2024-03-28T21:56:52Z
https://sm.psas.ir/?_action=export&rf=summon&issue=33055
سیاست متعالیه
2345-2676
2345-2676
1399
8
31
امکان تفسیر سیاسی قرآن کریم
محمد
عابدی
هدف پژوهش حاضر بررسی امکان تفسیرپذیری سیاسی قرآن است. این تحقیق با پاسخ به پنج مسئله در سه حوزه مرتبط با تفسیر سیاسی شامل مخاطب تفسیر سیاسی، منبع مورد مطالعه، رابطه دو حوزه قرآن و سیاست اسلامی با روش توصیفی-تحلیلی نشان داد که قرآن در حدی آموزههای سیاسی دارد که مطالعات سیاسی ممکن شود. مدلولهای سیاسی معاصران نزول قابل گسترش به عصر حاضر هستند. اهداف دانش سیاست اسلامی با اهداف اصلی قرآن سازگار بوده و روش این علم با روش فهم قرآن جمعپذیر است. اعتبار و قابل اعتماد بودن گزارههای سیاسی مستفاد از قرآن و سیاست اسلامی متناسب با ماهیت آنها میباشد، به این ترتیت تفسیر سیاسی قرآن ممکن خواهد بود. با اثبات امکان، مسیر اثبات مبانی دیگر و نهایتاً تدوین مبانی فلسفه علمی تفسیر سیاسی هموار میشود.
قرآن
تفسیر سیاسی
سیاست اسلامی
2021
04
22
7
26
https://sm.psas.ir/article_243690_ddb52cbc53ef271c42b138400c575a19.pdf
سیاست متعالیه
2345-2676
2345-2676
1399
8
31
امنیت صلحمدار از دیدگاه قرآن
یوسف
خان محمدی
هدف پژوهش حاضر اثبات اصالت صلح در مهمترین منبع تمدن اسلامی یعنی قرآن میباشد. در این راستا، پرسش اصلی پژوهش این است که از دیدگاه قرآن، کدام یک از دو راهبرد جنگ و تقابل و صلح و تعامل در روابط با دیگران از اصالت برخوردار است. روش پژوهش تفسیر موضوعی و روششناسی تفسیر سیاسی قرآن بوده و پژوهش بر این فرض استوار است که در تقابل با ایده اسلامگرایان رادیکال و نسبتسنجی میان آیات قتال و آیات صلح، هدف نهایی قرآن بسترسازی برای زندگی مطلوب برخوردار از نعمتهای مادی و معنوی است و راهبرد صلح و تعامل را تایید میکند. نتایج پژوهش نشان میدهد که برای ساماندهی نابسامانی جهان اسلام و جهت مهار بحران رادیکالسم اسلامی در عصر حاضر، مراجعه به قرآن و ارائه تفسیرهای عقلانی براساس نیازهای انسان مسلمان لازم و ضروری است. در منطق قرآن، صلح بر جنگ، گفتگو و مذاکره بر قهر و منازعه، مدارا و رأفت برخشونت و نفرت و در نهایت، تعامل بر تقابل مقدم است. ایجاد جامعه امن و انسان توانمند و توسعه یافته در سایه چنین راهبردی قابل تحقق میباشد.
صلح
امنیت
عدالت
قرآن
جنگ
2021
02
19
27
46
https://sm.psas.ir/article_243691_09e09815d87dd97e8c843f8d812f783a.pdf
سیاست متعالیه
2345-2676
2345-2676
1399
8
31
دلالتهای سیاسی سورۀ حضرت محمد(ص) مبتنی بر تفسیر ساختاری و کاربست ابزار تحلیل مضمون
عبدالله
نوری گلجائی
محمدمهدی
سپهر
علی اصغر
نصیری
هدف پژوهش حاضر تبیین دلالتهای سیاسی سوره حضرت محمد(ص) است. بررسی سیاق سورۀ حضرت محمد(ص) با استفاده از روش تحلیل مضمون و همچنین بررسی آیات ابتدایی و انتهایی این سوره و نیز در نظر گرفتن نام این سوره و مدنی بودن سوره حضرت محمد(ص) نشان میدهد که مضمون نهایی این سوره در رابطه با جهاد و دیگر موضوعات است. لزوم کسب قدرت برای جهاد، لزوم کسب دانش برای بالا بردن کیفیت جهاد و شناخت
سوره حضرت محمد(ص)
تفسیر ساختاری
تحلیل مضمون
جهاد
2021
04
22
47
64
https://sm.psas.ir/article_39742_5ad099b2b43e44531324c36b9d345e34.pdf
سیاست متعالیه
2345-2676
2345-2676
1399
8
31
از «کدح» تا «لقاء الله»؛ بازخوانی اجتماعی و سیاسی امکان «لقاءالله»
امیر
جودوی
محمدرضا
شایق
محمدحسن
فلاح مدواری
هدف پژوهش حاضر، تبیین وجوه اختلاف و تناقض مطرح شده در دیدگاههای مختلف، پیرامون معنا و مفهوم آیه 6 سوره انشقاق ذیل مفهوم لقاءالله است. در تفاسیر فریقین بیان یکدستی، مبنیبر چیستی معنای لقای خدا در تفاسیر مذکور وجود ندارد. پرسش اصلی این است که آیا لقای خدا برای همه انسانها است یا مختص عدهای خاص میباشد؟ هر تفسیر چه تبعات سیاسی -اجتماعی را درپی داشته و چه مصادیقی را شامل میشود؟ این پژوهش با استفاده از چارچوب روش تفسیر تطبیقی، ضمن بررسی معانی واژههای مختلف با ریشهی ثلاثی مجرد «لقی»، دیدگاههای تفسیری، عرفانی، کلامی و فلسفی را بررسی کرده و نشان داده شد که لقای الهی افق پیشروی همه انسانها بوده و با طی طریق سلوک، که ائمهی معصومین(س) پیشتازان آن هستند، انسانهای دیگر نیز میتوانند به این کرامت نائل آیند. قول به امکان دستیابی به این درجه کنشهای سیاسی- اجتماعی ذیل آن (کدح عام) قابل تفسیر در ذیل مفهوم لقاء الله خواهد بود. مشارکت در امور سیاسی (از جهاد تا ساخت دولت اسلامی) و مشارکت در امور اجتماعی (از تشکیل خانواده تا افزایش سطح کیفیت زیست در جامعه) میتواند بهمثابه مصادیقی برای حرکت در مسیر لقاء الله تفسیر شود.
لقاء الهی
کدح
ولایت
کنش سیاسی- اجتماعی
قرآن
سوره انشقاق
2021
04
22
65
84
https://sm.psas.ir/article_243692_6ef76033c384da3b34c1ca79e64f2496.pdf
سیاست متعالیه
2345-2676
2345-2676
1399
8
31
مطالعه قرآنی منازعه نظری سیاست متعالیه با سیاست دانیه
داود
مهدوی زادگان
هدف پژوهش حاضر فهم و بازخوانی منازعه نظری سیاست متعالیه با سیاست دانیه بر پایه آیات قرآن کریم و دادههای تاریخی است. پرسش اصلی این پژوهش، بررسی چرایی سرسختی مخالفت مشرکان مکه با رسول خدا(ص) میباشد. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی بوده و بر این فرض استوار است که تعالیم و آموزههای اسلام با نظام سیاسی حاکم بر مکه سازگاری نداشت و بدین صورت منشاء خصومتهای سیاسی شده بود. نتایج حاکی از آن است که به نظر میرسد دلیل مخالفت مشرکان مکه با رسول خدا(ص) به درگیر شدن اسلام با نظام سیاسی حاکم بر مکه باز میگردد و مبانی نظری سیاست متعالیه اسلام در تقابل جدی با سیاست دانیه عرب جاهلی میباشد. پیامهای قرآن کریم از همان لحظه نزول در مکه مکرمه ناظر به حیات سیاسی و اجتماعی بوده است. اگر سرسختی مشرکان مکه در میان نبود و رسول خدا(ص) در این شهر حکومت اسلامی را پایهگذاری میکردند، قطعاً نزول احکام مدنی اسلام هم به تأخیر نمیافتاد. این سخن در تقابل با دیدگاه برخی است که گمان کردهاند آیات مکی برخلاف آیات مدنی با واقعیات عینی درگیر نیست. این آیات بیشتر درباره جهان پس از مرگ و روز جزا و بحث از آفرینش و عبادت الله است.
قرآن کریم
مکه
پیامبر(ص)
آیات مکی
مشرکان
2021
02
19
85
104
https://sm.psas.ir/article_243693_a38dc6107cd7a168bb32cc8ed400e84a.pdf
سیاست متعالیه
2345-2676
2345-2676
1399
8
31
تربیت جماعت صالحان در سیره سیاسی معصومین(ع) از منظر آیت الله آصفی
مختار
شیخ حسینی
هدف پژوهش حاضر این است که نظریه جماعت صالحان را که حاصل تلاش برخی از اندیشمندان معاصر در تفسیر سیره سیاسی معصومین است، علیرغم برخی اختلافات جزئی، به عنوان معرف استراتژی اهل بیت(ع) در تربیت یک جماعت صالح به عنوان هسته آرمانی برای هدایت سیاسی- اجتماعی امت اسلامی از انحرافات، تبیین نماید. در این راستا، سوال اصلی تحقیق این است که با توجه به اینکه پس از رحلت پیامبر(ص)، امت اسلامی در ابعاد رهبری و عمل به شریعت، دچار برخی انحرافات شد، از منظر آیتالله آصفی، چگونه میتوان اصلاح این مسیر انحرافی را براساس سیره اهل بیت(ع) اصلاح نمود؟ روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که براساس اندیشه آیتالله آصفی، پیامبر(ص) سه میراثِ رهبری، امت و ارزشها را برای جامعه اسلامی به جای گذاشت که پس از او ابتدا در میراث رهبری و سپس در ارزشها انحرافاتی رخ داد، نتیجه آن از بین رفتن امت اسلامی بود. از اینرو در دوره حضرت علی(ع) بازگشت مسالمتآمیز به قدرت، در دوره امام حسن(ع) و امام حسین(ع) استراتژی مبارزه و بعد از حادثه عاشورا تا غیبت صغری، راهبرد، تربیت جماعت صالحان برای اصلاح مسیر امت از انحرافات بوده است.
سیره سیاسی
آیت اللهآصفی
جماعت صالحان
اهل بیت(ع)
2021
04
22
105
120
https://sm.psas.ir/article_243694_a1cb37260aa192c8f07a203583488be0.pdf
سیاست متعالیه
2345-2676
2345-2676
1399
8
31
سید جمال و راه سوم در ورود جامعه اسلامی به عصر جدید
محمد
صدرا
سید جمالالدین اسدآبادی از تاثیرگذارترین مصلحان معاصر جهان اسلام است. وسعتنظر او در فهم وضعیت جهان اسلام باعث شد که او در پاسخ به سؤال اصلی جامعه اسلامی در برخورد با غرب یعنی: چگونگی راهیابی به عصر جدید با حفظ هویت اسلامی، سعی نماید تا پاسخ و راه سومی را در میان دو راه متفکران همعصر خویش یعنی سنتگرایان و نوگرایان، ارائه نماید. در این راستا، پژوهش حاضر، این موضوع را با روش توصیفی- تحلیلی مورد بررسی قرار داده و نتایج حاکی از آن است که ابتکار اصلی سید جمال در این راه، تفکیک بین مفهوم «دین» و «سنّت» از سویی و تفکیک بین مفهوم «فرهنگ» و «علوم و تکنولوژی» غربی از سوی دیگر بود. او سعی داشت تا از این طریق مانع سنتگرایان و سلفیها را از سر راه اصلاحات خود بردارد، بدون آنکه محکوم به بدعت و غربزدگی شود و از سویی دیگر با حفظ هویت اسلامی و مرجعیت دین، راه سومی بین این دو راه برای ورود به عصر جدید برای جوامع اسلامی بگشاید.
سیدجمالالدین اسدآبادی
سلفیگرایی
نوگرایی
سّنتگرایان
2021
02
19
121
138
https://sm.psas.ir/article_243695_5c8e83d0925bc64003515d6b462791ee.pdf
سیاست متعالیه
2345-2676
2345-2676
1399
8
31
بررسی تطبیقی اندیشهورزی سیاسی غزالی و ماکیاولی
سهرابعلی
افروغ
سعید
اسلامی
کمال
پولادی
هدف پژوهش حاضر بررسی و تبیین، سنجش و ارزیابی اندیشهورزی سیاسی از منظر غزالی و ماکیاولی در حوزه حکمرانی و سیاستورزی است. بنابراین، سوال اصلی پژوهش این است که اندیشهورزی سیاسی پیرامون سیاستورزی از نگاه غزالی و ماکیاولی واجد چه ویژگیها و خصوصیاتی ( تشابهات و تمایزات) است؟ در این راستا با نگاهی تطبیقی و رجوع به آرای این دو اندیشمند، و با بکارگیری روش توصیفی- تحلیلی عناصر و جلوههای آداب سیاستورزی آنان مورد بررسی قرار گرفت. پژوهش بر این فرض استوار است که نقطه مشترک یا وجه تشابه سیاستورزی نیکولو ماکیاولی و امام محمد غزالی علاوه بر یکسانی فرم آن، یعنی قالب اندرزنامهنویسی، بیشتر به ارائه راهکارهایی جهت کنترل معضلات اجتماعی جامعه وقت خویش، درک شرایط نابسامان اجتماع و احساس لزوم استقرار یک قدرت واحد، حمایت از سلطان یا پادشاه وقت جهت ایجاد یک دولت مرکزی و قدرتمند معطوف است. اما وجه بارز تمایز آنها در نوع ابزار و راههای گرایش به سیاستورزی میباشد، به این معنی که ماکیاول بیشتر براساس واقعبینی، سیاستورزی میکند. غزالی با الهام از دین و اخلاق و آرمانگرایانه به سیاستورزی روی میآورد. همچنین مبانی فکری و سیاسی اندیشمندان سیاسی در حوزه حکمرانی، حفظ و اعمال قدرت نقش و تاثیر بنیادین دارد. برای دستیابی به اهداف حکومت و حفظ قدرت باید اقتضائات سیاسی و اجتماعی و موقعیتهای زمانی و مکانی را مد نظر قرار داد و به مقتضای آن اقتضائات شیوه حکمرانی مناسبی را در پیش گرفت.
امام محمد غزالی
ماکیاولی
اندیشهورزی سیاسی
سیاستورزی
2021
02
19
139
156
https://sm.psas.ir/article_243696_c96c8e7011f7a5bbaa9372f6d2ba12f8.pdf
سیاست متعالیه
2345-2676
2345-2676
1399
8
31
مبانی و اندیشه سیاسی محمدرضا حکیمی
عبدالله
نظرزاده اوغاز
هیچگاه رویکرد یا موضعگیری سیاسی، اجتماعی و حکومتی خاصی از زمان شکلگیری مکتب تفکیک از سوی بنیانگذاران آن بروز نیافته است و حکیمی خود را متکفل بیان ابعاد مختلف این مکتب میداند، در این راستا، هدف پژوهش حاضر این است که بخش سیاست و حکومت مکتب تفکیک را در آثار حکیمی مورد بررسی قرار دهد. بنابراین، سوال اصلی پژوهش این است که مبانی اندیشه سیاسی و حکومتی محمدرضا حکیمی و موضع وی در قبال انقلاب اسلامی چیست؟ روش پژوهش توصیفی - تحلیلی بوده و بر این فرض استوار است که تحولات فکری حکیمی را میتوان در چارچوب رویکرد «عدالت محور» در باب حکومت اسلامی و تاثیر عمیق «عملکرد» بر «تئوری» در اندیشه وی، تفسیر کرد. نتایج نشان میدهد که تحول اندیشه سیاسی محمدرضا حکیمی در دو دوره قبل و بعد از شکلگیری و تثبیت جمهوری اسلامی ایران از حاکمیت ولیّ فقیه به هیئت نواب در عصر غیبت و دیگری حکومت اسلامی براساس ولایت فقیه به حکومت مسانخ است.
مکتب تفکیک
حکومت اسلامی
عصر غیبت
حکومت مسانخ
محمدرضا حکیمی
علمای تفکیکی
عدالت
2021
02
19
157
174
https://sm.psas.ir/article_243697_a0754d4b8ec921e0cebc4e741dd9b2e8.pdf
سیاست متعالیه
2345-2676
2345-2676
1399
8
31
اصول حقوق بشردوستانه در اندیشه سیاسی آیتالله خامنهای
حسن
رحیمی(روشن)
حسن
جلال پور
هدف پژوهش حاضر بررسی و احصاء نظر آیتالله خامنهای درباره حقوق بشردوستانه است. در این راستا، سؤال اصلی پژوهش این است که دیدگاه حقوق بشردوستانه در اندیشه سیاسی آیتالله خامنهای در مورد جنگهای مختلف در سطح منطقه و جهان چه جایگاهی دارد؟ روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و پژوهش بر این فرض استوار است که دیدگاه حقوق بشردوستانه در اندیشه آیتالله خامنهای جهانشمول و همه انسانها را فارغ از جنس، نژاد، مذهب و ملّیت، دربرمیگیرد. نتایج پژوهش نشان داد که حقوق بشردوستانه به عنوان شاخهای از حقوق بینالملل، حمایت از کرامات انسانی و انسانیت در اثناء مخاصمات و کاهش تلفات و خسارات و تسکین آلام بشری در زمان مخاصمات را مد نظر دارد. تأمل در اندیشه سیاسی آیتالله خامنهای نشان میدهد که دیدگاه ایشان متأثر از اسلام، به حقوق و کرامات و ارزشهای انسانی در همه زمانها و مکانها توجه دارد. از اینرو براساس مبانی فقهی ایشان، حمله به مناطق مسکونی، مدارس و بیمارستانها، استفاده از سلاحهای کشتار جمعی، حمله به زنان و کودکان و... در همه زمانها و مکانها حرام و ممنوع است. دیدگاه حقوق بشردوستانه مقام معظم رهبری نشأت گرفته از تعالیم اسلام و فقه شیعه، متفاوت و مترقیتر از نوع نگاه کشورهای غربی و شرقی به انسان، شأن و کرامت انسانی میباشد. اصولی مانند اصل عدم تبعیض، اصل محدودیت، اصل تفکیک –که در حقوق بشر دوستانه وجود دارد –در اندیشه آیتالله خامنهای به صورت مترقیانهتر و بدون تاثیرپذیری از حقوق بشردوستانه رایج، و البته متاثر از اندیشههای اسلام وجود دارد.
امام خامنهای
حقوق بشردوستانه
فقه شیعه
حقوق انسانها
2021
02
19
175
200
https://sm.psas.ir/article_243698_cfee9454b2849147cc11e92d1aaf1add.pdf
سیاست متعالیه
2345-2676
2345-2676
1399
8
31
دلالتهای بیانیه گام دوم انقلاب درباره معنویت
یارعلی
کرد فیروزجایی
هدف پژوهش حاضر، تبیین مفاهیم مرتبط با معنویت در بیانیه گام دوم انقلاب است. در این پژوهش با تکیه بر بیانیه گام دوم انقلاب، چیستی، مبانی، قلمرو و منزلت معنویت و نیز وظایف حکومت در این زمینه و راهکارهای عملی مربوطه با روش توصیفی- تحلیلی بررسی شد. نتایج حاکی از آن است که انقلاب اسلامی ایران به دلیل اسلامی بودن اصل آن، حضور رهبری معنوی و عارف در رأس آن و نیز دغدغههای دینی و معنوی انقلابیون، صبغه معنوی برجستهای دارد. رهبر معظم انقلاب در بیانیه مذکور توصیههایی را درباره معنویت برای گام پیشرو مطرح کردهاند که توجه به آنها برای صیانت از انقلاب و پیشبرد اهداف آن بسیار لازم است. درک درست این توصیهها متوقف بر تحلیل حقیقت معنویت، آگاهی از ابعاد گوناگون معنویت و تمییز آن از معنویتهای دروغین میباشد.
آیتالله خامنهای
انقلاب اسلامی ایران
معنویت
بیانیه گام دوم
2021
02
19
201
220
https://sm.psas.ir/article_243699_e6d486b5c4fc91823322304242004d42.pdf
سیاست متعالیه
2345-2676
2345-2676
1399
8
31
دین و دولت:بایستههای الگوی مردمسالاری دینی در دولتسازی
محمدحسین
طاهری خسروشاهی
شریف
لک زایی
فاطمه
طوسی
هدف پژوهش حاضر بررسی بایستههای الگوی مردمسالاری دینی در دولتسازی میباشد و این مدعا را دنبال میکند که عدم تحقق دولت اسلامی مردمسالار، مهمترین کاستی نظام اسلامی در تحقق بخشیدن به نظم سیاسی مبتنی بر دین بوده است. این پژوهش با بهرهگیری از روششناسی «کارکردگرایی»، روش «اِسنادی» و راهبرد نگارش «تحلیل فرآیند» انجام شده و نتایج نشان داد که عدم تحقق دولت اسلامی مردمسالار، در عدم کفایت ملاکهای اسلامی در سه عنصر «کارشناسان و کارگزاران»، «نظامات و ساختارها» و «علوم انسانی پشتیبان» ریشه دارد. نتایج حاصله از این پژوهش را میتوان در طراحی الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت و تعیین اولویتهای دولتسازی در جمهوری اسلامی بهکار گرفت.
نظام اسلامی
مردمسالاری دینی
دولتسازی
دولت اسلامی
الگوی ایرانی - اسلامی پیشرفت
2021
04
22
221
244
https://sm.psas.ir/article_243700_16a3ff1c5208901926e75467bad5cea4.pdf
سیاست متعالیه
2345-2676
2345-2676
1399
8
31
مبادی پیشرفت فرهنگی در دولت اسلامی (از چشمانداز مرتضی مطهری)
مهدی
جمشیدی
هدف پژوهش حاضر واکاوی «مبادی» و «اصول موضوعۀ» پیشرفت فرهنگی در دولت اسلامی از چشمانداز نظری آیتالله مرتضی مطهری است. در این پژوهش، ابتدا سلسله «پرسشها» و «مسألهها»یی که دربارۀ موضوع مطرح شدهاند، گردآوری گردیده، آنگاه، «پاسخها» و «راهحلّها»ی متناظر با هر یک از آنها، در قالب «دوگانهپردازیهای مفهومی متضاد»، طرّاحی و ارائه شدهاند. سپس به آثار مرتضی مطهری مراجعه شد تا مشخّص شود که پاسخهای او، چیست. نتایج نشان داد که مقوّمات مبادی پیشرفت فرهنگی در دولت اسلامی در رویکرد مطهری، مشتمل بر: «امکان فرهنگ اسلامی»، «حقانیّت فرهنگ اسلامی»، «خدامداری و آخرتاندیشی»، «جامعیّت و فراگیری اسلام»، «اصلانگاری و تعیینکنندگی فرهنگ» و «تصرّفپذیری و مسخّرشوندگی فرهنگ» است.
الگوی توسعۀ فرهنگی
الگوی ایرانی-اسلامی پیشرفت
دولت اسلامی
فرهنگ اسلامی
2021
02
19
245
262
https://sm.psas.ir/article_243705_9edd3acb2c500ba72e328d02334693ad.pdf
سیاست متعالیه
2345-2676
2345-2676
1399
8
31
راهبری حکومت اسلامی در مدیریت فرهنگ با تأکید بر آرای شهید مطهری
علی
باقی نصر آبادی
هدف پژوهش حاضر شناخت راهبری حکومت اسلامی در مدیریت فرهنگ از منظر استاد شهید مطهری است. سوال اصلی این است که وظیفه اصلی حکومت اسلامی در برابر مدیریت فرهنگ جامعه چیست؟ روش پژوهش توصیفی-تحلیلی بوده و بر این فرض استوار است که حکومت اسلامی برای مدیریت فرهنگ جامعه نقش اساسی دارد. نتایج پژوهش نشان میدهد که شهید مطهری با مراجعه به ایدئولوژی اسلامی و جهانبینی اسلامی اثبات میکند که حکومت اسلامی در عرصۀ مدیریت فرهنگ از دو نوع راهبری کلیدی برخوردار است. حکومت دینی دو وظیفه اصلی دارد یکی اینکه مخاطبشناسی کند و دیگر آنکه به فراهم کردن زمینهها و مقدمات برای ارتقاء سطح فرهنگی اقدام نماید.
فرهنگ
مدیریت فرهنگ
حکومت اسلامی
مرتضی مطهری
2021
02
19
263
280
https://sm.psas.ir/article_243702_94469e18cf6631c726c9b882dd295b94.pdf
سیاست متعالیه
2345-2676
2345-2676
1399
8
31
ارزیابی میدانی اهمیت شاخصهای تحقق الگوی تمدن نوین اسلامی مبتنی بر اندیشههای امام خمینی در میان جامعه دانشگاهی
محمدحسین
مختاری
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی میدانی اهمیت شاخصهای تحقق الگوی تمدن نوین اسلامی مبتنی بر اندیشههای امام خمینی در میان جامعه دانشگاهی میباشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و با روش میدانی درصدد ارزیابی میدانی جامعه دانشگاهی ایران براساس الگوی تمدن نوین اسلامی مبتنی بر اندیشههای امام خمینی میباشد. با مطالعه وصیتنامه الهی- سیاسی امام خمینی، 116 جمله کلیدی و بهتبع آن 92 مضمون پایه و 4 مضمون سازماندهنده، به روش تحلیل مضمون از آن استخراج شد. این مضامین با استفاده از راهبرد تحلیل مضمون دستهبندی شده و نهایتا الگوی تمدن نوین اسلامی مبتنی بر اندیشههای امام خمینی ارائه شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر دانشجویان تحصیلات تکمیلی و طلاب سطح 3 و 4 حوزههای علمیه شهرهای تهران، قم و مازندران (به دلیل سهولت دسترسی به ایشان) هستند که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. پژوهش بر این فرض استوار است که ارتباط معناداری میان شاخصها و متغیر تمدن نوین اسلامی در میان جامعه دانشگاهی وجود دارد. نتایج نشان داد که شاخصهای تمدن نوین اسلامی از وضعیت مناسبی در کشور برخوردار هستند. وحدت اسلامی با میانگین 4.54 درصد مناسبترین وضعیت را در میان شاخصهای تمدن نوین اسلامی دارد، اقتدار اسلامی با میانگین 4.2917، بصیرت اسلامی با میانگین 4.125 و استقلال و آزادی اسلامی با میانگین 3.9583 در رتبههای بعدی قرار دارند. علاوه بر این، نتایج معادلات ساختاری پژوهش حاکی از آن است که وحدت اسلامی به میزان 0.92 درصد با تمدن نوین اسلامی ارتباط دارد. نتایج مدل ساختاری نشان میدهد که وحدت اسلامی بیشترین تأثیر را بر شکلگیری تمدن نوین اسلامی دارد. اقتدار اسلامی با 0.89، بصیرت اسلامی با 0.80 و استقلال و آزادی اسلامی با 0.68 درصد در رتبههای بعدی هستند. با توجه به بالا بودن میزان ارتباط تمام شاخصها با تمدن نوین اسلامی، کوچکترین تغییری در مقدار هر یک از شاخصها، شکلگیری تمدن نوین اسلامی را تحت تأثیر قرار میدهد.
تمدن نوین اسلامی
جوانان و دانشگاهیان
امام خمینی
وحدت اسلامی
بصیرت اسلامی
اقتدار اسلامی
استقلال و آزادی اسلامی
جامعه دانشگاهی
2021
02
19
281
302
https://sm.psas.ir/article_243703_5af588682f6fd2fea871f56e24841862.pdf
سیاست متعالیه
2345-2676
2345-2676
1399
8
31
انقلاب اسلامی ایران و شیعیان نیجریه: از تأسیس تا جامعهسازی
سید سعید
هاشمی نسب
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر انقلاب اسلامی بر چگونگی تأسیس و شکلگیری جامعه شیعه در نیجریه است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و دادهها با نظریه کارکردگرایی ساختاری تحلیل شدهاند. یافتههای پژوهش نشان میدهد شیعیان نیجریه متاثر از انقلاب اسلامی توانستهاند: 1) کنش ارزشمدار را با تصریح و تعمیم ارزشهای انقلابی و اندیشه امام خمینی در نظام فرهنگی محقق کنند. 2) با تعریف نهاد رهبری و سازماندهی در نظام سیاسی، کنش مدبرانه را شکل دهند و مبتنی بر آن موفق به بسیج اجتماعی شدند. 3)تلاش کردند با ایجاد همبستگی میان شیعیان، در نظام اجتماعی کنش همبسته و شبکهساز را محقق سازند تا به جامعه خودبنیاد شیعه نزدیک شوند. شیعیان نیجریه در کنش تعاملی با محیط خود موفق نبوده و نتیجه آن بحران کنونی این جامعه است که در ارتباط با دولت نیجریه و دیگر گروههای دینی- مذهبی این کشور رخ داده است.
انقلاب اسلامی ایران
شیعیان نیجریه
شیخ ابراهیم زاکزاکی
تشیع
2021
02
19
303
324
https://sm.psas.ir/article_243947_e34ef8844b4176b66542f21173e93c80.pdf
سیاست متعالیه
2345-2676
2345-2676
1399
8
31
حضور گروههای جهادی در جهان آینده جدید
طیبه
محمدی کیا
هدف پژوهش حاضر مطالعه امکان ادامه حیات داعش و گروههای تکفیری و چندوچون استمرار حضور آنها در جهان آینده است. در این راستا، پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به امکان حضور و نحوه ایفای نقش جنبش جهادی متأخر در جهان آینده میباشد. این پژوهش با روششناسی گفتمان فوکویی، به شیوهای کلگرایانه و با توجه به اظهارات گفتمانی مد نظر فوکو، انجام شده است. این پژوهش، گروههای جهادی و نمونه برجسته آنها یعنی داعش را بهمثابه گفتمانی هویتپایه از زاویه نگرش پسامدرن در عرصه سیاست بینالملل مورد مطالعه قرار داد. این مهم ذیل فراز اصلی پست مدرنیسم و مطالعات روابط بینالملل بهمثابه امکانی برای توضیح چندوچون حضور و ایفای نقش هستندههای جدید در روابط بینالملل مورد تجزیه و تحلیل واقع شده و ایدهها و اندیشههای اندیشمندان مطرح پسامدرن و امکان بهکار گرفتن این ایدهها در مطالعات روابط بینالملل مورد بحث قرار گرفت. پژوهش بر این فرض استوار است که گروههای جهادی در ادامه حیاتشان در قالب گروههای پراکنده، اما به هم پیوسته، به حضور موثر خود بر نظم منطقهای، ادامه خواهند داد.
گروههای جهادی
داعش
روابط بینالملل
پست مدرنیسم
گروههای تکفیری
گفتمان فوکویی
سیاست بینالملل
2021
02
19
325
340
https://sm.psas.ir/article_243946_758a51bc087492dd7fb924ab492064f7.pdf