ORIGINAL_ARTICLE
راهبرد متعالی در مدیریت حل اختلاف
اگرچه اختلاف و تعارض انسانها و جوامع بشری امری طبیعی است ولی باید از اختلاف غیرکارکردی دوری جست؛ چراکه گسترش این دسته اختلافها پیامدهای ویرانگری دارد و موجبِ فروپاشیدن تفاهم، تعارف و تعاونِ شایستهی انسانها میشود و به ناکارایی و ناکارامدی جوامعِ انسانی میانجامد. در این نوشتار، برای رهایی از این معضلِ بزرگ و یافتن راهی برای چگونگی رفعِ اختلافهای غیرکارکردی، به تبیین «راهبرد متعالی در مدیریتِ حل اختلاف» از دیدگاه ائمهی معصومین(ع) - بهویژه امام هفتم - پرداختهایم. نتیجهی این پژوهش، تمسک به توصیههای چهاردهگانه هادیان قرآنی بهمثابه راه رهایی از آفاتِ اختلافهای غیرکاربردی است.
https://sm.psas.ir/article_25499_70151aa2937f719a842f9c0bcf1c4fd8.pdf
2016-05-21
7
26
راهبرد متعالی
مدیریت
مدیریت حل اختلاف
اختلاف غیرکارکردی
اختلاف کارکردی
رضا
عیسی نیا
1
AUTHOR
قرآن کریم
1
ابن ابیالحدید (1404ق). شرح نهجالبلاغه، ج2، منشورات مکتبه آیهاللهالعظمی مرعشی نجفی. قم: چاپ دوم.
2
ابنادریس، محمد بن احمد (1410ق). سرائر، ج3. قم: انتشارات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: چاپ دوم.
3
ابنشعبه حرانی، ابو محمد (1392ق). تحفالعقول عن آلالرسول، ترجمه سید علی حسینی. قم: اندیشه مولانا.
4
اشتراوس، لئو (1373). فلسفه سیاسی چیست، ترجمه فرهنگ رجایی. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
5
امام خمینی، روحالله (1378). صحیفه امام، ج 13. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
6
جعفری، محمد تقی (1369). حکمت اصول سیاسی اسلام. تهران: بنیاد نهجالبلاغه.
7
جوادی آملی، عبدالله (1386). چالشهای حکمت متعالیه در مسأله سیاست، نشست 15/8/1386؛ در سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه، بهاهتمام شریف لکزایی. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، چاپ اول، 1387.
8
حر عاملی، محمدبنحسن (1401ق). وسائل الشیعه. تهران: المکتبه الاسلامیه.
9
10. رضائیان، علی (1393). مدیریت تعارض و مذاکره. تهران: انتشارات سمت، چاپ دوم.
10
11. سروش، عبدالکریم (1366). تفرج صنع. تهران: انتشارات سروش.
11
12. سعدی، مصلح بن عبدالله (1374). گلستان. مصحح محمد علی فروغی. تهران: اقبال.
12
13. صبحی صالح (1425ق). نهج البلاغه، بیروت: موسسه دارالهجره، چاپ سوم.
13
14. طباطبایی، محمدحسین (1363). ترجمه و تفسیرالمیزان، ج4، ترجمه محمدباقرموسوی همدانی. قم: انتشارات اسلامی.
14
15. غزالی، محمد بن محمد (بیتا). احیاء علوم الدین، ج4. بیروت: دارالمعرفه.
15
16. مطهری، مرتضی (1384). مجموعه آثار، ج 16، تهران: انتشارات صدرا، چاپ 13.
16
17. ـــــــــــــــــــــ. مجموعهی آثار، ج 2. تهران: انتشارات صدرا.
17
18. ملکیان، مصطفی (1387). جامعه اخلاقی، انسان اخلاقی. مجله آئین، شماره 13 و 14.
18
19. کلینی، محمد یعقوب بن اسحاق (1429ق). الکافی، ج3، کتاب ایمان و کفر، باب درجات ایمان. قم: دارالحدیث، چاپ اول.
19
20. نوری، حسین بن محمد تقی (1366). مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، مترجم پرویز اتابکی. قم: موسسه علمی- فرهنگی دارالحدیث.
20
21. هگل، گ.و.ف (1368). خدایگان و بنده، مترجم حمید عنایت. تهران: انتشارات خوارزمی، چاپ سوم.
21
22. هلد، دیوید (1385). دموکراسی، جهانیشدن و ایران، در گفتگو با دیوید هلد، محمدرضا جلاییپور، مجله آئین، شماره 3.
22
23. وشنوی، محمد قوام (1412ق) حیاةالنبی و سیرته. قم: مؤلف.
23
24. رزاقی موسوی، سیدقاسم (1383). مدارا با مخالف و مبارزه با معاند در سیره نبوی، معرفت، شماره 86.
24
25. نوعی، غلامرضا (1379). مدارا با مخالفان در قرآن و سنّت. رشت: کتاب مبین.
25
ORIGINAL_ARTICLE
حفظ نظام، واجبی مطلق یا مشروط؛ با رویکردی به اندیشهی سیاسی امام خمینی(ره)
در ابواب گوناگون فقهی، همواره بر ضرورت حفظ نظام عام اجتماع، حدود و ثغور بلاد اسلامی و نظام سیاسی تأکید، و در مقابل، بر تحریم «اختلال نظام» حکم داده شده است. اگرچه از دیدگاه امام خمینی(ره) «وجوب حفظ نظام» - که بهعنوان یک حکم کلی یا قاعدهی مهم فقهی قابل طرح است - از «واجبات اکیده» شمرده شده است؛ اما اینکه «نظام» بهچهمعنی است و وجوب حفظ آن، بهویژه نظام سیاسی، واجبی «مطلق» است یا «مشروط»؟ پرسشی است که در این مقاله با محوریت دیدگاه ایشان مورد بررسی قرار خواهیم داد. این تحقیق بر اساس روش جمع آوری، توصیف و تحلیل و ساماندهی، تطبیق آرا و در مواردی نقد و بررسی صورت گرفته است. فرضیهی نویسنده این است که اگر مراد امام خمینی(ره) از نظام، «نظام اسلام» بوده باشد، وجوب حفظ آن مطلق است؛ اما اگر منظور ایشان «نظام سیاسی» است، حفظ آن واجب مشروط خواهد بود. همچنین از دیدگاه امام خمینی(ره) حفظ «نظام جمهوری اسلامی» ـ مشروط بر پایبندی به اهداف و آرمانهای خود که بر مبانی و آموزههای دینی استوار شده است ـ در حکم حفظ نظام اسلام است.
https://sm.psas.ir/article_25500_45ba5a96e16d00d22275ca4d7953c6a0.pdf
2016-05-21
27
44
حفظ نظام
اختلال نظام
نظام اسلام
نظام سیاسی
واجب مطلق
واجب مشروط
امام خمینی(ره)
محسن
ملک افضلی اردکانی
mohsenmalekafzali@yahoo.com
1
AUTHOR
قرآن کریم، ترجمه آیتالله ناصر مکارم شیرازی.
1
نهجالبلاغه (1379) ترجمه محمد دشتی. قم: انتشارت جمالالدین اسدآبادی.
2
آخوند خراسانی، ملا محمد کاظم (1427ه.ق) کفایة الاصول (نسخهی سه جلدی)، تحقیق: عباسعلی سبزواری. قم: مؤسسة النشر الاسلامی، چاپ سوم.
3
آشوری، داریوش (1387) دانشنامه سیاسی. تهران: انتشارات مروارید، چاپ شانزدهم.
4
آمدی، عبدالواحد بن محمد تمیمی (1366) غررالحکم و دررالکلم. قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه.
5
آملی نجفی، میرزا هاشم (1395 ه.ق) مجمع الافکار و مطرح الأنظار، تحریر محمدعلی اسماعیلپور. قم: چاپخانه علمیه.
6
ابن ابیالحدید معتزلی، عبدالحمید (1404ه.ق) شرح نهجالبلاغه. قم: کتابخانه آیتالله مرعشی نجفی.
7
ابنمنظور، محمد بن مکرم (1408ه.ق) لسان العرب. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
8
اسکینر، کوئینتین (1380) ماکیاولی، ترجمه: عزتالله فولادوند. تهران: انتشارات طرح نو، چاپ چهارم.
9
10. بروجردی، سید حسین (1415ه.ق) نهایة الاصول. بیجا: نشر تفکر.
10
11. حکیم، سید محمدتقی (1418ه.ق) الاصول العامه للفقه المقارن. قم: المجمع العالمی لأهلالبیت(ع)، چاپ دوم.
11
12. حیدری، علی نقی (1379) اصول الاستنباط. تهران: دراالکتب الاسلامیة، الطبعة الخامسة.
12
13. خویی، سید ابوالقاسم (بیتا) مصباح الفقاهه. قم: مکتبة الداوری، الطبعه الاولی.
13
14. شریعتی، روحالله (1387) قواعد فقه سیاسی. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
14
15. شمسالدین، محمد مهدی (1412ه.ق) نظام الحکم و الادارة فی الاسلام. قم: دار الثقافة للطباعة و النشر، الطبعة الثالثه.
15
16. شیخ صدوق، محمد بن علی بن حسن بن بابویه قمی (1378 ه.ق) عیون اخبارالرضا(ع). بیجا: انتشارات جهان.
16
17. عاملی، شیخ حر (1409ه.ق) وسائل الشیعه. قم: مؤسسة آلالبیت(ع).
17
18. عمید زنجانی، عباسعلی (1384) قواعد فقه سیاسی (مصلحت). تهران: مؤسسه انتشارات امیر کبیر.
18
19. عمید، حسن (1362) فرهنگ فارسی عمید. تهران: مؤسسه انتشارات امیر کبیر، چاپ چهارم.
19
20. غروی، محمدحسین (1374) نهایة الدرایة. بیجا: انتشارات سیدالشهدا.
20
21. گلپایگانی، سید محمدرضا (1410 ه.ق) افاضة العوائد. قم: دارالقرآن الکریم.
21
22. ماکیاولی، نیکولو (1374) شهریار، ترجمه: داریوش آشوری. تهران: کتاب پرواز.
22
23. ـــــــــــــ (1388) گفتارها، ترجمه: محمدحسن لطفی. تهران: انتشارات خوارزمی، چاپ دوم.
23
24. مجلسی، محمدباقر (1404 ه.ق) بحار الانوار. لبنان: مؤسسة الوفاء.
24
25. مشکینی، میرزا علی (1409 ه.ق) اصطلاحات الاصول. قم: دفتر نشر الهادی، الطبعة الرابعه.
25
26. مظفر، محمدرضا (بیتا) اصول الفقه. قم: انتشارات اسماعیلیان، چاپ پنجم.
26
27. مکارم شیرازی، ناصر (1428 ه.ق) أنوار الاصول، إعداد احمد قدسی. قم: مدرسة الامام علی بن ابی طالب(ع)، الطبعة الثانیة.
27
28. ــــــــــــــــــ (1422 ه.ق) بحوث فقهیّة هامّة. قم: مدرسة الامام علی بن ابی طالب(ع).
28
29. منتظری، حسینعلی (1376) دراسات فی ولایة الفقیه و فقه الدولة الاسلامیة (ترجمه و تقریر محمود صلواتی). قم: نشر دفتر آیةالله منتظری، چاپ دوم.
29
30. موسوی الخمینی، امام سید روحالله (1415 ه.ق) البیع. بیجا: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
30
31. ـــــــــــــــــــــــــــــ (1382 ه.ق) تهذیب الاصول، تقریر: جعفر سبحانی. بیجا: انتشارات اسماعیلیان.
31
32. ـــــــــــــــــــــــــــــ (1376) تنقیح الاصول، تقریر: حسین تقوی اشتهاردی. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی
32
33. ـــــــــــــــــــــــــــــ (1381) ولایت فقیه: حکومت اسلامی. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، چاپ دوازدهم.
33
34. ـــــــــــــــــــــــــــــ (1386) جواهر الاصول، تقریر: محمدحسن مرتضوی لنگرودی. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، چاپ دوم.
34
35. ـــــــــــــــــــــــــــــ (بیتا) استفتائات، ج3، مندرج در لوح مجموعه آثار امام خمینی نرمافزار نور.
35
36. ـــــــــــــــــــــــــــــ (بیتا) صحیفهی امام، مندرج در لوح مجموعه آثار امام خمینی نرم افزار نور.
36
37. نایینی، محمدحسین (1382) تنبیه الامة و تنزیه الملة، تصحیح و تحقیق: جواد ورعی. قم: بوستان کتاب. مقالات:
37
اراکی، محسن (1378) «جایگاه مردم در نظام حکومتی اسلام از دیدگاه امام خمینی (ره)»، مجموعه مقالات کنگره امام خمینی و حکومت اسلامی، امام خمینی و فلسفه سیاسی (2). قم: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
38
ملک افضلی اردکانی، محسن (1391) «مفهوم نظام و کاربرد آن در فقه و اصول»، مجله فقه و اصول، سال 1391، شماره 1/88
39
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسهی دیدگاه امام خمینی و محمد رشیدرضا در باب حکومت اسلامی و پیامدهای سیاسی آن
امامخمینی و محمد رشیدرضا، دو متفکر مسلمان و نامآشنا در جهان اسلام بودند که در پی مشاهدهی بحرانهای موجود در جهان اسلام، به تفکر و ارائهی راهحل مناسب برآمدند. امامخمینی با تکیهبر اندیشهی شیعی، نظریهی ولایتفقیه را پایهریزی کرده و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، رهبری جمهوری اسلامی ایران را بر عهده گرفتند؛ رشیدرضا نیز بهتأسی از اندیشهی اهلسنت، بهدنبال اعادهی جایگاه خلافت از طریق مطرحکردن «شورا» برآمد، اما موفق به عملیکردن آن نشد. این پژوهش با روش کتابخانهای و با رویکرد توصیفی-تطبیقی در پی اثبات این فرضیه است که این دو متفکر با رد جدایی دین و سیاست، معتقد به کارآمدی حکومتِ برآمده از اسلام بودند و عمیقا به توانایی اسلام سیاسی برای مدیریت جامعه باور داشتند. مسالهی پژوهش حاضر، تبیین دقیق نقاط اشتراک، موارد اختلاف و توجه به ویژگیهای برجستهی فکری ایندو اندیشمند اسلامی است. بنابراین، مقایسهی ایندو دیدگاه دربارهی حکومت اسلامی، علاوهبر اثبات ریشههای «اسلام سیاسی» در تفکرات شیعه و سنی، موجب روشنشدن نقاط اشتراک و اختلاف و مواضع مورد تأکید در این نظریات خواهد شد.
https://sm.psas.ir/article_25501_d1bc4a04316fc4481ae68b43380f2463.pdf
2016-05-21
45
64
امامخمینی
رشیدرضا
حکومت اسلامی
پیامدهای سیاسی
ولایت فقیه
شورا
یوسف
خان محمدی
khanmohammadi1@gmail.com
1
AUTHOR
سید نادر
جعفری
naderjafari11@yahoo.com
2
AUTHOR
ابراهیمزاده، نبیالله (1380). نهاد حکومت در تفکر دینی امامخمینی، مجله مربیان، شماره 2، از صفحه 27- 15.
1
ابوفارس، محمد عبدالقادر (بیتا). حکم الشوری فی السلام و نتیجتها. بیروت: دارالفرقان.
2
احمدی، حمید (1378). اسلام سیاسی و منتقدان آن: نقد و بررسی اندیشههای قاضی عشماوی پیرامون رادیکالیسم سیاسی، فصلنامه مطالعاتی خاورمیانه، شماره 22، از صفحه 91 تا 118.
3
الشاوی، توفیق محمد (1994). الشوری اعلی مراتب الدیموقراطیه. قاهره: دارالزهرا.
4
الیاسی، مرتضی (1381). مبانی تصمیمگیری امامخمینی، مجله پژوهشهای مدیریت راهبردی، شماره 29-28، سال دهم.
5
انصاری، علیرضا (1378). مبانی ولایت فقیه از منظر امامخمینی، مجله فرهنگ کوثر، شماره
6
انصاری قمی، حسین (1380). اندیشه سیاسی در اسلام و ایران طی دوره قرون میانه، فصلنامه تاریخی روابط خارجی، شماره 6 و 5.
7
تبار مقری، رحمت عباس (1392). گفتمان بیداری اسلامی، راهکاوی احیای اسلام سیاسی در اندیشه و عمل امامخمینی(ره)، فصلنامه مطالعات بیداری اسلامی، شماره 4، سال دوم، از صفحه 129- 111.
8
حسینی، سیدعلی (1380). نظریه مصلحت از دیدگاه امامخمینی(ره)، مجله پژوهشنامه حقوق اسلامی، شماره 5، از صفحه 10- 88.
9
10. خالقیان، فضلاله (1379). مبانی حکومت اسلامی در اندیشه امامخمینی، مجله رشد آموزش معارف اسلامی، شماره 41.
10
11. رشیدرضا، محمد (2007م/1428ق)، یسیر السلام و اصول التشریع العام (فی نهیالله و رسول عن کثره سوال). قاهره: دارالمنار.
11
12. رشیدرضا، محمد (بیتا). الخلافه او الامامهالعظمی (از مجموعه: الدوله و الخلافه فی الخطاب العربی، تقدیم و دراسه: وجیه کوثرانی). بیروت: دارلطلیعه.
12
13. رشیدرضا، محمد (1361). وحی محمدی، ترجمه علی خلیلی، بنیاد علوم اسلامی با همکاری نشر قیام، چاپ دوم.
13
14. رشیدرضا، محمد (ج3، 1367ق؛ ج4، 1367ق)، تفسیر المنار. قاهره: دارالمنار .
14
15. زیدان، جرجی (1968م). تاریخ التمدن الاسلامی، قاهره: دارالهلال.
15
16. طاهری، سید مهدی (بیتا). بازخوانی تأثیرات انقلاب اسلامی ایران بر بیداری مسلمانان. قم: نشر پژوهشگاه بینالملل المصطفی.
16
17. عبدالجبار، محمد (1379). جایگاه شورا در اندیشه سیاسی اسلام، مترجم حسن قدوسی، مجله معرفت، شماره 36، از صفحه 91 تا 100.
17
18. عبدالرازق، علی (بیتا). الاسلام و اصول الحکم، تحقیق محمد عماره. بیروت: الموسسه العربیه للدراسات و النشر.
18
19. عنایت، حمید (1372). اندیشه سیاسی در اسلام معاصر، ترجمه بهاءالدین خرمشاهی. تهران: خوارزمی، چاپ سوم.
19
20. ـــــــــــ (1376). سیری در اندیشه سیاسی عرب. تهران: امیرکبیر.
20
21. عمید زنجانی، عباسعلی (1384). فقه سیاسی: قواعد فقه سیاسی(مصلحت)، ج9. تهران: امیرکبیر.
21
22. فوزی، یحیی (1389). اندیشه سیاسی امامخمینی. قم: دفتر نشر معارف اسلامی.
22
23. فیرحی، داود (1375). مبانی اندیشههای سیاسی اهلسنت، فصلنامه حکومت اسلامی، سال اول، شماره دوم.
23
24. ــــــــــ (1380). نظام سیاسی دولت در اسلام. تهران: سمت، چاپ پنجم.
24
25. ــــــــــ (1388)، توفیق الشاوی و نظریه عمومی شورا در اسلام، فصلنامه سیاست مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، شماره 9، از صفحه 197 تا 216.
25
26. قادری، حاتم (زمستان 1388). اندیشه سیاسی در اسلام و ایران. قم: انتشارات سمت، چاپ دهم.
26
27. قاضیزاده، کاظم؛ ضیاییفر، سعید (1377). اندیشه فقهی سیاسی امامخمینی. تهران: مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری.
27
28. لطیفی، محمود (1388). مبانی ولایت فقیه و اختیارات ولایت فقیه در عصر غیبت، مجله حکومت اسلامی، شماره 52، از صفحه 88-51.
28
29. مجموعه مصاحبههای مجله حوزه (1388)، حکومت اسلامی در کوثر زلال اندیشه امامخمینی. قم: مؤسسه بوستان کتاب.
29
30. مصباح یزدی، محمدتقی (1380). پرسشها و پاسخها. قم: مؤسسه آموزشی پژوهشی امامخمینی.
30
31. منصورنژاد، محمد (1381). بررسی تحول اندیشه امامخمینی قبل و بعد از انقلاب اسلامی و تأثیر زمان و مکان بر آن، فصلنامه مصباح، شماره 42.
31
32. موسوی خمینی، روحالله (1375). ولایت فقیه: حکومت اسلامی. تهران: امیرکبیر.
32
33. میراحمدی، منصور (1384). اسلام و دموکراسی مشورتی. تهران: نشر نی.
33
ORIGINAL_ARTICLE
امکانسنجی دورهای شدن حاکمیت سیاسی در قانون اساسی
سوال اساسی نوشتار حاضر این است که حقّ حاکمیت ملی نسبت به نسلهای بعد از عصر تأسیس چگونه قابل تعریف است و آنان چگونه میتوانند این حق را در گزینش نظام سیاسی اعمال کنند؟ بهویژه اگر قوانین اساسی، برگزاری رفراندوم دربارهی اصل نظام سیاسی و یا اصول محوری آن را نپذیرفته باشند. در بررسی این مسأله با روش حقوقی، ضمن پذیرش بدون استثناء اصل حاکمیت ملی، تبیینهای حقوقیای دربارهی عدم امکان بازنگری در برخی اصول کلیدی نظام سیاسی در جمهوری اسلامی ایران ارائه شده است. این محدویت حقوقی در وهلهی نخست ناشی از آن است که قانون اساسی، سند اداره و صیانت از نظام سیاسی است؛ لذا ممنوعیت بازنگری در آندسته از اصول قانون اساسی که تغییر آنها بهمنزلهی تغییر ماهیت نظام سیاسی باشد، عین صیانت از حق حاکمیت ملت است. ثانیاً، پذیرش این مسأله در تعارض با حق مهم دیگر، یعنی حق ثبات و پیشرفت است. و در وهلهی سوم، عقلانیت اندیشهی سیاسی مانع تجویز انهدام نظام سیاسی برخاسته از آن عقلانیت میشود؛ فلذا همواره نظام سیاسی خود را عقلانی میداند و آن را زیر سوال نمیبرد. نظام جمهوری اسلامی ایران نیز که بر مبنای اقناع عمومی نسبت به عدم مشروعیت نظام سابق و مشروعیت نظام جایگزین بنیان نهاده شده است، مستثنی از این سه دلیل منطقی نیست. دستاوردهای این نوشتار میتواند نقطهی آغازینی برای گفتمان مشروعیت در ادبیات حقوقی و کرسیهای آزاداندیشی در محافل علمی و آکادمیک باشد.
https://sm.psas.ir/article_25502_73dab749fcad094f640cf1369b04278b.pdf
2016-05-21
65
82
حق تعیین سرنوشت
حق حاکمیت ملی
حاکمیت سیاسی
رفراندوم
قانون اساسی
محمدرضا
باقرزاده
1
AUTHOR
قرآن کریم
1
نهج البلاغه
2
ابنطاووس (1370 ه.ق)، کشف المحجة لثمرة المهجة، النجف: منشورات المطبعة الحیدریة.
3
اداره کل امور فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی (1364)، صورت مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تهران.
4
باقرزاده، محمدرضا (1388)، آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، قم: انتشارات جامعه الزهرا.
5
باقرزاده، محمدرضا (آذر و دی 1379)، گذرى بر حقوق متقابل مردم و حاکم در جامعه علوى، مجله معرفت، مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی، شماره 37.
6
بوشهری، جعفر (1355)، حقوق اساسی، دانشگاه تهران: دانشکده علوم اداری و مدیریت بازرگانی.
7
جمعی از نویسندگان (1388)، درسنامه فلسفه حقوق(ویراست جدید)، قم: انتشارات مؤسسه امام خمینی، تابستان.
8
جوان آراسته، حسین (زمستان 1379)، حقوق مردم در نگاه امیرالمؤمنین على(ع)، فصلنامه حکومت اسلامى، شماره 18.
9
10. خمینی، روح الله (1378)، صحیفه امام، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).
10
11. دبیرخانه مجلس بررسی نهایی قانون اساسی (1358)، صورت مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی، تهران: انتشارات دبیرخانهی مجلس بررسی نهایی قانون اساسی.
11
12. طالبی، محمدحسین (تابستان 1386)، منشأ و خاستگاه حقّ بشر، فصلنامه معرفت فلسفی، شماره 16.
12
13. عمید زنجانی، عباسعلی (1383)، فقه سیاسی، تهران: مؤسسه انتشارات امیر کبیر.
13
14. قاضی شریعت پناهی، ابوالفضل (1373)، بایستههای حقوق اساسی، تهران: نشر یلدا.
14
15. ــــــــــــــــــــــــ (1380)، حقوق اساسی و نهادهای سیاسی (کلیات و مبانی)، انتشارات دانشگاه تهران: چاپ هفتم.
15
16. ــــــــــــــــــــــــــ (1387)، بایستههای حقوق اساسی، تهران: میزان.
16
17. کواکبیان، مصطفی (1378)، مبانى مشروعیت در نظام ولایت فقیه، موسسه تنطیم و نشر آثار امام خمینی(س)، تهران: عروج.
17
18. مصباح یزدی، محمدتقی (8 لغایت 11 بهمن 1365)، خاستگاه حقوق، ارائه شده در پنجمین کنفرانس اندیشه اسلامى.
18
19. ــــــــــــــــــــ (1380)، نظریه حقوقی اسلام، قم،: انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
19
20. مطهری، مرتضی (1361)، پیرامون انقلاب اسلامی، چ2، قم: انتشارات اسلامی وابسته به جامعهی مدرسین حوزه علمیه قم.
20
21. ـــــــــــــ (1379)، پیرامون جمهوری اسلامی ایران، تهران: صدرا.
21
22. مدنی، جلالالدین (1369)، حقوق اساسی در جمهوری اسلامی ایران، تهران: سروش.
22
23. ــــــــــــــ (1373)، حقوق اساسی و نهادهای سیاسی جمهوری اسلامی ایران، تهران: همراه.
23
24. ورعی، سید جواد (1385)، مبانی و مستندات قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بهروایت قانونگذار، قم: انتشارات دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری.
24
ORIGINAL_ARTICLE
حق آزادی عقیده و نقد شبهه تنافی حکم ارتداد با آن
حق «آزادی» یکی از حقوق اساسی انسان است که در همهی مکاتب اخلاقی و حقوقی مورد توجه قرار گرفته است. نتیجهی عملی حق آزادی این است که هیچکسی مجاز نیست عقیدهای را بر کس دیگری تحمیل کند. این حق در شماری از آیات قرآن نظیر آیهی «لا اکراه فی الدین» مورد تأکید قرار گرفته است. با اینحال، برخی بر این باورند که حکم «ارتداد» با حق «آزادی عقیده» منافات دارد. نگارنده در این مقاله ضمن برشمردن آیات ناظر به آزادی عقیده و تأکید بر این نکته که حکم ارتداد در میان یهود و مسیحیت بازتاب گستردهای دارد، با تکیه بر «ضرورت پذیرش لوازم باورمندی به اسلام» و «مشروط بودن مجازات ارتداد به ترویج آن» شبههی تنافی حکم ارتداد با آزادی عقیده را مورد نقد قرار داده است.
https://sm.psas.ir/article_25503_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2016-05-21
83
100
حقوق انسان
لایحهی حقوق بشر
آزادی عقیده
ارتداد
علی
نصیری
1
AUTHOR
آلوسی، محمود (1415 ه.ق). روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم. بیروت: دار الکتب العلمیه.
1
ابن اثیر جزرى (1418 ه.ق). النهایة فى غریب الحدیث و الاثر. بیروت: دار الکتب العلمیه.
2
ابنسینا، حسین بن عبدالله (1377). الاشارات و التنبیهات. بینا.
3
ابن فارس، احمد (1411 ه.ق). معجم مقاییس اللغه. بیروت: دار الجیل.
4
ابن منظور، محمد بن مکرم (1414 ه.ق). لسان العرب. بیروت: دار صادر.
5
احمد بن محمد بن قدامه (بیتا). المغنی و الشرح الکبیر. بیروت: دار الکتب الاسلامیه.
6
احمد بن محمد مقدس اردبیلی (1403 ه.ق). مجمع الفائده و البرهان فی شرح ارشاد الاذهان. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
7
اسدی حلی (حسن بن یوسف مطهر) (1410 ه.ق). ارشاد الاذهان الی احکام الایمان. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
8
جوهری، ابونصر اسماعیل بن حماد (1407 ه.ق). الصحاح، تحقیق: أحمد عبدالغفور العطار. بیروت: دار العلم للملایین، چاپ چهارم.
9
10. جعفری، محمدتقی (1375). فلسفه دین. تهران: مؤسسه فرهنگی اندیشه معاصر.
10
11. جعفری لنگرودی، محمد جعفر (1378). مبسوط در ترمینولوژی حقوق. تهران: کتابخانه گنج دانش.
11
12. جوادی آملی، عبدالله (1374). شناخت شناسی در قرآن. قم: انتشارات اسلامی.
12
13. ـــــــــــــــــ (1386). توحید در قرآن. قم: مرکز نشر اسراء.
13
14. ـــــــــــــــــ (بیتا). تبیین براهین اثبات خدا، قم، نشر اسراء.
14
15. حر عاملی، محمد (بیتا). وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه، تحقیق: شیخ محمد رازی، تعلیق: شیخ ابی الحسن شعرانی. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
15
16. خلیل بن اسحاق الجندی (1416 ه.ق). مختصر الخلیل، بیروت: دار الکتب العلمیه.
16
17. راغب اصفهانی، حسین بن محمد (1412 ه.ق). المفردات فی غریب القرآن. دمشق بیروت: دارالعلم- الدار الشامیه.
17
18. الرافعی القزوینی (1417 هوق). العزیز شرح الوجیز المووف بالشرح الکبیر. بیروت: دارالکتب العلمیه.
18
19. رشیدرضا، محمد (بیتا). تفسیر المنار،. بیروت: دارالفکر.
19
20. زبیدى، محمد مرتضى (بیتا). تاج العروس من جواهر القاموس. بیروت: المکتبة الحیاه.
20
21. زمخشری، محمود (1407 ه.ق). الکشاف عن حقایق غوامض التأویل. بیروت: دار الکتاب العربی.
21
22. سبحانی، جعفر (1413 ه.ق). محاضرات فی الالهیات. قم: المرکز العالمی للدراسات الاسلامیة.
22
23. ــــــــــــ (1382). آزادی عقیده و دستاویزی به نام ارتداد، مجله کلام اسلامی، ش48.
23
24. شهید اول (محمد بن مکی عاملی) (1417 ه.ق). الدروس الشرعیه فی فقه الامامیه. قم: دفتر انتشارت اسلامی.
24
25. صدرالمتالهین شیرازی، محمد بن ابراهیم (1366). تفسیر القرآن الکریم. قم: انتشارات بیدار.
25
26. ـــــــــــــــــــــــــــــــــ (بیتا). الحکمة المتعالیة فی الاسفارالاربعه. قم: مکتبه المصطفوی.
26
27. صدوق، محمد بن علی (1379). معانی الاخبار، تصحیح و تعلیق: علی اکبر غفاری. قم: مؤسسه انشر الاسلامی التابعة لجماعة المدرسین بقم المقدسة.
27
28. طباطبایی، سید محمد حسین (1417 ه.ق). المیزان فی تفسیر القرآن. قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
28
29. ــــــــــــــــــــــــ (بیتا). نهایة الحکمة. قم: موسسة النشر الاسلامی.
29
30. طوسی، محمد بن حسن (1387 ه.ق). المبسوط فی فقه الامامیه، تحقیق: سید محمد تقی کشفی. تهران: المکتبه المرتضویه لاحیاءالآثارالجعفریه.
30
31. فاضل هندی (1416 ه.ق). کشف اللثام و الابهام عن قواعدالاحکام. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
31
32. فراهیدی، خلیل بن احمد (1410 ه.ق). کتاب العین. قم: منشورات الهجره.
32
33. فیض کاشانی، ملامحسن (بیتا). مفاتیح الشرایع، بینا.
33
34. کاظمی، جواد بن سعید (1365). مسالک الأفهام الی آیات الأحکام. تهران: کتابفروشی مرتضوی.
34
35. محقق حلی، جعفر (1409 ه.ق). شرایع الاسلام فی مسایل الحلال والحرام، تعلیق: سید صادق شیرازی. تهران: انتشارات استقلال.
35
36. المصطلحات إعداد مرکز المعجم الفقهی (بیتا). بینا.
36
37. مقداد، فاضل (1419 ه.ق). کنز العرفان فی فقه القرآن. [تهران:] مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی.
37
38. موسوی اردبیلی، عبدالکریم (1378). ارتداد و نگاهی دوباره، مجله حکومت اسلامی، ش 14.
38
39. موسوی خمینی، روحالله (1390 ه.ق). تحریر الوسیله. نجف: مطبعه دارالکتب العلمیه.
39
40. نظری، مرتضی (1371). بررسی شیوههای تبلیغاتی مسیحیت علیه اسلام. تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.
40
41. واحدى نیشابورى، ابوالحسن على بن احمد (1361). اسباب النزول. قم: انتشارات الرضى.
41
42. یاسین عیسى العاملی (1413 ه.ق). الاصطلاحات الفقیة فی الرسائل العملیة. بیروت: دارالبلاغة.
42
ORIGINAL_ARTICLE
فلسفه انسان شناسی حکمت متعالیه؛ در مقایسه تطبیقی با «انسان یونانی» و «انسان مدرن»
در یک تقریر کلی، تفاوت نحلههای اندیشگانی را میتوان به تفاوت «انسانشناسی» آن نحلهها ارجاع داد؛ یعنی میتوان بنیانهای اندیشه و مواجهات یک عالم فکری با جهان واقع را متعین از طرز تلقی آن اندیشه نسبت به مفهوم «انسان» دانست. لذا یکی از بهترین شیوههای تحلیل برای فهم تفاوتهای نظامهای اندیشگانی، مقایسهی تطبیقی «انسانشناسی» آنها و تعاریفی است که از مفهوم «انسان» بهدست میدهند. در این مقاله سعی شده است تفاوتها و تقابلهای تعاریف «انسان» در سه اندیشهی متمایز: «یونان باستان»، «اندیشهی سکولار» و «حکمت متعالیه» مورد بازخوانی قرار گیرد. اما بهدلیل موسعبودن هر یک از این سه حوزه، علاوهبر تقلیل بررسی به تفاوتهای «انسانشناسی»، یک نمایندهی خاص نیز برای هرکدام از سه نظام اندیشگانی مذکور معرفی شده است که عبارتند از: افلاطون و فلسفهی او در حوزهی یونان باستان، سکولاریسم بهعنوان گفتمان غالب اندیشهی غربِ مدرن، و آرای آیتالله جوادی آملی در حکمت متعالیه. بدینترتیب، این مقاله به مقایسهی تطبیقی فلسفهی انسانشناسی در آرای افلاطون، گفتمان سکولاریسم و آیتالله جوادی آملی خواهد پرداخت.
https://sm.psas.ir/article_25504_69fdbe974f5e1d78bb6c5f5e00056ac0.pdf
2016-05-21
101
118
یونان
سکولاریسم
حکمت متعالیه
فلسفهی انسانشناسی
مجتبی
زارعی
zare6565@yahoo.com
1
AUTHOR
فارسی:
1
قرآن کریم
2
جوادی آملی، عبدالله (1383). نسبت دین و دنیا (بررسی و نقد نظریهی سکولاریسم)، تحقیق و تنظیم: علیرضا روغنی موفق. قم: نشر اسراء.
3
ـــــــــــــــــ (1383). حق و تکلیف در اسلام، تحقیق و تنظیم: مصطفی خلیلی. قم: نشر اسراء.
4
ـــــــــــــــــ (1389). انسان از آغاز تا انجام، تحقیق و گردآوری و تنظیم: سید مصطفی موسویتبار. قم: نشر اسراء.
5
ـــــــــــــــــ (1390). تفسیر انسان به انسان؛ نظریهی جدید پیرامون معرفتشناسی انسان. قم: نشر اسراء، چ ششم.
6
پارسانیا، حمید (1384). از عقل قدسی تا عقل ابزاری، مجله بازتاب اندیشه، شماره 66.
7
دوره کامل آثار افلاطون، جلد اول، ترجمه: محمدحسن لطفی و رضا کاویانی. تهران: شرکت سهامی انتشارات خوارزمی، 1356، چاپ دوم.
8
سلطانی، محمدرضا (1392). درآمدی بر شناسایی نیازهای انسان از دیدگاه قرآن با تأکید بر برتری نیازهای معنوی در سلسله مراتب نیازها، دو فصلنامه مدیریت اسلامی، شماره 5، ص 18.
9
سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه (1387)، دفتر اول: نشستها و گفتگوها، به اهتمام: شریف لکزایی. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
10
10. طباطبایی، سید محمدحسین (1389). ترجمه تفسیر المیزان، ترجمه: حجهالاسلام محمدباقر موسوی همدانی، دورهی 20 جلدی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
11
11. مطهری، مرتضی (1379). انسان کامل. تهران: صدرا.
12
12. نصر، سیدحسین (1382). صدالمتألهین شیرازی و حکمت متعالیه، ترجمه: حسین سوزنچی، تهران: دفتر پژوهش و نشر سهروردی. انگلیسی:
13
1. Calhoun, Craig; Juergensmeyer, Mark; Antwerpen, Janathan. Rethinking Secularism, Oxford University Press, 2011.
14
2. Glen R Morrow, Platos’s Cretan City, Princeton University Press, 1993.
15
3. Klosko, George, The Development of Plato’s Political Theory, Oxford University Press, 2007.
16
4. Levine, Geotge, Realism, Ethics and Secularism – Essays on Victorian Literature and Science, Cambridge University Press, 2008.
17
5. Plato, Euthyphro, Apology, Crito, Phaedo, Phaedrus, Translated by Harlod North Fowler, Loeb Classical Library, Harvard University Press.
18
Sraus, Leo, The Arguments and the Action’s of Platos’s Laws, Chicago University Press, 1975.
19
ORIGINAL_ARTICLE
تروریسم و عملیات استشهادی
برخی محققین، دو مفهوم «تروریسم» و «عملیات استشهادی» را با یکدیگر مرتبط دانسته و عملیات استشهادی را نیز نوعی تروریسم تلقی میکنند؛ لذا این پرسش مطرح میشود که «چه نسبتی بین تروریسم و عملیات استشهادی وجود دارد؟» این مقاله برآن است با روش توصیفی–تحلیلی، در پاسخ به پرسش فوق مفهوم، شاخصها و زمینههای ساختاری تروریسم و عملیات استشهادی را توضیح دهد و تمایز عملیات استشهادی با تروریسم را تبیین نماید. در اغلب موارد تروریستها افراد بیگناه را مورد هدف قرار میدهند تا پیام خود را به حریف خود و افکار عمومی برسانند. کسانی که در عملیات تروریستی کشته میشوند جرمی مرتکب نشدهاند و ناخواسته مورد هجوم قرار گرفتهاند؛ لذا عملیات تروریستی یک حمله تجاوزکارانه است و با قوانین الهی و بشری سازگار نیست. هر عملیاتی که تحت چنین شرایطی صورت بگیرد، حتی اگر به نام دین هم باشد، تروریسم بهحساب میآید. این درحالی است که عملیات استشهادی بهدلیل برخورداری از شاخصهای دینی و اخلاقی، فاقد هرگونه وجه اشتراک اساسی با تروریسم است و عمل تروریستی محسوب نمیشود، بلکه یک عمل دفاعی و دینی است بر متون اسلامی تکیه دارد و شئونات انسانی و اخلاقی در آن رعایت میشود.
https://sm.psas.ir/article_25505_ce91b9857565b28a56e207b538f2beb2.pdf
2016-05-21
119
149
تروریسم
عملیات استشهادی
منصور
میراحمدی
m_mirahmadi@sbu.ac.ir
1
AUTHOR
علی اکبر
ولدبیگی
2
AUTHOR
بینـا (1389) پایان سرخ قصیر. سایت تبیـان (http://tebyan.net)؛ دیدهشده در تاریخ:
1
ابوالحمد، عبدالحمید (1365) مبانی سیاست: جامعهشناسی سیاسی. تهران: توس.
2
اردبیلی، محمد علی (1381) مفهوم تروریسم، در: «تروریسم و دفاع مشروع از منظر اسلام و حقوق بینالملل (مجموعهی مقالات و سخنرانیها، همایش پنجم و ششم دیماه 1380) تهران: روزنامه رسمی دانشکده علوم قضایی، 1381، ص119.
3
اسپوزیتو، جان. ال (1382) انقلاب ایران: بازتاب جهانی آن؛ ترجمهی محسن مدیر شانهچی. تهران: باز.
4
اسلامی ندوشن، محمدعلی (1357) ذکر مناقب حقوق بشر در جهان سوم. تهران: توس.
5
افضلی، رسول (1385) پژوهشهای جغرافیایی، شماره 75، ص 164.
6
الهامی، علی (1385) مشروعیت، ماهنامه آموزشی اطلاعرسانی معارف، شماره 36، خرداد و تیر 1385، ص 19.
7
بشیریه، حسین (1380) آموزش دانش سیاسی. تهران: مؤسسه نگاه معاصر.
8
10. پترسون، دیوید؛ هرمان، ادوارد.اس (1388) مؤلفههای نظم نوین جهان امپریالیستی. باشگاه اندیشه (http:// www. bashgah.net/pages-34724.html)؛ دیدهشده در تاریخ: 17/5/88.
9
11. پورحسن، ناصر (1381) مجلهی حضور، شماره 40، سایت حوزه (Howzah.net).
10
12. خمامیزاده، فرهاد (1382) مبارزه با پولشویی در بانکها و موسسات مالی: نگاهی به قانون
11
ضد تروریسم ایالات متحده امریکا، مجله حقوقی دفتر خدمات حقوق بینالملل، شماره 29،
12
13. دهخدا، علیاکبر (بیتا) لغتنامه دهخدا، ج نهم. بیجا: چاپ ادیب.
13
14. دیلیپاک، عبدالرحمن (1368) تروریسم؛ ترجمهی معاونت فرهنگی. بیجا: سازمان تبلیغات اسلامی.
14
15. زیباکلام، سارا (1389) ققنوسهای زیتون: گفتگو با نویسندهی اولین کتاب
15
تحقیقی و مستند درباره عملیات استشهادی حزبالله؛ همشهری آنلاین (http://www.hamshahrionlin.ir/hamnews/1385/8505/world/ketabw.htm#S2097)، دیدهشده در تاریخ: 13/3/1389.
16
16. سریعالقلم، محمود (1382) عقلانیت و آینده توسعهیافتگی ایران. تهران: مرکز پژوهشهای علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه.
17
17. ــــــــــــــ (1386) فضای خصوصی، منحنی جی و توسعهیافتگی، فصلنامه سیاسی اجتماعی، رهیافتهای سیاسی و بینالمللی دانشگاه شهید بهشتی، شماره 9، 1386.
18
18. شیخ احمد، مهدی بخشی (1385) بررسی علل و عوامل اندیشهای و عینی شکلگیری القاعده؛ پایاننامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشکدهی حقوق علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی.
19
19. طلوعی، محمود (1377) فرهنگ جامع سیاسی. تهران: علمی، چاپ دوم.
20
20. عبداللهخانی، علی (1386) تروریسمشناسی. تهران: ابرار معاصر.
21
21. علیزاده، حسن (1377) فرهنگ خاص علوم سیاسی. تهران: روزنه.
22
22. عمید زنجانی، عباسعلی (1385) اصول و مقررات حاکم بر مخاصمات مسلحانه (جهاد). تهران: سپهر.
23
23. فکوهی، ناصر (1384) در هزارتوهای نظم جهانی. تهران: نشر نی.
24
24. فلمینگ، پیتر؛ استول، مایکل (1382) سایبر تروریسم: پندارها و واقعیت؛ ترجمهی اسماعیل بقایی هامانه، عباس باقرپور اردکانی؛ در «تروریسم تاریخ، جامعهشناسی، گفتمان، حقوق» نویسندگان: جیمز دردریان و دیگران؛ گردآوری علیرضا طیب؛ مترجمان وحید بزرگی و دیگران. تهران:
25
نشر نی.
26
25. قرائتی، محسن (1379) تفسیر نور، ج2، 8 و 10. قم: انتشارات در راه حق.
27
26. کلینی، محمد بن یعقوب (بیتا) الکافی، ج5، باب فضلالشهاده، حدیث2.
28
27. کواکبی، سید عبدالرحمان (1378) طبایع الاستبداد؛ ترجمهی: عبدالحسین میرزا قاجار. قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیۀ قم.
29
28. گلدتورپ، جی. ای (1370) جامعهشناسی کشورهای جهان سوم: نابرابری توسعه؛ ترجمهی جواد طهوریان. مشهد: معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی.
30
29. لافت، گول (1389) نگاه یک استراتژیک به علل استقبال مردم فلسطین از عملیات شهادتطلبانه؛ مترجم: نگاره حسینیان؛ سایت باشگاه اندیشه (www.bashgah.net) دیدهشده در تاریخ: 5/3/89
31
30. لیمن، مایکل؛ پاتر، گری (بیتا) ترورسیم بهعنوان جرمی سازمانیافته؛ ترجمهی دکتر سید قاسم زمانی و علیرضا طیب؛ در «تروریسم تاریخ ، جامعهشناسی، گفتمان، حقوق».
32
31. مصباحی (1381) امام خمینی و فلسطین، حضور، شماره 40.
33
32. مصطفایی، عبدالمحمّد (1387) وفاق اجتماعی: آسیبشناسی و راهبردهای گسترش آن. تهران: آوای نور.
34
33. مطهری، مرتضی (1368) حماسه حسینی (مجموعه آثار) ج17. قم: صدرا.
35
34. مکارم شیرازی، ناصر (بیتا) تفسیر نمونه، ج4، 8، 9 و 11.
36
35. موثقی، سید احمد (1374) جنبشهای اسلامی معاصر. تهران: سمت.
37
36. موسوی خمینی، سید روحالله (1379) رساله توضیحالمسائل. قم: نجات.
38
37. مؤمنی، محسن (1389) کرانههای امید و حزبالله میآید؛ سایت تبیان (http://tebyan.net) دیدهشده در تاریخ: 1389/3/3.
39
38. نجفی، احمد (1389) از عملیات شهادتطلبی شیعه تا عملیات انتحاری «القاعده». سایت درگاه پاسخگویی به مسائل دینی (http:// www.porjoo.com/fa/node/734230) دیدهشده در تاریخ: 14/2/1389 .
40
39. نجفی، محمدحسن (بیتا) جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام، ج21.
41
40. نصری، قدیر (1388) حادثه 11 سپتامبر: نظریهها و تفاسیر؛ نشریه مطالعات راهبردی، شماره 18 و 17.
42
41. نقیبزاده، احمد (1379) درآمدی بر جامعهشناسی سیاسی. تهران: سمت.
43
42. ورعی، سیدجواد (1389) مبانی فقهی عملیات شهادتطلبانه، نشریه حکومت اسلامی،
44
شماره 27.
45
43. هافمن، پل (1385) حقوق بشر و ترورسیم، ترجمهی: علیرضا ابراهیمگل، مجلهی حقوقی، شمارهی 34، صص 133-131.
46
44. هانتینگتون، ساموئل (1378) برخورد تمدنها و بازسازی نظم جهانی؛ ترجمهی محمدعلی حمید رفیعی. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
47
45. Bashir, Hassan (2003) Terrorism Definition. Roots and solutions. published by: Book Extra, Great- Britain. p.54.
48