@article { author = {Lakzaee, Najaf and Songhori, Mohammad}, title = {The Islamic Advancement Pattern Based on Quranic Concepts}, journal = {Transcendent Policy}, volume = {3}, number = {8}, pages = {7-28}, year = {2014}, publisher = {}, issn = {2345-2676}, eissn = {2645-5811}, doi = {}, abstract = {The present Iranian society is searching for Islamic patterns in different areas based on Islamic didactics more than any other time. Accordingly, the question raised is “what is the Islamic advancement pattern based on the quranic concepts?”. The claim appeared in response is that the advancement pattern in Quran is a pattern which divine leaders handed in for realization of the worldly and hereafter prosperity (Hayat-e-Tayyebeh = Pure Life) in political, economical, cultural, security,… dimensions and with emphasis on revelation and humane resources. In order to explain the issue, we have used the Quadruplet Reasons theoretical framework. Based on this theoretical framework, realization of any type of pattern necessitates the realization of four reasons: physical, formal, subjective and final. The main concern of this paper is discovering the mentioned reasons with the method of thematic interpretation and interpretation based on the quranic concepts.}, keywords = {Islamic Advancement Pattern,Physical Reason,Formal Reason,Subjective Reason,Final Reason,Pure Life (Hayat-e-Tayyebeh)}, title_fa = {الگوی اسلامی پیشرفت براساس مفاهیم قرآن کریم}, abstract_fa = {جامعه ایران امروز بیش از هر زمان دیگری در پی کشف الگوهای اسلامی در عرصه های مختلف، بر اساس آموزه های اسلامی است. در این راستا این سؤال مطرح م یشود که الگوی اسلامی پیشرفت بر اساس مفاهیم قرآن کریم چیست؟ در پاسخ، این مدعا ارائه شده که الگوی پیشرفت قرآنی الگویی است که رهبران الهی با هدف تحقق سعادت دنیوی و اخروی (حیات طیبه) در ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و... با تأکید بر منابع وحیانی و بشری عرضه کرده اند. برای تبیین موضوع از چارچوب نظری علل اربعه استفاده کرده ایم. بر اساس این چارچوب نظری، تحقق هر نوع الگویی مستلزم تحقق چهار علت است: علت مادی، صوری، فاعلی و غایی. کشف علل مذکور، با روش تفسیر موضوعی و مبتنی بر مفاهیم قرآنی دغدغة اصل مقاله حاضر است.}, keywords_fa = {الگوی اسلامی پیشرفت؛ علت فاعلی؛ علت مادی؛ علت صوری؛ علت غایی و حیات,طیبه}, url = {https://sm.psas.ir/article_20034.html}, eprint = {https://sm.psas.ir/article_20034_d97dfdfc8322764b0d8becf863757f4e.pdf} } @article { author = {Forati, Abdolvahhab}, title = {Perfect Quranic Society (Analysis of the Views of Mohammad-Reza Hakimi about the Nature and Location of Quranic Civilization)}, journal = {Transcendent Policy}, volume = {3}, number = {8}, pages = {29-45}, year = {2014}, publisher = {}, issn = {2345-2676}, eissn = {2645-5811}, doi = {}, abstract = {With no intention to analyze the ideology of the school of Separation, this paper tries to re-view the ideal Quranic society on basis of the viewpoints of Mohammad-Reza Hakimi who is among the thinkers of the second age of “Separation” school of thought. There are two important reasons for choosing Mohammad-Reza Hakimi: first is the extensive interest of him in the most important issue in the contemporary history of Iran which is “inversion of the Muslims” and second is that he does not regard our current society as ‘religious’ and views the present situation as inversion from the ideals of the Islamic revolution. As a result, his talk about the ideal quranic society is both a criticism of the present condition and a horizon towards future. Based on the “religion investigation” habit of the Separation school, Hakimi insists on special understanding of the divine science and insight, quranic treat and policy, and Hadith. Another feature of Hakimi’s thought is purification of quranic and hadith understandings from interpretations and combinations with human intellectual streams which has considerably affected his ideal suggested society.}, keywords = {Quranic Civilization,Awakening Understanding,Proliferation,Poverty,Justice and Shariah}, title_fa = {جامعه مطلوب قرآنی بررسی آرای محمدرضا حکیمی درباره سرشت و مختصات مدنیت قرآنی}, abstract_fa = {این مقاله بدون اینکه قصد تحلیل جریان فکری مکتب تفکیک داشته باشد، میکوشد جامعة ایدهآل قرآنی را از منظر محمدرضا حکیمی، از متفکران دوره دوم از حیات مکتب تفکیک، مورد بازخوانی قرار دهد. دلیل انتخاب حکیمی به دو مسئلة مهم باز میگردد: انحطاط » نخست، علاق همندی وافر حکیمی به مهمترین موضوع تاریخ معاصر ایران یعنی ما را دینی نمیداند و وضعیت موجود را « جامعة کنونی » دوم آنکه حکیمی ؛« مسلمین انحراف از آرمانهای انقلاب اسلامی میانگارد. به همین دلیل گفتههای او دربارة جامعة مطلوب قرآنی، هم نقد حال است و هم افقی به سوی آینده. حکیمی بر حسب رویه دینپژوهی مکتب تفکیک، هم بر فهم خاصی از علم وحیانی و معارف آسمانی و تربیت و سیاست قرآنی و حدیثی اصرار میورزد. ویژگی دیگر تفکر حکیمی، خالص ماندن شناختهای قرآنی و حدیثی از تأویل و مزج با افکار و نحلههای فکری بشری است که بر جامعة مطلوب پیشنهادیاش تأثیر به سزایی نهاده است.}, keywords_fa = {مدنیت قرآنی,فهم بیدارکننده,تکاثر,فقر,عدالت و شریعت}, url = {https://sm.psas.ir/article_20035.html}, eprint = {https://sm.psas.ir/article_20035_234aa1937ffd71dbaf8841657752cfa2.pdf} } @article { author = {Bakhtiari, Shahla}, title = {Managing the Earthly Affairs in Nahj-ol-Balaghah (Approach to Practical Strategy in Cultural Development)}, journal = {Transcendent Policy}, volume = {3}, number = {8}, pages = {47-58}, year = {2014}, publisher = {}, issn = {2345-2676}, eissn = {2645-5811}, doi = {}, abstract = {Cultural development is the basis of all aspects of development in the life of human; and without having efficient and dynamic cultural values, the society can’t be directed towards growth. One of the dimensions of cultural development is attending earthly affairs which has a mutual reflection in lessons of Islam and Iranian culture. In this study, the try is to extract the parameters of cultural development from Nahj-ol-Balaghah (as one of the main resources of original didacticism in Islam) by content analysis and compare them with the common culture in view of some of the Iranian thinkers. Altogether, it can be said that hereafter-orientation is among the important parameters in managing earthly affairs which is based on contentment, moderation, and hopefulness. These concepts have been among the repetitive issues in Hikmas of Nahjol- Balaghah. Abandoning the earthly world has been considered in relation to disliking the Haraam (the forbidden things) in order to reach hereafter reward but its reflection in the Iranian culture has led to isolationism, poverty, determinism and desperation.}, keywords = {development,cultural development,Nahj-ol-Balaghah,Managing the Earthly Affairs}, title_fa = {مدیریت امور دنیوی در نهج البلاغه (راهبردی به راهکاری عملی در توسعه فرهنگی)}, abstract_fa = {توسعه فرهنگی سنگ بنای توسعه در تمام ابعاد حیات بشری است؛ و بدون داشتن ارزش های فرهنگی کارآمد و پویا نمی توان جامعه را به سمت تعالی سوق داد. یکی از ابعاد توسعه فرهنگی توجه به امور دنیوی است که بازتابی دوسویه در آموزه های اسلام و فرهنگ ایرانی دارد. در این مقاله سعی بر آن است تا با روش تحلیل محتوا، مؤلف ههای توسعه فرهنگی از آموزه های نهج البلاغه به عنوان یکی از اصلیترین منابع تعالیم اصیل اسلام، استخراج و با فرهنگ رایج در اندیشه برخی اندیش هورزان ایرانی قیاس شود. در مجموع میتوان گفت آخر تمحوری از عمدهترین مؤلفههای مهم در مدیریت امور دنیوی است که بر پایههای قناعت، اعتدال، میانه روی و امیدواری بنا شده است. این مفاهیم از مقولههای پرتکرار در حکمت های نهج البلاغه بوده است. دنیاگریزی در دین با مفهوم ناپسند انگاشتن محرمات جهت رسیدن به اجر اخروی مطرح شده است؛ اما بازخورد آن در فرهنگ ایرانی منجر به انزواطلبی، فقر، جبرگرایی و ناامیدی شده است.}, keywords_fa = {توسعه,توسعه فرهنگی,نهج البلاغه,مدیریت دنیا}, url = {https://sm.psas.ir/article_20036.html}, eprint = {https://sm.psas.ir/article_20036_556ae07cbb138207f39a73d04c324956.pdf} } @article { author = {Esmaili, Majid and vaseti, Abdolhamid}, title = {Systemic Ijtihad; the Broad Strategy of Producing Islamic Pattern for Advancement in Light of Future}, journal = {Transcendent Policy}, volume = {3}, number = {8}, pages = {59-81}, year = {2014}, publisher = {}, issn = {2345-2676}, eissn = {2645-5811}, doi = {}, abstract = {The possibility of Islamic society and government in the direction of modern Islamic civilization necessitates the production of responsive structures and systems to all epistemic, legal and cultural needs. Henceforth, with the claim of providing humane perfections and reaching hereafter prosperity, Islam should indicate and design the pathway of reaching such a goal in the world and the hereafter. Accordingly, with dependence on infallible revelation propositions, religious science has provided us with the capacity of producing religious systems and by correct extraction and reasoning of the propositions of religion, responsive religious structures and systems to worldly needs of the human can be produced for a better future. The most justified model for extracting the viewpoint of religion is the existing Ijtihad which unfortunately due to its minor and personal look at the propositions of religion, is only aimed at discovering the minor personal verdict of religion or description of the minor moral proposition. Systemic Ijtihad, based on the Jawaheri Ijtihad and with applying the logic of discovering the processes and the logic of systematization and modeling, presents an algorithm which, with a broad and strategic look at the religious propositions, creates the ability to produce religious systems.}, keywords = {Systemic Ijtihad؛ Logic of the Processes؛ Civil Ijtihad؛ Producing,Religious Science Model؛ Tafri-e-Foruat (deducing minor rules from,a broad main principle) in Broad Sense؛ Civilization Fiqh؛ Jawaheri,Ijtihad}, title_fa = {اجتهاد سیستمی، راهبرد کلان تولید الگوی اسلامی پیشرفت در افق آینده}, abstract_fa = {تحقق جامعه و دولت اسلامی در راستای تمدن نوین اسلامی مستلزم تولید ساختارها و سیستمهای پاسخگو به تمامی نیازهای معرفتی، قانونی و فرهنگی است؛ از این رو اسلام با داعیة تأمین کمال بشری و نیل به سعادت اخروی، باید مسیر رسیدن به این هدف را در دنیا مشخص و تدوین بکند؛ در این راستا علم دینی با اتکا بر گزارههای وحیانی خطاناپذیر، ظرفیت تولید سیستمهای دینی را برای ما فراهم کرده که با روش صحیح استخراج و استنطاق گزارههای دین میتوان ساختارها و نظامهای دینی پاسخگو به نیازهای دنیایی بشر را برای آیندهای مطلوب تولید کرد. موجهترین مدل برای استخراج نظر دین، اجتهاد موجود است که متأسفانه این روش با نگاه خرد و فردی به گزارههای دین فقط درصدد کشف با ابتنا بر « اجتهاد سیستمی » . حکم جزئی فردی یا توصیف گزارة جزئی اخلاقی است اجتهاد جواهری و با به کارگیری منطق کشف فرآیندها و منطق سیستمسازی و مدلسازی، الگوریتمی را ارائه میدهد که با نگاهی کلان و استراتژیک به گزارههای دین، توانایی تولید سیستم های دینی را ایجاد میکند.}, keywords_fa = {اجتهاد سیستمی؛ منطق فرآیندها؛ اجتهاد تمدنی؛ مدل تولید علم دینی؛ تفریع فروعات در,مقیاس کلان؛ فقه تمدنی؛ اجتهاد جواهری}, url = {https://sm.psas.ir/article_20037.html}, eprint = {https://sm.psas.ir/article_20037_51f0ffc0d9d6fac05d31be615b1f2fe6.pdf} } @article { author = {Torkamani Azar, Parvin}, title = {Practical Hikma, Iranians’ Advancement Pattern (A Look at the Written Documents of 3rd to 6th A. H.)}, journal = {Transcendent Policy}, volume = {3}, number = {8}, pages = {83-100}, year = {2014}, publisher = {}, issn = {2345-2676}, eissn = {2645-5811}, doi = {}, abstract = {The broad aim of history writing is guiding human to prosperity, especially world prosperity, which means having social security and welfare. This paper aims at explaining the role of historians during the 3rd up to the 6th century in arriving of the society in world prosperity and their strategies to achieve that. The advantages of historical books in this period were transmission of the cultural and political heritage of the predecessors and giving the historical experiences; especially about the true custom of having possessions. With adapting advisory texts, via teaching and national identity renewal strategies, they have explained the main bases of the society and the role of monarchs in creating balance and equilibrium among them using justice and were criticizing the condition of their time, and with proposing suggestion and solution to better handle the society affairs, they aimed at guiding the monarchs of the time to experiencing and correct ways of handling the country, via studying the history of past times and their eventual results.}, keywords = {Advancement Pattern,Practical Hikma,Iran,History Writing,3-6 A. H}, title_fa = {بنیان نظری الگوی پیشرفت ایرانیان (تأملی بر تاریخ نوشته های قرن سوم تا ششم هجری)}, abstract_fa = {هدف کلان از نگارش تاریخ، هدایت بشر به سوی سعادت، بهویژه سعادت دنیوی، است، یعنی برخورداری از امنیت و رفاه اجتماعی. این مقاله درصدد تبیین نقش مورخان در قرون سوم تا ششم در رسیدن جامعه به سعادت دنیوی، و راهکارهای آنان در این مسیر است. امتیاز کتابهای تاریخی این دوره، انتقال میراث فرهنگ سیاسی گذشتگان و ارائة تجربیات تاریخی، بخصوص در زمینة آداب صحیح ملکداری بود. آنان با اقتباس از متون اندرزنامهای با روش آموزش و احیای هویت ملی به تبیین ارکان اصلی جامعه و نقش پادشاهان در ایجاد تعادل و توازن میان آنها با ابزار عدالت پرداخته و اوضاع روزگار خود را به نقد میکشیدند و با ارائة پیشنهاد و راه حل برای ادارة بهتر امور جامعه درصدد بودند تا حکومتگران وقت را از راه مطالعة تاریخ روزگاران گذشته و پیامدهای آن، به تجربهاندوزی و عمل به روشهای صحیح ادارة مملکت، هدایت نمایند.}, keywords_fa = {الگوی پیشرفت,حکمت عملی,ایران,تاریخنگاری,قرن سوم تا ششم هجری}, url = {https://sm.psas.ir/article_20038.html}, eprint = {https://sm.psas.ir/article_20038_0f8c7283325d32199fc519488c6d8f9f.pdf} } @article { author = {Seifoddin, Amir-Ali and Abdollahi Khalaj, Amir and Rahbar, Amir-Hossein}, title = {An Introduction to Presence of Sadrai Hikma in Planning Development Patterns}, journal = {Transcendent Policy}, volume = {3}, number = {8}, pages = {101-124}, year = {2014}, publisher = {}, issn = {2345-2676}, eissn = {2645-5811}, doi = {}, abstract = {The idea of designing Islamic-Iranian pattern of advancement has preoccupied the academic gatherings and think-tanks for a while. In this paper, in addition to reviewing the common patterns of development management, it is aimed to explain the potentiality of Sadrai Hikma and Substantial Motion theory to provide the needed theoretical background (even in its metaphorical sense) in order to design the Islamic-Iranian pattern of development. Then, on basis of advantageous separation of Sadrai Hikma between substance and margin and with borrowing foundations, knowledge and to some extent technology (specially, the hidden associative knowledge in technology) from the side stream of the Economy as the essence of the societies, it was tried to attain a useful insight about the path of the development of knowledge in the country in the recent centuries. Finally, it was indicated that the criterion of the balanced progress and in expression; “evolution”, would be parallel growth of substance and margin and other kinds of growth necessitates the unbalanced growth (an not evolution) based on the western patterns.}, keywords = {Islamic-Iranian Pattern of Advancement,Foundation-Orientation,Evolutionary Economy,Substantial Motion,Sadrai Hikma}, title_fa = {فتح بابی جهت حضور حکمت صدرایی در تدوین الگوهای توسعه}, abstract_fa = {اندیشه طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مدتی است که محافلِ دانشگاهی و اتاقهای فکر کشورمان را به خود مشغول داشته است. در این مقاله سعی بر آن است تا ضمن مرور الگوهای رایج در فضای مدیریت توسعه، به استعداد حکمت صدرایی و نظریه حرکت جوهری در جهت فراهمآوری عقبه نظری سودمند (ولو به صورت استعارهای) برای تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بپردازیم. سپس بر مبنای تفکیک سودمند مکتب صدرایی بین جوهر و عرَض و با عاریت گرفتن نهادها، دانش و تا حدی فناوری (به خصوص دانش ضمنی مستتر در فناوری) از جریان غیراصلی اقتصاد به مثابه جوهره جوامع تلاش شد تا بصیرت سودمندی درباره مسیر توسعه دانشی کشور اسلامیمان در چند سده اخیر به دست آید. در نهایت مشخص شده که شرط پیشرفت متوازن و اصطلاحاً تکامل، رشد هم جهت جوهره و عرَض میباشد و سایر انواع رشد صرفاً متضمن توسعه نامتوازن و نه تکامل بر مبنای الگوهای غربی است.}, keywords_fa = {الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛ نهادگرایی؛ اقتصاد تکاملی؛ حرکت جوهری؛ حکمت,صدرایی}, url = {https://sm.psas.ir/article_20039.html}, eprint = {https://sm.psas.ir/article_20039_5af27dbd7ee93b9a3a9a5f561511a124.pdf} } @article { author = {Moghimi, Gholamhassan}, title = {Epistemic and Structural Parameters of the Social Wealth of Islam in Realization of “Free Islamic Union Republics” in Opinion of Imam Khomeini}, journal = {Transcendent Policy}, volume = {3}, number = {8}, pages = {125-144}, year = {2014}, publisher = {}, issn = {2345-2676}, eissn = {2645-5811}, doi = {}, abstract = {Although Imam Khomeini has not raised the issue of “Social Wealth”, but he has applied the concept, parameters and indices of it in different realms of relations of Islamic individuals, foundations and governments. This papers aims at analyzing the aforementioned parameters and its relation with the unity and convergence of the Islamic world. With a general holistic look, it can be told that Imam Khomeini has raised the Islamic unity and coherence in two levels: national and regional. In the national sense, he has been after unifying the government and the nation with parameters including political engagement, trust and sense of cooperation on value-laden bases, and in the regional side, he was following the unification of Islamic countries on basis of the parameters including independence, freedom, republicanism and Islamic awakening. Islamic lessons, as social wealth, had influence on Imam Khomeini’s political thought on unity and convergence of Islamic governments and finally, in theoretical sense, leads to the establishment of great Islamic government entitled Free Islamic Union Republics.}, keywords = {Social Wealth of Islam,Islamic Coherence,Imam Khomeini,unity,Republication}, title_fa = {مؤلفه های معرفتی و ساختاری سرمایه اجتماعی اسلام در مورد تحقق «اتحاد جماهیر آزاد اسلامی» از منظر امام خمینی(ره)}, abstract_fa = {اگرچه امام خمینی اصطلاح سرمایه اجتماعی را بیان نکرد هاند، ولی مفهوم، مؤلف هها و شاخص های آن را در عرص ههای مختلف روابط افراد، نهادها و دول تهای اسلامی به کار برده اند. این مقاله در صدد بررسی مؤلفه های فوق و نسبت آن با وحدت و همگرایی جهان اسلام است. در نگاهی کلی و فرا نگرانه م یتوان گفت که امام خمینی اتحاد و انسجام اسلامی را در دو سطح ملی و منطقه ای طرح کرده اند. در سطح ملی به دنبال ایجاد وحدت بین دولت و ملت با مؤلفه های مشارکت سیاسی، اعتماد، همیاری و حس همکاری بر اساس مبانی ارزشی، و در سطح منطقه ای نیز به دنبال وحدت کشور های اسلامی بر اساس مؤلفههای استقلال، آزادی، جمهوریت و بیداری اسلامی بود هاند. آموزه های اسلامی به منزله سرمایه اجتماعی بر روی اندیشه سیاسی امام خمینی در خصوص وحدت و همگرایی دول اسلامی تأثیر داشته و در نهایت به لحاظ نظری منجر به تأسیس دولت بزرگ اسلامی به نام «اتحاد جماهیر اسلامی» می شود.}, keywords_fa = {سرمایه اجتماعی اسلام,انسجام اسلامی,امام خمینی,اتحاد,جماهیر}, url = {https://sm.psas.ir/article_20040.html}, eprint = {https://sm.psas.ir/article_20040_f6ffb6aff0c7af5482e65c240183b229.pdf} }