per
انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
2018-04-21
6
20
7
24
10.22034/sm.2018.30966
30966
Original Article
از دانش تا حکمت: یک نگرش اسلامی
From Knowledge to Wisdom: An Islamic Attitude
مهدی گلشنی
mehdigolshani@yahoo.com
1
هیئت علمی
پیشرفتهایی که در دویست سال گذشته در علوم فیزیکی و زیستی حاصل شده، شناخت ما از جهان را به نحو بیسابقهای افزایش داده است. همچنین، پیشرفت در ابعاد کاربردی علم، توان زیادی برای استفاده از طبیعت و کنترل اذهان بشری، به انسان بخشیده است. اما نتایج علم و فناوری برای بشر، هم سودمند و هم زیانبخش بوده است؛ برای مثال، دانش علمی و فنی، وسایل رفاه بشری را بیشتر کرده و استاندارد حیات را بهطور چشمگیری بالاتر برده است، اما از سوی دیگر، این دانش برای نابودی انسانها و تخریب محیط زیست نیز بهکار رفته است، و سنگینی شرور آینده بشریت را تهدید میکند. به نظر ما بروز این شرور ناشی از جدایی دانش از حکمت است و ریشه آن را در حاکمیت جهانبینی سکولار بر جوامع علمی معاصر است. امروزه، اولویت تحقیقات علمی بر تأمین امیال جوامع علمی یا قدرتمندان است، و جدایی دانش از حکمت باعث ایجاد اضطراب، عدم احساس امنیت، و تضعیف اخلاق و معنویت شده است. عالمان معتقد به این جهانبینی، به نتایج کار خود قانعاند و فراموش میکنند که علم باید در خدمت انسانها باشد، نه وسیله استثمار آنها. اما در یک زمینه خداباورانه، علم همراه با حکمت است و برای حل مسائل بشری و جوامع انسانی بهکار میرود؛ هدفی که رضایت خداوند و سعادت بشر در آن است. در این بینش، طبیعت، ودیعه الهی تلقی میشود که بشر وظیفه دارد آن را حفظ کند. پس همه برنامههای مربوط به پیشرفتهای علمی و فناورانه باید با نظم خدادادی هماهنگی داشته باشد و نیازهای مشروع افراد بشر و جوامع انسانی را برآورده کند.
Advancements made in the biological-physical sciences in the past two hundred years have unprecedentedly increased our recognition of the world. Besides, progress, in applied dimensions of science, has given much vigor to mankind for using nature and control of human minds. But the outcomes of science and technology have been both beneficial and non-beneficial for man; for example, technical and scientific knowhow has produced more means of human welfare and promoted living standard considerably. On the other hand, this knowledge has been used for human destruction and dilapidation of the ecology and future of mankind is being threatened by burden of balefulness. To us, this balefulness, once being emerged, emanates from separation of knowledge from wisdom and rooted within sovereign universalism of secularism in the modern scientific communities. Nowadays, scientific investigations are conducted to secure desires of scientific communities or the powerful people and knowledge-wisdom separation triggers anxiety, lack of sense of security and weakness of ethics and spirituality. The learned people believing in such universalism appreciate the results of their actions and forget that science should serve people rather than exploit them. But in a deistic field, science accompanies wisdom and is applied for solving problems of man and human communities; an objective where God is pleased and man is prosperous. In this belief, nature is regarded as divine endowment which is up to man to keep it preserved. In this way, all plans related to technological and scientific advancements should be coordination with divine order and meet legitimate requirements of people and human communities.
https://sm.psas.ir/article_30966_6b39240483f95165546301781df5aee4.pdf
تشنگی قدرت و ثروت
دغدغههای بنیادی انسانی
حکمت
فقدان کلنگری
ملاحظات اخلاقی
Thirst of Power and Wealth
Fundamental Concerns of Man
Wisdom
Lack of Generalist View
Ethical Considerations
per
انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
2018-05-06
6
20
25
42
10.22034/sm.2018.30967
30967
Original Article
اسباب و عوامل سعادت در آرای فارابی، ابن سینا و خواجه نصیرالدین طوسی
Tools and Factors of Prosperity in Ideas of Farabi, Avicenna and Khwajeh Nasiruddin Tusi
مرتضی یوسفی راد
myusefy@gmail.com
1
هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
فارابی، ابن سینا و خواجه نصیرالدین طوسی در چارچوب علل اربعه و در پرسش از اینکه سعادت چگونه تحصیل میشود، آیا تحصیل آن متوقف بر وجود زمینهها و علل و اسباب بیرونی (بیرون از نفس انسان) است، یا با وجود زمینههای درونی مثل تهذیب نفس به اسباب بیرونی نیاز نمیشود؟ در پاسخ، آنان تحصیل آن را متوقف بر وجود علل و اسباب بیرون از نفس آدمی یعنی اسباب مدنی میکنند. آنان سعادت را با ابعاد اجتماعی انسان و نظام سیاسی گره میزنند و تحصیل آن را از طریق نظام سیاسی مطلوب فاضله و با همکاری و تعامل افراد مدنی با یکدیگر بر مبنای حکمت و شریعت ممکن و دستیافتنی میدانند و از فلسفههای سیاسی درونگرا که سعادت انسان را از طریق اسباب و عوامل صرفاً فردی یا معنوی و اُخروی دنبال میکنند، فاصله میگیرند و با هدف رسیدن به آن به تجویز نوعی از نظام سیاسی با عنوان «مدینه فاضله» برمیآیند که مهندسی و معماری آن بر دستیابی و تحصیل سعادت فردی ـ جمعی، مادی ـ معنوی و دنیایی ـ اُخروی طراحی شده باشد.
Farabi, Avicenna and Khwajeh Nasiruddin Tusi raises the question, how is prosperity acquired in the framework of four factors? Is it acquired through outward areas, factors and tools (outside human soul), or outward tools are not required while inward areas like self-purification? In response, they regard it is acquired through factors and tools outside human soul, meaning civil tools. They tie prosperity to social dimensions of man and political system and say its acquisition can be achieved through promised desirable political system and civilians interaction based on wisdom and Shari’ah and distance from introvert political philosophies that pursue human prosperity through merely individual, spiritual and other-worldly tools and factors. To this aim, they prescribe a typically political system titled “Utopia” engineering and architecture of which could be designed for attainment of other-worldly-worldly, spiritual-material-individual prosperity.
https://sm.psas.ir/article_30967_8d339de202747decca75397bc7727e2b.pdf
حکمت
زندگی مدنی
سعادت
سعادت دنیوی
سعادت اُخروی
شریعت
نظام سیاسی مطلوب
Wisdom
Civil Life
Prosperity
World Prosperity
Otherworldly Prosperity
Shari’ah
Desired Political System
per
انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
2018-05-06
6
20
43
62
10.22034/sm.2018.30968
30968
Original Article
جایگاه آزادی اندیشه در مکتب اصول فقه امام خمینی به عنوان مبنای آزادی سیاسی
The Status of Freedom of Thought in Jurisprudence Principles School of Imam Khomeini (ra) as Foundation of Political Freedom
سیامک جعفرزاده
jafarzadeh_siamak@yahoo.com
1
ابراهیم علیعسگری
2
سید حسن ابوصالح
sh.abousaleh@urmia.ac.ir
3
نجمه ضرابیان
hajebi65@yahoo.com
4
عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه،گروه فقه و حقوق اسلامی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی
دانشجوی دکتری، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
عضو هیات علمی/دانشگاه ارومیه
دانشگاه ازاد اسلامی همدان
امام خمینی از فقها و اصولیون برجسته معاصر است و به عنوان بنیانگذار انقلاب اسلامی نظرهای ایشان همواره مورد توجه و مطالعه محققان داخلی و خارجی بوده، و تحقیق و مطالعات فراوانی در آثار و نظرات امام خمینی پیرامون آزادی اندیشه صورت گرفته است، اما در این زمینه هیچگونه مطالعهای در دروس اصول فقه ایشان انجام نگرفته است، در حالی که عقل از منابع استنباط احکام و مباحث اصلی علم اصول فقه است. پرسش اصلی مقاله حاضر این است که آزادی اندیشه در دروس اصولی امام خمینی چه جایگاه و منزلتی دارد؟ هدف مقاله اثبات وجود مبانی و اصول آزاداندیشی در حد متعالی عقلانی در دروس اصولی امام است. برای تحقق این هدف روش تحقیق توصیفی- تحلیلی بهکار گرفته شد. نتایجی استنباطی عبارتند از: ضمن تأیید آزادی اندیشه، برای درست اندیشیدن نیز راهکارها، اصول و قواعدی ارائه میکند. اعطای اختیارات گسترده به عقل و آن را یکی از منابع استنباط به شمار آورده و برای عقل و بنای عقلا سهم شایان توجهی در استنباط قائل است.
Human happiness and perfection is indebted to thought and rationality. Intellect and thought also demand freedom and liberty to achieve actual discovery. Freedom of thought means valuing rational explorations and eliminating barriers to this discovery. Intellect has a special status in the Islamic sciences including jurisprudence principles that consider intellect as one of the issues and main sources of inferring rulings. Imam Khomeini (ra) is regarded as one of the salient contemporary jurisprudents and theoreticians and his writings and opinions, as the founder of the Islamic revolution, have always been concerned and investigated by the scholars indoors and outdoors and abundant studies have been conducted on works and ideas of Imam Khomeini (ra), but in this regard, no studies have been made on jurisprudence lessons. This is while intellect is included in the sources of rulings inference and main issues of jurisprudence. Therefore, this paper mainly raises this question that “what status does freedom of thought have in lessons of jurisprudence principles of Imam Khomeini (ra)?” This paper aims to prove that principles of free thinking in theology lessons of Imam Khomeini (ra) at the sublimated level of rationality. To achieve this aim, analytic-descriptive methodology has been applied. Results inferred from jurisprudence lessons of the deceased Imam are as: The deceased Imam not only disagreed on free thinking in the jurisprudence lessons, he has also presented strategies, rules and principles for proper thinking and kept it away from methods that lack rational credibility. Besides, intellect has been given widespread authorities and it is regarded as one of the sources of inference, it is given consideration and attention in inference.
https://sm.psas.ir/article_30968_78bb583cb0468b04c9c9fa02b5292e46.pdf
اصول فقه
استنباط
آزادی اندیشه
حجیت
عقل
Jurisprudence Principles
Inference
Free Thinking
Authenticity
Intellect
per
انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
2018-05-06
6
20
63
80
10.22034/sm.2018.30969
30969
Original Article
تبیین رابطه دولت و جامعه در اندیشه سیاسی امام خمینی
Elucidation of Community-State Relationship in Political Thought of Imam Khomeini (ra)
رشید رکابیان
ra.recabian@gmail.com
1
هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه ایت الله بروجردی
این تحقیق رابطه دولت و جامعه را در اندیشه سیاسی امام خمینی تببین میکند. بنابراین، پرسش این است که رابطه دولت و جامعه را در اندیشه امام خمینی براساس چه ویژگیهایی و چگونه میتوان تبیین کرد؟ درباره رابطه دولت و جامعه نظریههای مختلفی بیان شده است. این نظریهها رابطه را براساس اقتدار دولت و جامعه یا ضعف دولت و جامعه بررسی کردهاند. در اندیشه امام برخلاف نظریههای مطرحشده، رابطه دوطرفه تعریف میشود و رابطه دولت و جامعه به صورت حمایتی، مشارکتی، همکاریجویانه، هدایتگری، دینگرایی، خدمتگزاری و جز آن تبیین میشود. از این رو، امتداد دولت بر اساس امتداد جامعه و بالعکس تعریف، مکمل، و لازم و ملزوم همدیگرند.
This paper elucidates community-state relationship in the political thinking of Imam Khomeini (ra). Therefore, the question is that “on what basis of characteristics and how can communitystate relationship in the political thought of Imam Khomeini (ra) be elucidated?” Different theories have been raised about the relationship between community and state. These theories have looked into the relationship based on authority of state and community or weakness of state and community. Unlike the theories raised, a two-sided relationship is defined and community and state relationship is being elucidated in the shape of support, partnership, cooperation, guidance, religion, service and the like. Hence, extension of state is defined based on extension of community and vice versa; they are complementary, cause and effect of one another.
https://sm.psas.ir/article_30969_8b1b0c24abf9955d147e7432e01f59f9.pdf
دولت
دینگرایی
خدمتگزاری
جامعه
هدایتگری
State
religiosity
Service
Community
Guidance
per
انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
2018-05-06
6
20
81
98
10.22034/sm.2018.30970
30970
Original Article
تحلیلی بر ماهیت نظریه ولایت فقیه امام خمینی
An Analysis of Nature of Imam Khomeini (ra)’s Velayat-eFaqih Theory
فرهاد وفائی فرد
farhad_vafaei_68@yahoo.com
1
منصور میراحمدی
m_mirahmadi@sbu.ac.ir
2
دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
دانشگاه شهید بهشتی
نظریه ولایت فقیه امام خمینی یکی از نظریههای برجسته فقهای شیعه درباره نظام سیاسی در دوران غیبت است و به همین دلیل فهم ماهیت این نظریه از جنبه ثبات یا تحول، همواره مورد بحث نظریهپردازان بوده است. پژوهش حاضر سعی دارد با نگاهی نو این مقوله را ارزیابی کند. در این شرایط معیاری برای فهم تحول یا ثبات یک نظریه مطرح میکند که عبارت است از ماهیت دانش فقه سیاسی به عنوان دانشی وابسته به فقه به لحاظ مبانی و روش و وامدار علم سیاست به لحاظ موضوع. از سوی دیگر، مقاله حاضر با اتخاذ نکردن رویکردی عمومی، یکسان و کلی به همه جنبههای نظریه ولایت فقیه امام، آن را ذیل عنوان کلی ثبات یا تحول نمیبرد، بلکه ضمن تفکیک سه جزء اصلی نظریه امام، یعنی شئون و اختیارات، شرایط و ویژگیها و مبنای مشروعیت ولی فقیه، سه جمعبندی متفاوت از اجـزای این نظـریه ارائه میدهد و «تکامل» را نیز به عنوان ضلع سوم - در کنار ثبات و تحول- مورد اشاره قرار میدهد. علاوه بر این، نوشتار حاضر در بررسی مبنای مشروعیت ولی فقیه از دیدگاه امام، با تکیه بر نظریه «مجوزدهی»، از نقش مردم در به فعلیت رساندن حکومت فقیه از دیدگاه ایشان سخن میگوید و سعی میکند بیانی منطبق بر دیدگاه حقیقی ایشان ارائه دهد که از محتوایی مردمسالارانه برخوردار است.
Theory of Velayat-e-Faqih of Imam Khomeini (ra) is one of the outstanding theories of Shiite jurisprudents about political system in the Occultation Age; for the same reason, understanding the nature of this theory, from the aspect of stability or development, has always been discussed by theorists. The present article tries to evaluate such category with a new view. Under such standard circumstances, it poses a theory for understanding development of stability that is nature of political jurisprudence knowledge as knowledge affiliated with jurisprudence in terms of principles, methodology and indebtedness to politics in subject-matter. On the other hand, the present article fails to adopt a general, identical and overall approach to all aspects of theory of Velayat-e-Faqih of Imam Khomeini (ra), thus not setting it as general topic of stability and development; rather, it raises three different roundups of this theory elements and refers to “evolution” as the third sidebesides stability and development by making a separation of three main elements of Imam’s theory meaning ranks, authorities, conditions, features and basis of Velayat-e-Faqih legitimacy. Moreover, the present article talks about role of people in actuality of government of jurisprudent from his point of view when looking into basis of legitimate Velayat-e-Faqih in his opinion and by relying on theory of “permission given”; it also tries to present an idea compatible with his real idea that contains democratic idea.
https://sm.psas.ir/article_30970_29c6adfc24dac2e33aa566b54c5969aa.pdf
اختیارات ولی فقیه
ثبات و تحول
شرایط ولی فقیه
مبنای مشروعیت ولی فقیه
نظریه ولایت فقیه امام خمینی
Authorities of Valiy-e-Faqih
Stability and Development
Qualifications of Valiy-e-Faqih
Basis of Legimacy of Valiy-eFaqih
Theory of Velayat-e-Faqih of Imam Khomeini (ra)
per
انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
2018-05-06
6
20
99
120
10.22034/sm.2018.30971
30971
Original Article
صورتبندی تأثیر مناقشه کلامی سیاسی «قلمرو دین» بر رقابتهای سیاسی جمهوری اسلامی ایران
Formation of Impact of Disputed Political Discourse of “Domain of Religion” on the political Rivalries of Islamic Republic of Iran
علی آقاجانی
aqajaniqanad@gmail.com
1
پژوهشگر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
قلمرو دین یکی از مهمترین مؤلفههای کلام سیاسی است که در نظام جمهوری اسلامی ایران مناقشات پیرامون آن در کنار سایر عوامل، تأثیر جدی بر رقابتهای سیاسی گذاشته است. مقاله حاضر با بهرهگیری از دیدگاههای دیوید ساندرز و با تکمیل و تصرف در آن، ابعاد این تأثیرگذاری را در چهار عرصه تغییر رژیم، تغییر حکومت، چالشهای مسالمتآمیز و چالشهای خشونتآمیز بررسی کرده است. البته بررسی تأثیر یادشده بر چالشهای مسالمتآمیز محور اصلی است که به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم، و هریک به شکل حداکثری و حداقلی در ظرف مرامنامهها، مواضع و رویکردها، تأسیس احزاب جدید و رخدادها قابل بیان است. همچنین، با تقسیمبندی ادوار نظام جمهوری اسلامی مناقشه پیرامون قلمرو دین در چهار دوره تأسیس، تثبیت، سازندگی و اصلاحات و اصولگرایی از دیدگاه مهمترین اندیشوران جریانهای کلامی سیاسی متناظر با جناحهای سیاسی بررسی شده است. از منظر مقاله حاضر ابعاد این تأثیرگذاری بر بسامانی و قاعدهمندی یا بیقاعدگی رقابتهای سیاسی نیز مؤثر بوده است. در میان ادوار، سطح تنش و تنازع در دور دوم دولت سازندگی و دور نخست دولت اصولگرایی پایینتر و در دوره تأسیس، و دور اول اصلاحات و دور دوم اصولگرایی سطح تنش و تنازع در رقابتهای سیاسی بالاتر است که با کاستهشدن یا افزایش حدت و شدت مناقشه قلمرو دین در کنار سایر عوامل ارتباط وثیقی دارد.
Domain of Religion is one of the most important components of Political Discourse whose surrounding disputes besides other factors has seriously affected political rivalries in the Islamic Republic of Iran. By using ideas of David Sanders and by completing and revising them, this paper has examined dimensions of this effect in four areas of regime change, change of government, peaceful challenges and non-peaceful challenges. Of course, the main issue is study of the aforementioned effect on peaceful challenges each of which, directly and indirectly, maximally and minimally can be expressed within creeds, stands, approaches, establishment of new parties and events. Also, by dividing ages of the Islamic Republic of Iran, dispute aboutdomain of religion has been examined in four periods of establishment, stabilization, reconstruction, reforms and fundamentalism from the viewpoint of the most important thinkers of political discourse analogous to political factions. This paper believes that dimensions of this effect have influenced the order, regularity or irregularity of political rivalries. In these ages, tension and dispute stands lower in the second period of reconstructive state and the first period of fundamentalist state and higher in political rivalries in the establishment period, in the first period of reforms and in second period of fundamentalism, where with the reduced or decreased level of dispute, domain of religion has reliable link besides other factors.
https://sm.psas.ir/article_30971_a6a5f131437e933ff9df8eb8f88afd6e.pdf
ادوار نظام جمهوری اسلامی
رقابت سیاسی
چالشهای مسالمتآمیز
قلمرو دین
کلام سیاسی
Ages of the Islamic Republic Regime
Political Rivalry
Peaceful Challenges
Domain of Religion
Political Discourse
per
انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
2018-05-06
6
20
121
140
10.22034/sm.2018.30972
30972
Original Article
فقه سیاسی و الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت
Political Jurisprudence and Iranian-Islamic Model of Progress
علی شیرخانی
rooz1357@gmail.com
1
محمود ابراهیمی ورکیانی
ebrahimi@semnan.ac.ir
2
عضو انجمن
مربی
یکی از موضوعات محوری الگوی پیشرفت، مربوط به حوزه سیاست است؛ فقه سیاسی نیز داعیهدار حل بسیاری از مسائل این حوزه است. در الگوی نظام سیاسی جمهوری اسلامی، باید این امکان فراهم شود که جایگاه فقه سیاسی بیشتر بررسی شود؛ زیرا جولانگاه مسائل نوپدید و حوادث واقعه است و استنباطهای فقهی ناظر به عمل سیاسی میتوانند تکلیف فرد مسلمان در زندگی سیاسی را تعیین کنند. این امر از سویی مستلزم توضیح شاخصههای الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت است. مقاله حاضر برای ضابطهمندکردن الزامات شرعی زندگی سیاسی در عرصههای داخلی و بینالمللی، شاخصههای مورد نظر رهبر معظم انقلاب را مبنا قرار داده؛ و از سوی دیگر، به ظرفیتهای فقه سیاسی به منظور تأمین اصول لازم برای جهتگیری الگوی یادشده نیز توجه کرده است. فرضیه مقاله حاضر این است که فقه سیاسی شیعه توانایی ارائه الزامات شرعی مربوط به زندگی سیاسی براساس الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت را دارد. برای تأیید این مطلب، روش توصیفی ـ تحلیل بهکار گرفته شده است. حاصل آنکه باید علاوه بر اجتهاد «نقلمحور»، بر اجتهاد «عقلمحور» نیز تأکید شده و از فقه فردمحور به فقه جامعهمحور گذر شود.
One of the central issues of progress model relates to area of politics; political jurisprudence claims it can resolve many of problems in this field. In the Islamic Republic of Iran Regime model, political jurisprudence should be made possible to undergo further consideration because it is arena of newly emerged issues and events. Jurisprudential inferences overseeing political action can help determine situation of a Muslim individual in political life. This, on one hand, necessitates explication of indexes of Iranian-Islamic model of progress. The present article has postulated the indexes concerned by the supreme leader of the Islamic revolution in order to standardize the religious necessities of political life in the international and internal areas. On the other hand, it has paid attention to capacities of political jurisprudence in order to provide necessary tenets for directionality of the subject model. The article has hypothesized that the Shiite political jurisprudence has the ability to present religious necessities pertinent to political life based on the Iranian-Islamic model of progress. To confirm this, analytic-descriptive methodology has been applied. As a result, in addition to “tradition-centered” ijtihad, “intellect-centered ijtihad shall be emphasized and individual-centered jurisprudence shall be transitioned to society-centered jurisprudence.
https://sm.psas.ir/article_30972_dc1f66234063f43d7878d00e62da0ae7.pdf
پیشرفت
حکومت
عدالت
عقل
فقه سیاسی
مصلحت
progress
Government
Justice
Intellect
Political Jurisprudence
expediency
per
انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
2018-05-06
6
20
141
156
10.22034/sm.2018.30973
30973
Original Article
جواز جاسوسی برای نظام سیاسی در فقه شیعه
Espionage Permission for Political Regime in Shiite Jurisprudence
سید علی اصغر علوی
alaviedetaha@gmail.com
1
فقه- علوم سیاسی- حوزه علمیه قم- استاد سطح عالی- پژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
جواز جاسوسی آثار فراوانی بر امنیت جامعه دارد و در نظام سیاسی اسلامی یکی از مباحث پردامنه و چالشبرانگیزی است که در برخی محافل علمی مورد بحث و کنکاش قرار میگیرد، و هدف از آن حفظ نظام در برابر دشمنان و پاسداری از دستاوردهای آن است. در راستای فرایند اداره مطلوب جامعه و رفع مشکلات امنیتی حکومت از سوی حاکم اسلامی، جاسوسی به مثابه یک رکن در نظام سیاسی نگریسته میشود و همه ادله نقلی و عقلی که میتواند پشتوانه جواز آن قرار گیرد، کنکاش میشود. البته اصل اولی عقلی عدم جواز تجسس در امور شخصی دیگران است، ولی جاسوسی به دلیل رعایت مصالح نظام سیاسی جایز، و گاهی واجب تلقی شده است. در نوشته حاضر با تجزیهوتحلیل ادله و ارزیابی جاسوسی، ضوابط و گستره آن از منظر فقه شیعه روشن میشود.
Permission for espionage largely affect security of community and it is one of the challenging and expanded issues in the political system and it is discussed and explored in some scientific corridors. It aims to protect the regime in the face of enemies and safeguard its achievements. Espionage is viewed as basic organ in political regime in line with the process of desirable management of community and removal of security problems on behalf of the Islamic ruler and all rational and traditional evidence that can back up its permission are explored. Of course, the first rational principle is that private affairs of others shall not be permitted to be spied, but due to observation of political regime interests, espionage is given permission and being regarded as mandatory at times. In this paper, the author tries to analyze evidence in order to evaluate espionage and its norms and scope are clarified in the eyes of Shiite jurisprudence.
https://sm.psas.ir/article_30973_a967a1b8ba2d68287033b21f58b3b185.pdf
جاسوسی
جواز
فقه شیعه
نظام سیاسی
Espionage
Permission
Shiite Jurisprudence
Political Regime