@article { author = {Abdiyaee, Narjis}, title = {Spiritual Movement from Monotheistic Nature to Divine Politics (Imām Khomeyni’s View)}, journal = {Transcendent Policy}, volume = {9}, number = {34}, pages = {27-44}, year = {2021}, publisher = {}, issn = {2345-2676}, eissn = {2645-5811}, doi = {10.22034/sm.2021.525749.1674}, abstract = {The purpose of the present study is to review the spiritual relation between Fetrat (innate nature) and politics and its classifications from the perspective of Imām Khomeyni. The method of study is descriptive-analytic and it aims to find an answer to this question: How does innate-monotheistic spirituality affect divine politics in Imām Khomeyni’s ideology? The hypothesis is that the perfectionist-spiritual movement of Makhmourah nature reaches to divine politics and the horizontal and declining movement of Mahjoubah nature reaches to corporeal and evil politics. In this regard and within an analytical framework, the following issues were explored: The theory of two types of innate nature, various cognitive and inspirational stimulators therein, the dominance of rational faculty, the role of science and justice in the originality of innate-monotheistic spirituality and its anthropological and political outcomes, the mission of Velāayat (guardianship) and Shari’at (religion) in taking the coverings off innate nature and returning to Makhmourah nature, and a romantic and perfectionist movement towards God in all fields including politics.}, keywords = {Imām Khomeyni,Makhmourah Nature,Mahjoubah Nature,monotheistic spirituality,Corporeal Politics,evil politics,divine politics,Monotheistic Nature}, title_fa = {حرکت معنوی از فطرت توحیدی به سیاست الهی (دیدگاه امام خمینی)}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه معنوی فطرت و سیاست و اقسام آن از منظر امام خمینی است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و در پاسخ به این سوال که در اندیشه امام خمینی، معنویت فطری- توحیدی چگونه در سیاست الهی تاثیر دارد؟ فرض بر این است که حرکت کمالی- معنوی فطرت مخموره به سیاست الهی و حرکت افقی و سقوطی فطرت محجوبه به سیاست مادی و شیطانی می‌رسد. در این راستا و در چارچوب تحلیلی یعنی نظریه دو فطرت، اقسام محرک‌های معرفتی و انگیزشی در دو فطرت مذکور و مبحث ریاست قوه عاقله و نقش علم و عدل در اصالت معنویت فطری- توحیدی و پیامدهای انسان‌شناسی و سیاسی آن و نیز مأموریت ولایت و شریعت در برداشتن حجاب‌های فطرت و بازگشت به فطرت مخموره و حرکت کمالی عاشقانه به سوی خداوند در تمام عرصه‌ها از جمله سیاست مورد بررسی قرار گرفت.}, keywords_fa = {امام خمینی,فطرت مخموره,فطرت محجوبه,معنویت توحیدی,سیاست مادی,سیاست شیطانی,سیاست الهی,فطرت توحیدی.  }, url = {https://sm.psas.ir/article_249261.html}, eprint = {https://sm.psas.ir/article_249261_a3583f38826bf527b0dd7211d89d22db.pdf} }