@article { author = {Lakzaeey, Najaf}, title = {Transcendental Security}, journal = {Transcendent Policy}, volume = {2}, number = {5}, pages = {7-28}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {2345-2676}, eissn = {2645-5811}, doi = {}, abstract = {The main goal of the present paper is elaborating on the features of transcendental school of security, which can be considered as an Islamic theory of security. Based on an inferential-documentary method, I will try to theorize about the question, with double-nature theory forming the conceptual and theoretical framework of the research. Thus, the paper explains the features of transcendental security under the following titles: the concept of security, dimensions of security, authority of security, the level of security, friend and enemy, methods of attaining to security, and strategic security tactics.}, keywords = {Security,transcendental security,religious security,motedaniyyah security,makhmurah nature,mahjubah nature}, title_fa = {امنیت متعالیه}, abstract_fa = {محور اصلی مقاله حاضر تشریح مؤلفه ها و ویژگی های مکتب امنیتی متعالیه و توضیح مبانی نظری آن است. مکتب امنیت متعالیه، به مثابه یک نظریه اسلامی امنیت مدنظر می باشد. این مقاله با رویکرد نظریه پردازی و روش استنباطی - استنادی، پاسخ پرسش را بررسی و ارائه می کند. مبنای مفهومی و نظری مباحث « نظریه امنیت اسلامی چیست » مقاله، نظریه دو فطرت است. بر این اساس، ویژگی های نظریه امنیت متعالیه در محورهای مفهوم امنیت، ابعاد امنیت، مرجع امنیت، سطح امنیت، دوست و دشمن، روش های تحصیل امنیت و راهکارهای استراتژیک امنیتی تبیین شده است.}, keywords_fa = {امنیت,امنیت متعالیه,امنیت متدانیه,فطرت مخموره و فطرت محجوبه}, url = {https://sm.psas.ir/article_20012.html}, eprint = {https://sm.psas.ir/article_20012_6a7bd39665385fa68cbcbb51a79d7e80.pdf} } @article { author = {Eyvazi, Mohammad-Rahim}, title = {The Prospect of Political Science in Iran}, journal = {Transcendent Policy}, volume = {2}, number = {5}, pages = {29-42}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {2345-2676}, eissn = {2645-5811}, doi = {}, abstract = {Political science in Iran is as old is the commencement of higher education in Iran. Political scientists now have a significant role in identifying strategies, decisions, and advancing toward an ideal future in world countries. Studying the future of political science in Iran is important because it can help engineer and develop this old field of science in Iran to attaint to ideals. Thus, on the basis of a descriptive-analytical method benefiting from a futurological approach, the paper tries to answer the question how is the future of political science in Iran. After elaborating on the common origins of futurology and political science, the paper discusses over the most important uncertainties facing political science in Iran.}, keywords = {futurology؛ political science؛ propulsion؛ strategy؛ 20 year,development plan}, title_fa = {آینده علوم سیاسی در ایران از نظر تا واقعیت}, abstract_fa = {علم سیاست از جمله علومی است که عمر و قدمتی همپای آموزش عالی کشور دارد. امروزه در جامعة علمی جهان، علم سیاست از جمله علومی است که کنشگران آن نقش مهم در شناسایی خط مشی ها، اتخاذ تصمیم ها و حرکت برای نیل به آیندة مطلوب کشورها دارند. با توجه به این اهمیت، بررسی آیندة علوم سیاسی در ایران از این حیث که می تواند بر معماری این حوزة علمیِ دیرپا جهت دستیابی به مطلوبها در آینده کمک کند، گامی مهم در جهت توسعة علم سیاست در کشور است. با توجه به این مهم در این مقاله تلاش شده است با روشی توصیفی تحلیلی به این سؤال که علوم سیاسی در ایران چه آینده ای دارد؟ پاسخ داده شود. برای پاسخ به این پرسش از رویکرد آینده پژوهی استفاده شده است. برای این منظور ابتدا خاستگاه مشترک آینده پژوهی و علوم سیاسی بررسی شده است. سپس بر اساس شناسایی مهمترین عدم قطعیتها آینده های بدیل پیش روی علوم سیاسی در ایران ارائه شده است}, keywords_fa = {آینده پژوهی,علوم سیاسی,پیشرانها,راهبرد,سند چشمانداز}, url = {https://sm.psas.ir/article_20013.html}, eprint = {https://sm.psas.ir/article_20013_b3a9137fe96fce262c020b73090f435e.pdf} } @article { author = {Badrabadi, Hemmat and Behrouzi Lak, Gholamreza}, title = {The prohibition of disagreeing with governmental verdict in Shiite political jurisprudence}, journal = {Transcendent Policy}, volume = {2}, number = {5}, pages = {43-60}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {2345-2676}, eissn = {2645-5811}, doi = {}, abstract = {Governmental verdict is one of the strategies at the disposal of Shiite jurisprudence to answer various important needs of Islamic society, on the basis of which many social and political problems of the Islamic government have been solved after the Islamic revolution. The problem this paper addresses is whether the act of disagreeing with a governmental verdict is discredited or rewarded in the afterlife. Rational and narrational arguments are put forward in line with the jurisprudential method of inference. As the results show both jurisprudential approaches insist on obeying from governmental verdicts to maintain order in the Islamic society. However, the approach which views obeying the commands of a jurist from a patron-client perspective, believes that disagreeing results in punishment and obeying in reward in the afterlife. But the approach which considers such verdicts as just recommendations, maintains that disagreement results in only legal punishments and is not considered as a sin.}, keywords = {governmental verdict؛ political jurisprudence؛ Islamic,Government؛ afterlife punishment}, title_fa = {حرمت مخالفت با حکم حکومتی در فقه سیاسی شیعه}, abstract_fa = {حکم حکومتی یکی از راهکارهای پاسخگویی فقه شیعه به نیازهای متغیر و ضروری جامعه اسلامی می باشد که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، بسیاری از مسائل و چالش های سیاسی اجتماعی حکومت اسلامی بر اساس آن حل شده است. مسئله این مقاله در باب احکام حکومتی بحث از تعلق یا عدم تعلق ثواب بر اطاعت و عقاب اخروی در صورت مخالفت با حکم حکومتی است که براساس دو رویکرد فقهی که از ادله تبعیت از ولایت فقیه تفسیر مولوی یا ارشادی بودن دارند، مورد بررسی قرار می گیرد. این موضوع با بیان ادله عقلی و نقلی با شیوه استنباط فقهی صورت می گیرد. براساس یافته های این مقاله، هر دو رویکرد فقهی بر تبعیت از حکم حکومتی به دلیل اهمیت نظم جامعه اسلامی تأکید دارند، اما در رویکردی که اوامر تبعیت از ولایت فقیه را مولوی می داند، مخالفت، عقاب اخروی و اطاعت، ثواب اخروی دارد، ولی در رویکرد ارشادی بودن اوامر، مخالفت تنها جنبه جرم قانونی خواهد داشت.}, keywords_fa = {حکم حکومتی,فقه سیاسی,حکومت اسلامی,عقاب اخروی}, url = {https://sm.psas.ir/article_20014.html}, eprint = {https://sm.psas.ir/article_20014_4b2c2e462018447befd751c81265143e.pdf} } @article { author = {Moballeghi, Abdolmajid}, title = {Phenomenological epistemology of political science terms in religion studies: A study of problems and possibilities of using modern political science terms in religion studies}, journal = {Transcendent Policy}, volume = {2}, number = {5}, pages = {61-82}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {2345-2676}, eissn = {2645-5811}, doi = {}, abstract = {The paper studies the epistemological relationship between political thought terms and modern epistemology on the basis of the science of terminology and a study of epistemological thoughts which recently have entered into this field. Using political thought terms in religion studies without contemplating over epistemological roots of these terms, to some extent, has resulted in conceptual and terminological chaos which made the understanding and critique of these terms limited and inaccurate from the perspective of traditional and religious epistemology. To resolve this problem, the paper, influenced by Husserl’s phenomenological epistemology, suggests suspending the meanings of such terms before referring to them and attempting to understand them as phenomena bearing epistemological manifestations. Such an approach provides a good chance to correctly understand political thought terms and to critique their foundations from a religion studies perspective. Critiques of this kind question the semantic core of political thought terms and result in a scientific dialogue between these two epistemologically different and religious and non-religious fields.}, keywords = {terminology,political science,religion studies,Epistemology,Phenomenology,phenomenological epistemology,Epoche,phenomenological suspense,Husserl}, title_fa = {معرفت شناسی پدیدارشناسانه اصطلاحات علوم سیاسی در مطالعات دینی بررسی دشواریها و امکانهای پیش روی بهره گیری از اصطلاحات جدید علوم سیاسی در عرصه دین پژوهی}, abstract_fa = {این مقاله به بررسی ارتباط معرفتشناسانه اصطلاحات اندیشهای علوم سیاسی با معرفتشناسی مدرن پرداخته است. این مهم ذیل مراجعه به دانش اصطلاحشناسی و بررسی تأملات معرفت شناسانهای که اخیراً به آن راه یافته، انجام شده است. به باور نویسنده، بهره گیری از اصطلاحات اندیشهای علوم سیاسی در عرصه دینپژوهی بدون رواداشتن تأملی مؤثر در تبارهای معرفتشناسی این گروه از اصطلاحات، در مدارجی، نوعی اغتشاش مفهومی و آشفتگی اصطلاح شناسانه را سبب شده است و تا حدی امکانهای پیشروی مفاهمه علمی و نقد پژوهشی این اصطلاحات را، از منظر معرفتشناسی های سنتی و به ویژه دینی، محدود و غیردقیق نموده است. پیشنهاد مقاله برای عبور از این وضعیت، متأثر از ادموند هوسرل، تعلیق معنایی اصطلاحات پیش از « معرفتشناسی پدیدارشناسانه » نظریه مراجعه به آنها و تلاش جهت فهمشان، به مثابه پدیدارهایی حامل تظاهرات معرفت شناختی، است. این مهم با حضور ذهنی پژوهشگر در منظومه معرفتی مؤثر در شکلگیری اصطلاحات، به شیوهای پدیدارشناسانه، فرادست می آید. چنین رویکردی تمهدیگر بحثی جدی جهت «فهم صحیح اصطلاحات مردن اندیشه ای» و «نقد پایه ای آنها از منظر دین پژوهی» است. نقدهایی از این دست، همچنان که خواهد آمد، هسته معنایی اصطلاحات اندیشه ای را به پرسش می کشد و مکالمه ای علمی را میان دو حوزه معرفت شناختی متفاوت دینی و غیر دینی سبب می گردد.}, keywords_fa = {اصطلاحشناسی؛ علوم سیاسی؛ دینپژوهی؛ معرفتشناسی؛ پدیدارشناسی؛ معرفتشناسی,پدیدارشناسانه؛ اپوخه؛ تعلیق پدیدارشناسانه؛ هوسرل}, url = {https://sm.psas.ir/article_20015.html}, eprint = {https://sm.psas.ir/article_20015_8e32aa9721643a8b1d2e596c54a6dd48.pdf} } @article { author = {Karimi, Mohammad Kazem and Khan-Mohammadi, Karim}, title = {Social political approaches in Mulla Sadra’s philosophy}, journal = {Transcendent Policy}, volume = {2}, number = {5}, pages = {83-102}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {2345-2676}, eissn = {2645-5811}, doi = {}, abstract = {Mulla Sadra’s intellectual endeavor in the form of Transcendent philosophy, proposed four centuries ago, has still some unknown angles and capacities which can solve some problems and complexities in contemporary thoughts. Unraveling the principle of existence, he redefined “the existence” of the world and after proving substantial motion, asserted that motion in the nature is based on its purposefulness and truthfulness. However, studies about his ideas are limited to his philosophical thoughts and the sociological aspects of his ideas are mostly ignored. On the basis of a descriptive approach, the paper is to extract sociological subjects in his ideas to find its strengths to answer some requirements of the contemporary society in contrast of some competing ideas.}, keywords = {Mulla sadra,principle of existence,Substantial Motion,Sharia,society,Economy,Government,Justice}, title_fa = {رویکردهای سیاسی اجتماعی در فلسفه ملاصدرا}, abstract_fa = {تلاش فکری ملاصدرای شیرازی در قالب حکمت متعالیه بعد از حدود چهار قرن که از ارائه آن می گذرد، همچنان دارای ظرفیتها و زوایای پنهانی است که م یتواند پاسخگوی را در « هستی » ، مسایل و ابهامات اندیشه معاصر باشد. وی با پرده برداشتن از اصالت وجود عالم معنایی دوباره بخشید و با اثبات حرکت جوهری، حرکت در طبیعت را بر بنیاد درستی نهاد و بر هدفمندی آن صحه گذاشت. با وجود این، مطالعات مرتبط با اندیشه ایشان، بیشتر به اندیشه فلسف یشان محدود گردیده و جنبههای ناظر به مباحث اجتماعی در اندیشه وی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این نوشتار که بررسی زمینه های اجتماعی اندیشه صدرالمتألهین را مطم حنظر قرار داده، درصدد است تا با استفاده از روش توصیف و تحلیل، مهم ترین موضوعات و مباحث اجتماعی در اندیشه ایشان را احصا و زاویه نگاه وی را کشف و استخراج نماید و قوت های آن را برای پاسخ گویی به نیازهای جامعه معاصر در مقایسه با اندیش ههای رقیب یادآور گردد.}, keywords_fa = {صدرالمتألهین,اصالت وجود,حرکت جوهری,شریعت,جامعه,اقتصاد,حکومت,عدالت}, url = {https://sm.psas.ir/article_20016.html}, eprint = {https://sm.psas.ir/article_20016_e5293bc7ca232ac862e26876b08deb96.pdf} } @article { author = {Akbari-Moallem, Ali}, title = {Imam Khomeini’s political ethics and the third generation of the Iranian Islamic revolution}, journal = {Transcendent Policy}, volume = {2}, number = {5}, pages = {103-120}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {2345-2676}, eissn = {2645-5811}, doi = {}, abstract = {Imam Khomeini’s political thought is a system forming his view of political Islam. Islamic Republic of Iran is founded on his ideas and its continuation depends on transferring his ideas to the third generation. Since familiarity is a condition for devotion, in the present paper, the level of familiarity of third generation Howza and university students in Qom is studied through a survey and questionnaire to make sure the sovereignty of the Islamic revolution continues on the basis of Imam Khomeini’s political thought. The research shows that the level of familiarity of the sample group with the ethical dimension of Imam Khomeini’s political thought is 78.04 % and other variables such as gender, marital status, place of residence, and level of education have no effect on this dimension, but the variables of age and place of education are influential on the level of familiarity with Imam Khomeini’s ideas.}, keywords = {political thought؛ Imam Khomeini؛ political ethics؛ third,generation؛ Islamic Revolution of Iran}, title_fa = {اخلاق سیاسی امام خمینی(ره) و نسل سوم انقلاب اسلامی ایران}, abstract_fa = {اندیشه سیاسی امام خمینی، منظومهای است که نظام سیاسی اسلامی مورد نظر ایشان را تشکیل میدهد و جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر اندیشه امام راحل است و استمرار حاکمیت آن، منوط به انتقال اندیشه حضرت امام به نسل جدید میباشد. از آنجا که مرحله آشنایی مقدمه التزام است، در پژوهش حاضر، میزان آشنایی طلاب و دانشجویان نسل سوم انقلاب اسلامی ایران در شهر قم با اخلاق سیاسی امام با روش پیمایش و ابزار پرسشنامه، مورد بررسی قرار گرفته است؛ تا بدین وسیله از استمرار حاکمیت جمهوری اسلامی ایران بر مبنای اندیشه سیاسی امام اطمینان حاصل شود. برابر یافته پژوهش، میانگین میزان آشنایی 78 درصد میباشد و نیز متغیرهای / جامعه نمونه با بعد اخلاق سیاسی اندیشه سیاسی امام 04 زمینهای جنس، وضع تأهل، محل سکونت و مقطع تحصیلی در میزان آشنایی آنان با این بعد از اندیشه سیاسی امام تأثیر نداشته، بلکه متغیر سن و محل تحصیل در میزان آشنایی آنان با اندیشه امام اثرگذار بوده است}, keywords_fa = {اندیشه سیاسی,امام خمینی,اخلاق سیاسی,نسل سوم,انقلاب اسلامی,ایران}, url = {https://sm.psas.ir/article_20017.html}, eprint = {https://sm.psas.ir/article_20017_a0976c61da0f8c264976eb57b35d66d9.pdf} } @article { author = {Ali-Hoss ini, Ali and Shahramnia, Seyed Amir Mas’oud and Motahharinasab, Mas’oud}, title = {The application of the Sadra’s rule of Diversity in Unity in political sociology of Iran and the world}, journal = {Transcendent Policy}, volume = {2}, number = {5}, pages = {121-135}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {2345-2676}, eissn = {2645-5811}, doi = {}, abstract = {When studying Islamic philosophers’ and scholars’ ideas, some political scientists try passively to extract a coherent political thought out of the either political ideas of Greek philosophers such as Plato and Aristotle or schools of modern thought in contemporary political philosophy. According to these kinds of attempts they claim that political thought and politics in the Islamic political thought is not ingenuous but mimesis of western Greek or modern political philosophy. In this paper, I will show that transcendent philosophy can be a new base on which combined philosophies such as philosophy of science and political philosophy can be founded. In addition, the paper explains the application of Mulla Sadra’s innovative rule of Diversity in Unity in political sociology. Finally, the application of this thesis in the form of media pluralism is discussed as a case study.}, keywords = {Diversity in Unity,Political Sociology,media pluralism}, title_fa = {کاربرد قاعده صدرایی «کثرت در عین وحدت» در جامعه شناسی سیاسی معاصر ایران و جهان}, abstract_fa = {هنگام بررسی اندیشه حکما و فلاسفه اسلامی برخی اندیشمندان علم سیاست در صدد استخراج اندیشه سیاسی منسجمی از میان اندیش ههای سیاسی فلاسفه یونان باستان همچون افلاطون و ارسطو درگذشته و یا برگرفته از مکاتب مدرن فکری در فلسفه سیاسی معاصر به صورت منفعلانه م یباشند و براین اساس داوری نموده و معتقدند اندیشه سیاسی و علم سیاست در دوران این فیلسوفان تقلیدی یا ترویجی بوده است و معتقدند اندیشه سیاسی در فلسفه ملاصدرا افول کرده و ملاصدرا هیچ اندیشه مستقل تأثیرگذار سیاسی نداشته است. در این مقاله سعی می کنیم نشان دهیم که ساختار نوین حکمت متعالیه مبنای نوی است و باید فلسفه های مضاف مانند فلسفه سیاسی و فلسفه علم بر مبنای آن تولیدگردد. در این ملاصدرا در جامعهشناسی سیاسی به نحو « کثرت در عین وحدت » مقاله قاعده ابتکاری کاربردی تبیین و تحلیل شده است. همچنین کاربرد این نظریه در قالب پلورالیسم رسانه ای به عنوان نمونه کاربردی مورد تحلیل قرار گرفته است.}, keywords_fa = {حکمت متعالیه,کثرت,وحدت,جامعهشناسی سیاسی,پلورالیسم رسانه ای,ملاصدرا}, url = {https://sm.psas.ir/article_20018.html}, eprint = {https://sm.psas.ir/article_20018_829846bc8f48feb2ab996f3d1e247d3f.pdf} }