@article { author = {nancy, nasr-al-din and azin, ahmad and Golshani, Alireza}, title = {Theory of “Political Justice” in Ideas of Khwajeh Nasiruddin Tusi}, journal = {Transcendent Policy}, volume = {5}, number = {18}, pages = {69-88}, year = {2017}, publisher = {}, issn = {2345-2676}, eissn = {2645-5811}, doi = {}, abstract = {The present article seeks after presenting “theory of political justice” in political thinking of Khwajeh Nasiruddin Tusi and it will be discussed in discourse analysis methodology. Khwajeh Nasir procee ded to reorganize the issue based on principles of Shi’a –particularly “justice” and “Imamate” and has legitimized Imam or arch-chief of Medina based on Divine Justice in Divine Legislation system and rule of Grace and has seen him as executive of social and political justice. Thus, “Imam” is centerline of political thinking and centrally joined proof of Khwajeh Nasir’s discourse of political justice, who, by fixation of meaning, looks for hegemonic himself by absorbing floating proofs (link to active intelligence, intellect-religion link, politics-religion link, virtues of Imam, aptitude, entitlement and…) from discourse-like field of the day. Through Shiite approach, Tusi presents utopia and creates sustained and enduring discourse in the face of other  discourses (in his time and onwards).}, keywords = {Theory of Political Justice,Khwajeh Nasiruddin Tusi,Imam,Discourse Analysis Methodology}, title_fa = {نظریه‌ی "عدالت سیاسی" در آرای خواجه نصیرالدین طوسی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر در پی ارائه‌ی "نظریه عدالت سیاسی" در اندیشه‌ی سیاسی خواجه نصیرالدین طوسی است و این مهم را در قالب روش تحلیل گفتمان بررسی خواهد کرد. خواجه نصیر در ساماندهی این مسأله براساس اصول مذهب شیعه - به‌ویژه "عدالت" و "امامت" - پیش رفته و برمبنای عدل الهی در نظام تشریع و قاعده‌ی لطف، به امام یا رئیس اول مدینه مشروعیت داده و او را عامل جاری‌شدن عدالت سیاسی و اجتماعی محسوب کرده است. بدین‌ترتیب "امام" محور اندیشه‌ی سیاسی و دال مرکزی مفصل‌بندی گفتمان عدالت سیاسی خواجه نصیر است که با جذب دال‌های شناور (ارتباط با عقل فعال، پیوند شرع با عقل، پیوند دین و سیاست، فضایل امام، استعداد و استحقاق و ....) از حوزه‌ی گفتمان‌گونگی زمانه، با تثبیت معنا در پی هژمونیک‌نمودن خویش می‌باشد. طوسی با نگرش شیعی، مدینه‌ای فاضله ارائه و گفتمانی پایدار و ماندگار در برابر دیگر گفتمان‌ها (در دوران خود و بعد آن) ایجاد می‌کند.}, keywords_fa = {نظریه‌ی عدالت سیاسی,خواجه نصیرالدین طوسی,امام,روش تحلیل گفتمان}, url = {https://sm.psas.ir/article_30384.html}, eprint = {https://sm.psas.ir/article_30384_8bc6090dc65d57c97584dbe014008853.pdf} }