هدف پژوهش حاضر تبیین جایگاه علم در تدوین فقه حکومتی و طراحی نظامهای فقهی آن است. این پژوهش با روش تحلیلی، به چیستی، سطوح، مسائل، مبانی، روششناسی و آثار نظریه منشاء صدور پرداخته است. براساس یافتههای پژوهش میتوان گفت سطح نخست علم دینی «وحی و تفسیرهای مفسران معصوم وحی» بوده و سطح دوم آن، استنباط «دقیق»، «همهجانبه»، «سیستمی» و «حکومتی» فقیه از دین است. این نظریه بر این باور است که همه مسائل علوم اعم از توصیفات هستی و تجویزات آن در قرآن موجود میباشد. مهمترین آثار نظریه منشاء صدور دستیابی به فقه حکومتی و نظامهای فقهی آن همچون اقتصاد، سیاست، امنیت، هنر و رسانه و سایر نظامهای فقهی است.