انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
4
15
2017
02
19
ظرفیت معرفتشناسی حکمی و علمی سیاسی حکمت متعالی محض و اجتماعی علامه طباطبایی
7
22
FA
علیرضا
صدرا
ظرفیت معرفتشناسی حکمی و علمی سیاسیِ حکمت متعالیِ محض و اجتماعیِ علامه طباطبایی بر این پیشفرض استوار است که ایشان حکیم متعالی محض و مدنی ـ اعم از اجتماعی و حتی سیاسی اجتماعی ـ است؛ ولو بسان امام خمینی وارد گفتمان انقلاب سیاسی، جابهجایی قدرت و دولتسازی نشده باشد. پرسمان حکمت محض و مدنی متعالی فراهم آمده معرفتشناسی، روششناسی و پدیدهشناسی اعم از هستیشناسی، چیستیشناسی و چگونگیشناسی میباشد که مبین و مستلزم ظرفیت تداوم و کاربست در حکمت و علم مدنی، اجتماعی و سیاسی به روش دلالت تضمنی، مطابقت و بهویژه التزامی است. کتاب <em>"اصول فلسفه و روش رئالیسم"</em> علامه عموماً، و بهویژه در مبحث اعتباریات، متعرض معرفتشناسی محض و تا حدودی اجتماعی شده که هم در معرفتشناسی سیاسی و هم در روششناسی بهمنظور پدیدهشناسی مدنی و سیاسی قابل توجه و کاربست است. فرضیهی این مقاله، ظرفیت معرفتشناسی حکمی و علمی سیاسی حکمت متعالی محض و اجتماعی علامه طباطبایی است. روش بررسی، تحلیل متن و محتوای آثار و آرای علامه بهویژه در اصول فلسفه و روش رئالیسم است؛ تاجاییکه میتوان این را شرح و کاربست فلسفی سیاسی آن دانست. این روشی برای بازیابی سایر آثار و آرای علامه و سایرین و روزآمدسازی و کاربری علمی آنهاست.
حکمت,فلسفه,سیاست,معرفتشناسی,علامه طباطبایی
https://sm.psas.ir/article_25520.html
https://sm.psas.ir/article_25520_4fd33e28635741118f0cb94d60242757.pdf
انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
4
15
2017
02
19
معرفت شناسی باور دینی از دیدگاه استاد مطهری و تاثیر آن بر نسبت دین و سیاست
23
42
FA
رضا
جلالی
محمد
ترابی
mtorabi1347@gmail.com
نقش تاثیرگذار و تعیینکنندهی دین در سدههای اخیر تاریخ ایران، در تحولات سیاسی- اجتماعی غیرقابلانکار است و نمیتوان آن را در سطح عوامل فرعی و حاشیهای تقلیل داد. پیرو اهمیت این موضوع، مقاله حاضر بر آن است تا معرفتشناسی باور دینی را در اندیشهی سیاسی شهید مطهری، با تأکیدبر نسبت دین و سیاست، بررسی کند. نویسنده معتقد است استاد مطهری در پرداختن به مقولهی دین و دولت رویکرد درون دینی دارد. فرضیهی این نوشته آن است که تکیهبر دین و آموزههای دینی در چارچوب سنت رایج فقهی و تفسیری و باور به جامعیت دین، موجب پیوند دین و سیاست در اندیشهی استاد مطهری شده است.
دین,سیاست,معرفتشناسی,اندیشهی سیاسی,هرمنوتیک
https://sm.psas.ir/article_25521.html
https://sm.psas.ir/article_25521_cdbd1a275920a29098d2bdeb652e2416.pdf
انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
4
15
2017
02
19
جستاری بر اصل ارادهی خودبنیان در اندیشهی سیاسی امام خمینی ره
43
62
FA
محمدرضا
کریمی والا
متفکران فلسفهی سیاسی غرب بر این باورند که اصلِ "ارادهی خودبنیان" بهعنوان شاخصِ ارجمندی انسان بهمثابه موجودی عقلانی که حق دارد در مورد سرنوشت خویش تصمیمگیری کند، تنها در سایهسار دموکراسی ظهور مییابد؛ چراکه ارادههای خودبنیان، تنها معیار وضع قوانین و مشروعیت نهادهای اجتماعی و سیاسی در دموکراسی است. این نوشتار با شیوهی اسنادی ـ تحلیلی اصل ارادهی خودبنیان در اندیشه سیاسی امام خمینی، بهعنوان پایهگذار حکومت مبتنیبر مأذونیت و مشروعیت الهی، را بررسی و ارزیابی کرده و ضمن تبیین عدم پاسداشت اصل ارادهی خودبنیان در الگوی دموکراسی غربی و ملاحظه اصول پذیرفتهشده در اندیشهی سیاسی امام خمینی ـ همچون تکثر ارادهها، پاکی سرشت انسان و ناکارآمدیِ تحمیل ـ نشان میدهد که مأذونیت الهی در حکومت اسلامی هرگز ملازم به دیگرآیینی اراده نخواهد بود.
ارادهی خودبنیان,دموکراسی غربی,مأذونیت و مشروعیت الهی,اندیشهی سیاسی امام خمینی
https://sm.psas.ir/article_25522.html
https://sm.psas.ir/article_25522_7f2d71e488d1beb4296155ce53c92f53.pdf
انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
4
15
2017
02
19
انسان و جامعه در اندیشهی سیاسی آیتالله خامنه ای
63
81
FA
رضا
لک زایی
شریف
لک زایی
0000-0002-8122-5900
sharif_lakzaee@yahoo.com
پرسش اصلی مقاله این است که نگاه اسلام به «فردِ انسان» و «مجموعهی انسانها» چگونه است؟ آیتالله خامنهای به این پرسش بهعنوان یک مطلب معرفتی اسلامی، و نه یک مسألهی فلسفی، پاسخ میدهد. تلاش شده است تا پاسخ با روشی استنادی و تحلیلی از منظر ایشان ارائه شود. از این نظر، نگاه اسلام به فرد انسان و مجموعهی انسانها، یک نگاه مکمل و منسجم است و تفاوت صرفاً در زاویهی نگاه نهفته است. این نظریه میتواند پایه و مبنایی برای مسائل کلان کشور باشد؛ بههمیندلیل برخی کارکردها و پیامدهای این نظریه نیز مورد بررسی قرار گرفته است. چارچوب نظری حاکمبر مقاله، الگوی حرکت است که از دانش فلسفه اخذ شده است.
انسان,فرد,جامعه,خانواده,اسلام,سیدعلی خامنه ای.
https://sm.psas.ir/article_25523.html
https://sm.psas.ir/article_25523_f03d446be4f418048426a15b9a2ac7d4.pdf
انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
4
15
2017
02
19
رابطهی ولایت و جمهوریت در اندیشهی سیاسی آیتالله خامنهای
83
100
FA
مسعود
معینی پور
0000-0002-1214-1156
masood.moeini@gmail.com
محمدرضا
عبدالله نسب
مطالعه و توجه به اندیشهی سیاسی آیتالله خامنهای در سطح ایران و بلکه جهان رو به فزونی است. این مسأله نه فقط بهدلیل عهدهداری ولایت و زعامت، بلکه به جایگاه علمی و مبانی اندیشهای نوین ایشان در مسائل سیاسی و مدیریت کلان جامعهی اسلامی نیز مرتبط است. در این مقاله با استفاده از مبادی هستیشناسانه و انسانشناسانهی آیتالله خامنهای و برمبنای کاوشی روشمند و بهرهگیری از چارچوب نظری سیستمی، به بررسی رابطهی دوگانهی "جمهوریت و ولایت" در نظام دانایی آیتالله خامنهای پرداختهایم. فرضیهی اصلی مقاله این است که در اندیشهی سیاسی ایشان، ضمن مشروع دانستهشدن اطلاق ولایت، جمهوریت و آرای مردم نیز در ساختار نظام سیاسی اسلام نقش مهم و خاص<br /> خود را دار هستند که این مهم، حقوق و تکالیف متقابلی را برای ولیّ و جمهور مردم رقم میزند.
آیتالله خامنهای,ولایت فقیه,جمهوریت,مردم,روششناسی سیستمی
https://sm.psas.ir/article_25524.html
https://sm.psas.ir/article_25524_4a64d8c2e352b1607770729192b77a12.pdf
انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
4
15
2017
02
19
مراتب اخلاقی قانون اساسی جمهوری اسلامی
101
120
FA
محمد حسن
روزیه
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مانند هر قانون دیگری، باید بازتاب اصول یا مکتب اخلاقی و در نهایت ترسیمکنندهی جامعهای بوده باشد که از آن اصول و مکتب ناشی میشود. سوال اصلی مقاله حاضر این است که دلالتهای اخلاقی اصول قانون اساسی چیست و چه جامعهای را ترسیم میکند؟ بر اساس چارچوب اخلاقی متخذ از حکمت متعالیه، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بهعنوان آداب و قالب عمل جامعه، متضمن اصولی از هرسه مرتبهی اخلاقی: اخلاق دنیه، متعادله و متعالیه است. گرچه برخی اصول قانون اساسی ظرفیت خوانش و تفسیر مبتنیبر اخلاق متعالیه را دارند، لکن نظم اخلاقی خاصی بر آن حاکم نیست و تدوینکنندگان آن مستقیماً و با توجه به اخلاق و مراتب آن قانون را تدوین نکردهاند. ظاهر بسیاری از اصول، تأمینکنندهی مرتبهی دنیهی اخلاق هستند و تنها به تبع معارف دینی، اصولی که ناظر به مراتب متعادله و متعالیه اخلاق باشند، تصویب شدهاند. این نوشته مسألهی فوق را در مشروح مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسی، و با بهرهگیری از روش تحلیل محتوا بررسی نموده است.
اخلاق,قانون اساسی, قدرت,عفت,حکمت,کرامت
https://sm.psas.ir/article_25525.html
https://sm.psas.ir/article_25525_28428b55b145b40cf62ab9de6a01de18.pdf
انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
4
15
2017
02
19
ظرفیتهای نظریات ارتباطات بینالملل برای تبلیغ اسلام در مقیاس جهانی
121
138
FA
کمال
اکبری
akbari125@gmail.com
احمد
اولیایی
ahmad.olyaei@gmail.com
تبلیغ اسلام در عرصهی بینالملل نیازمند بستر و ابزار مناسبی است؛ این مسأله با ظهور تکنولوژی ارتباطات و افزایش سرعت انتقال پیام، که ارتباط میان ملل و فرهنگهای مختلف را سهولت بخشیده است، شکل جدیتری به خود گرفته و باب جدیدی برای تبلیغ جهانی اسلام گشوده است. پژوهش حاضر درصدد کشف ظرفیتهای ارتباطات بینالمللی برای تبلیغ جهانی اسلام است و میکوشد با روش توصیفی-تحلیلی نظریات ارتباطات بینالملل را بررسی نموده و پس از تبیین اصول تبلیغ، ظرفیتهای این عرصه را گردآوری نماید. نظریاتی مانند: حوزهی عمومی، جامعهی اطلاعاتی و جهانیسازی؛ قوانین بینالمللی ارتباطات مانند: اصل آزادی بیان و مذهب، نظریات و قوانینی هستند که توجه به آنها در راستای تبلیغ دین میتواند راهگشا باشند. این پژوهش مدعی است که تدوین برنامهی مهندسی تبلیغ بینالملل تنها راهحل استفاده از ظرفیتهای ارتباطات بینالملل برای تبلیغ جهانی دین در عصر حاضر است.
ارتباطات بینالملل,تبلیغ بینالملل,نظریات ارتباطات بینالملل,مهندسی تبلیغ بینالملل,تبلیغ جهانی دین
https://sm.psas.ir/article_25526.html
https://sm.psas.ir/article_25526_bfca4549785d3f6582f1719ea4efcf13.pdf
انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
4
15
2017
02
19
آثار همزیستی مسالمت آمیز بر روابط خارجی دولت اسلامی
139
160
FA
بهنام
سرخیل
cdint@emdad.ir
اصل همزیستی مسالمتآمیز از مهمترین موضوعات حوزهی تعاملات دولتها و جوامع است و بر چگونگی صورتبندی منظومههای روابط انسانی اثر میگذارد. اکنون این سوال مطرح است که آیا بر اساس دیدگاه اسلامی در پیوند با غیرمسلمانان و جوامع بیگانه - که از زیرساختهای فکری، اصول و الگوهای متفاوت اجتماعی، فرهنگی و سیاسی برخوردارند - میتوان قاعدهی بینالمللی همزیستی مسالمتآمیز را پذیرفت و تسری داد؟ این مقاله میکوشد تا در قالب یک تحقیق توصیفی- تحلیلی و استفاده از روش کیفی، ضمن بهرهگیری از مبانی، بایستهها و آموزههای دینی این فرضیه را اثبات کند که همزیستی مسالمتآمیز در رویکرد اسلامی دارای اصالت بوده و پیگیری آن در حوزهی روابط خارجی با غیرمسلمانان بهدلایلی همچون: وجههسازی، تعاون و همکاریهای بینالمللی و بسترسازی جهت ایجاد اتحادها و پیمانها موجب پیشبرد اهداف و دستیابی به منافع اسلامی میگردد.
همزیستی مسالمتآمیز,اندیشهی اسلامی,اجماعسازی بینالمللی,روابط انسانی,وجههسازی
https://sm.psas.ir/article_25527.html
https://sm.psas.ir/article_25527_105ad51303f5d90231833b3bd85be0e0.pdf