per
انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
2012-09-01
1
1
7
8
19983
Original Article
سرمقاله
.
.
.
https://sm.psas.ir/article_19983_e59cd13375608b6036ff8ad1f049bade.pdf
per
انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
2012-09-01
1
1
9
28
19984
Original Article
قرآن کریم و خط مشی های سیاسی
Political policies pattern dimension of the Qoran
نجف لک زایی
nlakzaee@gmail.com
1
در جامعه اسلامی قرآن کریم اصلیترین منبع برای سیاستگذاری و تعیین خط مشی است. از این رو انتظار میرود که اصول و خط مشیهای کلان جامعه از قرآن استخراج و خط مشیهای عمومی در راستای خط مشیهای مستخرج از قرآن تعیین گردد. در این مقاله در صددیم خط مشیهای سیاسی قرآن را استخراج و طبقهبندی کنیم. بر این اساس خط مشیها را به سه قسم، خط مشیهای فراگیر (ابرخط مشی)، خط مشیهای هادی و راهنما و خط مشیهای عمومی تقسیم کرده ایم.
ابر خط مشیها و خط مشیهای هادی سیاسی از قرآن قابل استخراج است اما با توجه به اینکه قرآن به کلیات پرداخته است، خط مشیهای عمومی در قرآن مورد بررسی قرار نگرفته است، چراکه خط مشیهای عمومی در هر جامعه با توجه به موقعیتهای سیاسی و اجتماعی فرق میکند. در هر حال خط مشیهای عمومی باید در راستای ابر خط مشیها و خط مشیهای هادی تعیین گردد.
In Slamic society the Qoran is most principal resource for policy making and appointment of policies. So tenets and society pervasive policies should produce of the Qoran and it uses for appointing public policies. Public policies should appoint in tension of produced policies if the Qoran. In this essay we search for producing political policies of the Qoran and divide and remark it with using of Dr.MehdiAlvanipattern.So we divided policies in 3 parts: pervasive policies, guild policies, public policies We divided the Qoran’s political policies in two parts: Qoran’s political pervasive policies and Qoran’s political guild policies and we explained them. Due to the Qoran considered general concepts, so public policies didn’t survey because public policies are different every society due to public and political situations. Therefore public policies should appoint in tension of public pervasive policies and guild policies.
https://sm.psas.ir/article_19984_0671cac2078cf2364d974f282bc97365.pdf
قرآن کریم
ابر خط مشیهای سیاسی
خط مشیهای هادی سیاسی
خط مشیهای عمومی
خط مشیهای راهنما
The Qoran؛ Qoran’s political policies؛ policy making؛ political
Management
per
انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
2012-09-01
1
1
29
58
19985
Original Article
ضوابط مصلحت در فقه شیعه
The criteria of ‘expediency’ in Shiite jurisprudence
سید سجاد ایزدهی
1
پیچیدگیهای جامعه موجب شده که عمل به ظاهر برخی از احکام شریعت میّسر نباشد، بلکه عمل به ظاهر احکام، کارآیی و کارآمدی فقه در گستره اداره نظام سیاسی را زیر سؤال ببرد، از این روی فقیهان در راستای بازخوانی آموزههای شریعت، مؤلفه مصلحت را مد نظر قرار دادهاند؛ اما استفاده از مصلحت در مکاتب مادّی در ذیل استفاده ابزاری از این عنصر جای گرفته و استفاده نابجا از آن در فقه برخی نحلهها، به دور شدن از اهداف و غایات دین منجر شده و دین را از محتوای خود تهی کرده است، از این رو تعیین ضوابط و ملاکهایی به جهت استفاده از عنصر مصلحت در فقه شیعه، ضروری مینماید.
ضوابطی که میتواند برای استفاده مطلوب از مصلحت در ذیل ملاکهای برآمده از آموزههای شریعت، در فقه شیعه مورد استفاده قرار گیرد، قابلیت قرار گرفتن در ذیل سه گونه ضابطه است: از یک سو، ضوابطی در استفاده واژگانی از مصلحت در گستره لغت و اصطلاح مورد عنایت قرار میگیرد که مطابق آن، واژه مصلحت، امری دربردارنده منافع مادی و معنوی پایدار، همراه با عناصری چون سعادت و حکمت و دوراندیشی است. در سوی دیگر، مصلحت دارای معیارهای اساسی در فقه شیعه است که از آن میان میتوان به اموری چون «عدم مخالفت با شریعت و غایات آن» و «ترجیح اهم بر مهم» به خصوص در عرصه نظام سیاسی اشاره کرد؛ لکن از دیگر سو، چون ضابطه «ترجیح اهم بر مهم»، ویژگی کلّی داشته، لذا باید به ضوابطی جزئیتری اشاره کرد که بتواند در عرصه سیاست و نظام سیاسی مورد استفاده قرار بگیرد؛ ضوابطی مانند «زمان شناسی و مکان شناسی دقیق»، «دوراندیشی و همه جانبه نگری»، «غایت مداری»، «تقدیم جامعه بر فرد»، «خبرویت و مشورت» و «الزام به مشورت از سوی حاکم» در ذیل ضوابط جزئیتر مصلحت که عمدهترین کاربرد آن در عرصه نظام سیاسی است، قابل ارزیابی است.
Instrumental and undue use of the concept of ‘expediency’ [maṣliḥah] in material schools of thought and in Sunnite jurisprudence resulted in distancing from the goals of religion. As a result, specifying the criteria for making use of the concept of expediency in Shiite jurisprudence and distinguishing it from other interpretations of this concept is of great importance. Three kinds of criteria can be distinguished here. On the one hand, the concept of expediency, in the sense of “including stable material and spiritual benefits,” collocates with elements such as ‘ḥikmah’ [wisdom] and prudence. On the other hand, there are general criteria such as “not disagreeing with shari’a and its goals” and “preference of the most important over the important.” However, since the question that what are the criteria for preferring one over the other still remains valid, one must resort to more specific criteria such “having knowledge of time and place,” “having prudence and multi-aspect perspective,” “purposiveness,” “priority of society over individual,” “expertness and consultation,” and “necessity of consulting with the ruler.”
https://sm.psas.ir/article_19985_24799c17a7791db4fe66c902592bb427.pdf
مصلحت
ضابطه
نظام سیاسی
مشورت
زمان شناسی
غایت مداری
اهم و مهم
maṣliḥah؛ criterion؛ Political System؛ consultation؛ knowledge of the
time؛ purposiveness؛ most important and important
per
انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
2012-09-01
1
1
59
78
19986
Original Article
مصلحت و نقش آن در استنباط احکام شرعی و حکومتی
Expediency and its role in inferring religious and governmental
verdicts
عبدالله نظرزاده
golnazar1382@yahoo.com
1
امامیه بر خلاف اشاعره بر این اعتقاد است که احکام شرعی دائرمدار مصلحت و مفسده ملزمه است، اما در خصوص امکان فهم این مصلحت و مفسده در میان فقهای امامیه اختلافاتی به وجود آمده است. علمای شیعه کاربرد سندی مصلحت را در اجتهاد و کشف حکم شرعی منکرند و حتی برخی قطع عقل به مصلحت و مفسده، قبل از حکم شارع را به گونهای که مستند فقیه در استنباط حکم قرار گیرد، انکار کردهاند. اما آنچه مورد قبول علمای امامیه است، امکان درک مناط قطعی مورد نظر شارع، از سوی مجتهد، پس از جعل حکم از سوی شارع است. در خصوص دایره احکام شرعی، فقهای امامیه قائلند که هم احکام شرعی که فتاوی کاشف از آن هستند و هم احکام حکومتی که از سوی حاکم مشروع صادر می شوند، در دایره اطلاق حکم شرعی قرار میگیرند، واضح است زمانی که احکام الهی تابع مصالح و مفاسد هستند، احکام حکومتی صادره از سوی حاکم اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. در نوشتار حاضر، تشخیص مصلحت در دایره احکام حکومتی در دو حوزه اجرای احکام شریعت و صدور احکام حکومتی برای اداره و تدبیر امور اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مدّ نظر است که نیازمند ارائه اصول و قواعدی است که حکومت اسلامی را در صدور احکام حکومتی مطابق موازین شرعی هدایت گر باشد. فتاوی فقهاء بر وجوب حفظ نظام و حرمت هرج و مرج در نظام اجتماعی، لزوم تقدیم مصلحت اقوی بر ضعیف(اهمّ و مهم)، دفع افسد به فاسد، تاکید بر لزوم تقدیم اهمّ بر مهم، حکایت از نقش مهم و تاثیرگذار مصلحت در صدور و امتثال و اجرای احکام شرعی و حکومتی دارد.
the Imamites believe that religious verdicts are based on their expediencies and aftermaths. However, there are disagreements about the possibilities of understanding these expediencies and aftermaths among Imamite jurisprudents. Shiite ulema deny using textual evidence in giving a verdict and even some reject the certainty arrived at concerning the expediency and aftermath of a verdict to be used as evidence by a jurist before the verdict issued by the legislator. But what Imamite ulema agree on is the possibility of understanding the definitive conditions considered by the legislator, by jurist after the verdict being issued by the legislator. Concerning the scope of religious verdicts, Imamite jurists believe that both religious and governmental verdicts are considered as religious verdicts. Since all divine verdicts are subject to having possible good and evil aftermaths, governmental verdicts are no exceptions. The present paper considers recognition of expediency within governmental verdicts as two categories of implementing religious verdicts and issuing governmental verdicts to managing social, political, and economic affairs.
https://sm.psas.ir/article_19986_18193dd6d3988dec725c55d4985cfdda.pdf
مصلحت و مفسده
اجتهاد و استنباط
حکم شرعی
حکم حکومتی
تشخیص مصلحت
expediency and aftermath
ijtihad and inference
religious verdict
governmental verdict
expediency recognition
per
انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
2012-09-01
1
1
79
96
19987
Original Article
تبارشناسی قاعده مصلحت در فقه سیاسی شیعه
Genealogy of the expediency principle in Shiite political Fiqh
اصغر افتخارزاده
1
مصلحت را میتوان از جمله قواعد کاربردی در حوزه اداره جامعه قلمداد نمود که بهواسطه مباحث نظری و کاربردهای عملی آن مورد توجه بسیاری از اندیشهگران مسلمان بوده است. در این میان برخی از نویسندگان، مستند به ظهور و توسعه قاعده مصلحت در نظام سیاسی شیعی، معتقد شدهاند که الگوی دینی حکومت شیعی بهواسطه عنصر مصلحت، عرفی شده است. در این مقاله ضمن تحلیل گونههای مختلف مصلحت (فلسفی، کلامی و فقهی)، بنیادهای نظری و الگوی کاربردی آن را در جمهوری اسلامی ایران، از حیث ماهوی و نتایج، همچنان شریعت مدار ارزیابی نموده و نشان میدهد که چگونه مصلحت در فقه سیاسی شیعه تکوین وتوسعه یافته و توانسته به مثابه یک اصلکاربردی در سطح حکومت ـ با رعایت اصول اصلی شریعت ـ مطرح شود. برای این منظور مبانی، سیر تحول و نوع کاربرد آن در جمهوری اسلامی ایران بحث و بررسی شده است.
The concept of expediency, which has drawn the attention of Muslim intellectuals due to its theoretical and practical applications, is a principle used in relation with social management. Some writers, due to the emergence and development of this concept in Shiite political system, believe that the religious model of Shiite government is conventionalized because of the element of expediency. After analyzing different types of expediency (philosophical, theological, and jurisprudential), the paper evaluates the theoretical foundations and practical model of expediency in the Islamic Republic of Iran and shows how the concept developed in Shiite political Fiqh and could play a role in the government as a practical rule.
https://sm.psas.ir/article_19987_3c793023f98c21922e567bdbc509c1c3.pdf
حکومت. سیاست. عرفیگرایی. مصلحت. تشیّع
Government
Politics
conventionalism
expediency
Shiism
per
انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
2012-09-01
1
1
97
126
19988
Original Article
دانش سیاسی حوزوی، سرشت و مختصات آن
Howza political knowledge, its nature and charactristics
عبدالوهاب فراتی
forati129@yahoo.com
1
بستر شکلگیری موضوع مقاله حاضر بعنوان «دانش سیاسی حوزوی»، این سه سؤال است:
عوامل اجتماعی و معرفتی ظهور مراکز دورگه آموزشی و پژوهشی در عرصه علوم سیاسی در حوزه علمیه قم کدامند؟
نهادها و مراکزی که طی این سه دهه به توزیع و احیاناً تولید دانش سیاسی پرداختهاند، کدامند؟
ظرفیتها و محدودیتهای هر یک از مراکز در بسط و نهادینه کردن دانش سیاسی در حوزه علمیه قم چیست؟
فرضیه و پاسخ اولیه مقاله حاضر آن است که دانش سیاسی حوزه علمیه قم، برایند تعامل و شرایط سه مؤلفه نصوص اسلامی، روحانیت (به عنوان مفسر) و شرایط اجتماعی سیاسی است. به سخنی دیگر، دانش سیاسی حوزوی در درون یک مثلث شکل میگیرد که در رأس آن نص دینی است و در یک قاعدهاش روحانیت است که نیازهای عصر خویش را به صورت پرسشهای تاریخی به نص، عرضه و از آن، راه حل مطالبه میکند و در قاعده دیگر مثلث شرایط تاریخی، اجتماعی و سیاسی قرار دارد که برآن نیازها و پرسشها تأثیر میگذارد و طبعاً آنها را در هر دورهای متفاوت میسازد. شرایط جدیدی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بهوجود آمد که درون آن روحانیت به عنوان متولی نظام بر آمدة از آن، میبایست زندگی سیاسی مؤمنان را برحسب بینش مذهبی، مفهومی سازد، سبب ظهور و تکوین شاخههایی از دانش سیاسی و نیز رواج مطالعات سیاسی در فضای فکری حوزه علمیه قم گردید.
This paper is based on three questions: 1. What are the social and epistemological factors of the emergence of the hybrid research and teaching centers of political science in the Howza ‘ilmiyya of Qom? 2. Which are the institutions and centers which distributed and probably produced political knowledge? 3. What are the capacities and limitations of each of these centers in the development and institutionalization of political knowledge in Howza ‘ilmiyya of Qom? The tentative hypothesis of the present paper is that political knowledge in Howza ‘ilmiyya of Qom is the result of the interaction and circumstances of the three factors Islamic texts, clerics (as interpreters), and socio-political circumstances. In other words, political knowledge in Howza ‘ilmiyya is formed in a triangle on top of which is religious texts, on one side is the clerics who present the questions of their time to the texts and ask for answers, and on the last side are the historical, social, and political circumstances which are influenced by needs and questions that are naturally different in different times. After the Islamic Revolution, a new situation arouse and the clerics, as its founder and caretaker, to conceptualize the political life of the believers on the basis of a religious outlook. This situation also resulted in the emergence and development of some branches of political knowledge and political studies in the intellectual atmosphere of Howza ‘ilmiyya of Qom.
https://sm.psas.ir/article_19988_8f68c27a1bdd6162fa2945f9c2a8b1b9.pdf
دانش
دانش سیاسی
حوزوی
حوزهای
نص
شرایط اجتماعی و سیاسی
مراکز دورگه
Knowledge؛ political knowledge؛ howza؛ text؛ socio-political
circumstances؛ hybrid centers
per
انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
2012-09-01
1
1
127
152
19989
Original Article
تاریخ و صورتبندی مطالعه فلسفه سیاسی اسلامی در غرب
History and the categorization of the study of Islamic political
philosophy in the West
محسن رضوانی
rezvani151@yahoo.com
1
مقاله حاضر نخستین نوشتاری است که به دو بحث تاریخ و صورتبندی مطالعه فلسفه سیاسی اسلامی در غرب میپردازد. در بحث نخست، به پیدایش و سیر تاریخی مطالعه اندیشمندان غربی درباره فلسفه سیاسی اسلامی اشاره دارد و ضمن بیان زندگی علمی این دسته از اندیشمندان، به معرفی مهمترین آثاری میپردازد که در غرب درباره فلسفه سیاسی اسلامی نوشته شده است. در بحث دوم، مطالعه فلسفه سیاسی اسلامی در غرب در چهار رهیافت تاریخی، تفسیری، انتقادی و توصیفی صورتبندی میشود. صورتبندی مذکور نه بر اساس تقدم و تأخر زمانی اندیشمندان و آثار، بلکه بر ساس همخوانی محتوایی مباحث میباشد. همچنین دستیابی به رهیافتهای مذکور و صورتبندی آن، نه بر اساس معیار قیاسی، بلکه بر اساس مطالعه استقرایی آثاری است که درباره فلسفه سیاسی اسلامی در غرب نوشته شدهاند.
The present paper is the first to deal with the two issues of history and the categorization of the study of Islamic political philosophy in the West. The first part of the paper deals with the emergence and historical development of the study of Western scholars on Islamic political philosophy and, in addition to giving an account of the life of these scholars, introduces the most important works written in the West about Islamic political philosophy. In the second part, the study of the Islamic political philosophy in the West is categorized into four approaches: historical, interpretive, critical, and descriptive. The above categorization is not based on time, but on the congruence of content. In addition, arriving at the above approach for categorization was not based on an deductive criterion, but on the inductive study of the works written about the Islamic political philosophy in the West.
https://sm.psas.ir/article_19989_39f7472ca8c56753861fca890238f028.pdf
فلسفه سیاسی
فلسفه اسلامی
فلسفه سیاسی اسلامی
رهیافت تاریخی
رهیافت تفسیری
رهیافت انتقادی
رهیافت توصیفی
Political Philosophy
Islamic philosophy
Islamic Political Philosophy
historical approach
Interpretive Approach
Critical Approach
descriptive approach
per
انجمن مطالعات سیاسی حوزه
سیاست متعالیه
2345-2676
2645-5811
2012-09-01
1
1
153
178
19990
Original Article
مبانی فلسفی اندیشه های سیاسی در اسلام
The philosophical foundations of political thought in Islam
منصور امیراحمدی
1
اندیشههای سیاسی در اسلام بر مبانی نظری خاص و متعددی استوار است که یکی از مهمترین آنها مبانی فلسفی است. نوشتار حاضر با هدف تبیین این گروه از مبانی، به بررسی دستهای از دیدگاههایکلان و اساسی درباره هستی، انسان و معرفت میپردازدکه پذیرش آنها اندیشههای سیاسی را تحت تأثیر قرار میدهد. افزون بر این، به شرایط و عوامل سیاسی ـ اجتماعی تأثیرگذار بر این اندیشههای فلسفی ـ سیاسی نیز پرداخته شده تا چگونگی شکلگیری اندیشههای سیاسی مذکور بر بنیاد این دیدگاهها تبیین گردد. توضیح مبانی فلسفی اندیشههای سیاسی در سه مکتب مشاء، اشراق وحکمت متعالیه موضوع اصلی مقاله حاضر را تشکیل میدهد.
Political thoughts in Islam are based specific and numerous, most important of which are the philosophical foundations. To explain them, the present paper studies the basic ideas about the existence, human being, and knowledge because accepting these ideas influences on political thought. In addition, the paper deals with socio-political circumstances and causes influencing on such philosophical and political ideas to explain how these political thoughts formed on the basis of such ideas. The maid part of this paper is to explain the philosophical foundations of political thought in the three schools of the prepateticism, illumination, and transcendent wisdom.
https://sm.psas.ir/article_19990_c562fb3be63ce45299d0df6aef5f08fd.pdf
اندیشه سیاسی
فلسفی سیاسی
مبانی هست یشناختی
مبانی معرفت شناختی
مبانی انسان شناختی
مبانی غایت شناختی
political thought؛ political philosophy؛ ontological foundations؛ epistemological foundations؛ humanistic foundations؛ teleological
foundations