@article { author = {Shojaeian, Mohammad}, title = {The Transformation Course of the Concept of Nafy-e Sabil (Non-Dependency Rule) in the Islamic Jurisprudence of Shi’ism}, journal = {Transcendent Policy}, volume = {8}, number = {30}, pages = {109-128}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {2345-2676}, eissn = {2645-5811}, doi = {10.22034/sm.2020.119192.1485}, abstract = {The purpose of the present study is to survey the transformation course of the concept of Nafy-e Sabil (non-dependency rule) in the Islamic jurisprudence of Shi’ism using a historical approach. In this regard, descriptive analysis was used to show that the inclusion circle of non-dependency rule has moved through a gradual course to a conceptual extension to explain hegemony and refute its various forms. Jurists during the Qajar dynasty compared to the former jurists paid more attention to the verse of non-dependency rule, especially in terms of political and social issues. It doesn’t seem that proposing non-dependency rule as a jurisprudential principle in the middle of the Qajar dynasty and the hegemony of western countries over other ones including Islamic states has merely been coincidental, but rather Shi’ite jurists have been paying attention to the general implications of the 141st verse of Surah an-Nisa’. The above concept has undergone a serious jump since the middle of the 13th century A.H. as the non-dependency rule began to be classified as a jurisprudential principle in this period. One of the causes for this important subject in the political jurisprudence of Shi’ism relates to a significant social and political fact back then, that is the hegemony of Kuffar (non-believers) over Muslims. The non-dependency rule in the modern era in which we witness the intellectual, economic, and political hegemony of modern western countries over other societies including a vast part of Islamic world has had definite political usage. Shi’ite scholars in the modern era with regard to the political implications of the above-mentioned rule, have set it as the theoretical basis to fight against foreign hegemony.       }, keywords = {Islamic Jurisprudence of Shi’ism,Nafy-e Sabil (Non-Dependency Rule),Qajar Dynasty,Jurisprudential rules}, title_fa = {سیر تحول مفهوم قاعده نفی سبیل در فقه سیاسی شیعه}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضربررسی سیر تحول مفهوم نفی سبیل در فقه سیاسی شیعه با رویکردی تاریخی است. در این راستا،با روش توصیفی- تحلیلی نشان داده شد کهدایره شمول قاعده نفی سبیل از یک سیر تدریجی به سمت توسعه مفهومی سلطه و نفی انواع آن می‌باشد. توجه فقها در دوره قاجاریه به آیه نفی سبیل به بویژه در عرصه سیاسی و اجتماعی بیش از فقهای گذشته می‌باشد. به نظر نمی‌رسد طرح نفی سبیل به عنوان یک قاعده فقهی در اواسط دوره قاجاریه و تسلط کشورهای غربی بر دیگر کشورها و از جمله کشورهای اسلامی، صرفا یک هم‌زمانی بوده باشد و توجه به دلالت‌های عام آیه 141 سوره نساء، از ابتدا مورد توجه فقهای شیعه بوده است. از اواسط قرن سیزدهم هجری با یک جهش جدی در این مفهوم مواجه هستیم. به این معنا که در این دوران نفی سبیل به صورت یک قاعده فقهی صورت‌بندی شد. یکی از دلائل این موضوع مهم برای فقه و فقه سیاسی شیعه، وجود یک واقعیت اجتماعی و سیاسی مهم، یعنی سلطه کفار بر مسلمانان که تحقق خارجی یافته بود، است. نفی سبیل، در دوران مدرن که دوران سلطه­ی تفکر و سپس اقتصاد، فرهنگ و سیاست کشورهای مدرن غربی بر جوامع دیگر و از جمله بخش‌های وسیعی از جهان اسلام بوده، کاربردهای صریح سیاسی داشته است. عالمان شیعه در دوران معاصر ضمن توجه به دلالت‌های سیاسی این قاعده، آن را مبنای نظری مبارزه علیه سلطه خارجی قرار داده‌اند.}, keywords_fa = {فقه سیاسی شیعه,قاعده نفی سبیل,عصر قاجاریه,قواعد فقهی}, url = {https://sm.psas.ir/article_239908.html}, eprint = {https://sm.psas.ir/article_239908_2c9944abf27baef2fabfa7b76b045f42.pdf} }