per
انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
2019-12-22
7
27
7
24
10.22034/sm.2020.74392.1148
38577
Original Article
جایگاه منافع ملی در سیاست خارجی از منظر قرآن
The Place of the National Interest in the Foreign Policy
from Qur’anic Perspective
محمد ابراهیم روشن ضمیر
roushan1344@yahoo.com
1
علی ریحانی اسدآباد
alirayhani@chmail.ir
2
استادیار، گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مشهد، ایران.
کارشناسی ارشد، گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مشهد، ایران
هدف پژوهش حاضر واکاوی و تحلیل نظریهها و مکاتب مرتبط با «منافع ملی» با رویکرد قرآنی بود. در این راستا و با روش توصیفی-تحلیلی، منافع ملی از منظر رئالیستها (واقعگرایان) و ایدهآلیستها (آرمانگرایان) و از منظر اسلام مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد، اسلام منافع مادی را رد نمیکند، بلکه تلاش برای بدست آوردن آن را به عنوان یک امر عقلایی به رسمیت میشناسد. آنچه از نظر قرآن مردود است، منحصر دانستن منفعت در منافع مادی و تأمین آن از هر طریق ممکن است. قرآن، به ملیّت و قومیتی که امروز میان مردم مصطلح است، اصالت نمیدهد و هرگونه امتیازطلبی و برتریجویی بر پایه آن را مردود میداند. با این همه، وجود ملتها به معنای اقوام مختلف را نه تنها به عنوان واقعیتی غیرقابل انکار میپذیرد، بلکه تمایز مردمان را بر پایه ملیت و قبیله برای شناسایی آنان لازم میداند. در نظر گرفتن منافع ملی در سیاست خارجی یک کشور و در تعامل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی وغیره با دیگر کشورها، از نظر قرآن اشکالی ندارد. توجه به منافع ملی یک کشور به معنی تجاوز به منافع دیگران و نادیده گرفتن حقوق آنان نیست.
The objective of the current study is to analyze theories in the field of “national interest” by the Qur’anic approach. In this regard and using descriptive analysis, the national interest from the perspective of realism, idealism, and Islam was explored. The results indicated that Islam does not reject worldly interests, but rather it logically acknowledges the efforts to achieve them. However, what is refused in the Qur’an is to limit the interests to be exclusively materialistic or permissible through any means. The Qur’an does not give credit to the current classification of nationality and ethnicity among people and refutes any superiority or priority in that term. Yet it not only recognizes nations and various ethnic groups as an undeniable reality but also deems this distinction among people in terms of nationality and ethnicity as necessary for their identification. Paying attention to the national interests in the foreign policy of a country and its political, economic, and cultural relations with other countries is not erroneous from the view of the Qur’an. However, the national interest of a country does not denote violation against others’ interests or refusing their rights.
https://sm.psas.ir/article_38577_9ec28270715a98b3553ffc2026a4abf8.pdf
منافع ملی
سیاست خارجی
آرمانگرایی
واقعگرایی
قرآن
روابط خارجی
ملیت
National Interest
foreign policy
idealism
Realism
Qur’an
foreign affairs
Nationality
per
انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
2019-12-22
7
27
25
40
10.22034/sm.2020.104030.1339
38575
Original Article
امکان و امتناع خردورزی سیاسی در حکمت متعالیه
The feasibility and Infeasibility of Political Wisdom in Transcendent Theosophy
زهره زارعی
zareizarei75@yahoo.com
1
شاکر لوایی
shakerlavaei@gmail.com
2
دانشجوی دکتری حکمت متعالیه، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
استادیار گروه فلسفه، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
هدف پژوهش حاضر پاسخ به این سوال است که آیا حکمت صدرایى واجد اندیشه سیاسی است؟ و میتوان از حکمت سیاسی متعالیه سخن گفت یا خیر؟ در راستای پاسخ به این پرسش، دیدگاههای رقیب ذیل دو گروه قائلان به عدم امکان خردورزی سیاسی و قائلان به امکان خردورزی سیاسی دستهبندى گردید. نتایج پژوهش که به روش توصیفی- تحلیل انجام شد، حاکی از آن است که امتناع به یک معنا و امکان نیز در یک ساحت از خردورزی سیاسی در حکمت متعالیه درست و پذیرفتنی است. امتناع خردورزی سیاسی به معنای امتناع وجود مباحث سیاست و فلسفه سیاسی در آثار ملاصدرا، پذیرفته نیست، چون حتی قایلان به انحطاط هم به وجود برخی اشارات مختصر در آثار ملاصدرا اذعان داشته و بنا به نظر ایشان، این مطالب صرفا تکرار مباحث پیشینیان نیست، اگرچه ملاصدرا از آثار گذشتگان تغذیه کرده است. امتناع خردورزی سیاسی در معنای امتناع استخراج مبانی سیاست و فلسفه سیاسی از حکمت متعالیه، پذیرفتنی است، چون از اصول متافیزیکی صرف نمیتوان مبانی و دیدگاه سیاسی خاصی را نتیجه گرفت، بلکه اصول متافیزیکی قابل تطبیق انحصارى بر زمان و مکان و شرایط خاص نیست. امکان در ساحت نخست آن، یعنى وجود مباحث سیاسی در آثار صدرا، پذیرفته است. امکان در ساحت دوم، به معنای ظرفیت حکمت متعالیه برای استخراج یک فلسفه سیاسی منسجم، تنها هنگامى پذیرفتنى است که ثابت شود اصول و مبانى فلسفى خاص فقط با نظام سیاسى ویژهاى منطقاً ارتباط دارد، وگرنه مىتوان دو یا چند فلسفه سیاسى کاملا متضاد را از اصول واحدى استنتاج کرد.
The present study seeks to answer if Sadraii Theosophy is eligible for political doctrine and if there is such a concept as transcendent political theosophy. In order to answer the above questions, two viewpoints for and against the feasibility of political wisdom were classified. The results of this research study conducted by descriptive analysis shows that infeasibility in a sense and also feasibility in some aspects of political wisdom in transcendent theosophy are both truly acceptable. The infeasibility of political wisdom in the sense of infeasibility of political arguments and political philosophy in the works of Mulla Sadra is rejected because even those who believe in the theory of decline admit that Mulla Sadra has briefly mentioned some political arguments and it is not merely the repetition of former thoughts although he has made use of previous works. Therefore, the infeasibility of political wisdom in the sense of the infeasibility of inferring principles of politics and political philosophy from transcendent theosophy is admitted because we cannot conclude certain political tenets and viewpoints based on mere metaphysical principles, but rather they are not exclusively compatible with certain time, place, and condition. Hence, feasibility in its first sense, that is to say having political arguments in the works of Mulla Sadra is accepted. Yet, feasibility in its second sense, that is the potential of transcendent theosophy to infer a comprehensive political philosophy is admitted only when it is proved that certain philosophical principles are associated with a special political system; otherwise, two or more contradictory political philosophies might be extracted from identical principles.
https://sm.psas.ir/article_38575_6e0f6ef3bf1a2a77381116b19e39575e.pdf
امکان خردورزی
امتناع خردورزی
حکمت متعالیه
فلسفه سیاسی
ملاصدرا
خردورزی سیاسی
Feasibility of Wisdom
Infeasibility of Wisdom
Transcendent Theosophy
Political Philosophy
Political wisdom
per
انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
2019-12-22
7
27
41
64
10.22034/sm.2020.83676.1208
38579
Original Article
مبانی دولت اسلامی در الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت از دیدگاه امام خامنهای
Principles of Islamic State in the Islamic-Iranian Model of Progress from Imam Khamenei's Perspective
یونس خداپرست
younes.khodaparast@yahoo.com
1
سید محمد موسویخو
mmusavikhu@gmail.com
2
دکتری علوم سیاسی، گروه معارف اسلامی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران
استادیار، گروه معارف اسلامی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران.
هدف پژوهش حاضر تبیین مبانی دولت اسلامی در الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت از دیدگاه امام خامنهای بود. بر این اساس، در تجزیه و تحلیل موضوع از روششناسی عقلی به نحو توصیفی- تحلیلی بهره برده و با روش اسنادی دادههای مورد نظر را از بیانات امام خامنهای استخراج شد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که مبانی دولت اسلامی از دیدگاه امام خامنهای به طور کلی به دو دسته تصوری و تصدیقی قابل تقسیم است. در این میان، مبانی تصوری ناظر به تعریف لغوی و اصطلاحی مبانی، الگو، اسلامی، ایرانی، پیشرفت و تلقی از ماهیت دولت اسلامی است. بر اساس این تلقی، حکومت ابزار است نه هدف، امانت است نه تملیک، تدبیر است نه تزویر، برای خدمت است نه برای کسب قدرت و پرستیژ، هم حق است هم تکلیف و بالاخره ولایت است نه سلطنت. مبانی تصدیقی دولت اسلامی به دو دسته مبانی دور و نزدیک تقسیم میشود. مبانی دور عبارتند از: مبانی هستیشناختی، معرفتشناختی، انسانشناختی و روششناختی و بایدهای مبانی نزدیک دولت اسلامی به سلامت اعتقادی و اخلاقی، عدالت، حکمت، قانونگرایی، نفی نظام سلطه، درونزا و برونگرا بودن اشاره دارد.
This project was aimed at explaining the Islamic government foundations in Iranian Islamic progress patterns from Khamenei's viewpoint. With this regard, respected data accumulated from Khamenei's speech was analyzed through a rational methodology and in a descriptive-analytical way. Results demonstrated that from this point of view the foundation of an Islamic Government could be delivered into two different groups including conceptual and conformational. That is to say, conceptual foundations would monitor the lexical definition and terminology attached to the patterns of Islamic Iranian progress and the interpretation of the Islamic Government nature. From this perspective, the government equals to a tool in lieu of a goal, a trustee instead of a conquest, and moreover, it is assigned for service not to accumulating power and wealth. It also means responsibility and Vilayat not monarchy. The conformational foundations are also divided into two concepts of near and far. Far foundations represent: ontological, epistemological, anthropology, and cognitive methodology. Whereas, near foundations represent moral sense, justice, wisdom, legalism, the rejection of dominant system, endogenous, and being extravagant.
https://sm.psas.ir/article_38579_f50b51d7df1352800e7cd6379c3b1d11.pdf
دولت اسلامی
امام خامنهای
الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت
الگوهای توسعه
Islamic Government
Imam Khameneii
Islamic Iranian Progress Patterns
Developmental Patterns
per
انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
2019-12-22
7
27
65
86
10.22034/sm.2020.107406.1377
38578
Original Article
قدرت سیاسی و بایستههای اخلاقی آن در اندیشه حکیم کشفی
political ethics and its moral norms from the perspective of Kashfi
مسعود صادقی
masoud.sadeghi@kums.ac.ir
1
استادیار، گروه معارف اسلامی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
هدف پژوهش حاضر بررسی قدرت سیاسی و بایستههای اخلاقی آن در اندیشه حکیم کشفی بود. در این راستا و با روش توصیفی- تحلیلی، نگرش کشفی به ذات قدرت سیاسی، هدف و قلمرو آن، نگرش موسع و متفاوت او به مفهوم خلیفهالله و ظلالله بررسی شد. همچنین تقسیمبندی نوین کشفی از اصناف سهگانه حکومت که مبنای تقسیم آن به نوعی ناظر بر نگاه وی به قلمرو سیاست و رابطه دین و اخلاق با آن است، تحلیل گردید. بایستههای اخلاقی رفتار حاکمان در سه ساحت رابطه با خدا، خود و مردم به تفکیک بیان شد و بایستههای اخلاقی رفتار وزیران علاوه بر سه ساحت مذکور در دو ساحت ارتباط با حاکم و ارتباط واسطهای میان مردم و حاکم نیز مورد تبیین قرار گرفت. نتایج نشان داد کشفی ذات و سرشت قدرت را نه تنها ضداخلاقی نمیبیند، بلکه اولاً، معتقد است قدرت فینفسه خنثی اما بسیار موثر و کارا میباشد، و ثانیاً، حتی حکومتهای بیخبر یا فاقد باور به دین و قواعد اخلاقی نیز واجد نوعی شأنیت و کارکرد دینی و اخلاقی هستند. ثالثاً، نظر کشفی در باب کارکردهای مثبت حکومتهای جبار و ظاهریِ محض یک گزاره توصیفی است و نه یک بایسته تجویزی. رابعاً، وی تلاش برای برانداختن کامل حکومتهای ستمگر را تنها در یک صورت میپذیرد و آن اینکه حاکم یا حکومتی بهتر و عادلانهتر در دسترس باشد و در این صورت براندازی حکومت ستمگر نه تنها مجاز، بلکه ضروری خواهد شد.
The paper attempts to firstly review the relation between ethics and politics and, secondly, political morality from the perspective of the discriminating wise. To this end, in the first step, key and innovative concepts in the political thought of this thinker of the Qajar era were explained, including the discursive and diffused attitude of the concept of Khalifa al-wa'ah and Zahllah. In the following, a new discriminatory discovery was made of the tripartite trustees of the government, whose basis for dividing it into a kind of observation of his view of the realm of politics and the relationship between religion and ethics. The ethical requirements of the behavior of rulers in three areas of relationship with God, himself and the people were differently expressed and the moral requirements of the behavior of ministers in addition to the three areas mentioned in two areas of communication with the ruler and the relationship between the people and the ruler was also explained. One of the main findings of the article is that the discovery does not only perceive the nature and power of power, but firstly believes that power is intrinsically neutral but very effective and effective.
https://sm.psas.ir/article_38578_2657bc9585bb29cb0e67c49399037ff0.pdf
حکیم کشفی
خلیفهالله
حاکم
وزیر
اخلاق
سیاست
Kashfi
Khalifa Allah
Governor
Minister
Ethics
Politics
per
انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
2019-12-22
7
27
87
108
10.22034/sm.2020.118677.1478
38573
Original Article
ارائه الگوی اسلامی- ایرانی دولتسازی با تاکید بر تجربه حکمرانی اسلامی
Islamic-Iranian Model of State-Building Relying on Islamic Governance
ابوالفضل میرزاپورارمکی
a.mirzapour@modares.ac.ir
1
پژوهشگر حوزه علمیه آیت الله ایروانی، تهران، ایران
هدف پژوهش حاضر بررسی دیدگاههای مطرح در حوزه دولتسازی اسلامی به روش مفهومی و ارائه الگوی بومی و بهینه بود. در این راستا و با شیوه توصیفی- تحلیلی، سیر تاریخی و تکاملی دولت اسلامی، الگوی دولتسازی میرزا محمدحسین نائینی، محقق کرکی، شهید صدر، شیخ فضل الله نوری، سید حسین نصر، بررسی شد. همچنین الگوی دولتسازی انقلاب اسلامی در اندیشه امام خمینی، امام خامنهای و شهید مطهری نیز مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که نرمافزار دولتسازی را میتوان قوانین و مقررات دانست. این نرمافزار در الگوی غیر توحیدی دولتسازی صرفاً اعتباری است، اما در الگوی توحیدی ترکیبی از اعتباریات و اصول فقهی اسلامی و توحیدی میباشد. بر این اساس، الگوی دولتسازی اسلامی بر محور توحید در مقایسه با الگوی دولتسازی غرب در بسیاری از مولفهها در مقابل هم تعریف میشوند. دولتسازی اسلامی را میتوان در دو سطح عالی و عام دستهبندی نمود. در سطح عالی دولت اسلامی با محوریت معصوم تشکیل و در ذیل تدبیر معصوم تکامل مییابد؛ اما در سطح عام دولت اسلامی با محوریت فقیه عادل و اعلم محقق میشود و ذیل اندیشه فقها تکامل مییابد. نقطه اشتراک این دو سطح دولتسازی را میتوان در وجود پایهها و بنیادهای ثابت و مشترک دانست. این پایهها و بنیادها در واقع عقل توحیدی و اصول فقهی هستند.
The purpose of the present study is to survey notable theories in the realm of Islamic state-building using the conceptual method and native-optimal model. In this regard and using descriptive analysis, historical and evolutionary development of Islamic state, as well as the state-building models of Mirza Muhammad Hussein Naiini, Mohaqeq Korki, Shahid Sadr, Sheikh Fazl ol-Lah Nouri, and Seyed Hussein Nasr were analyzed. Moreover, the state-building model of Islamic revolution in the ideology of Imam Khumaini, Imam Khamenii, and Shahid Mutahhari were studied. The results revealed that sate-building relies on rules and regulations which are merely credential in the secular model of sates; while, in the Towhidi model, they are a combination of credentials and Islamic-religious juridical principles. Hence, the Islamic model of state-building which relies on Towhid (monotheism) is in contrast with the western model in many criteria. Islamic state-building can be classified into two levels of supreme and generic. In the supreme level, the Islamic state is established by an Infallible Imam and develops under his prudence; however, in the generic level, the Islamic state is founded by a just and sagacious jurist and then it is promoted by the thoughts of other jurists. The commonality of the two above-mentioned levels can be attributed to their shared and stable foundations which are based on monotheist ration and juristic principles.
https://sm.psas.ir/article_38573_b2bc6376f47b7807729394942d469e53.pdf
دولتسازی
حکمرانی اسلامی
دولت اسلامی
انقلاب اسلامی ایران
State-Building
Islamic Governance
Islamic State
Islamic Republic of Iran
per
انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
2019-12-22
7
27
109
126
10.22034/sm.2020.83150.1199
38574
Original Article
بررسی اشکال مبنایی موجود در ادله عقلی بر نظریه ولایت فقیه
An Investigation of Fundamental Rational Arguments in the Theory of Wilayat al-Faqih
فهیمه شریعتی
shariati-f@um.ac.ir
1
استادیار، گروه معارف، دانشکده الهیات، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
هدف پژوهش حاضر بررسی بنیادهای هستیشناسانه تئوری سیاسی ولایت فقیه و تبیین شبکه معرفتی موجود میان اجزای اندیشه شیعیان است. نتایج پژوهش که به روش توصیفی – تحلیلی انجام شد، حاکی از آن است که بدون توجه به جایگاه انسان و دنیا در عالم، وجود عوالم دیگر و لزوم تکامل انسان در نظام آفرینش، دلایل ولایت فقیه در اثبات ضرورت کامل و کافی نخواهند بود. این جهانبینی در ادله مستقل عقلی به صراحت و در ادله عقلی و نقلی به اشاره و گاه صراحت ذکر شده است. همین جهانبینی باعث شده است مبانی تئوری ولایت فقیه در کتب فلسفه و حکمت نیز تبیین شود. اگرچه مسئله ولایت فقیه مثل بسیاری مسایل دیگر میتواند از دو زاویه مورد بررسی قرار گیرد، به طوری که از یک جهت فقهی و از جهت دیگر کلامی باشد، اما وجهه کلامی آن قویتر است، به طوری که میتوان آن را مسئلهای کاملا اعتقادی تلقی کرد که به جهانبینی فرد ناظر و دارای مویدات فقهی میباشد.
The objective of the present study is to survey ontological fundaments of the political theory of Wilayat al-Faqih (guardianship of the Islamic jurist) and to determine the epistemological networks existing in Shi’ite ideology. The results of the research conducted by descriptive analysis indicate that the arguments for the necessity of Wilayat al-Faqih would not be comprehensive and sufficient unless we consider the place of human being in this world, the existence of other worlds, and also the necessity of human perfection through the system of creation. This ideology is explained in this article by explicitly rational as well as implicitly-explicitly traditional-rational arguments. The above ideology has led to the determination of the theoretical fundaments of Wilayat al-Faqih in philosophical and wisdom books. Although the issue of Wilayat al-Faqih like many other issues can be studied from Fiqhi (juristic) and Kalami (philosophical) aspect, its philosophical aspect is more dominant so that it can be regarded as a totally theological issue related to one’s ideology and juristic beliefs.
https://sm.psas.ir/article_38574_b7274820a42dc61e7549320339caef64.pdf
ولایت فقیه
دلیل عقلی
دلیل نقلی
فقهاء
ولی فقیه
امام خمینی
Wilayat al-Faqih (Guardianship of the Islamic Jurist)
Rational Argument
Traditional Argument
Islamic Jurists
Imam Khumaini
per
انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
2019-12-22
7
27
127
146
10.22034/sm.2020.108050.1381
38576
Original Article
بررسی مناسبات امنیت اقتصادی متعالی و آزادی اقتصادی متعالی در نظام اقتصادی اسلام
A Survey of Transcendental Economic Security and Economic Liberty in Islamic Economics
علی اصغر نصیری
a.nasiri@shahroodut.ac.ir
1
استادیار، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران
هدف پژوهش حاضر بررسی مناسبات امنیت اقتصادی و آزادی اقتصادی در نظام اقتصادی اسلام بود. نتایج پژوهش که با استفاده از «برهان سبر و تقسیم» و نظریۀ استخدام از بررسی آیات و روایات انجام شد، حاکی از آن است در نظام اقتصادی اسلام رابطهای تعاملی متعالی میان امنیت اقتصادی و آزادی اقتصادی برقرار بوده و تقدم یکی بر دیگری ضمن ورود به وضعیت ظلم، استخدام یکسویۀ ناعادلانهای را در جامعه ایجاد میکند که از یکسو، نفسِ امنیت اقتصادی و آزادی اقتصادی را تهدید میکند و از سوی دیگر جریان تعالیبخشی جامعه را نیز بهخطر میاندازد. بنابراین، فرض تعامل امنیت اقتصادی و آزادی اقتصادی اثبات میشود که در آن، هیچ تضییع حقوق فردی، ملی، دینی و عمومی بوجود نمیآید و تعادلی مبتنی بر عدالت در روابط اجتماعی محقق میشود که متعالی است.
The purpose of the current study is to survey economic security and economic freedom in Islamic economics. The results of this research which was conducted using the argument of Sabr and Taqsim and the theory of Estikhdam (employment) based on Qur’anic verses and Hadith show that there is a transcendental correlation between economic security and economic freedom in Islamic economics; and prioritizing one over another may lead to injustice as well as an unfair unilateral employment in society that on the one hand threatens the essence of economic security and economic liberty, and on the other hand, endangers the transcendental movement in society. Therefore, the assumption of correlation between economic security and economic freedom is proved in which no violation against individual, national, religious, and public right occurs and there is justice-based balance in social relations that is transcendental.
https://sm.psas.ir/article_38576_0bd39e9d1ed14d20539f158b11a99c52.pdf
امنیت اقتصادی
آزادی اقتصادی
نظام اقتصادی اسلام
برهان سبر و تقسیم
economic security
economic freedom
Islamic economics
Sabr and Taqsim Argument
per
انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
2019-12-22
7
27
147
164
10.22034/sm.2020.108858.1389
38582
Original Article
نقش کجفهمی دینی در شکلگیری گروههای تکفیری و عملیاتهای انتحاری
The Effect of Religious Misbelief on the Formation of Takfiri Groups and Suicide Missions
سیروس اسماعیل زاده
esmaeilzadeh.siros@gmail.com
1
یعقوب پورجمال
yraz.pourjamal@gmail.com
2
سعید حسن زاده دلگشا
saeid.ahad.bager@gmail.com
3
دانشجوی دکتری اندیشه امام خمینی، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، تبریز، ایران.
استادیار، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، تبریز، ایران
استادیار، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، تبریز، ایران.
هدف پژوهش حاضر تبیین عوامل شکلگیری گروههای تکفیری و رویکرد آنها نسبت به عملیات استشهادی و بررسی مبانی و برداشتهای نادرست آنها از آیات و روایات وارده در باب جهاد و دفاع بود. نتایج این پژوهش که با روش استنباطی- تحلیلی انجام شد، گویای آن است که جریانهای تکفیری با نقلگرایی افراطی و با تمسّک به ظواهر و تفسیر گزینشی، دیگران را به شرک و بدعت متهم کرده و دایره تکفیر را با برداشت سطحی به تمام انسانها از جمله مسلمانان بسط داده و بدون در نظر گرفتن قواعد جهاد و دفاع و شهادت، اقدام به خشونت و کشتار علیه انسانهای بیگناه میکنند. در حالی که این گونه اقدامات با روح اسلام سازگار نیست. در عین حال عملیات استشهادی به دلیل اتکاء به شاخصهای دینی و اخلاقی در مقام دفاع و دفع تجاوز از اساس اسلام، در شرایط خاص جایز شمرده شده است.
The present study aims to determine contributing factors effective on the formation of Takfiri groups, their approach to suicide operation, as well as the analysis of their false perception of Qur’anic verses and Hadith on the concept of Jihad and defense. The results of this research conducted by inferential-analytical method reveal that Takfiri movements by their extremist Akhbari tendencies and reliance on superficial and selective interpretations accuse others to heresy and bid’ah. They extend the circle of Takfir to all humans including Muslims due to their shallow perceptions so they commit the violent murder of innocent people neglecting the principles of Jihad, defense, and martyrdom whereas such misconducts are not compatible with the soul of Islam. However, suicide mission has been regarded permissible under some specific conditions because it relies on religious and ethical criteria in terms of defending Islamic foundation against violators.
https://sm.psas.ir/article_38582_13965e22753d8477d2359f26b183c54a.pdf
تکفیر
کجفهمی دینی
گروههای تکفیری
عملیاتهای انتحاری
سلفیگری تکفیری
سلفیت
قاعده تتّرس
takfir
Religious Misbelief
takfiri groups
Suicide Missions
Takfiri Salafism
Salafism
The Principle of Tatarros
per
انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
2019-12-22
7
27
165
186
10.22034/sm.2020.105891.1355
38572
Original Article
دیوانسالاری و کمک به اقتصاد سیاسی در پیشرفت و توسعه
Bureaucracy and Assistance to the Political Economy in Development
سید حسن ملائکه
hmalaekeh@gmail.com
1
محمدرضا توانگر
reza5900@gmail.com
2
استادیار، گروه علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا، شهرضا، اصفهان، ایران
دانشجوی دکترای علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا، شهرضا، اصفهان، ایران.
در پژوهش حاضر ضمن بررسی نظریههای مختلف بوروکراسی و تبیین نقاط مثبت و منفی آن به این مساله پرداخته شده است که با توجه به سوابق بوروکراسی در تاریخ معاصر ایران و وقوع انقلاب اسلامی کدام نوع از آن تناسب بیشتری با الگوی ارزشی و فرهنگی برآمده از انقلاب و نیز پیشرفت و توسعه کشور دارد. در این راستا، نظریه دیوانسالاری تکامل یافته پیشنهادی در این پژوهش تلاش کرده است نقش مهمی در کمک به اقتصاد سیاسی، پیشرفت و توسعه متناسب با الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت داشته باشد. همچنین در چارچوب تلفیقی از نظریههای توسعه، وابستگی و دیوانسالاری و ارتباط دیدگاههای سیاسی، اقتصادی و مدیریت، سعی گردید پیچیدگیهای تأثیرات متقابل نظام بوروکراسی و پیشرفت تبیین شود. یافتههای پژوهش نشان داد که برداشتهای منفی و عدم کارایی، بسیاری از باورهای منفی دیوانسالاری را درونی کرده است. لذا، باید با تغییر و حرکت عملی به سوی پیشرفت و توسعه، ساختار ذهنی مثبت بوروکراسی را جایگزین و نهادینه کرد تا دیوانسالاری موردنظر در خدمت جامعه و پیشرفت کشور قرار گیرد، نه اینکه جامعه در خدمت پیشرفت و توسعهی دیوانسالاران باشد. با کمک بوروکراسی موثر و کارآمد و توجه به ابعاد اخلاقی و معنوی انسان میتوان به ساختن نظام دیوانسالاری مطلوب دست یافت.
The current study seeks to investigate different theories on bureaucracy to determine their pros and cons. Considering the background of bureaucracy in the history of Iran and Islamic revolution, this article discussed that which type of bureaucracy is more compatible with ethical and cultural models relying on revolution as well as developmental criteria in the country. The theory of developed bureaucracy proposed in this article attempted to serve significant assistance to political economy and development in accordance with Islamic-Iranian models. Furthermore, with an interactive approach to development theories, correlation between dependence and bureaucracy as well as political, economic, and management viewpoints, it was tried to determine the complexities of bilateral impacts of bureaucracy and development. The results of the study showed that negative perceptions and inefficiencies have institutionalized many negative beliefs about bureaucracy. Therefore, we should replace it with by practical reform toward development so that bureaucracy give service to the development of society rather than society giving service to the development of bureaucracy. Efficient bureaucratic system in society can be achieved by paying attention to the ethical and moral aspects in human being.
https://sm.psas.ir/article_38572_e92bf6a44b56fee98419babb9e7802ac.pdf
دیوانسالاری
بوروکراسی
اقتصاد سیاسی
توسعه و پیشرفت
Bureaucracy
Political Economy
development
per
انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
2019-12-22
7
27
187
210
10.22034/sm.2020.89951.1243
38581
Original Article
مؤلفههای تحزب مطلوب برای تقویت مشارکت سیاسی فعال در جمهوری اسلامی ایران
The Criteria of Optimal Factionalism to Promote Active Political Participation in the Islamic Republic of Iran
ابوالفضل غفاری
ab_ghaffari@yahoo.com
1
سید محمدتقی آل غفور
ghafoor@bou.ac.ir
2
دانشجوی دکتری، گروه علوم سیاسی، دانشکده تاریخ و مطالعات سیاسی، دانشگاه باقرالعلوم(ع)؛ عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه، قم، ایران
استادیار، گروه علوم سیاسی، دانشکده تاریخ و مطالعات سیاسی، دانشگاه باقرالعلوم(ع)؛ عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه، قم، ایران
هدف پژوهش حاضر بررسی مولفههای تحزب مطلوب برای تقویت مشارکت سیاسی فعال در جمهوری اسلامی ایران بود. این پژوهش با روش اجتهادی و ادبیات علامه نائینی به تبیین مولفههای تحزب مطلوب پرداخته است. یافتهها نشان داد، تحزب و نهادمندی سیاسی نوعی وضعیت است وحاکی از شرایطی که در جامعه رخ میدهد، و در مفهوم مثبت، مسلمانان آن را در رقابت مثبت و مسابقه در خیرات بهکار بردهاند. با توجه به گسترش صنعتی شدن و توسعه وسایل ارتباطجمعی و افزایش طبقه متوسط، جذب مشارکت نهادینه مردم از طریق نهادهای سیاسی ضرورت امروز ایران است. برای شکلگیری تحزب مطلوب شرایطی مانند برابری سیاسی، آزادی سیاسی، رقابت سیاسی و نظام انتخاباتی، انتخابات جدی و ارکانی که شامل سازمان، عضویت حزبی، مرامنامه، کارویژه و مالیه احزاب و منافیات و نبایدهایی از قبیل الیگارشی آهنین حزب، انحصارطلبی، دور شدن از مواضع فکری و مرامنامه و عدم وابستگی به بیگانه است، ضروری میباشد. جامعه ایران به ایجاد وضعیت تحزب برای مشارکتجویی در اشکال مسالمتآمیز نیاز دارد، تأخیر در شکلگیری این روند مشارکتجویی را در اشکال غیر مسالمتآمیز راهبری میکند.
The objective of the present study is to survey the criteria of optimal factionalism to promote active political participation in the Islamic Republic of Iran. Using Ijtihadi method (independent reasoning of a jurist’s mental faculty) and the literature review of the works of Allameh Naiini, this research explains the indices of efficient political parties. The results showed that factionalism and political institutionalization is a state which displays existing events in society. In its positive concept, this notion has been used by Muslims in their good competitions and charity festivals. With regard to the expansion of industrialization, mass media, and middle class in society, it is necessary to attract institutionalized public participation through political parties. In order to consolidate optimal condition for factionalism, it is essential to foster political equality, political freedom, political competition, accurate election system, and also instituniolize needed organizations, party membership, code of conduct, financial supporting, and also avoid issues such as Iron Law of Oligarchy, monopolization, violation of codes, and dependence to the foreigners. Iranian society needs factionalism to encourage public and peaceful participation, and any delay or negligence in this process may lead to non-peaceful activities in the country.
https://sm.psas.ir/article_38581_66229a5d781a33c99f5c67bf87daeb7d.pdf
حزب
تحزب
مشارکت سیاسی
آیت الله نائینی
کتاب تنبیه الامه
برابری سیاسی
آزادی سیاسی
رقابت سیاسی
انتخابات
الیگارشی آهنین حزبی
Party (Faction)
Factionalism
Political Participation
Ayat-ol-Lah Naiini
Tanbih al-Ummah
Political Equality
Political Freedom
Political Competition
Election
Iron Law of Oligarchy
per
انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
2019-12-22
7
27
211
244
10.22034/sm.2020.97890.1295
39079
Original Article
ارزیابی نقش رسانه ملی در کارآمدی سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران براساس منویات امام خمینی(ره) از منظر دانشگاهیان
An Evaluation of the Effect of National Media in the Political Efficiency of Islamic Republic of Iran Based on Imam Khumaini’s Ideas from the Viewpoint of the Academics
مرتضی بابایی ساخمرس
m_babaei1404@yahoo.com
1
گروه معارف اسلامی، واحد کهنوج، دانشگاه آزاد اسلامی، کهنوج، ایران
هدف اصلی پژوهش حاضر «تبیین انطباق نقش محول رسانه ملی در مقایسه با نقش محقق آن در کارآمدی سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران براساس منویات امام خمینی از منظر دانشگاهیان بود. روش پژوهش توصیفی- تبیینی بوده، با تکنیک پیمایشی و به صورت میدانی و با ابزار پرسشنامه انجام شد. تعداد ۳۲۶ نفر نمونه از مجموع١۹۶٠نفر از اساتید و دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری رشتههای علوم سیاسی و علوم اجتماعی دانشگاههای کشور (دانشگاه تهران، شهید بهشتی، فردوسی مشهد، دانشگاه مازندران، باقرالعلوم(ع) قم و شهید باهنر کرمان) به صورت تصادفی و با استفاده از جدول مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با استفاده از نرمافزار spss تجزیه و تحلیل شد. مدل مورد استفاده در این پژوهش، مدل «تاثیر رسانه» هارولد دوایت لاسول بوده و نتایج نشان داد تنها ۶/۵۸ درصد دانشگاهیان کشور از عملکرد رسانه ملی در بعد سیاسی منویات امام خمینی رضایت دارند. همچنین ۶/۵۹ درصد دانشگاهیان کشور از عملکرد رسانه ملی در بعد فرهنگی و اجتماعی منویات امام خمینی راضی هستند. ۶/۵۹ درصد دانشگاهیان کشور از عملکرد رسانه ملی از بعد آموزشی منویات امام خمینی رضایت دارند. نتایج کلی مدلها نشان میدهد از نظر دانشگاهیان ۳/١۴درصد منویات امام خمینی مورد توجه قرار گرفته است. این مقدار تبیین در خصوص منویات امام خمینی در بین دانشگاهیان زن و مرد تفاوتی ندارد.
The main objective of the current study is to explain the performance of national media in political efficiency of the Islamic Republic of Iran based on the ideas of Imam Khumaini from the perspective of Iranian academics. This research was conducted by descriptive-explanatory method, survey analysis, and field research using questionnaire instrument. Using Morgan table, 326 members were randomly chosen from among 1960 professors as well as MA and PhD students in political and social science from the university of Tehran, Shahid Beheshti, Ferdowsi, Mazandaran, Beqir al-Ulum-e Qom, and Shahid Bahunar-e Kerman. The collected data was analyzed using SPSS and the results showed that only 58.6% of the academics in the country was satisfied with the performance of national media in terms of its cultural and social accordance with the ideas of Imam Khumaini. The results also indicated that 59.6% of the academics had satisfaction with the performance of national media in terms of educating the ideas of Imam Khumaini. Total results displayed that the academics think only 14.3% of the commands of Imam Khumaini has been considered by the national media. The research results showed no significant difference between male and female participants regarding their answers to the questionnaire.
https://sm.psas.ir/article_39079_2dd6a284bc2e0e504b7f6151890d97eb.pdf
رسانه ملی
کارآمدی سیاسی
جمهوری اسلامی ایران
امام خمینی
دانشگاهیان
صدا و سیما
National Media
Political Efficiency
Islamic Republic of Iran
Imam Khumaini
Academics
Broadcasting
per
انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
2019-12-22
7
27
245
266
10.22034/sm.2020.87076.1219
38571
Original Article
کاشفالغطاء و مسئله فلسطین ابعاد و راهکارها
Kashif al-Ghita’ and the Subject of Palestine Aspects and Resolutions
سیدجواد ورعی
s.j.varaee@gmail.com
1
سید امین ورعی
s.a.varaei@gmail.com
2
دانشیار، گروه حقوق و فقه اجتماعی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران
دانشآموخته حوزه علمیه، دانشجوی کارشناسی ارشد، حقوق عمومی، پردیس فارابی (تهران)، قم، ایران.
هدف پژوهش حاضر بررسی دیدگاه علامه محمدحسین کاشف الغطاء پیرامون ابعاد گوناگون مسئله فلسطین و راهکارهای حلّ آن بود. نتایج این پژوهش که با روش توصیفی- تحلیلی و با تاکید بر تحلیل گفتمان انجام شد حاکی از آن است که کاشف الغطاء از ابتدا به عمق فاجعه در موضوع فلسطین پی برده و با ایراد سخنرانی تاریخی در قدس، شرکت در کنفرانسها، نگارش مقالات و صدور فتوای تحریم فروش اراضی به یهودیان ایفای نقش کرد. از دیدگاه وی مسئله فلسطین، دارای ابعاد تاریخی، دینی و مذهبی، سیاسی ـ اجتماعی و بینالمللی است. فلسطین، سرزمین تاریخی اعراب بوده، و دفاع فلسطینیان، دفاع از سرزمین اجدادی است. کاشف الغطاء در جغرافیای دینی، فلسطین را قلب جهان اسلام و قدس را امانت خدا در دستان مسلمانان میدانست که باید حفظ شود. از نگاه وی صهیونیسم زائیده استعمار است. او حلّ مسئله فلسطین را در گرو توجه حقوق بشری و جهانی به موضوع فلسطین، بیداری امّت اسلامی، بازگشت به هویت اسلامی، بسیج امّت اسلامی و اتحاد دولتهای عربی و اسلامی و دوری از استعمارگران میدانست.
The purpose of the present study is to survey the ideas of Allameh Muhammad Hussein Kashif al-Ghita’ about various aspects of the subject of Palestine and guidelines to resolve that issue. The results of the research conducted by descriptive-analytical method based on discourse analysis reveals that Kashif al-Ghita’ had delved deep into the catastrophe in Palestine by giving his historical speech in Jerusalem, participation in conferences, writing articles, and giving fatwa about putting a ban on selling lands to the Jews. In his view, the issue of Palestine has historical, religious, social, and international aspects and it has been a historical land for the Arabs so they defend it as their ancestral homeland. In religious geography, Kashif al-Ghita’ considered Palestine as the heart of Muslim world, and Jerusalem as the trust of God in the hand of Muslims which should be maintained. In his opinion, Zionism is the result of colonialism. He held that the resolution to the issue of Palestine depends on international attention to human right in that country, Islamic revival. Return to Islamic identity, Islamic unity, coalition among Arabic-Islamic governments, and rejecting colonialism.
https://sm.psas.ir/article_38571_131e925242b4dd50292084a1d0fda132.pdf
کاشفالغطاء
فلسطین
صهیونیسم
قدس
بیداری اسلامی
یهودیان
کشورهای عربی
Kashif al-Ghita’
Palestine
Zionism
Jerusalem (Quds)
Islamic Revival
Jews
Arabic Countries
per
انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
2019-12-22
7
27
267
296
10.22034/sm.2020.71896.1141
38580
Original Article
بررسی عوامل سیاسی- اجتماعی ناکامیهای بیداری اسلامی در مصر (2012-2013م) براساس «مکعب بحران»
An Investigation of Political-Social factors for the Failure of Islamic Revival in Egypt (2012-2013) Based on the Crisis Cube Theory
امیرحسین مرادپوردهنوی
amir.moradpour62@gmail.com
1
محمد ستوده
m.sotode43@gmail.com
2
دکتری جامعهشناسی سیاسی، دانشگاه باقرالعلوم(ع)؛ عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه، قم، ایران
دانشیار، گروه علوم سیاسی، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، قم، ایران
هدف پژوهش حاضر بررسی نقصان حکومت اسلامگرای مرسی و عوامل سیاسی موثر در سقوط وی بود. در تحلیل مطالب از مدل «هرمن کان» در «نظریه مکعب بحران» استفاده شد. با توجه به این مدل شرایط ناکامی بیداری اسلامی در مصر و عدم تحقق اهداف انقلاب به عنوان یک وضعیت بحران برای بیداری اسلامی لحاظ شده و راههای خروج از بحران از جهت ماهیت، زمینهها، علل و راهبردهای جمهوری اسلامی در مواجهه با ناکامی بیداری اسلامی در مصر بررسی شد. روش پژوهش توصیفی - تحلیلی بوده و نتایج نشان داد مهمترین زمینهها و عوامل سیاسی سقوط دولت اخوانی مرسی عبارت است از نزاعها و رقابتهای ایدئولوژیکی زمان انقلاب که بین قبطیان، صوفیان و سلفیها شکل گرفت، فقدان و ضعف رهبری انقلاب که اخوان عملکرد خوبی در هدایت مردم نداشت و سه روز بعد از قیام مردم به التحریر قاهره پیوستند، تکیه بیش از حد به نظامیان و عدم تغییر سران نظامی مبارک در دولت مرسی، عدم حمایت سیاسی- اجتماعی الازهر از دولت انقلابی مرسی، ناتوانی مرسی در دولتسازی ونهادسازی و ابقای ساختار دوره مبارک و مداخله قدرتهای خارجی نظیر آمریکا، اسرائیل و عربستان در امور مصر. در کنار این عوامل رأی شکننده 51 درصدی مرسی در انتخابات، کودتای نظامیان را تسهیل کرد. این نکته نشان میدهد که از یکسو مرسی نمایندگی اکثریت جامعه را ندارد و از سوی دیگر نشانگر خواستهای متفاوت مرسی و جامعه بود. همچنین زمان اندک، دولت مرسی را برای مقابله با تهدیدات غافلگیر کرد و حکومت وی دچار بحران شد.
The present study aims to survey the failure of Morsi’s Islamist government and the political causes effective in his fall. Herman Kahn’s model in the theory of Crisis Cube is used for the analytical purposes in this article. According to the above model, the failure of Islamic awakening and non-fulfillment of revolutionary purposes in Egypt are regarded as a crisis condition threatening Islamic regeneration and so the ways to exit this crisis in terms of essence, background, causes, and the guidelines of Islamic Republic of Iran to encounter this crisis are researched. The results of this descriptive-analytical study showed that the most important political causes for the fall of the Muslim Brotherhood government led by Morsi can be attributed to the following factors: Ideological conflicts and competitions among Copts, Sufis, and Salafis during revolution; lack of strong leadership in the revolution and that the Muslim Brotherhood did not have a good performance in guiding people and the organization joined at-Tahrir in Cairo 3 days after people’s uprising, over-reliance on military men and not changing the military officials who had power under Hunsi Mubarak’s government, lack of political-social support by al-Azhar University to Morsi’s revolutionary government, the incapability of Morsi to institutionalize and sustain structures founded by Mubarak, and finally the interference of foreign powers such the US, Israel, and Saudi Arabia in Egyptian affairs. In addition to the abovementioned factors, the fragile results of the election in which Morsi received only 51% of votes facilitated the military coup detat. The election results revealed that Morsi was not a representative for the majority of people and that his purposes were not identical with what society wanted. Furthermore, Morsi had little time to confront the challenges threatening his government and it led to the crisis for his government.
https://sm.psas.ir/article_38580_d617556955da0c89276f1ef3813ed3ca.pdf
بیداری اسلامی
مصر
نظریه مکعب بحران
محمد مرسی
جامعه الازهر
اخوان المسلمین
ژنرال سیسی
Islamic Revival
Egypt
The Theory of Crisis Cube
Muhammad Morsi
Al-Azhar University
the Muslim Brotherhood
General Sisi