@article { author = {Khodayar, Dadkhoda and Rahdar, Ahmad}, title = {The relationship between mysticism and politics}, journal = {Transcendent Policy}, volume = {1}, number = {3}, pages = {43-60}, year = {2012}, publisher = {}, issn = {2345-2676}, eissn = {2645-5811}, doi = {}, abstract = {Since there two common conceptions of mysticism and politics, the question arising here is what kind of relationship exists between mysticism, referring to an intuitive approach to attain the truth through endeavor and effort, and politics, meaning obtaining power to run and manage society and government. There are three possible relationships: contradiction, overlap, or unity of mysticism and politics. The paper, after describing and analyzing the literature, evaluates each of the above approaches to arrive at the best one. It seems that the proponents of the contradiction and overhap approaches have confused sectarian Sufism with the pure Thaghalayn-based mysticism, deducing conclusions on the basis of such wrong presuppositions, whereas the mysticism based on a monotheistic worldview has no contradiction with the divine sharia and politics all of which can congruently be combined together to help us attain the truth and perfection.}, keywords = {Mysticism,Politics,Sufism,democracy,Government,Fiqahat}, title_fa = {نسبت عرفان و سیاست}, abstract_fa = {دو مقوله عرفان و سیاست در زندگی فردی و اجتماعی انسانها و جوامع مهم و مؤثرند و هرکدام از این دو طرفداران و مخالفان خاص خویش را دارد. با عنایت به اینکه در اذهان، عرفان بیشتر بعد معنوی و اخروی تلقی میشود و سیاست قدرتخواهی و دنیاطلبی را متبادر میسازد این سؤال مطرح است که چه ارتباط و نسبتی بین عرفان به معنای روش شهودی برای وصول به حقیقت از طریق مجاهده و ریاضت و سیاست به معنای کسب قدرت برای اداره و تدبیر جامعه و حکومت وجود دارد؟ در پاسخ نظریات تباین، هم پوشانی وحدت عرفان و سیاست ارائه شده است. در این مقاله سعی شده تا با مطالعه و توصیف و تحلیل منابع مربوطه به بررسی و ارزیابی هر یک از دیدگاههای مذکور پرداخته و نظریه صحیح ارائه گردد. به نظر میرسد صاحبان نظریات تباین و همپوشی دچار خلط بین تصوف فرقهای و خانقاهی با عرفان ناب ثقلینی گشته و با چنین فرضهای اشتباهی به بحث و نتیجهگیری آن پرداختهاند، درحالیکه عرفان برآمده از جهانبینی خالص توحیدی منافاتی با شریعت و سیاست الهی نداشته همه آنها تحت تکلیف بندگی برای وصول به حقیقت و کمال قابل جمع میباشد.}, keywords_fa = {عرفان,سیاست,تصوف,دموکراسی,حکومت,فقاهت}, url = {https://sm.psas.ir/article_20000.html}, eprint = {https://sm.psas.ir/article_20000_8cd4212b9cb0e035e4efcfcf1a720fba.pdf} }