، در فرایند شکلگیری دارای آسیبهای اخلاقی متفاوتی مانند غلبه روابط عاطفی در برائت و افراط در برائتجویی در عرصة سیاسی- اجتماعی بوده است که خدای متعال برای رهایی جامعة اسلامی از آنها، راهکارهایی مانند الگوگیری از حضرت ابراهیم(ع) و عدالتورزی برای برونرفت از آنها را بیان کرده است.
دوستی با کفار
سوره ممتحنه
عدالتورزی
روش تحلیل مضمون
حضرت ابراهیم(ع)
2021
03
21
25
42
https://sm.psas.ir/article_245045_f30dc72cced256e80c4496d050522ffc.pdf
سیاست متعالیه
2345-2676
2345-2676
1400
9
32
حاکمیت و حقوق طبیعی: خوانشی تطبیقی براساس تفاسیر هابز از کتابهای مقدس و علامه طباطبائی از قرآن کریم
حسن
قاسمی
هدف پژوهش حاضر بررسی تطبیقی تفسیر هابز و علامه طباطبائی از کتاب مقدس پیرامون مسئلة حاکمیت و مفهوم حقوق طبیعی و مسیر متفاوت این دو مفهوم در اسلام و مسیحیت میباشد. در این راستا، به این سوالات اساسی پاسخ داده شده است که: تفسیر هابز و علامه طباطبائی از متن مقدس چه نتایجی برای حاکمیت سیاسی داشته است؟ این دو شخصیت چه تفسیری از قانون طبیعی و حقوق طبیعی دارند؟ در تفسیر هر یک از این دو فیلسوف، عهد خداوند با انسانها چه زاویهای با قرارداد اجتماعی پیدا میکند؟ گزارههای دینی چگونه الزامآور و قانونی میشوند؟ روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و به صورت مقایسهای میباشد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که علیرغم شباهتهای برانگیزاننده نظریه هابز و علامه طباطبائی در مفاهیمی چون ذات ستیزهجوی انسان، حرکت، قدرت، قرارداد اجتماعی، اطاعت و...، نظام فلسفی آنها در بدایت و غایت کاملاً متفاوت است و همین تفاوت، خود را در نگاه آنها به رابطة دین و سیاست/ حاکمیت و تفسیر کتابهای مقدس هم نشان میدهد. هابز مؤلفة اصلی نظریة خود یعنی قرارداد اجتماعی را در تفسیر متن مقدس گنجانده و آن را به نفع مرجعیت یک حاکم مقتدر که درپی صلح و امنیت فرد و به طور کلی حفظ حقوق طبیعی فرد است، تفسیر میکند، در حالی که علامه طباطبائی الزام به قوانین شریعت را در بحث حاکمیت از قرآن استنتاج مینماید.
حاکمیت
حقوق طبیعی
هابز
کتابهای مقدس
علامه طباطبائی
قرآن کریم
قرارداد اجتماعی
فطرت
2021
03
21
43
60
https://sm.psas.ir/article_245046_5a14ee30fbfefdc3ea92e8161036b57e.pdf
سیاست متعالیه
2345-2676
2345-2676
1400
9
32
مبانی وجودی در حکمت متعالیه، مبنایی برای صلحپژوهی
طیبه
میرمحمدحسینی
هادی
وکیلی
اعظم
قاسمی
هدف پژوهش حاضر استخراج مبانی نظری مرتبط با صلح در فلسفه ملاصدرا و نشان دادن قابلیت عملی و کاربردی فلسفه ملاصدرا در این زمینه میباشد. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و بر این فرضیه استوار است که گرچه در فلسفه ملاصدرا، موضوع صلح به صورتی مستقیم وجود ندارد، اما در مبانی و اصول فلسفهی وی از جمله اصالت وجود و وحدت وجود و نیز مبانی انسانشناسی، دلالتهایی بر این موضوع داده شده است. نتایج نشان داد که یکی از ریشههای خشونت و جنگ، اختلافاتی است که بین انسانها وجود دارد. این اختلاف تنها در کثرت، معنی دارد و ملاصدرا معتقد است که خاستگاه کثرت ماهیت میباشد. از سوی دیگر، او براساس اصل مهم فلسفی خود یعنی اصالت وجود، ماهیت را امری اعتباری میداند که جایگاهش تنها در ذهن بوده و آنچه که در عالم خارج، متن واقعیت را تشکیل میدهد، وجود است که بین همه موجودات مشترک میباشد. آنچه که باعث اختلاف و در نتیجه خشونت و درگیری میشود، امری است که نمیتوان برایش اصالتی قائل شد، و به عبارت دیگر امری اعتباری است. از سوی دیگر در دیدگاه ملاصدرا عالم وحدت، عالم یگانگی و هماهنگی و صلح است، زیرا همه آنچه که به ظاهر متفاوت و گاه متعارض مینماید، شئون یک حقیقت واحد و در نتیجه جزئی از یک کل یکپارچه است. این اندیشه و نگریستن به عالم از این منظر میتواند بهترین راه برای درک تفاوتها و در نتیجه مفاهمه بین انسانها باشد و درک این تفاوتها نیز میتواند نقطه اتکایی باشد که ماهیتهای مختلف را با هم پیوند میدهد. در نتیجه، تمرکز دیدگاه وجودشناختی ملاصدرا بر اشتراک معنوی- ماهوی موجودات و سریان حقیقتی واحد در آنها میتواند مبنای مهمی برای قرار گرفتن آنها در چهارچوبی بشمار آید که در آن حلقهای وحدتبخش، به رغم اختلافات و تمایزات آنها همگراییشان را تضمین کند. این همگرایی را میتوان مبنای نظری مهمی برای استخراج مفهوم صلح و صلحگرایی از فلسفه ملاصدرا تلقی کرد.
اصالت وجود
وحدت وجود
صلحپژوهی
ملاصدرا
خشونت
2021
03
21
61
76
https://sm.psas.ir/article_245047_112bae31c26aecedb596178c6f26dfbb.pdf
سیاست متعالیه
2345-2676
2345-2676
1400
9
32
بنیانهای فناوری مدرن و رویکرد حکمت اسلامی
احمد
شه گلی
عبدالمهدی
عربشاهی مقدم
هدف پژوهش حاضر تبیین بنیانهای فلسفی تکنولوژی است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و تاثیر بنیانهای متافیزیکی بر شکلگیری صنعت و تکنولوژی تبیین شد. براساس این رویکرد هرگونه صنعت و تکنولوژی، همواره در بستر یک جهانبینی و تفکر متافیزیکی شکل میگیرد. روایت مکانیکی از جهان، تلقی منبع ذخیره از جهان، غفلت از ساحت حکیمانه جهان و... از جمله اموری هستند که زمینه شکلگیری فناوری مدرن را فراهم آورده است.
جهانبینی
متافیزیک
تکنولوژی مدرن
فناوری مدرن
حکمت اسلامی
2021
03
21
77
98
https://sm.psas.ir/article_245048_1fd6a728b276f848dbd9b61089cc80cd.pdf
سیاست متعالیه
2345-2676
2345-2676
1400
9
32
حدود و ثغور تبعیت از حاکم
محمدرضا
باقری
سیدابوالحسن
نواب
هدف پژوهش حاضر بررسی حدود و ثغور تبعیت از حاکم در فقه امامیه است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که در فقه امامیه، اطاعت از حاکم واجد شرایط که حق امر و نهی دارد، لازم شمرده شده و خروج علیه حاکم را جائز ندانستهاند. اطاعت از حاکمِ فاقد شرایط «اطاعت از طاغوت» است. از اینرو در فلسفه سیاسی، شخص فاقد صلاحیت، حتی با رضایت مردم نیز نمیتواند در رأس قدرت باقی بماند. چرا که در فرهنگ اسلامی، چنین فردی مصداق «طاغوت» است که نه حقی در اعمال ولایت بر مردم دارد و نه مردم مُجاز به اطاعت از او هستند و عدم شایستگی چنین حاکمی برای احراز حکومت و اجرای عدالت سبب میشود که حق حاکمیت و ولایت، از حاکم سلب شده و حق تصرّف در شئون جامعه را نداشته باشد و طبعاً اطاعت از او نیز واجب نخواهد بود.
حاکم اسلامی
فقه امامیه
فقه سیاسی
2021
03
21
99
114
https://sm.psas.ir/article_245049_b8683ba8e937dbdd7d2047f3c498f49f.pdf
سیاست متعالیه
2345-2676
2345-2676
1400
9
32
قانون الهی؛ منطق زندگی اجتماعی از منظر کلام سیاسی آیتالله خامنهای
محسن
مهاجرنیا
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش قانون الهی در حیات سیاسی انسانها در کلام سیاسی آیتالله خامنهای است.روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که قانون الهی در سه ساحت تکوینی، تشریعی و قراردادی مبنای شکلگیری و تداوم نظام اجتماعی و نظم سیاسی است. در حالی که قوانین تکوینی و فطری تحت اراده و ربوبیت الهی بوده و از طریق عقل و وحی قابل فهم و استنباط است. قوانین قراردادی هم در سایه شریعت قابل حصول میباشد. قانون الهی از منظر کلام سیاسی با رعایت مصالح و مفاسد واقعی بشر، در یک قوس نزولی از مبدأ آفرینش و خالق انسانها، معطوف به واقعیتهای اجتماعی و مناسبات سیاسی، جعل و انشاء میشود. ویژگی برجسته چنین قوانینی در «فلسفه قانون» است که معطوف به نظمبخشی، عدلگستری، توجه به مصالح و مفاسد اجتماعی و جهتدهی به ارزشهای معنوی میباشد که در راستای اهداف آفرینش انسان و تنظیم تعاملات و پیوندهای انسانی، تأمین حقوق، آزادیها و سعادت انسان در سایه حاکمیت الهی است.
قانون الهی
آیتالله خامنهای
زندگی اجتماعی
کلام سیاسی
2021
03
21
115
134
https://sm.psas.ir/article_245050_242167519b478d93e407b4d1f1db57c5.pdf
سیاست متعالیه
2345-2676
2345-2676
1400
9
32
عدالتطلبی در اندیشه مقام معظم رهبری براساس الگوی نظری اسپریگنز
محمد
جلیلی
نجمه
کیخا
هدف پژوهش حاضر بررسی و تبیین چیستی و چگونگی بایستههای طریق عدالتخواهی در اندیشه مقام معظم رهبری است. در این راستا، مرز میان مفاهیم، زمینهها، شاخصهها، عوامل، لوازم، موانع، آفات، تکالیف و مصادیق این آرمان تبیین شده است. برای تبیین نظرات مقام معظم رهبری از روش ترکیب مزجی استفاده شد، تا با تلخیص بیش از 180 سخنرانی مرتبط با عدالت، پژوهش از جامعیت، اتقان و انسجام کافی برخوردار باشد. این پژوهش با تکیه بر چارچوب نظری اسپریگنز، دادههای تحصیلی خود را در چهار عنوان «بحران عدالت، علل بحران، آرمان مطلوب و مسیر دستیابی به عدالت»، تنظیم کرده است. در نهایت، پیگیری پژوهشهای نظری، گفتمانسازی، نقد منصفانه، ایجاد شفافیت، اجرای سیاستهای مالیاتی، درک انتخاب شایستگان، کمک به دستگاهها و عمل به قانون، از دستاوردهای پژوهش حاضر در بررسی اندیشههای رهبری میباشد.
عدالتطلبی
جمهوری اسلامی ایران
مقام معظم رهبری
الگوی نظری اسپریگنز
2021
03
21
135
168
https://sm.psas.ir/article_245051_a1a163ebae411539298d9518ce3ea5af.pdf
سیاست متعالیه
2345-2676
2345-2676
1400
9
32
نشانهشناسی اندیشه سیاسی آیتالله نمر
هادی
آجیلی
محمد رضا
قائدی
جابر
قاسمی
هدف پژوهش حاضر شناخت و تبیین نشانهها و آموزههایی میباشد که شیخ نمر برای مبارزه با نظام حاکم در عربستان بیان کرده است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و یافتههای تحقیق نشان میدهد که «عدالتطلبی»، «استبدادستیزی»، «آزادیخواهی»، «مرجعیت سیاسی و مذهبی»، «قیام و مبارزه» و «حاکمیّت قانون»، شش نشانه اصلی در مکتوبات و سخنرانیهای شیخ نمر است. او با طرح این شش نشانه، کاربست آنان را برای دگرگونی و اصلاح ساختار سیاسی در عربستان و طرح نظامی مبتنی بر برابری و برادری لازم میدانست.
شیخ نمر
عدالتطلبی
آزادیخواهی
عربستان
روحانیون مبارز
روحانیت شیعه
2021
03
21
169
184
https://sm.psas.ir/article_245053_243920897d39f3955cc2234cd6fd00fd.pdf
سیاست متعالیه
2345-2676
2345-2676
1400
9
32
نقش دولت اسلامی در اقناع افکار عمومی با تاکید بر الگوی اخلاقی رسانهها
حسین
حاجی پور
هادی
صادقی
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش دولت اسلامی در اقناع افکار عمومی با تاکید بر الگوی اخلاقی رسانههااست.این تحقیق با روش تحلیل دادهبنیاد و با مطالعه در قرآن و برخی از احادیث، ضمن توجه به تفاوت اقناع اخلاقی با شگردهای فریبکارانه، الگوی اخلاقی رسانهها در اقناع افکار عمومی را ارائه و نشان داد که نظام اسلامی برای همراهی مستمر افکار عمومی ناگزیر موظف به استخدام و نظارت بر رسانههایی سازگار با مدل مذکور است. ارائه الگو بر محور ارکان ارتباطات و مشتمل بر اصول و شاخصهای اخلاقی میباشد که خیرخواهی و صداقت فرستنده، استحکام و شفافیت پیام و تکریم مخاطبان و رعایت سطح فهم آنها، اصول اخلاقی آن بوده و هر کدام دارای شاخصهایی هستند که رسانهها اخلاقاً موظف میباشند در تمام مراحل طراحی، بستهبندی و ارائه پیام اقناعی طبق آنها عمل کنند و حق استفاده از شگردهای ضد اخلاقی را در اقناع ندارند، زیرا میزان اخلاقی مکانیزم اقناع، همراهی افکار عمومی را درپی خواهد داشت.
دولت اسلامی
الگوی اخلاقی رسانه
اصول اخلاقی اقناع
افکار عمومی
2021
03
21
185
206
https://sm.psas.ir/article_245054_f808e05be5f595cc5bec7b4160ea3f86.pdf
سیاست متعالیه
2345-2676
2345-2676
1400
9
32
بررسی و تحلیل توسعه و پیشرفت سیاسی در سیره اهل بیت(ع) با رویکرد فازی
علی اصغر
سعدآبادی
هدف پژوهش حاضر تبیین و بررسی شاخصهای توسعه و پیشرفت سیاسی در سیره ائمه معصومین(ع) است. در این پژوهش ابتدا به روش تحلیل مضمون، شاخصهای توسعه و پیشرفت سیاسی در پرتو رهنمودهای ائمه معصومین(ع) شناسایی شد. سپس کدهای اولیه با استفاده از نرمافزار MAXQDA چندین مرتبه مورد تحلیل و بازبینی قرار گرفت و در نهایت 140 مؤلفه شناسایی گردید. سپس جهت آزمون نتایج از تکنیک دلفی فازی استفاده شد. در نهایت، 26 مضمون پایه توسعه و پیشرفت سیاسی، از مجموعه دادهها شناسایی گردید. نتایج نشان داد که پنج شاخص اولیه مهم و تأثیرگذار در توسعه و پیشرفت سیاسی از منظر ائمه معصومین(ع) شامل شکلگیری اصل نظام اسلامی، مشروعیت (مقبولیت سیاسی)، مشارکت سیاسی، وجود حاکم عادل و اتحاد و همبستگی است.
پیشرفت سیاسی
حکمرانی
توسعه سیاسی
سیره اهل بیت(ع)
رویکرد فازی
2021
03
21
207
230
https://sm.psas.ir/article_245055_82e6b51c2565c94b1d1013d694794886.pdf
سیاست متعالیه
2345-2676
2345-2676
1400
9
32
الگوی کارکردی امام علی(ع) برای حراست از جبهه مقاومت
فرج الله
میرعرب
علی اصغر
ثنایی
هدف پژوهش حاضر تبیین الگوی کارکردی امام علی(ع) برای حراست از جبهه مقاومت است. روش پژوهش توصیفی – تحلیلی بوده و نتایج آن نشان داد که امام علی(ع) به عنوان الگوی معصوم در حکومت و مدیریت، با تبیین پیامدهای مخرّب سلطه دشمن، اطمینانبخشی و آرامشآفرینی در نیروهای جبهه مقاومت، تقویت روحیه و تلقین توانمندی، استفاده از شعار و تحریک احساسات، ترویج فرهنگ معنویتگرایی، بکارگیری زنان برای تشجیع، روشنگری در مورد مسائل مبهم، اتحادگرایی و تقویت وفاق در جامعه تحت مدیریت، تقویت دشمنشناسی در افکار نیروهای جبهه مقاومت، ابهامزدایی در مورد شایعات، نفوذ اطلاعاتی در میان دشمن و مراقبت اطلاعاتی از نفوذ دشمن و ارتباط با مردم و حضور در میان آنان، الگویی عملیاتی دقیقی برای تلاشگران حراست از استحکام پیوند نیروهای مقاومت اسلامی نشان داده است.
امام علی(ع)
جبهه مقاومت
دشمنشناسی
امر به معروف و نهی از منکر
نفوذ اطلاعاتی
2021
03
21
231
248
https://sm.psas.ir/article_241852_e33431c5368c1c7dc6f8a3fb1954cfc5.pdf
سیاست متعالیه
2345-2676
2345-2676
1400
9
32
بررسی منزلت اجتماعی– سیاسی روحانیت و تغییرات آن در چهار دهه جمهوری اسلامی ایران
رضا
عیسی نیا
هدف پژوهش حاضر پاسخ به این سوال اساسی میباشد که رابطهی سبک زندگی روحانیت با منزلت اجتماعی- سیاسی آن در میان مردم در چهار دهه حیات جمهوری اسلامی ایران چگونه بوده است؟ برای دستیابی به پاسخ این پرسش از چارچوب نظری مبتنی بر نخبهگرایی و روش جامعهشناسی تاریخی تجربی استفاده شد. پژوهش بر این فرضیه استوار است که بین سبک زندگی روحانیت (یعنی استقلال، وضعیت معیشتی، مهارتهای اجتماعی و تهذیب نفس یا میزان پایبندی آن به تقوی) با منزلت اجتماعی- سیاسی روحانیت در جمهوری اسلامی ایران ارتباط معناداری وجود دارد. یعنی هرچه سازشیافتگی با قدرت یا عدم استقلال، فقدان یا ضعف مهارت اجتماعی و اختلالهای رفتاری همسو با زندگی اشرافی بیشتر باشد، قرابت به کاهش منزلت و نهایتاً طردشدگی هم بیشتر خواهد بود. یافتههای پژوهش حاکی از این است که اگرچه نمیتوان گفت روحانیت در همه سطوح به کاهش منزلت اجتماعی- سیاسی دچار شده، ولی در سطحی از سطوح روحانیت این کاهش قابل مشاهده میباشد. همچنین میتوان گفت اختلالهای رفتاری همسو با زندگی اَشرافی، رفتار سازشی با قدرت و فقدان یا ضعف مهارتهای اجتماعی روحانیت، درصد بالایی را در پیشبینی کاهش منزلت اجتماعی- سیاسی به خود اختصاص دادهاند.
روحانیت
منزلت اجتماعی- سیاسی
جمهوری اسلامی ایران
سبک زندگی
زیطلبگی
2021
03
21
249
266
https://sm.psas.ir/article_245056_ef8230d93447b0c7ad4d08ae97f16727.pdf
سیاست متعالیه
2345-2676
2345-2676
1400
9
32
ادراک فقهی مفهوم منافع ملی در سیاست خارجی با تاکید بر دو مفهوم منفعت و ملیت از منظر فقه سیاسی امامیه
حسین
محمدی سیرت
انیس
اسدی
هدف پژوهش حاضر تبیین ادراک فقهی مفهوم منافع ملی در سیاست خارجی با تاکید بر دو مفهوم منفعت و ملیّت از منظر فقه سیاسی امامیه است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و با بهرهگیری از رویکرد اجتهادی فقه که در تلاقی نص، خرد و زمانآگاهی شکل میگیرد، در چارچوب نظری «عقلانیت اسلامی» تدوین گردیده است. نتایج نشان داد که فقه سیاسی شیعه در منظری منفعتگرایانه در پیوند دین و دنیا، معنویت و مادیات و اصول ثابت و متغیر زندگی انسان، تعقیب منفعت در نظام ارزشی اسلامی را نه تنها رسالت فرد و ساختار مسلمان، بلکه فلسفهی وجودی خویش معرفی میکند و قواعد عام فقهی گویای این امر است. پذیرش «سیره و بناء عقلائیه»، توسل به «سیره معصومین(ع)» در مواجهه با مرزبندیهای بشری، توجه به «منطقه الفراغ» و «تفکیک معاملات از عبادات» در فقه، مقدمات تبیین و پذیرش اقتضاء زمانی و مکانی در مرزبندی نوین و ملی است. حتی اگر تبیین اقتضائی پیشگفته راهگشا نباشد، عقلانیت دینی، از باب اضطرار به تبیین مرزبندی ملی و تعقیب منافع ملی در آن چارچوب میپردازد و قواعد تعدیلکننده در فقه سیاسی چون «روایت وضع»، قاعده «ضرورت»، قاعده «میسور» و قاعده «الاهم فالاهم»، حکومت اسلامی را در عین تعقیب آرمان وحدت اسلامی، به پذیرش تکثرهای ملی رهنمون میسازد.
اضطرار
اقتضاء
فقه امامیه
سیاست خارجی
فقه سیاسی
ملّیت
منافع ملی
منفعت
2021
03
21
267
286
https://sm.psas.ir/article_245057_95463f48abc0c8ad363b380fa2f57e49.pdf
سیاست متعالیه
2345-2676
2345-2676
1400
9
32
ارزیابی پیامدهای سیاست تمرکززدایی آمریکا از غرب آسیا و تأثیر آن بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران
ماشا الله
حیدرپور
مهدی
جاودانی مقدم
مهدی
کردی کلاک
هدف پژوهش حاضر بررسی سیاست تمرکززدایی آمریکا از غرب آسیا و پیامدهای آن برای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و یافتهها نشان میدهد که سیاست تمرکززدایی ایالات متحده از غرب آسیا، علیرغم احاله مسئولیت به متحدین منطقهای آمریکا، به سبب ظهور خلاء قدرت در منطقه، زمینه تقویت حضور بازیگران فرا منطقهای مانند بریتانیا، فرانسه و ناتو و تشدید رقابت میان بازیگران منطقهای را به وجود آورده و از اینرو، چالشهای جدیدی را فراروی امنیت ملی ایران قرار میدهد.
آمریکا
غرب آسیا
جمهوری اسلامی ایران
سیاست خارجی
امنیت ملی
ناتو
2021
03
21
287
308
https://sm.psas.ir/article_245058_c572b06ee8218a2bfff68ca213e04d13.pdf