انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
4
13
2016
08
22
افکار و رفتار سیاسی امام حسین(ع)
7
24
FA
محمد
غفوری
md.ghafoori@gmail.com
امامان شیعه، بهعنوان جانشینان رسول خدا(ص) که از مقام عصمت نیز برخوردارند، اگرچه غیر از دورهای کوتاه از منصب خلافت بهدور بودهاند، اما در باب حکومت و سیاست نظرات و اندیشههایی دارند؛ این اندیشه را میتوان در سیره و عمل سیاسی آن بزرگواران مشاهده و استنباط کرد. امام حسین(ع) بهعنوان شخصیتی که در تاریخ اسلام جریان ویژهای برپا کرده است، جایگاه ویژهای در این میان دارد. مقالهی حاضر در راستای دستیابی به افکار و رفتار سیاسی آن حضرت، سخنان و سیرهی ایشان را مطالعه کرده و آرای آن امام همام را در قالب نگاه به: حکومت، جامعه، اصلاحگری، قیام، جنگ و کرامت انسانی استنباط نموده و نتیجه گرفته است که امام حسین(ع) بر اساس منظومهی فکری متکی بر کتاب و سنت و اصل "لو لا حضور الحاضر و قیام الحجة بوجود الناصر" عمل نموده است.
امام حسین(ع),افکار سیاسی,رفتار سیاسی,قیام,کربلا
https://sm.psas.ir/article_25506.html
https://sm.psas.ir/article_25506_ad77166bdf8917caad7e60edb51d05d6.pdf
انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
4
13
2016
08
22
راهبردهای سیاسی صادقین(ع) در مواجهه با انحرافات سیاسی و فرهنگی
25
44
FA
سید ابراهیم
معصومی
محسن
مهاجرنیا
mohajernia99@yahoo.com
نوشتار حاضر با مطالعهی تاریخی و با رویکرد سیاسی، مشکلات و انحرافات جامعهی اسلامی عصر امام باقر و امام صادق(ع) را بررسی کرده و بر اساس الگوی روشی SWOT جامعهی شیعی را از بعد داخلی (بهلحاظ قوتها و ضعفها) و خارجی (بهلحاظ فرصتها و تهدیدها) مورد بحث و فحص قرار داده است. محصول نهایی این پژوهش، شناسایی راهبردهای سیاسی موردنظر دربارهی نحوهی مواجهه و برخورد با انحرافات سیاسی و فرهنگی توسط صادقین(ع) است؛ لذا با تلفیق الگوی راهبردی ضعف ـ تهدید، به راهبردهای سیاسی: تقیه، مدارا، تولی و تبری برای شیعیان آن دوره منتهی میشود.
راهبرد صادقین(ع),راهبرد سیاسی,انحرافات سیاسی ـ فرهنگی,تقیه,مدارا,تولی و تبری
https://sm.psas.ir/article_25507.html
https://sm.psas.ir/article_25507_b26abda4cb7e06912b0fcb52018c0c1b.pdf
انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
4
13
2016
08
22
سیره ی اطلاعاتی و ضداطلاعاتی ائمه ی معصومین(ع)
45
62
FA
مصطفی
صادقی
بیشترین برخورد اطلاعاتی و ضداطلاعاتی قابل استنباط از تاریخ و سیرهی ائمهی معصومین(ع)، مربوط به دورهی خلافت امیرالمؤمنین و امام حسن مجتبی(ع) است؛ متأسفانه چنین اقداماتی بهصورت صریح و جدّی برای دیگر ائمهی معصومین(ع) ثبت و ضبط نشده است. ممکن است عدم اطلاع ما از این موضوع، بهدلیل مخفیبودن فعالیتهای آن بزرگواران بوده باشد، اما شواهد و قرائنی نیز در دست نیست که نشان دهد آن حضرات، برنامهی مشخصی برای نفوذ در دستگاه خلافت داشته و با بهرهمندی از یک تشکیلات منظم، از توطئههای دشمنانِ خود باخبر میشدهاند. مقالهی حاضر با بررسی روایات و گزارشهایی که به این دو موضوع در زندگی ائمهی معصومین( ع) میپردازد، تلاش دارد سیرهی پیشوایان دینی را در کشف توطئهها شناسایی کند.
سیرهی ائمهی معصومین(ع),نفوذ,کشف توطئه
https://sm.psas.ir/article_25508.html
https://sm.psas.ir/article_25508_500856032eaadc394cf70ba479e90fde.pdf
انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
4
13
2016
08
22
تطوّر اندیشهی سیاسی صدرالمتألهین؛ تحلیل مقایسهای اندیشهی سیاسی صدرالمتألهین در “المبدأ و المعاد” و “الشواهد الربوبیه”
63
82
FA
احمدرضا
یزدانی مقدم
yazdanimoghaddam@yahoo.com
پژوهش حاضر بهمنظور نشاندادن تحول و تطوّر اندیشهی سیاسی صدرالمتألهین، این سوال اصلی را مطمح نظر قرار میدهد که: آیا اندیشهی سیاسی صدرالمتألهین در طول زمان ثابت بوده و دچار تغییر و تحول نشده است؛ یا در طی دوران حیات علمی و عقلی وی، متحولشده و تطوّر یافته است؟ روش این نوشتار در پاسخ به سوال یادشده، استفاده از تحلیل مقایسهای اندیشهی سیاسیِ صدرالمتألهین در آثار متقدم و متأخر وی خواهد بود. مدعای مقاله این است که در اندیشهی سیاسی صدرالمتألهین، دستکم میتوان دو مرحله را از یکدیگر متمایز ساخت و از دو صدرا، یعنی "صدرای اول" و "صدرای دوم"، سخن گفت؛ با این تمایز که اندیشهی سیاسی صدرای اول در چارچوب فلسفه سیاسی فارابی قرار دارد و اندیشهی سیاسی صدرای دوم، مستند به سهروردی، ابنعربی، قیصری و اثری منحول از افلاطون است و به عرفان سیاسی متمایل است.
اندیشهی سیاسی صدرالمتألهین,فلسفهی سیاسی,عرفان سیاسی,“المبدأ و المعاد”,“الشواهد الربوبیة”
https://sm.psas.ir/article_25509.html
https://sm.psas.ir/article_25509_0017159afed6b739a1d134dd1da8a7ac.pdf
انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
4
13
2016
08
22
شاخص های نظام سیاسی مطلوب از دیدگاه امام خمینی(ره) و آیت الله خامنه ای
83
102
FA
رقیه
جاویدی
غلامرضا
بهروزی لک
موضوع مقالهی حاضر، شناسایی شاخصهای نظام سیاسی مطلوب از دیدگاه امام خمینی(ره) و آیتالله خامنهای است که با روش توصیفی- تحلیلی بررسی شده است. نظام سیاسی در نظر رهبران انقلاب اسلامی، همانند یک سهضلعی: «حاکم و رهبر»، «مسئولان و کارگزاران» و «مردم» ترسیم شده است. از دید آنان، نظام سیاسیای مطلوب است که اولاً از نوع ولایت فقیهی باشد؛ ثانیاً سه ضلع آن، یعنی: حاکم، کارگزاران و مردم از حیث برخورداری از معیارهای اسلامی، همچون: اصلبودن ایمان و تقوا، شاخصهای متعالی و برجستهای داشته باشند. بهنظر ایشان، در نظام سیاسی مطلوب، شاخصهای لازم برای حاکم و رهبر عبارت است از: فقاهت، تقوا، عدالت، درایت و مدیریت. رهبران انقلاب اسلامی شاخصهای لازم برای مسئولان و کارگزاران را: داشتن تقوا، ایمان و تزکیهی نفس، صبر و استقامت، خودباوری و اعتماد به نفس، خدمتگزار واقعی مردمبودن، سادهزیستی، انتقادپذیری، مبارزه با فساد، پاسخگو بودن، حفظ وحدت، فقرزدایی و رعایت عدالت اجتماعی میدانند و برای مردم دارابودن شاخصهایی همچون: آگاهی و بصیرت، مشارکت و حضور در صحنهها و انتخابات، نظارت و همگانی و اتحاد را برمیشمرند.
نظام سیاسی مطلوب,حاکم,مسئولان و کارگزاران,مردم,امام خمینی(ره),آیتالله خامنهای
https://sm.psas.ir/article_25510.html
https://sm.psas.ir/article_25510_dda1fce02903044b0c3b576f23e3a084.pdf
انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
4
13
2016
08
22
بررسی رابطهی بین کارویژه حفظ الگو ، مدرسه و فروپاشی رژیم پهلوی
103
122
FA
علی
اکبری معلم
a.akbarimoallem@isca.ac.ir
در بحث چرایی پیدایش انقلاب اسلامی ایران و فروپاشی رژیم پهلوی، پژوهشهای بسیاری براساس دیدگاهها و چارچوبهای نظری گوناگون صورت گرفته است. در این مقاله «رابطهی بین کارویژهی حفظ الگو، مدرسه و فروپاشی رژیم پهلوی» بر اساس نظریهی کارکردگرا-ساختاری تالکوت پارسونز مورد بررسی قرار خواهد گرفت. محقق با بیان سه الگوی: مذهبگرایی، ایرانگرایی و غربگرایی عصر پهلوی و با تحلیل محتوای کتابهای فارسی اول تا پنجم ابتدایی دورهی پهلوی دوم و شعارها و دیوارنوشتههای انقلاب اسلامی، میزان سمتگیری رژیم پهلوی و مردم انقلابی را نسبت به سه الگوی یادشده تجزیه و تحلیل کرده و به این جمعبندی رسیده است که رژیم در حفظ الگو از طریق جامعهپذیری سیاسی با استفاده از عامل مدرسه و ابزار کتاب درسی، موفق نبوده است؛ در نتیجه، با ایجاد عدم تعادل و بروز تعارضهای ارزشی بین نظام حاکم و مردم، انقلاب اسلامی ایران به وقوع پیوست و رژیم فرو پاشید.
حفظ الگو,رژیم پهلوی,انقلاب اسلامی,مذهبگرایی,ایرانگرایی,غربگرایی
https://sm.psas.ir/article_25511.html
https://sm.psas.ir/article_25511_283fe5c8acb450cbc7dd490d21bb5bf7.pdf