per
انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
2019-02-20
6
23
7
26
10.22034/sm.2019.34514
34514
Original Article
جایگاه قرآن در روششناسی تولید علوم انسانی متعالی با تأکیدبر اندیشهی امام خمینی
The position of the Quran in the methodologyof
the production of transcendental humanities
with an emphasis on Imam Khomeini's thought
رضا لک زایی
rlakzaee@gmail.com
1
پژوهشگر پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص)، قم، ایران.
هدف اصلی پژوهش حاضر استفاده از قرآن در تولید علوم انسانی متعالی از منظر امام خمینی میباشد. تبیین رابطهی انواع مواجهه قرآن با تولید انواع علوم انسانی از نوآوریهای مقالهی حاضر بوده که با روشی استنباطی-تحلیلی ارائه شده است. نتایج نشان میدهد، براساس دیدگاه امام خمینی، حداقل سه روش در تعامل علوم انسانی با قرآن قابل استنباط است، شامل: مبنای متدانی، مبنای متعارف و مبنای متعالی. این سه مبنا تولید سه مدل علوم انسانی را به دنبال دارد که میتوان آنها را علوم انسانی متدانی، علوم انسانی متعارف و علوم انسانی متعالی نامید. نقطهی آغاز علوم انسانی متعالی، عزم علمی و قیام علمی لِلّه می باشد و در ادامه، تصمیم به بهره برداری و مراجعهی روشمند به قرآن کریم.
The main purpose of the present research is to use the Qur'an in the production of transcendental human sciences from the perspective of Imam Khomeini. This study is innovative in terms of explaining the relationship between the types of encountering the Qur'an with the production of various human sciences and this study is presented with an analytical-analytical method. The results show that according to Imam Khomeini's viewpoint, at least three methods in the interaction of human sciences with the Quran can be deduced, including: the closeness basis, the standard basis and the transcendental basis. These three bases produce three models of human sciences that can be called the human sciences of the closeness, standard human sciences and transcendental human sciences. The beginning point of the transcendental point should be scientific determination and scientific resurrection for God, and then it should be the decision to exploit and refer wisely to the Holy Quran.
https://sm.psas.ir/article_34514_d1d6a5075a666589c453c3b5e7957bd1.pdf
قرآن
علوم انسانی متعالی
امام خمینی
روششناسی تولید علم
Quran
human sciences
Imam Khomeini (ra)
Methodology of Science Production
per
انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
2019-02-20
6
23
27
46
10.22034/sm.2019.34515
34515
Original Article
تفسیر سیاسی از آیهی نفی سبیل برداشتی تفسیری از پایگاه فقه سیاسی(آیهی 141 سورهی مبارکهی نساء)
Political Commentary on the Verse of “Nafy Sabil”
An Interpretative perception of the Base of Political Jurisprudence (Verse 141 of the Surah of Nisaa)
علی شیرخانی
shirkhani@qom-iau.ac.ir
1
دانشیار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم؛ عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه، قم، ایران.
قاعدهی "نفی سبیل" از جمله قواعد فقهی است که در روابط حقوقی مسلمانان با غیرمسلمانان نقش تعیینکنندهای داشته و به عنوان شاخصی برای تعدیل و تنظیم روابط مسلم و غیرمسلم به کار رفته است. بهواسطهی این قاعده، در ارتباط میان امت اسلامی و ملل غیرمسلمان، چنین ایجاب میشود که همواره مسلمانان باید برتری داشته باشند و به هیچ وجه تعهد و روابطی را نپذیرند که موجب تسلط غیرمسلمانان بر ایشان شده، یا منجرّ به تساوی آنان با مسلمین گردد. آنچه در این مقاله بدان پرداخته شده، پاسخ به این پرسش بنیادی است که آیا مضمون آیهی 141 سورهی نساء چنین افادهای را مینماید یا خیر؟! در این نوشتار، با روش توصیفی و تحلیلی، پس از بررسی مفهوم قاعدهی یادشده در فقه و مستندات اساسی این قاعده، به بازتاب این اصل در آثار فقهی و تفسیری پرداخته و سپس ملاحظاتی بر این تفسیر ارائه شده است. بررسی منابع و دیدگاههای مختلف نشان میدهد که «آیهی نفی سبیل» در معنای مطابقی و مستقیم خود نمیتواند دلیل قاعدهی فقهی نفی سبیل قرار گیرد؛ تا از این طریق به منع روابط استیلایی مسلمین با کافران پرداخت، چرا که ویژگی قاعده آن است که بر مصادیق خود بدون واسطه منطبق باشد.
The principle of "Nafy Sabil" is one of the jurisprudence rules that have played a decisive role in the legal relationship between Muslims and non-Muslims, and has been used as an indicator for modifying and regulating Muslims and non-Muslim relationships. By this rule, the supremacy of Muslims is always mandatory when having a relationship with non-Muslims, and Muslims in no way must accept the obligations and relations that led to the domination of non-Muslims or lead non-Muslims to be equated with Muslims. What has been discussed in this article is the answer to the fundamental question of whether the theme of verse 141 of the Nisaa Sura makes such a statement? In this paper, using descriptive and analytical method, after reviewing the concept of the rule mentioned in jurisprudence and the basic documents of this rule, the reflections of this principle in the jurisprudential and interpretative works has been discussed, and then a number of considerations of this interpretation are presented.The study of various sources and perspectives shows that the verse of “Nafy Sabil”, in its direct and relevant meaning, cannot be the reason for the jurisprudential principle of Nafy Sabil; so that it is used for prohibiting the religious relations of Muslims with unbelievers, because its basic characteristic is to conform to its examples without intermediaries.
https://sm.psas.ir/article_34515_aec4b59851650755c4009ff23365cc64.pdf
قاعدهی نفی سبیل
فقه سیاسی
سوره نساء
مسلمانان
کفار
Nafy Sabil Principle
Political Jurisprudence
the Surah of Nisaa
Muslims
Unbelievers
per
انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
2019-02-20
6
23
47
68
10.22034/sm.2019.34516
34516
Original Article
رابطهی حق آزادی با جهاد ابتدایی
The Relationship between
the Freedom Right and Offensive Jihad
علی نصیری
dr.alinasiri@gmail.com
1
دانشیار دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.
از جمله حقوق انسان که در عموم مکاتب اخلاقی و حقوقی مورد توجه قرار گرفته، "حق آزادی" است که براساس آن، نمیتوان عقیدهای را بر کسی تحمیل کرد. این حق در شماری از آیات قرآن نظیر آیهی «لا اکراه فی الدین» نیز مورد تأکید قرار گرفته است. با اینحال برخی مدعی اند که "آزادی عقیده" با حکم "جهاد ابتدایی" منافات دارد. پژوهش حاضر با تکیه بر سه نکته، تنافی آزادی عقیده با جهاد ابتدایی را مورد نقد قرار داده است که عبارتند از: 1. نادرستی معیار قراردادن فتوحات اسلامی در تحلیل جهاد ابتدایی؛ 2. توجه به برداشتن موانع دین باوری بهعنوان هدف اساسی جهاد ابتدایی؛ 3. عدم تلازم جهاد ابتدایی با اجبار در دینداری. روش پژوهش توصیفی و تحلیلی بوده و یافتهها نشان میدهد، از آنجا که هدف اسلام از تشریع جهاد ابتدایی، کنار زدن سیطرهی حاکمان بر مردم برای پذیرش آزادانهی دین است، و از سویی دیگر، مخاطبان را در ماندگاری بر دین خود آزاد می گذارد، جایی برای شبههی تنافی"آزادی عقیده" با حکم "جهاد ابتدایی" باقی نمی ماند.
One of the human rights that has been taken into account in most of the moral and legal schools is "the freedom right", according to which one cannot impose a belief on anyone. This right is also emphasized in a number of Quran verses, such as the verse of ‘‘La 'ikraha fi al-din’’. However, some argue that "freedom of opinion" is in conflict with the verdict of "offensive jihad". The present study, based on three points, has criticized the conflict between the freedom of opinion and offensive Jihad, which includes: 1. The incorrectness of considering the Islamic conquests in the analysis of offensive jihad as a touchstone; 2. Paying attention to removing the barriers to religious belief as the primary goal of offensive Jihad; 3. Independency of offensive jihad with compulsion in being religious. The research method is descriptive and analytical, and our findings show that since the goal of Islam from the order of offensive jihad is to eliminate the domination of the rulers of the people for the free admission of religion, and on the other hand, it leaves the audience free to maintain their religion, there is no doubt left for the conflict between "freedom of opinion" and the verdict of "offensive jihad".
https://sm.psas.ir/article_34516_83807e95e7ba3f04b669b4b4853a4324.pdf
آزادی عقیده
جهاد دفاعی
جهاد ابتدایی
جزیه
فتوحات اسلامی
Freedom of Opinion
Defensive Jihad
Offensive Jihad
Jizya
Islamic Conquests
per
انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
2019-02-20
6
23
69
92
10.22034/sm.2019.34517
34517
Original Article
سبکشناسی بحث وگفتگو در سیرهی اجتماعی امام صادق(ع)
Stylistics of Discussion and Dialogue
In the social biography of Imam Sadiq (AS)
محدثه قادری
mh_ghaderi@yahoo.com
1
حسین خاکپور
dr.khakpour@theo.usb.ac.ir
2
کارشناسی ارشد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.
دانشیار، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.
روش امام صادق(ع) در گفتگو، سبک و روشی جامع است، ایشان در مواجهه با هر فردی، ضمن توجه به شرایط روحی و فکری او، به سبکی خاص،گاه چند روش را بهصورت ترکیبی بهکار میبرد. هدف نوشتار حاضر، بررسی و تحلیل سبک بحث و گفتگوی امام صادق(ع) با مراجعین به ایشان، ذیل دو عنوان کلیِ "اصول حاکمبر ساختار بحث و گفتگوی امام" و "اصول حاکمبر محتوای بحث و گفتگوی امام صادق(ع)" میباشد. این تحقیق با روش توصیفی-تحلیلی و با رویکرد روایی و مطالعهی تاریخی انجام شده و نتایج نشان میدهد، سبک گفتگوی امام صادق(ع) جامع بوده؛ از اینرو گاهی یک گفتگو، هم استدلالی، هم عقلی و هم تمثیلی است و در عین پایبندی به اصول و ارزشهای اخلاقی، توکل به خدا و برهانگرایی، سبکهای متفاوتی را نیز در مکالماتشان بهکار گرفتهاند؛ گفتگوی قرآنمحور وگفتگوی تعلیمی از جملهی سبکهای ایشان به شمار میآید. آنچه در تمامی مکالمات و گفتگوهای امام(ع) یکسان و مورد توجه است، رعایت حال مخاطب و اصول اخلاقی، سپس بهکارگیری سبکهای مختلف در گفتگو با وی میباشد.
Imam Sadiq's method in dialogue is a comprehensive style and method. In dealing with each individual, he often applies a number of combined methods with his particular style, while simultaneously paying attention to his mental and psychological conditions. This paper aims to examine and analyze the style of discussion and dialogue of Imam Sadiq (AS) with his visitors, under two general titles of "Principles Governing the structure of the Imam's discussion and dialogue" and "Principles governing the content of the Imam's discussion and dialogue". This research has been done by descriptive-analytical method and with the approach of narrative and historical study. The results show that the style of dialogue of Imam Sadiq (AS) is comprehensive; therefore, sometimes a dialogue is argumentative, intellectual and allegorical, and he has applied different styles in his conversations while he has been principled to the ethical values, trust in God and rationalism. Qur'an based dialogue and educational dialogue is one of his styles. What is considered to be the samein all the dialogues and conversations of Imam (AS) is the observance of the visitors’ conditions and ethical principles, and then using different styles when having a conversation with him.
https://sm.psas.ir/article_34517_32f55306026295d137a566bd16a05c45.pdf
امام صادق(ع)
گفتگو
سیره اجتماعی
Imam Sadeq (AS)
Dialogue
Social Biography
per
انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
2019-02-20
6
23
93
112
10.22034/sm.2019.34526
34526
Original Article
صورتبندی اندیشهی سیاسی "ابوعلی طبرسی" با رویکرد ائتلافی
Formation of Political Thought of
"Abu Ali Tabresi"With a Coalition Approach
رضا واعظی
emadvaezi@yahoo.com
1
استادیار، دانشگاه صدا و سیما، قم، ایران.
امین الاسلام ابوعلی طبرسی، از جملهی شخصیتهای قرون 5 و 6 هجری است که در حفظ و پویایی اسلام و مکتب شیعی و رفع تنشها و مناقشات مذهبی تأثیرگذار بوده است. پرسش اساسی پژوهش حاضر این است که آیا اندیشهی سیاسی ابوعلی طبرسی تحت تأثیر شرایط حاکم برزمانهی خود و تشدید اختلافها و ناملایمات عصر وی با رویکردی ائتلافی ارائه شده است؟ این پژوهش با بهرهگیری از مدل تحلیل توماس اسپریگنز ـ که معطوف به بحران است ـو با استفاده از روش گزارشی تحلیلی، بهدنبال ارائهی مدلی مطلوب از اندیشهورزی در عصر غیبت و در دورهی منازعات مذهبی ـ با وجود تعصبات شدید مذهبی ـ میباشد. بررسی متون و دیدگاههای مختلف نشان میدهد، اندیشهی ابوعلی طبرسی، رویکردی ائتلافی بر محور قرآن است. از آنجا که حوادث و ناملایمات زمانه طبرسی فراوان بوده و شیعه از حاکمیت بدور است، طبرسی ضمن پیشه کردن تقیه، نظام سیاسی مطلوبش را منحصر به حضور امام معصوم میداند. طبرسی ضمن همکاری با برخی از حاکمان و وزرای وقت، آثار فراوانی برای رفع تنشها و منازعات از جمله تفسیر مجمعالبیان دارد کهدر آن آراء و نظرات فرق مختلف را بیان کرده است. تسلط طبرسی بر اوضاع زمان و مکان و شناخت علمی او، سبب شده است اندیشهای منحصر به فرد در عصر تقیه شکل گیرد و راه گشای حل بحرانهای زمانه او که با بحرانهای عصر حاضر شباهتهای بسیاری دارد، باشد.
Abu Ali Fadhl ibn Hasan Tabresi is one of the characters of the 5th and 6th centuries AH that has been influential in protecting Islam and its dynamism, the Shi'i school, and the elimination of religious tensions and conflicts. The main question of the present research is whether political thought of Abu Ali Tabresi is presented under the influence of the prevailing conditions of his time and the intensification of the disputes of his age with a coalition approach? This research applies Thomas A. Spragens analysis model, which focuses on the crisis, and uses an analytical report method to provide a desirable model of thought in the era of absenteeism and during religious disputes era, despite severe religious prejudices. Examining different texts and perspectives demonstrates that Abu Ali Tabresi's thought is a coalition approach based on Quran. Since the incidents and adversities of his time were abundant and the Shiites were not sovereign, Tabresi considers his favorable political system to be solely the presence of infallible Imam while preserving Taqiya. Along with collaboration with some of the rulers and ministers of the time, Tabresi has many works on eliminating tensions and conflicts, including‘‘Majma’ al-bayān’’ (Compendium of Elucidations on the Exegesis of the Quran), in which opinions and ideas of different factions have been expressed. The dominance of Tabresi on the circumstances of his time and geography, and his scientific knowledge has led to the formation of unique thoughts in the Taqiya era, and be the path to resolving his own crises that were similar to the current crises of the present era.
https://sm.psas.ir/article_34526_99ca76718a6118c793f979bf348bfcec.pdf
ابوعلی طبرسی
اندیشهی سیاسی
رویکرد ائتلافی
تفسیر قرآن
Abu Ali Tabresi
Political Thought
Coalition Approach
Quran’s Interpretation
per
انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
2019-02-20
6
23
113
132
10.22034/sm.2019.34527
34527
Original Article
حدود اختیارات حکومتی فقیه در نگاه تطبیقی به آرای سیاسی شیخ مرتضی انصاری و مرتضی مطهری
The Limits of the Authority of the Jurisprudent
At a Comparative View of Political Votesof
Sheikh Morteza Ansari and Morteza Motahhari
فرزاد حسینی
farzadhosseini1369@yahoo.com
1
منصور میراحمدی
m_mirahmadi@sbu.ac.ir
2
دانشجوی دکتری دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
استاد دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران، مسألهی پذیرش "ولایت عامّهی فقیه" در برابر عدم ولایت یا ولایت محدود فقیه از سوی فقها و اندیشمندان، همواره بهعنوان محل بحث و مشاجره در محافل علمی و سیاسی میباشد. از جمله مهمترین آنها شیخ مرتضی انصاری و مرتضی مطهری هستند. نوشتار حاضر با نگاهی تطبیقی و رجوع به آرای این دو، با بهکارگیری روش تحلیل محتوای کیفی، به اثبات پذیرش اختیارات حکومتی برای فقیه از سوی ایشان پرداخته است. بررسی و تحلیل منابع و دیدگاههای مختلف نشان میدهد، هر دو فقیه بر لزوم مراجعهی مردم به فقیه منصوب در فقدان معصوم(ع) اتفاق نظر دارند، اما بهنظر میرسد در نظرات و آرای مرتضی مطهری، نگاه ویژهتر و گستردهتری به اختیارات فقیه نسبت به شیخ انصاری وجود دارد و حتی اختیار صدور حکم حکومتی از سوی فقیه حاکم در عموم "مسائل مستحدثه"، متمایز از احکام اولیه و ثانویه، جهت گرهگشایی از امور و قابلیت تطبیق قوانین شریعت با پیَچیدگیها و اقتضائات متغیر زمان و حفظ و رعایت "مصلحت عموم مسلمین" را تجویز میکند. شرایط پیچیدهتر و سیالتر عصر مرتضی مطهری، که نیاز به پاسخگویی فقها به این شرایط جدید را تشدید کرده بود، و نیز شروع و اوجگیری نهضت مبارزات علیه نظام سلطنتی شاهنشاهی و بازشدن باب نظریهپردازی فقهی و کلامی نوین در باب تشکیل حکومت اسلامی با محوریت ولایت فقیه از سوی امام خمینی(ره)، مهمترین دلایل پیدایش این جرأت و انگیزه در بسط اختیارات فقیه در عصر غیبت معصوم(ع) در آرای مرتضی مطهری نسبت به شیخ انصاری میباشد.
After the establishment of the Islamic Republic of Iran in Iran, the issue of accepting the "Public Governance of the Jurist" against the lack of a governance or limited governance of the jurist by jurisprudents and scholars has always been a controversial issue in scientific and political circles. The most important scholars include Sheikh Morteza Ansari and Morteza Motahhari. The present paper, with a comparative viewpoint and referring to the opinions of these two scholars, attempts to prove the acceptance of governmental authorities for the jurisprudent on his side by applying the qualitative content analysis method. The analysis of various sources and perspectives show that both jurisprudents agree on the necessity of people visiting the appointed jurisprudents in the absence of the infallible (AS), but it seems that in the views and opinions of Morteza Motahhari, there is a more specific and wider viewpoint towards the authority of the jurisprudent compared to Sheikh Ansari, and even approves the power to issue a governmental ruling by the jurisprudent ruling on all the public "right issues ", distinct from the primary and secondary sentences, in order to unravel the affairs and the ability to comply the laws of the Shari'a with the complicated and changing circumstances of the time and to preserve and observe "the general interest of the Muslims". The more complicated and indeterminate conditions of the era of Morteza Motahhari, which had increased the need for the jurisprudents to respond to these new conditions, as well as the beginning and the rise of the movement for struggling against the royal monarchy and the opening of a new jurisprudential and theological theory of the Islamic government formation with a focus on Governance of the Jurist on behalf of Imam Khomeini (RA), are the most significant reasons for the emergence of this courage and the motive in expanding the powers of the jurisprudent in the era of theOccultation of infallible (as) in the opinions by Morteza Motahhari's in comparison with Sheikh Ansari’s opinions.
https://sm.psas.ir/article_34527_7909750e41d492690e6f12775cc201a1.pdf
ولایت فقیه
ولایت عامّه
شیخ مرتضی انصاری
مرتضی مطهری
Velayat-e Faqih (Governance of the Jurist)
Public Governance
Sheikh Morteza Ansari
Morteza Motahhari
per
انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
2019-02-20
6
23
133
152
10.22034/sm.2019.34528
34528
Original Article
مبانی اطاعت از حاکم دینی در اندیشهی سیاسی دیوبندیان
Principles of Obedience to the Religious Ruler
In the Political Thought of the Deobandies
عبدالواحد بامری
avahedbameri@yahoo.com
1
استادیار، دانشگاه ولایت ایرانشهر، ایران.
نظریهی اطاعت از حاکم اسلامی، یکی از دیدگاههای برجسته در اندیشهی سیاسی دیوبندیان حنفی مذهب است. از جمله ویژگیهای گسترهی فرمانبرداری از حاکم در نگاه دیوبندیان میتوان به مشروط بودن این فرمانبری در مواردی چون: "متابعت از حاکم در نیکیها"، "عدم اطاعت از حاکم در معاصی و گناهان" و "خروج و قیام علیه حاکمیت در صورتی که از او عصیان و نافرمانی صادر شود" اشاره کرد. این پژوهش به تحلیل دلایل نظریهی مذکور و نیز بررسی اصول و مبانی اطاعت از حاکم در نگاه دیوبندیان پرداخته است. نتایج حاکی از آن است که، پیروان مکتب دیوبندی بر این باورند که ارتباط میان دین و سیاست از الزامات حکومت بهشمار میآید؛ متابعت و فرمانبرداری از خلیفهی اسلامی بهصورت مطلق عنوان شده، و مقولهی وابستگی به مذهب در منظومهی فکری آنان، در حوزه اطاعت از حاکم، معنایی ندارد؛ بلکه آنچه برای احناف دیوبندی اهمیت دارد این است که زمامدار دینی، شرایط و مؤلفههای لازم برای نقشآفرینی در جامعه را داشته باشد. آنان بر این باورند که اطاعت از حاکم مبتنیبر ادلهی نقلی و عقلی میباشد.
The theory of obedience to the Islamic ruler is one of the prominent views of the political thought of the Hanafi Deobandies. One of the aspects of the scope of obedience to the ruler in the view of the Deobandies is the conditionality of this obedience in cases such as: "compliance with the ruler in the good deeds", "disobedience to the ruler in the sins" and "withdrawal and standing against the ruler if he commands for rebel and disobedience". This research analyzes the reasons for this theory and also examines the principles of obedience to the ruler in the eyes of the Deobandies. The results indicate that the followers of the Deobandi school believe that the relationship between religion and politics is a requirement of the government; compliance with and obedience to the Islamic caliph is absolutely stated, and the affiliation to the religion in their intellectual system, in the field of obedience to the ruler are meaningless, but what is important for the Hanafi Deobandies is that the religious ruler has the necessary conditions and components of role-playing in society. They believe that obedience to the ruler is based on rational and traditional evidences.
https://sm.psas.ir/article_34528_05d6f435058611b1fd9a86c7e5f5f464.pdf
دیوبندی
حاکم دینی
ادلهی عقلی حاکمیت
Deobandi
Religious Ruler
Rational Evidence of Ruler
per
انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
2019-02-20
6
23
153
172
10.22034/sm.2019.34531
34531
Original Article
تحلیل سیاسی اسفار اربعهی عرفانی با تاکیدبر اندیشهی سیاسی صدرالمتالهین
The Political Analysis of Four Mystical Journeys
with an Emphasis on the Political Thought of Mulla Sadra
ابوالفضل هاشمی سجزهئی
abolfazl.hashemy@gmail.com
1
احمدحسن شریفی
sharifi1738@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، قم، ایران.
دانشیار، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، قم، ایران.
هدف پژوهش حاضر بررسی چگونگی تأثیرگذاری سفرهای چهارگانهی عرفانی در تحلیل و تبیین اندیشهی سیاسی اسلام بوده و اندیشهی سیاسی را از نظر ملاصدرا با رویکرد عرفانی و با نگاه به «اسفار اربعه» بررسی کرده است. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی، ضمن توصیف اسفار اربعه، دستاوردهای عقلی-شهودی هر یک از سفرها در اندیشهی سیاسی اسلام به بحث میگذارد . یافتهها بیانگر آن استکه اسفار اربعهی عرفانی میتواند اولاً، مبنایی برای تعیین هدف سیاست، ویژگیهای حاکمان و نحوهی مدیریت سیاسی از نظر اسلام قرار گیرد؛ ثانیاً، چیستی قانون حاکم در جامعهی اسلامی و کیستی رئیس جامعه را تبیین و توصیف کند؛ و ثالثاً، وظایف حاکمان و مردم بهعنوان دو رکن اساسی سیاست در نظام سیاسی اسلام را تبیین نماید.
The purpose of the present study is to investigate how the four mystical journeys influenced the analysis and explanation of the political thought of Islam and investigates the political thought based on Mulla Sadra’s opinions with a mystical approach and with a view to the Asfar Arbaa (four journeys). This study applies descriptive-analytic method while describing Asfar Arbaa, to investigate the rational-intuitive achievements of each journey in the political thought of Islam. The findings show that the four mystical journeys can, firstly, be the basis for determining the purpose of politics, the characteristics of the rulers and the political management method based on Islam’s viewpoint; secondly, it explains and describes that what is the ruling law in the Islamic society and who is the ruler of the society; and, thirdly, defines the duties of the rulers and the public as the two main pillars of politics in the Islamic political system.
https://sm.psas.ir/article_34531_d33257065fcd8888b7ce6b08bfef07b5.pdf
اسفار اربعه
اندیشهی سیاسی اسلام
ملاصدرا(صدرالمتالهین)
عرفان
Asfar Arbaa
Islamic political thought
Mulla sadra
Mysticism
per
انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
2019-02-20
6
23
173
192
10.22034/sm.2019.34532
34532
Original Article
رابطهی دین و سیاست در نگاه تطبیقی به آرای ملاصدرا و هگل
Relation between Religion and Politics
In a comparative study of the Opinions
of Mulla Sadra and Hegel
محسن جبارنژاد
mohsen.jabbarnejad@gmail.com
1
شریف لک زایی
sharif@isca.ac.ir
2
دانشجوی دکتری، دانشگاه یاسوج، ایران.
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
رابطهی دین و سیاست در طول تاریخ، منشأ مناقشات فکری و مجادلات کلامی و معرفتی فراوانی بوده است. هگل و ملاصدرا را میتوان آخرین فیلسوفان سیستمساز شرق و غرب دانست. هدف این پژوهش بررسی وجوه تمایز میان آرای این دو فیلسوف پیرامون مناسبات دین و سیاست میباشد.پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده و یافتهها نشان میدهد، دین و سیاست نزد ملاصدرا و هگل مفاهیمی متفاوتاند. هگل در فضای فلسفهی سیاسی مدرن فکر میکند، نقطهی کانونی اندیشهی سیاسی او، مسألهی آزادی است. ملاصدرا متأثر از فلسفهی سیاسی کلاسیک فضیلتمحور و خیرمحور است؛ درحالیکه تفکر هگل، مبتنیبر نوعی رویگردانی از فضیلتگرایی و سعادتمحوری است. هگل قائل به جدایی مطلق میان دین و دولت نیست و در اصل همراهی و تألیف میان دین و دولت، تردیدی ندارد. دولت صدرایی، یک دولت هادی است و دین تعیینکنندهی چارچوب حرکت دولت و سیاست و عنصرِ قوامبخش به آن است. نوعی رابطهی "ملازمت قطعی" و یا "ضرورت" میان دین و سیاست در اندیشه ملاصدرا دیده میشود، اما مدلولات چنین ملازمت قطعی را به سختی میتوان در اندیشه هگل پیدا کرد. دولت مطلوب ملاصدرا، حاکممحور است؛ و حاکم، حتماً باید از یک سری دکترین و قواعدی تبعیت کند، هگل، به "کیفیت حکمرانی" بیش از "اوصاف حکمران" بهاء میدهد.
Throughout history, the relationship between religion and politics has been the source of numerous menta disputes and theological and epistemic controversies. Hegel and Mulla Sadra can be considered to be the last system-maker philosophers of the East and West. The purpose of this study is to examine the distinctions between the two philosophers' opinions about the relationship between religion and politics. This research has been performed using descriptive-analytic method and the findings show that religion and politics are different in the views of Mulla Sadra and Hegel. Hegel thinks in the context of modern political philosophy, the focal point of his political thought is the question of freedom. Mulla Sadra is influenced by the virtuous and philanthropic classical political philosophy, while Hegel's thinking is based on a kind of shifting away from virtuosity and prosperity. Hegel does not believe that there is an absolute separation between religion and government, and has not any doubt about the principle of companionship and kindness between religion and government. The Sadraian government is a conductive government, and religion determines the movement framework of government and politics and its constitutive elements. A kind of "definitive allegiance" or "necessity" relationship between religion and politics is seen in Mulla Sadra's thought, but the contexts of such a definite allegiance can hardly be found in Hegel's thought. The ideal government in the mind of Mulla Sadra is the one that is dominant, and the ruler must follow a series of doctrines and rules; however, Hegel pays attention to the "quality of governance" more than the "qualities of the ruler."
https://sm.psas.ir/article_34532_11d686458c3ab19dd7f75320c92c0d8c.pdf
ملاصدرا
هگل
دین
سیاست
اندیشه سیاسی
Mulla sadra
Hegel
Religion
Politics
Political Thought
per
انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
2019-02-20
6
23
193
214
10.22034/sm.2019.34533
34533
Original Article
بررسی انطباقپذیری سیاستهای کلان "اقتصاد مقاومتی" در دستگاه معرفتی حکمت سیاسی متعالیه
Investigating the Adaptability of Macro Policies
of "Resistance Economy"
In the Epistemic System of Political Transcendental Theosophy
علی طوسی
alitoussi@khu.ac.ir
1
محمدحسین طاهری خسروشاهی
mh.taheri1905@gmail.com
2
استادیار، دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی، تهران؛ استاد مدعو اقتصاد اسلامی دانشگاه پاریس.
کارشناسی ارشد اندیشه سیاسی اسلام
نظریههای "دولت" براساس دستگاه فلسفهی پشتیبانشان تدوین میشوند و در تمامی حوزهها - ازجمله اقتصاد سیاسی - نمود پیدا میکنند. با این پیشفرض که "حکمت متعالیه" دستگاه فلسفی پشتیبان جمهوری اسلامی است، طبیعتاً اقتصاد سیاسی دولت اسلامی نیز باید در چارچوب حکمت متعالیه بگنجد. در این راستا، پژوهش حاضر با استنباط و صورتبندی اصول اقتصاد سیاسی متعالیه از پایههای فلسفهی سیاسی متعالیه، به بررسی "رویکردهای هفتگانهی اقتصاد مقاومتی" براساس این اصول پرداخته است. روش پژوهش توصیفی – تحلیلی با رویکرد "متنکاوی مؤلفمحور" میباشد. نتایج نشان میدهد، علاوه بر انطباقپذیری رویکردهای هفتگانه با احکام مستنبط از حکمت صدرایی، میتوان سه رویکرد "آگاهیبنیان"، "مردمپایه" و "فسادستیزی" را نیز به این سند افزود. همانگونه که حکمت نظری متعالیه قابل امتداد در ساحت سیاست است، فلسفه یا حکمت سیاسی نیز قابل امتداد در دیسیپلین اقتصاد سیاسی است و میتوان از اقتصاد سیاسی متعالیه نیز صحبت کرد. این نتایج را میتوان در تدوین "نظریهی جامع اقتصاد سیاسی دولتِ اسلامیِ مردمسالار" و "بهروزرسانی سند اقتصاد مقاومتی" بهکار گرفت.
Theories of "government" are based on their philosophy of support, and they appear in all domains, including political economy. Assuming that the "Transcendental Theosophy" is a philosophical device supporting the Islamic Republic of Iran, the political economy of the Islamic state should also naturally fit within the framework of the transcendental theosophy. In this regard, the present study, by inferring and formulating the principles of transcendental political economy from the foundations of political transcendental philosophy, has examined the "Seven Approaches of Resistance Economics" based on these principles. The research method is descriptive-analytic with "author-based text mining" approach. The results show that in addition to adapting seven approaches to related decrees of Mulla Sadra's theosophy, we can add three approaches of "knowledge-based", "public-based" and "corruption-based" to this document. As theoretical transcendental theosophy extends beyond politics, philosophy or political theosophy can also be sustained in the discipline of political economy, and we can speak about the transcendental political economy. These results can be used to formulate the "Comprehensive Theory of Political Economy of Democratic Islamic Government" and "Updating the Resistance Economy Document".
https://sm.psas.ir/article_34533_c73f629ece32dada78cf6ec4b05317b9.pdf
اقتصاد سیاسی
اقتصاد اسلامی
اقتصاد مقاومتی
حکمت سیاسی متعالیه
دولت اسلامی
اقتصاد سیاسی متعالیه
Political Economy
Islamic economy
Resistance Economy
Political Transcendental Theosophy
Islamic Government
Transcendental Political Economy
per
انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
2019-02-20
6
23
215
236
10.22034/sm.2019.34534
34534
Original Article
صورتبندی تهدیدات سیاسی تمدن اسلامی: مورد مطالعاتی شهید سید محمدباقر صدر
Formation of Political Threats of Islamic Civilization:
Case Study of Martyr Seyed Mohammad Bagher Sadr
محمدجواد هراتی
mjharaty@yahoo.com
1
سید محمدجواد قربی
ghorbi68@yahoo.com
2
دانشیار، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران.
کارشناسی ارشد، اندیشه سیاسی اسلام، پژوهشکده امام خمینی(ره)، تهران، ایران.
شناخت تهدیدات پیش روی تمدن اسلامی، برای پاسداشت و حفظ دستاوردهای این تمدن و تمهید عوامل بقای آن، امری ضروری است که متفکران مختلف همچون شهید سید محمدباقر صدر نسبت به آن اهتمام ورزیدهاند. مقالهی حاضر با بهرهگیری از روش تحلیلی-توصیفی، تهدیدات سیاسی تمدن اسلامی را از دیدگاه شهید صدر مورد بررسی قرار داده است. نتایج نشان داد، که از دیدگاه سید محمدباقر صدر ارتباط میان فرهنگ، دین و دانش بر پویایی تمدنی تأثیرگذار هستند؛ همچنین مواردی نظیر آزادی بیقیدوبند، بیعدالتی، فروپاشی رابطهی امام و امت، تضعیف پیوندهای اجتماعی، انحراف از اصول اسلامی، تضعیف حکومت اسلامی و بیتوجهی به مصالح جمعی از تهدیدات تمدن اسلامی محسوب میشوند.
Understanding the threats facing Islamic civilization is essential to protect and preserve the achievements of this civilization and to determine the factors of its survival, and various scholars such as martyr Seyyed Mohammad Baqer Sadr has engaged to address this significant issue. The present paper uses the analytical-descriptive method to examine the political threats of Islamic civilization from the viewpoint of Martyr Sadr. The results showed that, according to Seyyed Mohammad Baqer Sadr, the relationship between culture, religion and knowledge affects the dynamics of civilization; also, unconditional freedom, injustice, the collapse of the relationship between the Imam and the Ummah, undermining social ties, deviation from Islamic principles, undermining the Islamic government, and disregarding the collective interests are the threats of Islamic civilization.
https://sm.psas.ir/article_34534_d25431d4d85c25ca7db3f52b03017159.pdf
تمدن اسلامی
سید محمدباقر صدر
تهدیدات سیاسی
عدالت
پیوند اجتماعی
آزادی
Islamic civilization
Seyed Mohammad Bagher Sadr
Political Threats
Justice
Social Ties
Freedom
per
انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
2019-02-20
6
23
237
252
10.22034/sm.2019.35384
35384
Original Article
بررسی عوامل موثر در خلق ارزش با استفاده تجزیهوتحلیل کلانداده برای تعالی راهبردهای سازمانی
Key Factors of Value Creation Using Big Data Analytics for Excellence in Enterprise Strategies
علی میرعرب
alimirarab@isca.ac.ir
1
سیده لیلی میرطاهری
mirtaheri@khu.ac.ir
2
سید امیر اصغری
asghari@khu.ac.ir
3
دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد قم، قم، ایران
گروه آموزشی مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
گروه آموزشی مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
خلق ارزش یک عامل اصلی در پایداری و تعالی سازمانها است که علاوه بر حداکثر سازی سود، حفظ مشتری، دستیابی به اهداف کسبوکار و ایجاد درآمد را به دنبال دارد. در دنیای کسبوکار، حجم عظیمی از دادههای عملیاتی و مالی در میلیونها منابع دادهای مختلف ذخیره شده است و سازمانها به دنبال کشف چگونگی استفاده از این دادهها برای کسبوکار خود هستند، اما بسیاری از آنها از چگونگی خلق ارزش از حجم بسیار زیاد داده آگاهی ندارند. سوالی که در اینجا مطرح میشود این است که سازمانهای از این حجم عظیم داده چگونه میتوانند استفاده کنند و برای خود ارزش ایجاد کنند؟ استفاده از کلانداده برای خلق ارزش، نیاز به تغییر سیاست در سازمان و اتخاذ راهبردی متناسب با اهداف آن دارد. این پژوهش با مطالعه تحقیقات مختلف در این حوزه به (الف) بررسی وضعیت فعلی راهکارهای ارائه شده برای خلق ارزش از تجزیهوتحلیل کلانداده، (ب) ارائه پارامترهای مهم و بحث درباره اثر آنها با خلق ارزش و (ج) ارائه یک دستهبندی از آخرین پیشرفتهای علمی درزمینۀ خلق ارزش از تجزیهوتحلیل کلانداده میپردازد تا سازمانها بتوانند آگاهانه راهبردی درست را برای حرکت به سمت خلق ارزش از تجزیه و تحلیل کلانداده انتخاب کنند.
https://sm.psas.ir/article_35384_79cea7c48ef41015e0d35cf1620f479f.pdf
کلانداده
تجزیهوتحلیل
خلق ارزش
سازمان
راهبرد